LG satsar mer på spel med 2020 års TV

Permalänk
Medlem

@tintinj: Som jag brukar fråga mina kunder när dom hyr in mig för dyra pengar....och sen i detalj talar om hur dom anser att ett problem ska lösas...."vad vill du uppnå?"

Skälet till frågan är att om du nu inte tycker att just dela in skärmen i två virtuella skärmar är själva målet så är det förmodligen något annat du vill uppnå än just det. T.ex. jag körde själv multi monitor setup länge innan jag lärde mig, och för all del möjligheterna fanns, att uppnå de flesta fördelar med det på andra sätt, utan nackdelarn med massa meck och skärmkanter. Vad du är ute efter och vad som är bäst för dig vet så klart bara du, men om det t.ex. är för att få en smidigare fönsterhantering så är kanske inte "2 skärmar" är den enda eller bästa lösningen, därför jag frågar. T.ex. att kunna spela ett spel ultrabrett löser man enklast med en custom resolution, så kan du sen köra spelet i fullskärmsläge och slipper de problem (och för all del fördelarna också) det innebär att köra i window mode (input lag osv). Så gör jag t.ex. själv för att spela spel som CS GO och liknande som inte riktigt gör sig i 55" fullskärm. Då behöver du heller inte böka med några svarta bakgrunder och liknande, dom får du på köpet precis som du säger

Permalänk
Medlem

Det här måste vara första 48" (~50") panelen med 120 hz på flera flera år, eller?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Eott:

Det här måste vara första 48" (~50") panelen med 120 hz på flera flera år, eller?

Finns ett par LCD:er med 50- eller 49-tum som har 120 Hz-paneler och kan ta 120 Hz-signaler från LG (SM9 och SM85/86) samt Sonys 9-serier via Custom resolution.

Tydligaste undantaget är närmast Samsung som endast ger 120 Hz-kapacitet på 55 tum och större för Q-serien, RU8 och The Frame.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@tintinj: Som jag brukar fråga mina kunder när dom hyr in mig för dyra pengar....och sen i detalj talar om hur dom anser att ett problem ska lösas...."vad vill du uppnå?"

Skälet till frågan är att om du nu inte tycker att just dela in skärmen i två virtuella skärmar är själva målet så är det förmodligen något annat du vill uppnå än just det. T.ex. jag körde själv multi monitor setup länge innan jag lärde mig, och för all del möjligheterna fanns, att uppnå de flesta fördelar med det på andra sätt, utan nackdelarn med massa meck och skärmkanter. Vad du är ute efter och vad som är bäst för dig vet så klart bara du, men om det t.ex. är för att få en smidigare fönsterhantering så är kanske inte "2 skärmar" är den enda eller bästa lösningen, därför jag frågar. T.ex. att kunna spela ett spel ultrabrett löser man enklast med en custom resolution, så kan du sen köra spelet i fullskärmsläge och slipper de problem (och för all del fördelarna också) det innebär att köra i window mode (input lag osv). Så gör jag t.ex. själv för att spela spel som CS GO och liknande som inte riktigt gör sig i 55" fullskärm. Då behöver du heller inte böka med några svarta bakgrunder och liknande, dom får du på köpet precis som du säger

Tack för utförligt svar!
Custom resolution i windows menar du? Ja det hade ju kunnat ge något liknande det jag vill få just vid spel men ger väl flera nackdelar om jag inte tänker fel. Att man måste ändra resolution innan man ska spela, att spelet hamnar i mitten på skärmen och inte i nederkant vilket gör att man får lyfta blicken så mycket om man har en så stor skärm (48-55'), att man under spelets gång inte kan "starta" resten av skärmytan om man skulle vilja det av någon anledning som t.ex att kunna se stats eller annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Tack för utförligt svar!
Custom resolution i windows menar du? Ja det hade ju kunnat ge något liknande det jag vill få just vid spel men ger väl flera nackdelar om jag inte tänker fel. Att man måste ändra resolution innan man ska spela, att spelet hamnar i mitten på skärmen och inte i nederkant vilket gör att man får lyfta blicken så mycket om man har en så stor skärm (48-55'), att man under spelets gång inte kan "starta" resten av skärmytan om man skulle vilja det av någon anledning som t.ex att kunna se stats eller annat.

Därav frågan vad det är du vill uppnå Det kanske är helt rätt alternativ för dig eller helt fel beroende på vad du vill uppnå.

