Coronavirusets påverkan på ekonomin

Permalänk
Medlem

Hur tror ni huspriserna kommer påverkas av detta? Svårt att säga kanske, men för egen del hade jag tänkt skaffa hus inom de närmaste 1-2 åren. Någonstans på landet i Värmland, så de priserna kanske inte påverkas lika mycket som miljonvillor i och runt storstäder?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

De flesta jag sett/hört har ju stoppat och t.o.m. dragit tillbaka. Är väl typ ab volvo, men även de backade väl?

Jo, och det var väl bra? Volvo tänkte ge aktieutdelningar på runt 12 miljarder samtidigt som de skulle permittera 20 000 anställda till en kostnad för staten på 300 miljoner i månaden. Alltså hade de kunnat täcka statens utgifter för deras oförmåga att planera i 40 månader för de pengar som de tänkte ge till sina ägare.

Permalänk
Medlem

@ramlösa: Det är fjolårets resultat som delas ut om det nu lugnar ner dig lite men jag håller ändå med dig men är farligt för hälsan att bli upprörd så passar där.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Nej, löner är avdragsgilla och därmed inte dubbelbeskattade.

Om företaget betalar löner med skattade pengar så innebär det att inkomstskatt och arbetsgivaravgifter betalas med redan skattade pengar = dubbelbeskattade kronor. Typ som moms på elskatten...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@ramlösa: Det är fjolårets resultat som delas ut om det nu lugnar ner dig lite men jag håller ändå med dig men är farligt för hälsan att bli upprörd så passar där.

Finns inget som hindrar företag att dra in utdelning vad jag känner till, Swedbank sänkte sin bara för någon månad sen.
Har de slutat rapportera antal döda??

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Finns inget som hindrar företag att dra in utdelning vad jag känner till, Swedbank sänkte sin bara för någon månad sen.
Har de slutat rapportera antal döda??

Shiiiiiit, hur många hade dött p.g.a. den minskade utdelningen innan Swedbank slutade rapportera om det?!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Shiiiiiit, hur många hade dött p.g.a. den minskade utdelningen innan Swedbank slutade rapportera om det?!

Många självmord när utdelningen inte kom..

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, och det var väl bra? Volvo tänkte ge aktieutdelningar på runt 12 miljarder samtidigt som de skulle permittera 20 000 anställda till en kostnad för staten på 300 miljoner i månaden. Alltså hade de kunnat täcka statens utgifter för deras oförmåga att planera i 40 månader för de pengar som de tänkte ge till sina ägare.

Ja, det är bra, för det ser bra ut, symbolpolitik (=reta inte upp folket), men samtidigt permitterar o.s.v. de ändå för att de måste få stopp på blodflödet, så det är ju inte så att staten kommer undan några utgifter, pengarna stannar i bolaget en stund till, där de eventuellt kommer till pass eller så delas de ut vid senare tillfälle istället. Vad har egentligen vunnits mer än t.ex. du tyckte att det lät bra?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Om företaget betalar löner med skattade pengar så innebär det att inkomstskatt och arbetsgivaravgifter betalas med redan skattade pengar = dubbelbeskattade kronor. Typ som moms på elskatten...

Nej, det fungerar helt enkelt inte så. Du får gärna förklara, eller visa valfri källa, på varför det skulle vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Nej, det fungerar helt enkelt inte så. Du får gärna förklara, eller visa valfri källa, på varför det skulle vara så.

Ett AB som har vinst, kan sätta av 25% av varje års vinst i periodiseringsfond, man kan ha upp till sex periodiseringsfonder aktiva, därefter återförs de till beskattning (äldst först). Resten av vinsten betalar man bolagsskatt på, de är därefter utdelningsbara, men man kan välja att låta den beskattade vinsten stå kvar i bolaget (t.ex. för framtida investeringar eller framtida utdelningar).

Om bolaget senare väljer att betala ut löner med tidigare beskattad vinst (för att alla andra pengar i bolaget har tagit slut) så betalar bolaget förstås inkomstskatt och arbetsgivaravgifter med dessa pengar. D.v.s. redan skattade pengar används för att betala nya skatter.

Givetvis har en förlust uppstått i bolaget det året, som kan kvittas mot en eventuell framtida vinst, men är du nere på nivån att du nallar på dessa pengar så är konkursen antagligen nära förestående och då blir det förstås inga framtida vinster att kvitta mot.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Hur tror ni huspriserna kommer påverkas av detta? Svårt att säga kanske, men för egen del hade jag tänkt skaffa hus inom de närmaste 1-2 åren. Någonstans på landet i Värmland, så de priserna kanske inte påverkas lika mycket som miljonvillor i och runt storstäder?

Lågkonjunktur och många arbetslösa som kanske blir tvingade att sälja ökar ju tillgången på objekt på marknaden och färre spekulanter, så det talar nog för sjunkande priser.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ett AB som har vinst, kan sätta av 25% av varje års vinst i periodiseringsfond, man kan ha upp till sex periodiseringsfonder aktiva, därefter återförs de till beskattning (äldst först). Resten av vinsten betalar man bolagsskatt på, de är därefter utdelningsbara, men man kan välja att låta den beskattade vinsten stå kvar i bolaget (t.ex. för framtida investeringar eller framtida utdelningar).

Om bolaget senare väljer att betala ut löner med tidigare beskattad vinst (för att alla andra pengar i bolaget har tagit slut) så betalar bolaget förstås inkomstskatt och arbetsgivaravgifter med dessa pengar. D.v.s. redan skattade pengar används för att betala nya skatter.

Givetvis har en förlust uppstått i bolaget det året, som kan kvittas mot en eventuell framtida vinst, men är du nere på nivån att du nallar på dessa pengar så är konkursen antagligen nära förestående och då blir det förstås inga framtida vinster att kvitta mot.

Det har ingenting med dubbelbeskattning att göra. Du säger såhär:

Citat:

[...] men då betalar man bolagsskatt för de pengarna och när man då sen tvingas använda de pengarna så får man betala skatt igen i form av inkomstskatt/arbetsgivaravgift när man betalar ut lön. D.v.s. dubbelbeskattning.

Men precis samma sak gäller om du tar utdelning, inte tar utdelning, betalar lön eller har en annan utgift som t.ex. en reklamplats och har ett underskott. I alla kombinationer av dessa fall så betalar du bolagsskatt på vinsten och får ingen effekt av att dra av förlusten.

Edit: Det jag kan se är om man har liknande överskott och underskott två år i rad. Då ligger man ute med skatten till man får balans, men det är ju så bolag fungerar så jag får inte ihop det med resten. Alternativet skulle vara att inte ha bolagsskatt som i Estland men det är en annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Lågkonjunktur och många arbetslösa som kanske blir tvingade att sälja ökar ju tillgången på objekt på marknaden och färre spekulanter, så det talar nog för sjunkande priser.

Ja, det hela beror ju på hur länge det här drar ut. Ingen vill ju sälja om de inte måste, om priserna har dippat. Jag tror, baserat på ostbågarna jag nu äter och månens höjd över horisonten, att det i storstäderna, med bostadsbrist och segregation, ändå kommer att vara så att många vill flytta till bostadsrätt eller helst villa. Någon krasch blir det nog inte förrän det rasat rejält - de flesta som äger boende har ju gjort det mer än 5 år och är inte maxbelånade. På landsbygden kan det nog bli stora regionala skillnader. Blir arbetslösheten permanent på 20% blir det många som säljer. Fler på landet äger sitt boende, och på sikt går det inte att äga om man inte har inkomst (man får inga bidrag).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vilket dom flesta gör, de utdelningar som sker nu är ju beslutade om tidigare. Beslut tas på årsstämman. Nu har ju t.o.m. en del företag som redan fattat beslut dragit tillbaka det beslutet.

Sen är vårt skattesystem uppbyggt för att du inte ska spara för mycket pengar i företagen. Ett AB får spara 25% av årets vinst i periodiseringsfond för att ha lite utrymme, en periodiseringsfond får man spara i sex år, d.v.s. man kan förenklat säga att 1,5 ggr av en årsvinst kan man bunkra upp med inför dåliga tider. Vinst utöver det kan man också spara i företaget, men då betalar man bolagsskatt för de pengarna och när man då sen tvingas använda de pengarna så får man betala skatt igen i form av inkomstskatt/arbetsgivaravgift när man betalar ut lön. D.v.s. dubbelbeskattning. Nu gör en del företag det _ändå_ när man t.ex. står inför större investeringar framöver eller man ser en svår svacka för bolaget framför sig. Nu kom corona så pass fort, så det är ju inget som något företag har förutsett och bunkrat upp inför utan "alla" har mer normal kassakista när de går in i detta.

Wtf!? Om detta stämmer är det ju helt jävla sinnessjukt.
Får inte företag spara sina pengar utefter eget huvud? Vad är poängen med att straffa besparingar?

Eller är det som vanligt när det gäller många av våra skatter....ingen logik alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Wtf!? Om detta stämmer är det ju helt jävla sinnessjukt.
Får inte företag spara sina pengar utefter eget huvud? Vad är poängen med att straffa besparingar?

Eller är det som vanligt när det gäller många av våra skatter....ingen logik alls.

Självklart så får de spara sina pengar efter eget huvud. De får även dela ut i stort sett hur mycket pengar som helst. Men kom sen för f*n inte och be om bidrag från oss medborgare. Aktieägare plockar ut vinster när det går bra och ska sedan betala in pengar i företaget när det går sämre. Det är inte tänkt att aktieägare ska plocka ut pengar när det går bra och sedan så ska vi vanliga medborgare stå för det när det går dåligt för företaget och aktieägarna gå skadelösa. Sedan så stämmer det inte riktigt det som står i inlägget som du citerar. Företagen har inte haft sina årsmöten och tagit några beslut utan det har varit förslag inför just årsmötena att det ska delas ut pengar som folk har reagerat på. Då har företagen nu "varit smarta" och skjutit på sina årsmöten så de nu kan få bidrag av oss medborgare för att senare i sommar/höst kunna ta sin aktieutdelning då istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Ja, det är bra, för det ser bra ut, symbolpolitik (=reta inte upp folket), men samtidigt permitterar o.s.v. de ändå för att de måste få stopp på blodflödet, så det är ju inte så att staten kommer undan några utgifter, pengarna stannar i bolaget en stund till, där de eventuellt kommer till pass eller så delas de ut vid senare tillfälle istället. Vad har egentligen vunnits mer än t.ex. du tyckte att det lät bra?

Visst är det symbolpolitik i viss mån men mer pengar i företaget kan vara ganska bra att ha i detta läge, det kanske blir så att det allmänna slipper ytterligare kostnader längre fram tack vare dessa 12 miljarder i buffert. Samma gäller förstås alla andra bolag som nu minskar eller stoppar utdelningar och ökningar i ersättning till styrelser och liknande. Och är det inte så, alltså om ekonomin inte går åt helvete inom kort utan allt vänder och företagen återigen gör vinst, så ser jag inga som helst problem med att de delar ut detta nästa år.

Samtidigt räknar jag med att staten förstås vill ha tillbaka i alla fall delar av pengarna de nu har gett ut i stöd, kanske via en extra skatt på vinster eller så, när ekonomin är tillbaka igen. Vi kan inte förstatliga utgifter i den här storleksordningen och samtidigt behålla alla vinster i privat ägo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Självklart så får de spara sina pengar efter eget huvud. De får även dela ut i stort sett hur mycket pengar som helst. Men kom sen för f*n inte och be om bidrag från oss medborgare. Aktieägare plockar ut vinster när det går bra och ska sedan betala in pengar i företaget när det går sämre. Det är inte tänkt att aktieägare ska plocka ut pengar när det går bra och sedan så ska vi vanliga medborgare stå för det när det går dåligt för företaget och aktieägarna gå skadelösa. Sedan så stämmer det inte riktigt det som står i inlägget som du citerar. Företagen har inte haft sina årsmöten och tagit några beslut utan det har varit förslag inför just årsmötena att det ska delas ut pengar som folk har reagerat på. Då har företagen nu "varit smarta" och skjutit på sina årsmöten så de nu kan få bidrag av oss medborgare för att senare i sommar/höst kunna ta sin aktieutdelning då istället.

Det jag reagerade på var detta:
"Sen är vårt skattesystem uppbyggt för att du inte ska spara för mycket pengar i företagen. Ett AB får spara 25% av årets vinst i periodiseringsfond för att ha lite utrymme, en periodiseringsfond får man spara i sex år, d.v.s. man kan förenklat säga att 1,5 ggr av en årsvinst kan man bunkra upp med inför dåliga tider. Vinst utöver det kan man också spara i företaget, men då betalar man bolagsskatt för de pengarna och när man då sen tvingas använda de pengarna så får man betala skatt igen i form av inkomstskatt/arbetsgivaravgift när man betalar ut lön. D.v.s. dubbelbeskattning."

Permalänk
Medlem

Intressant ledare i DI appropå utdelningar:
https://www.di.se/ledare/rod-instinkt-nar-m-och-kd-stryper-in...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag tror mitt svar skulle vara:

För att det här är en krissituation utan dess like, och när krisen är över kommer företaget fortsätta med att enbart fokusera på sig självt. Man räddas, tackar, och fortsätter som vanligt.

Att strypa en utdelning bör vid det här laget ses som inprisat för väldigt många börsnoterade företag, givet hur världsekonomin ter sig. Är det för mycket begärt att då kräva justerat beteende under 2020, för att rädda företaget och dess bas långsiktigt?

Nä, i vanlig ordning är det barnsligt beteende.

- Rädda oss eller så skiter sig allt!

- OK, men då behöver vi ha lite svångremmar under 2020.

- Nä! Nä, det ska vi inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Jag tror mitt svar skulle vara:

För att det här är en krissituation utan dess like, och när krisen är över kommer företaget fortsätta med att enbart fokusera på sig självt. Man räddas, tackar, och fortsätter som vanligt.

Låt oss hoppas att företagen återgår till normalt beteende efter det här för det är vad som skapar livskraftiga företag och investeringsvilja som i sin tur skapar arbetstillfällen och skatteintäkter...

Den kommunistiska modellen testades i sovjetunionen, kina m.fl. alla med rätt dåligt resultat.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Låt oss hoppas att företagen återgår till normalt beteende efter det här för det är vad som skapar livskraftiga företag och investeringsvilja som i sin tur skapar arbetstillfällen och skatteintäkter...

Den kommunistiska modellen testades i sovjetunionen, kina m.fl. alla med rätt dåligt resultat.

Notera att jag enbart nämnde 2020. Det kan inte anses vara för mycket begärt, givet världssituationen och att det kommer bli ännu värre under april.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Notera att jag enbart nämnde 2020. Det kan inte anses vara för mycket begärt, givet världssituationen och att det kommer bli ännu värre under april.

Ja, jag håller med och det gör också majoriteten av bolag. Försöker bara lyfta fram en annan vinkel, det är många som inte verkar förstå var arbetstillfällen och skatteintäkter kommer ifrån och varför det är så viktigt att rädda bolag som utan corona egentligen är livskraftiga.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av jackofaces1:

Ta det jag säger nedan med en nypa salt, då jag absolut inte har något underlag eller fakta som styrker mina påståenden.

Absolut kommer "ekonomin" få sig en liten smäll en månad eller så när median hypar sönder utbrottet och alla sheeps blir som tokiga och börjar agera på diverse olika sätt. Vi har ju redan sätt att t.ex bensinpriset ska ha gått ner ganska markant och detta sägs då vara p.g.a coronaviruset. Hur det går ihop vet jag faktiskt ej.

Men jag tror verkligen inte detta kommer skapa ett långsiktigt problem eller att man skulle behöva agera på något särskilt sätt de nästkommande månaderna när det kommer till t.ex ekonomin. Utan så fort hypen är över, folk börjar tillfriskna å återgå till jobbet och median slutar mjölka detta, kommer saker och ting gå tillbaka som vanligt. Det ska ju vara mer eller mindre bekräftat att har man haft viruset ett gång är man i stort sätt immun. Så skulle väl vara om det lyckas mutera sig på något sätt och bli riktigt dödligt, man eventuellt skulle kunna behöva oroa sig på riktigt.

Lite sent att komma med detta nu kanske men det var ett litet krig mellan Ryssland och Saudiarabien som sänkte priset och även till viss del Rysslands aktiemarknad. Eller Saudiarabien sänkte priset men inte Ryssland. Corona blev ju en grej för två veckor sedan, men en del säger att botten redan är nådd men när flygbolag, bilföretag och många andra stora sektorer tar en paus så är det en bit kvar till botten, tror jag. https://www.expressen.se/dinapengar/aktier-och-bors/oljeprise...

Skrivet av Squallie:

Läste att det är för att det är fullt på lagrena. Förmodligen för att vi gör av med mindre bensin/olja än vanligt nu?

De stora vinnarna är miljön
För hur mycket än miljömupparna tänkte innan så ökade ju bara utsläppen medans nu kan man se hur det går åt rätt håll där.
Vinsterna då: Mindre trafik, bättre luft och vatten, bättre hygien, bättre gemenskap mellan nationerna för att motverka smittsamma sjukdomar, köpa mindre antal och mer hållbara produkter... osv. Tyvärr så är nog detta bara en temporär vinst.
När allt återgår till vanligt tänker möjligtvis fler yolo och det blir bara värre, eller för att myndigheter ger stimulans pengar för att återhämta marknaden.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om framtiden? Bör man hålla i pengarna nu? Är så mycket vi vill göra med huset och trädgården nu när våren är här men blir så sjukt snål nu när det är oroliga tider.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Vad tror ni om framtiden? Bör man hålla i pengarna nu? Är så mycket vi vill göra med huset och trädgården nu när våren är här men blir så sjukt snål nu när det är oroliga tider.

Jag tror 2020 är året då man är lite mer försiktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Jag tror 2020 är året då man är lite mer försiktig.

Försiktig ja, men har man pengar i buffert och fortsatt inkomst så varför inte... man sparar ju in på så mycket annat, ingen mer utlandsresa i år t.ex.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Personligen så är min rädsla och oro för att bli smittad av Covid 19 väldigt liten, däremot känner jag viss oro över hur det kan komma att påverka världen i övrigt, särskilt ekonomin. Jag jobbar på ett stort globalt företag och är inte jätteorolig över att bli arbetslös i nuläget men får detta tillräckligt stora konsekvenser så sitter ju nästan ingen säker.

Borde man som svensk förbereda sig på något sätt?

Ska man hålla i pengarna tills det blåst över eller fortsätta leva som vanligt?

Jag har innan det hela började rest väldigt mycket men nu håller jag mig mer lokalt, vi får se hur det blir med resandet när väl krisen är över många bolag lär konka. Norwegian går på knäna och det går dåligt för fler rederier som står med tomma fartyg. Har man otur så är det bara de som är rikast som kan ge sig ut i världen.

Mvh J

Skrivet av Mindfighter:

Arbetslöheten ökar för att företag skär ner och/eller går i konkurs. Är man arbetslös har man mindre pengar = efterfrågan går ner. Självklart kommer allt återhämta sig på sikt, men vi får en rejäl lågkonjunktur efter detta, frågan är mer hur Djup och hur Långvarig.

Skrämmande hur många som har en fast inkomst där man inte spar pengar.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Personligen så är min rädsla och oro för att bli smittad av Covid 19 väldigt liten, däremot känner jag viss oro över hur det kan komma att påverka världen i övrigt, särskilt ekonomin. Jag jobbar på ett stort globalt företag och är inte jätteorolig över att bli arbetslös i nuläget men får detta tillräckligt stora konsekvenser så sitter ju nästan ingen säker.

Borde man som svensk förbereda sig på något sätt?

Ska man hålla i pengarna tills det blåst över eller fortsätta leva som vanligt?

Mvh J

Jag har innan det hela började rest väldigt mycket men nu håller jag mig mer lokalt, vi får se hur det blir med resandet när väl krisen är över många bolag lär konka. Norwegian går på knäna och det går dåligt för fler rederier som står med tomma fartyg. Har man otur så är det bara de som är rikast som kan ge sig ut i världen.

Skrivet av Mindfighter:

Arbetslöheten ökar för att företag skär ner och/eller går i konkurs. Är man arbetslös har man mindre pengar = efterfrågan går ner. Självklart kommer allt återhämta sig på sikt, men vi får en rejäl lågkonjunktur efter detta, frågan är mer hur Djup och hur Långvarig.

Skrämmande hur många som har en fast inkomst där man inte spar pengar.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Försiktig ja, men har man pengar i buffert och fortsatt inkomst så varför inte... man sparar ju in på så mycket annat, ingen mer utlandsresa i år t.ex.

För att effekterna av coronaviruset inte känts fullt ut ännu. Jag skulle tro att vi inte ser det förrän hösten, och då kan denna buffert vara bra att ha. Kvartalsrapporterna från väldigt många företag kommer vara rätt trista, och utfallet från det lär kännas. Ta till exempel Adidas vars vinst minskade med 97%, och som räknar med att registrera förlust under Q2. Denna förlust lär sannolikt inte hämtas igen av någon ökad konsumtion när situationen lättar.

Vad skadar det att vänta med nya saker till hus och trädgård, när just det ändå handlar om långsiktiga saker?

Jag själv har fortsatt inkomst, men vet inte om det kommer vara fallet om, säg, 3 månader. Jag är heltidskonsult på ett företag som sen skulle överrekrytera mig. Nu har bolaget meddelat anställningsstopp, och en kollega har precis blivit nekad. Däremot blev hans konsultkontrakt förlängt med 3 månader, så hoppet lever ju kvar. Men det är mindre motiverande och ganska klart hur skör ens egen position är, om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Vad skadar det att vänta med nya saker till hus och trädgård, när just det ändå handlar om långsiktiga saker?

...och vad skadar det att göra saker för att trivas i nuet (istället för att ”leva” i framtiden mentalt) om man har buffer och pengar över till det man vill göra med hus/trädgård. Jag menar inte att man ska belåna sig över taknocken i detta läge, men man måste leva här och nu också.

Är i samma sits, vet inte hur länge till jag har inkomst, den har minskat redan, men nog planterar jag blommor i trädgården o.s.v. ändå.

Visa signatur

Dator: Mac