Hämta paket med DHL - friskriver sig ansvar vid leverans till leveransbox?

Permalänk
Inaktiv

Hämta paket med DHL - friskriver sig ansvar vid leverans till leveransbox?

Sitter och väntar på en iPhone från Apple Store. Trodde det var hemleverans men tydligen inte. Ombeds att välja ombud. Vill dock slippa besöka ombud då jag lever ihop med en person i riskgruppen för coronaviruset (e-handlar mat och inte varit i fysisk butik på över 1 mån).

Kollade alternativa leveranssätt och tyckte leveransbox lät intressant, men noterar att jag skulle godkänna följande:

Varför skulle man godkänna något sådant? Låter helt absurt. Ett annat leveranssätt vara att lämna utanför dörren i min frånvaro, lät ju inte alls säkert så inget jag skulle välja ändå.

Vem använder ens leveransbox om man ska godkänna dessa villkor? Då kan ju personen som levererar bete sig hur som helst. Helt obegripligt. Lär ju inte finnas några bevis.

Permalänk
Inaktiv

Lösningen blir att att välja postpaket. Ladda ned Postnord appen och hitta nån du litar på, som du litar på. Bekräfta med ditt bankid och ge kolliid till personen som kan hämta paketet och lämna utanför din dörr.

Permalänk
Medlem

Man måste ju se det från leverantörens sida - det finns inget bevis att den som hämtar paketet kan bete sig hur som helst. Den som aviseras känner till värdet i boxen och kan försöka ta sig in i boxen på annat sätt eller tipsa någon.

Så det är väl inte så himla konstigt egentligen, dom har väl troligen stött på bekymmer med sånna leveranser.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Mina paket appen kan man välja att legitermera sig med bank-ID. Be någon familjemedlem eller vän att hämta den åt dig?

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Gissningsvis har det förekommit scams där folk hävdat att de inte hämtat paketet/boxen var tom när de skulle hämta. Så för att slippa ersätta dessa människorna för försvunna paket så vill de friskriva sig ansvaret vid den typen av leverans. Har själv hämtat paket i deras boxar säkerligen 20 ggr de senaste åren och det har alltid fungerat.

Permalänk
Inaktiv

Tack för förklaringarna. Tänkte bara utifrån mitt perspektiv (tror att alla är lika ärliga som jag är). Jag inte rädd för att hämta ut eller personen som ska hämta ut, mer rädd att paketet alltså kan vara borta eller skadat i boxen eftersom jag "friskriver" leverantören från det.

Även om jag köper era förklaringar så låter det för osäkert för mig så det blir att sätta på sig mask och gå till ombud. Mycket tråkigt att man inte fick hemleverans, trots att Apple Support sa att det var hemleverans.