Här är en annan varian:

https://www.youtube.com/watch?v=T4zpQvGg8rs

(Då börjar vi dock komma lite OT till ämnet för just denna tråd...eller ännu mer OT till och med )

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Därav frågan vad det är du vill uppnå Det kanske är helt rätt alternativ för dig eller helt fel beroende på vad du vill uppnå.

Här är en annan varian:

https://www.youtube.com/watch?v=T4zpQvGg8rs

(Då börjar vi dock komma lite OT till ämnet för just denna tråd...eller ännu mer OT till och med )

Haha ja jag såg den videon och det var lite den som tände idén när jag läste den här tråden och folk började prata om att de använde eller ville använda en större TV som skärm. Istället för att behöva köpa två ultrabreda som är milt sagt rätt så dyra om man vill ha något så stort, så kunde man på någon rea handla en OLED-tv i mellanstorleksklassen och få mycket yta ändå. Samtidigt som man kunde använda det som två separata virtuella skärmar så som Linus gjorde i sin video. Fördelar och nackdelar finns det alltid, med två skärmar (eller fler) så behöver man ju också utöver det ordna någon sorts snygg eller osynlig arm/stativ vilket blir en extra grej. Något som man kunde slippa om man skaffar sig en stor OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Att man måste ändra resolution innan man ska spela

Fast måste man det?
När du väl skapat den där upplösningen så ligger den väl kvar som valbar antar jag?
Så du borde i spelet kunna ställa in den upplösningen en gång för alla, så borde den hoppa över till det läget konsekvent sen.
(Jag har inte använt en såndär "custom res utility" sen XP tiden dock tror jag...)

Skrivet av tintinj:

att spelet hamnar i mitten på skärmen och inte i nederkant vilket gör att man får lyfta blicken så mycket om man har en så stor skärm (48-55')

Sant, men om jag hårddrar och förenklar lite: om skärmen sitter så högt att det är ett problem med ett spel mitt på skärmen (som inte ens använder översta fjärdedelen av skärmen), så kommer du ju sannolikt inte kunna använda övre halvan av skärmen till speciellt mycket i vardagsbruk heller... Om möjligt bör du nog då försöka sänka skärmen mer istället - eller skaffa en mindre skärm

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag hoppas att priserna går ner på CX 65-tummaren då jag länge har sneglat på C9 modellen, men i dagsläget skiljer det 10.000 mellan modellerna, är det värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast måste man det?
När du väl skapat den där upplösningen så ligger den väl kvar som valbar antar jag?
Så du borde i spelet kunna ställa in den upplösningen en gång för alla, så borde den hoppa över till det läget konsekvent sen.
(Jag har inte använt en såndär "custom res utility" sen XP tiden dock tror jag...)
Sant, men om jag hårddrar och förenklar lite: om skärmen sitter så högt att det är ett problem med ett spel mitt på skärmen (som inte ens använder översta fjärdedelen av skärmen), så kommer du ju sannolikt inte kunna använda övre halvan av skärmen till speciellt mycket i vardagsbruk heller... Om möjligt bör du nog då försöka sänka skärmen mer istället - eller skaffa en mindre skärm

Klart man måste ändra upplösningen i windows om upplösningen ska ändras, den gör ju inte det bara för att man önskar det. Upplösningen i spelet var det inte någon diskussion om.

Nej så enkelt går det inte att hårddra det, att spela ett spel är en sak och att kunna ha flera skärmar (ibland ovanpå varandra) med olika information/program igång att kunna titta till på är något helt annat. Multimonitorsystem sätter man ofta upp så att man har en eller två huvudskärmar till uppgifter som används mest, medan man har fler skärmar för diverse annat.

Som sagt, om man vill använda nedre delen av skärmen/TVn till att köra ett spel (inte i windowed mode, som i min erfarenhet oftast är mer resurskrävande och ger sämre prestanda) och ha möjligheten att antingen "stänga av" eller använda övre delen till andra diverse program/tutorials/whatever så skulle det jag efterfrågar vara väldigt bra istället för att behöva köpa en (ofta väldigt dyr) ultrabred monitor plus en eller två extra att montera ovanför, för att inte tala om att behöva hitta en bra lösning att montera allihop på rätt plats utan att det kostar skjortan.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sagofiguren: Det är dina 10.000 kronor, så bara du själv kan bedöma vad som är värt.

