Permalänk

Matematik 4, tips och råd

Jag ska skaffa behörighet till olika kurser på universitet och behöver bl a matematik 4. Det är 20+ år sen jag läste matte och är varken intresserad eller särskilt matematiskt lagd. Min bror fick all den intelligensen. Kursen på vux startar 10/8 men tänker att jag vill avverka den så snabbt som möjligt och vill därför var väl förberedd. Har ni några tips med ovanstående information? Youtubekanaker, litteratur, hemsidor? Alla tips mottages! Kan tillägga att jag kommer inte ihåg ett jota från tidigare mattestudier. Senast jag räknade matte var på universitet men då inom farmakologi och biomedicin, inte dunderavancerat vad jag minns.

Permalänk
Medlem

Tomas Sverin på youtube. Använde hans videos när jag gick matte4. Han har genomgångar i Matematik 1a, 1c, 2a, 2c, 3c, 4 och 5 samt Fysik 1, 2 och 3.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lunaspice:

Jag ska skaffa behörighet till olika kurser på universitet och behöver bl a matematik 4. Det är 20+ år sen jag läste matte och är varken intresserad eller särskilt matematiskt lagd. Min bror fick all den intelligensen. Kursen på vux startar 10/8 men tänker att jag vill avverka den så snabbt som möjligt och vill därför var väl förberedd. Har ni några tips med ovanstående information? Youtubekanaker, litteratur, hemsidor? Alla tips mottages! Kan tillägga att jag kommer inte ihåg ett jota från tidigare mattestudier. Senast jag räknade matte var på universitet men då inom farmakologi och biomedicin, inte dunderavancerat vad jag minns.

https://www.matteboken.se/ samt Börje sundevall på youtube. Båda har Fysik, kemi och Matte!

Permalänk
Medlem

Jag går själv basåret nu och kan rekommenderat att fräscha upp grunderna med alla olika regler. Vi repeterade lite från matte 2c gick över till kursen matte 3c och nu läser vi kurs matte 4. Repetera grundreglerna så har du stort försprång.

Börje sundvall och Daniel barker för föreläsningar och Fredrik lindmark för hjälp med uppgifter som du har kört fast med.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.0Ghz | ASRock Z68 Extreme4 Gen 3 | Fractal Design R2 | Gigabyte 5870 CF | Fractal Design Tesla 650W 80+

Permalänk
Medlem

Gör gamla nationella prov. Då ser du exakt vad du behöver fräscha upp minnet på.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Khan academy alla dagar i veckan!

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |