Netflix sänker videokvaliteten med 30 procent för att avlasta internet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Kör 4K på 55" OLED, det ser illa ut nu jämfört med innan, t.o.m. vanlig linjär TV ser bättre ut... och jag är ingen kvalitetsnörd som sitter med förstoringsglas och granskar. T.o.m. frun frågade vad det var för fel...

Men det kan också bero på andra saker, nätet är mer belastat nu exempelvis. Det kan ju vara så att din uppkoppling inte orkade med ens den lägre bitraten vid tillfället du kollade. Varför inte kolla bitraten och se om du får dina drygt 7 Mbit? Jag tycker fortfarande bilden är bra även om det fortare blir sämre i snabba scener än tidigare, men det är ju alltid ett problem när man kör med fast bitrate som Netflix gör. Stillsamma scener ser alltid mycket bättre ut än snabbare.

Visst är det dålig timing att höja priset och sen kort därefter sänka kvaliteten men det var ju ändå på förfrågan från EU de genomförde försämringen. Och jag tror inte direkt att de tjänar en massa pengar på detta, snarare kanske det mildrar effekterna av det större nyttjandet per användare på tjänsten nu när alla sitter hemma och glor på TV hela dagarna. Däremot har de ju ökat antalet abonnenter ganska kraftigt på senare tid och på så sätt ökat intäkterna, vilket inte är så konstigt med tanke på situationen. Sen håller jag förstås med om att de borde varit mer granulära i begränsningarna då vi inte har några bandbreddsproblem här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kör 4K på 55" OLED, det ser illa ut nu jämfört med innan, t.o.m. vanlig linjär TV ser bättre ut... och jag är ingen kvalitetsnörd som sitter med förstoringsglas och granskar. T.o.m. frun frågade vad det var för fel...

Japp, när till och med mina föräldrar uppmärksammade hur dålig kvalitét har det gått för långt.

Jag avslutade mitt/vårt abonnemang.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Lustigt att det verkar vara olika för folk. Jag frågade Netflix-supporten om de skulle ta betalt för 4k eller vanligt abonnemang iom den sänkta kvaliteten, och hade den här konstiga konversationen:

- Jag uppgraderade precis mitt abonnemang till 4k. Kommer den extra avgiften tas ut även fast ni nu sänker kvaliteten pga Corona?

- Bara för att vi har gått ut med nyheten att vi ska sänka kvaliteten betyder det inte att vi nödvändigtvis har gjort det på ditt abonnemang.

- Vad menar du? Har ni inte sänkt kvaliteten?

- Nej.

Har tittat på en del Dolbyvision-material på min LG 77" oled de senaste dagarna och kan faktiskt konstatera att kvaliteten inte sänkts. Hade märkt direkt om det blev sämre. Inga artifakter, och allt rullar på i 4K och HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det kan också bero på andra saker, nätet är mer belastat nu exempelvis. Det kan ju vara så att din uppkoppling inte orkade med ens den lägre bitraten vid tillfället du kollade. Varför inte kolla bitraten och se om du får dina drygt 7 Mbit? Jag tycker fortfarande bilden är bra även om det fortare blir sämre i snabba scener än tidigare, men det är ju alltid ett problem när man kör med fast bitrate som Netflix gör. Stillsamma scener ser alltid mycket bättre ut än snabbare.

Full fart och ingen överbelastning, det är t.o.m. för "lekmän" som min fru synbart sämre, så tittar hellre på annat just nu.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det kan också bero på andra saker, nätet är mer belastat nu exempelvis. Det kan ju vara så att din uppkoppling inte orkade med ens den lägre bitraten vid tillfället du kollade. Varför inte kolla bitraten och se om du får dina drygt 7 Mbit? Jag tycker fortfarande bilden är bra även om det fortare blir sämre i snabba scener än tidigare, men det är ju alltid ett problem när man kör med fast bitrate som Netflix gör. Stillsamma scener ser alltid mycket bättre ut än snabbare.

Visst är det dålig timing att höja priset och sen kort därefter sänka kvaliteten men det var ju ändå på förfrågan från EU de genomförde försämringen. Och jag tror inte direkt att de tjänar en massa pengar på detta, snarare kanske det mildrar effekterna av det större nyttjandet per användare på tjänsten nu när alla sitter hemma och glor på TV hela dagarna. Däremot har de ju ökat antalet abonnenter ganska kraftigt på senare tid och på så sätt ökat intäkterna, vilket inte är så konstigt med tanke på situationen. Sen håller jag förstås med om att de borde varit mer granulära i begränsningarna då vi inte har några bandbreddsproblem här.

Vet inte om detta stämmer, men vad jag har noterat är att det inte är sänkt över brädet. Sätter jag på äldre tredjeparts filmer på netflix så ser det helt enkelt bedrövligt ut för tillfället, men deras egna serier ser lika bra ut som vanligt.

Skrivet av Mindfighter:

Full fart och ingen överbelastning, det är t.o.m. för "lekmän" som min fru synbart sämre, så tittar hellre på annat just nu.

Får jag fråga vad ni tittade på? Kollade t ex på senaste säsongen av better call saul nyligen och där tänkte jag inte speciellt mycket på någon sänkning i kvalitet. Men när tjejen skulle kolla på hunger games filmerna så var det som att färdas 10år bak i tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Full fart och ingen överbelastning, det är t.o.m. för "lekmän" som min fru synbart sämre, så tittar hellre på annat just nu.

Ok. Men det kan ju vara tillfälliga belastningsspikar i nätet eller exempelvis hos AWS som påverkar högst tillfälligt. Jag har haft en väldig massa videomöten i MS Teams på senare tid och kvaliteten kan ju variera väldigt fram och tillbaka till och med under ett möte liksom. Kollar man bitraten så vet man ju om man får ut maximal kvalitet eller ej. Får du inte det så ligger ju problemet inte hos Netflix men får du det och ändå tycker bilden är kass så är det ju en annan sak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Vet inte om detta stämmer, men vad jag har noterat är att det inte är sänkt över brädet. Sätter jag på äldre tredjeparts filmer på netflix så ser det helt enkelt bedrövligt ut för tillfället, men deras egna serier ser lika bra ut som vanligt.

Jag har inte kollat så noga, men det är ju mest deras egna serier och filmer som finns i 4K och där ligger ju bitraten lägre i alla fall. Men fortfarande helt acceptabel bildkvalitet i mina ögon. Har de sänkt kvaliteten i lägre upplösningar också kan det förstås vara värre, då bilkvaliteten inte var så bra ens från början liksom.

Permalänk
Medlem

Jag chattade med dem igår. Jag får inte ens 4K på mitt abonnemang via datorn. Skickade statistik osv men får enbart ut 1080P med en bitrate på 3600/4300 för video beroende på material. Såklart med Windows 10 och Gamla goda Edge (den enda som officiellt klarar 4K)

Jag frågade även om Corona sänkningen och det kommer de fortsätta med tills allt återgår till "normalt". Det fanns ingen tidsgräns på det samt ingen plan. Dem skulle eskalera mitt ärende men osäker på om det gick igenom...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Full fart och ingen överbelastning, det är t.o.m. för "lekmän" som min fru synbart sämre, så tittar hellre på annat just nu.

Samma här. Inga problem med hastigheten varken hos mig eller mina föräldrar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

MSI ger bättre avtal till sina kunder och då får dom rubriker som att dom utnyttjar Covid19 men Netflix har klarat sig ifrån det trots att dom sänker kvalitén samtidigt som det kostar lika mycket..
https://www.sweclockers.com/nyhet/29285-msi-utnyttjar-covid-1...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Via deras app i AppleTV, så visst finns det, sök vidare!
kanske din google-fu är svag (eller snarare din appstore-fu i detta fall )

Hittade amazonappen, men när jag försökte installera den stod den bara och snurrade och ville inte koma längre. har inga problem med andra appar att installera. så typiskt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

tjo tjo, är de fortfarande dålig kvalitet när man tittar på netflix?

Permalänk
Medlem

@Mindfighter: Intressant! låter som att det diffar från fall till fall. Har kikat mer nu i helgen och bara sett dålig kvalité i vissa fall när man just startat något, typ första 30 sek. Kvalitén kanske begränsas på något dynamiskt vis och inte är hårt ställd på vissa värden...

Visa signatur

Fractal Design R4, Win 10, Asus Z97-A, Core i7 4770k + Noctua NH-U14S, Samsung 840 EVO 250GB SSD, Hitachi deskstar 7k 4TB, 2x8GB Kingston hyperX 1866MHz, Be Quiet Pure Power L8 630W

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN: Har samma observation och även hört det från flertalet bekanta. Ibland bra kvalla, ibland usel.
Har dock inte lyckats se ett mönster.. om det beror på tidpunkt, antal samtidiga som titta på en viss sak eller om det är vissa titlar etc.

Visa signatur

Fractal Design R4, Win 10, Asus Z97-A, Core i7 4770k + Noctua NH-U14S, Samsung 840 EVO 250GB SSD, Hitachi deskstar 7k 4TB, 2x8GB Kingston hyperX 1866MHz, Be Quiet Pure Power L8 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Vi är i ett läge i modern tid som aldrig skådats innan, och folk gnölar likt ettåringen som inte fick stoppa sina blöta fingrar i väggkontakten. Varför är folk i den här tråden så förbannat egoistiska? Beslutet är pragmatiskt för att alla som vill ska få tillgång till tjänsterna utan att infrastrukturen, och alltså alla som använder den, ska lida.

Det är tillfälligt. Er missunnsamhet är enastående.

Det som tagits upp är ju dock att man behåller samma månadskostnad trots detta vilket jag tycker är en befogad anledning att "gnälla". Tycker Netflix var tråkiga nog med sin DRM-skit på rootade telefoner redan innan allt det här...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Sade upp mitt Netflix nu. Fick prishöjningen och sänkta kvaliteten typ samtidigt. Helt sjukt dåligt skött.

Permalänk
Medlem

Skulle kolla på Doom filmen igår kväll men kvalitén var dålig. Sa precis upp mitt Netflix. Skrev att jag kommer tillbaks när det är normal kvalité igen.

Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant att veta vilken teknik som finns i apparaterna hos dom som har märkt en försämring av kvaliteten. Jag har en OLED och jag har inte märkt någon skillnad, vilket verkar vara den generella sanningen hos OLED ägare.

Kan det vara så att skygglapparna faktiskt har dragit av hos ägare av variationer på LCD tekniken?

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Skrivet av HiGrip:

Det hade varit intressant att veta vilken teknik som finns i apparaterna hos dom som har märkt en försämring av kvaliteten. Jag har en OLED och jag har inte märkt någon skillnad, vilket verkar vara den generella sanningen hos OLED ägare.

Kan det vara så att skygglapparna faktiskt har dragit av hos ägare av variationer på LCD tekniken?

Har OLED och massor med filmer är totalt hemska att se på. Är som att kolla i en bok för frimärkssamlare. Inte många filmer kan man snabbspola heller och se alla bildrutorna utan massor med bildrutor blir gråa för bandbredden räcker inte till. Vissa filmer ändrar upplösning så man skulle kunna gissa det är 640 pixlars bredd. Är dock inte så kräsen så jag överlever detta och lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Det hade varit intressant att veta vilken teknik som finns i apparaterna hos dom som har märkt en försämring av kvaliteten. Jag har en OLED och jag har inte märkt någon skillnad, vilket verkar vara den generella sanningen hos OLED ägare.

Kan det vara så att skygglapparna faktiskt har dragit av hos ägare av variationer på LCD tekniken?

Har projektor, mot en 95" duk, och ja, skillnaden märks när det är lägre bitrate på den storleken... :/

Denna: https://www.hembiobutiken.se/produkter/projektorer/lcd/286610...

Mot en sån här 95", sitter ca 3.5 m ifrån.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/dukar/eldriven-16-9/17...

Är grymt bra bild när man matar med BD, uhd... men just nu från netflix är det inte en tillfredställande bild tycker jag... UHD blir det, men bara ca 7-8 mb/s i bitrate, låg på 16 innan...

Edit: Hade vi bara haft TV, hade det blivit Oled, inte nån LCD... men.... är så litet för att kolla på film, tycker 95" är gränsfall för oss... kommer nog bli 104" eller 120" om nåt år...

Permalänk
Medlem

Problemer är ju att vk har bra infrastruktur här i sverige om man jämför med Europa där det skulle vara berättigat med sänkning av kvalitet men här i Sverige har va kapaciteten så frågan varför man sänkte i Sverige.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Problemer är ju att vk har bra infrastruktur här i sverige om man jämför med Europa där det skulle vara berättigat med sänkning av kvalitet men här i Sverige har va kapaciteten så frågan varför man sänkte i Sverige.

Gissningsvis för att det skulle bli ännu mer väsen om de i kontinentala Europa skulle känna sig särbehandlade...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen har Netflix börjat återställa kvalitetssänkningen nu. Har ni märkt ifall det börjat bli bättre?

https://www.theverge.com/2020/5/15/21259954/netflix-streaming...

Permalänk
Medlem

@Naki: Är i USA men har inte kollat Netflix på länge då jag just nu kollar igenom serien "The Boys" från US Amazon (host, host).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Naki: Är i USA men har inte kollat Netflix på länge då jag just nu kollar igenom serien "The Boys" från US Amazon (host, host).

Grymt bra serie f.ö!!

Permalänk

Det är inte direkt lätt att kolla bitraten på Netflix längre heller.

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem

Någon som vet om kvaliteten återställts i sverige än. Chattade med en totalt inkompetent support på Netflix, som inte ville ge sig och ville ha mitt namn och email för att kolla vad som är fel. Fast att jag berättade att detta inte handlar om mitt konto specifikt utan om den försämrade kvaliteten som Netflix gjort. Han hade ingen aning överhuvudtaget om någonting. Avslutade med att jag hoppas han får väldigt låg lön för sitt dåliga jobb som support. Hur kan man missa något sånt när man jobbar som support.
Hursomhelst hittar ingen info om detta på google heller, förutom att de återställt i Danmark Norge och andra länder.

Permalänk
Medlem

Är det någon som mätt att det är sämre kvalité/bitrate fortfarande, eller är det bara en känsla?

Vore ju i så fall kul att veta om det skiljer beroende på vilken ISPs som används.