Men om du istället vill spendera dessa 10.000 kronor på 323 kg ICA Basic Jordnötter kan du göra som man brukar med TV-köp. Det vill säga vänta till November och BF-rean när de nya modellerna kostar ungefär lika mycket som de gamla modellerna gör idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Klart man måste ändra upplösningen i windows om upplösningen ska ändras, den gör ju inte det bara för att man önskar det. Upplösningen i spelet var det inte någon diskussion om.

Vi måste missförstå varandra?
Du skrev tidigare att en nackdel var "Att man måste ändra resolution innan man ska spela".
Men alla spel av rang har ju en möjlighet att ställa in upplösningen i spelet, som den sen kommer ihåg till nästa gång du spelar. Du behöver alltså inte göra nånting manuellt innan du börjar spela.
Eller menar du att det är en nackdel i sig att upplösningen ändras även om det är automatiskt?

Skrivet av tintinj:

Nej så enkelt går det inte att hårddra det, att spela ett spel är en sak och att kunna ha flera skärmar (ibland ovanpå varandra) med olika information/program igång att kunna titta till på är något helt annat. Multimonitorsystem sätter man ofta upp så att man har en eller två huvudskärmar till uppgifter som används mest, medan man har fler skärmar för diverse annat.

Ok sant jag förstår vad du menar, det är ett annat användningsområde med andra förutsättningar!
(personligen skulle jag aldrig sätta ens en extramonitor så oergonomiskt högt ens för övrigt data, men det är en personlig preferens)

Skrivet av tintinj:

Som sagt, om man vill använda nedre delen av skärmen/TVn till att köra ett spel (inte i windowed mode, som i min erfarenhet oftast är mer resurskrävande och ger sämre prestanda) och ha möjligheten att antingen "stänga av" eller använda övre delen till andra diverse program/tutorials/whatever så skulle det jag efterfrågar vara väldigt bra

Förstår bättre nu vad du är ute efter! (och håller helt med om windowed mode)
Jag tror inte vi kan räkna med sån funktionalitet i TV-apparater, men det finns monitorer med åtminstone ungefär motsvarande funktionalitet... (Jag har sett 4K skärmar som kan drivas av fyra 1080p signaler tex, men vet inte om din specifika konfig är möjlig)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Sagofiguren: Det är dina 10.000 kronor, så bara du själv kan bedöma vad som är värt.

Men om du istället vill spendera dessa 10.000 kronor på 323 kg ICA Basic Jordnötter kan du göra som man brukar med TV-köp. Det vill säga vänta till November och BF-rean när de nya modellerna kostar ungefär lika mycket som de gamla modellerna gör idag.

@laxpudding Tack för svar! Tänkte mest om du tycker att nyheterna reflekterar kostnaden

Permalänk
Medlem

@Sagofiguren: Same shit different name är slutsatsen på enda recension av CX (jämfört med C9)

https://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id...

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

@Sagofiguren: Same shit different name är slutsatsen på enda recension av CX (jämfört med C9)

https://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id...

Tack för informationen

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sagofiguren:

@laxpudding Tack för svar! Tänkte mest om du tycker att nyheterna reflekterar kostnaden

CX-serien verkar starta på en prisnivå som är något lägre än vad C9 startade på för ett år sedan. Så vad blir det, nyare och billigare? Vilket inte säger någonting eftersom jag tror inte allt för många betalade 35.000+ kr för en 65C9 för exakt ett år sedan. Och jag tror inte så många vill betala 32.900 kr för 65CX som den kostar just nu.

Prisdiskussioner runt TV ser jag därför som rätt poänglöst eftersom det hela tiden varierar. Det vi vet är att prisnivåerna följer samma mönster år efter år.

Det som däremot är nästan helt konstant är produktens egenskaper. Det kommer inte hända något drastiskt med en TV-modell efter den lanserats. Kanske en buggfix eller någon form av avgränsad optimering i mjukvaran. Thats it.

Det utbredda köpbeteendet är många utgår från en specifikt budget och försöker hitta "bästa" eller "mest prisvärda" produkten som man får för XXXX kronor.

Bättre att identifiera vilken typ av TV och vilka egenskaper man söker. Sedan tittar man på priserna. Räcker inte budgeten får man börja kompromissa och kanske köpa en sämre produkt än man önskade sig. Eller vänta och försöka spara ihop till en större budget så att man har råd med den TV man allra helst vill ha. Vilket då blir mycket enklare i och med BF-rean i november.

Permalänk

@Laxpudding: Tackar ödjmukast för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vi måste missförstå varandra?
Du skrev tidigare att en nackdel var "Att man måste ändra resolution innan man ska spela".
Men alla spel av rang har ju en möjlighet att ställa in upplösningen i spelet, som den sen kommer ihåg till nästa gång du spelar. Du behöver alltså inte göra nånting manuellt innan du börjar spela.
Eller menar du att det är en nackdel i sig att upplösningen ändras även om det är automatiskt?
Ok sant jag förstår vad du menar, det är ett annat användningsområde med andra förutsättningar!
(personligen skulle jag aldrig sätta ens en extramonitor så oergonomiskt högt ens för övrigt data, men det är en personlig preferens)
Förstår bättre nu vad du är ute efter! (och håller helt med om windowed mode)
Jag tror inte vi kan räkna med sån funktionalitet i TV-apparater, men det finns monitorer med åtminstone ungefär motsvarande funktionalitet... (Jag har sett 4K skärmar som kan drivas av fyra 1080p signaler tex, men vet inte om din specifika konfig är möjlig)

Först, det låter som att du talar om spelets upplösning medan jag talar om upplösningen i windows (för att få windows att visas i ultrabrett format så att den man inte använder på skärmen blir helsvart/pixlarna avstängda helt på en OLED).

Sedan så vet jag inte hur det ser ut där du har din skrivbordsdator, själv har jag en väldigt begränsad bredd på runt 100 cm och vill jag ha en ultrabred monitor av användbar storlek och sedan utöka bildytan ytterligare så är det uppåt som gäller. Jag har en fungerande nacke också och om jag behöver se något kan jag lyfta blicken tillfälligt.

För det tredje, jag tror att du missförstår här igen. Jag var nyfiken på om det fanns någon mjukvarulösning till datorn för att dela upp sin monitor på detta sättet. Inte om det fanns någon funktion i TVn för det.

Det var inte heller menat att det skulle falla alla i smaken eller att det skulle vara bästa lösningen i alla situationer, det var bara en fråga från mig som (ifall lösningen fanns mjukvarumässigt) skulle få mig en aning mer intresserad av en OLED-tv som monitor till datorn. Jag är varken intresserad av höga refresh rates eller extremskarpa spelfunktioner då jag till största delen inte spelar datorspel längre. Men en lösning som denna kunde göra att jag i alla fall hade vad jag ville i monitorväg OM jag ville slöspela en flygsimulator eller ett bilspel i ultrabrett format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

@Sagofiguren: Same shit different name är slutsatsen på enda recension av CX (jämfört med C9)

https://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id...

Digital Trends har en också på GX, som förutom designen är i stort sett samma sak som CX:

Permalänk
Medlem

LG anger endast Freesync, men eftersom Amd nu gör indelningen i två kategorier "Premium" och "Premium Pro", så skulle det vara intresssnt att veta vilken av dessa det är som gäller.

Permalänk
Bildexpert 📺

@NutCracker: Det är nog upp till hur LG och AMD skakar tass. Vilket i slutändan är lite sak samma eftersom modellerna redan uppfyller alla villkoren. Mest en fråga om vilka logotyper man vill trycka dit för att locka folk från så många läger som möjligt.

Eller om man vänder på det: Orsaken till att LG väljer en Freesync-certifering är inte nödvändigtvis för att det behövs. Tekniken finns troligtvis redan där. Utan certifieringen kommer för att de personer som ställer samma fråga som du gör inte ska behöva fundera och kanske tveka. Man vill nå målgruppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@NutCracker: Det är nog upp till hur LG och AMD skakar tass. Vilket i slutändan är lite sak samma eftersom modellerna redan uppfyller alla villkoren. Mest en fråga om vilka logotyper man vill trycka dit för att locka folk från så många läger som möjligt.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/79495?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNzk0OTUiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMDA0MDgifSwia2V5IjoiOWI1NjU3ODAxOTdhNTUzNDlkYmM0OTExNWNmN2Y0NmUifQ%3D%3D

Eller om man vänder på det: Orsaken till att LG väljer en Freesync-certifering är inte nödvändigtvis för att det behövs. Tekniken finns troligtvis redan där. Utan certifieringen kommer för att de personer som ställer samma fråga som du gör inte ska behöva fundera och kanske tveka. Man vill nå målgruppen.

Här: https://www.amd.com/en/products/freesync-monitors listas typ av Freesync när det gäller monitorer, har nu ställt frågan om de även kommer att lista TV.

Permalänk
Medlem

Som många i tråden påpekat så hade varit nice med 48 tummaren som datorskärm, men jag ser ett problem..

Jag har idag en 55" C9 till TV tittande och.. den blir sjukt varm och man känner verkligen hur den avger värme när man kommer nära den. Och då har jag inte fullt flås på OLED ljuset.

Jämförelsevis så är Päronens 65" Sony FALD TV helt sval när man känner med handen på displayen.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

Som många i tråden påpekat så hade varit nice med 48 tummaren som datorskärm, men jag ser ett problem..

Jag har idag en 55" C9 till TV tittande och.. den blir sjukt varm och man känner verkligen hur den avger värme när man kommer nära den. Och då har jag inte fullt flås på OLED ljuset.

Jämförelsevis så är Päronens 65" Sony FALD TV helt sval när man känner med handen på displayen.

Fast beror inte det på att med FALD så sitter belysningen bakom panelen så den kanske tar andra vägar? Hade Samsungs CRG90 ett tag och den var rena värmekanonen jämfört med min OLED, trodde först att jag hade feber men så var inte fallet, och den är väl ändå edge lit har jag för mig

(CRG90 är inte FALD för övrigt)

Permalänk
Medlem

@improwise:

Min påäng var at min C9 är en riktigt värmekanon som du utryckte det.
Vilken OLED har du om den inte blir så varm?

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

@improwise:

Min påäng var at min C9 är en riktigt värmekanon som du utryckte det.
Vilken OLED har du om den inte blir så varm?

Har fler olika men på skrivbordet (eller lite bakom det om man nu ska vara helt korrekt) har jag en 55" C7 om jag minns rätt. Testade just sätta handen framför panelen (som min vana trogen går typ på maxblås om än inte i något Björn Ranelid läge) och känner ingen direkt värmestrålning den vägen. Lite svårare svara på hur värmestrålningen i rummet ser ut dock så det ska nog mer tas som någon slags personlig observation än ett faktum. Lär ju utan tvekan finnas om inte fysikens lagar ändrat sig markant senaste tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast beror inte det på att med FALD så sitter belysningen bakom panelen så den kanske tar andra vägar? Hade Samsungs CRG90 ett tag och den var rena värmekanonen jämfört med min OLED, trodde först att jag hade feber men så var inte fallet, och den är väl ändå edge lit har jag för mig

(CRG90 är inte FALD för övrigt)

Gick från en 50" plasma till en B7 OLED och det kändes som att man plockat ned ett av elementen i vardagsrummet som ändå är på närmare 30 kvadrat. Visst blir TVn varm om man går fram och känner på den, men aldrig upplevt att den strålar värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Gick från en 50" plasma till en B7 OLED och det kändes som att man plockat ned ett av elementen i vardagsrummet som ändå är på närmare 30 kvadrat. Visst blir TVn varm om man går fram och känner på den, men aldrig upplevt att den strålar värme.

Ja, jäklar, där kan man snacka inversen på energieffektivitet. Att så mycket energi kunde gå åt för att producera en bild med så lite ljusstyrka är nästan imponerande. Att rummet dessutom hade samma luftkvalite som i en sämre ventilerad serverhall efter några timmar adderade bara till upplevelsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, jäklar, där kan man snacka inversen på energieffektivitet. Att så mycket energi kunde gå åt för att producera en bild med så lite ljusstyrka är nästan imponerande. Att rummet dessutom hade samma luftkvalite som i en sämre ventilerad serverhall efter några timmar adderade bara till upplevelsen

Precis! I en period hade jag en miningrigg och en plasmatv i vardagsrummet, fick öppna fönstrena för att vädra när det var -5 ute så man inte svettades ihjäl. Vad man inte gjort för sina dumma hobbys!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Precis! I en period hade jag en miningrigg och en plasmatv i vardagsrummet, fick öppna fönstrena för att vädra när det var -5 ute så man inte svettades ihjäl. Vad man inte gjort för sina dumma hobbys!

Jag tror det var Plasma-TVns död som gjorde kärnkraften olönsam

Permalänk
Medlem

Beställde en 48 tummare på netonnet.
Skall bli intressant att se hur den hanterar rörelser jämfört med min plasma jag kör nu.