Permalänk
Medlem

Vätskeskadad Huawei Matebook

Hejsan,

Skulle behöva hjälp i min "felsökning" av en laptop.
Den har fått vätska på sig, och startar nu inte. Kopplar man in strömsladd (USB-C) hörs ett svagt ihållande pipljud, typ strömljud?
Testade även att koppla in en powerbank, den började lysa när jag koppla den i datorn.
Har nu öppnat upp den, har inte så mycket och förlora. Och som ni kan se på bilden syns grön beläggning på komponenterna, precis bredvid laddningen.
Finns det något och göra? Försöka rengöra med något medel?

Bild på beläggning
https://photos.app.goo.gl/Enxof6ZwDvEtf83n9

Undrar även vad detta aluminiumskyddet gör som jag fick ta bort.
https://photos.app.goo.gl/6f7B2Ndgb1tnNkQ37

Permalänk
Medlem

Skulle säga att aluminiumet är skärmning så sätt tillbaka godtyckligt när du är klar med allt.
Dränk resten i ris någon dag (om det är fuktigt alls).
Gör rent med isopropanyl alkohol (stavning) när det är torrt och fint.
Håll tummarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Skulle säga att aluminiumet är skärmning så sätt tillbaka godtyckligt när du är klar med allt.
Dränk resten i ris någon dag (om det är fuktigt alls).
Gör rent med isopropanyl alkohol (stavning) när det är torrt och fint.
Håll tummarna.

Stort tack!

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla med förstoringsglas/lupp och göra rent med en mjuk tandborste (och vatten konstigt nog). De gröna beläggningen kan störa och ge chippet fel signaler/kortslutning. Därför noga att det blir ordentligt rent och torrt innan du strömför kortet igen.

Kan batteriet kopplas loss skulle jag definitivt göra det!

Det kan tyvärr vara mer saker under den där metall-skenan som behöver städas upp, men jag vågar inte lova hur den sitter fast

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att koppla bort batteri och ström. Prova att göra rent med ipa eller elektronikrengöring. Skrubba med tandborste. Håll inte på och fjanta med ris. Var skruva dock ur kretskorten för man vill inte ha rengöringen på skärmen tex.

I Malmö borde det annars finnas någon firma som håller på med microlödning och lagning av elektronik som kan göra ett försök annars.

Permalänk

Precis som Jocke nämner ovan ska du koppla bort batteriet, tvätta rent kortet med isopropanol (säljs på kjell) med tandborste, låta den torka och testa igen.

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle kolla med förstoringsglas/lupp och göra rent med en mjuk tandborste (och vatten konstigt nog). De gröna beläggningen kan störa och ge chippet fel signaler/kortslutning. Därför noga att det blir ordentligt rent och torrt innan du strömför kortet igen.

Kan batteriet kopplas loss skulle jag definitivt göra det!

Det kan tyvärr vara mer saker under den där metall-skenan som behöver städas upp, men jag vågar inte lova hur den sitter fast

Skenan ser ut och vara fastlöddad, så vågar inte dra bort den. Men kommer nog till under med tandborste.
Batteri är urkopplat.

Skrivet av jocke92:

Det viktigaste är att koppla bort batteri och ström. Prova att göra rent med ipa eller elektronikrengöring. Skrubba med tandborste. Håll inte på och fjanta med ris. Var skruva dock ur kretskorten för man vill inte ha rengöringen på skärmen tex.

I Malmö borde det annars finnas någon firma som håller på med microlödning och lagning av elektronik som kan göra ett försök annars.

Jepps batteri bortkopplat. Ska testa rengöra med tandborste och rengöringsmedel.
Någon dude på möllan borde jag förvisso kunna hitta, bra tips!

Skrivet av AshyStyle:

Precis som Jocke nämner ovan ska du koppla bort batteriet, tvätta rent kortet med isopropanol (säljs på kjell) med tandborste, låta den torka och testa igen.

Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Skenan ser ut och vara fastlöddad, så vågar inte dra bort den. Men kommer nog till under med tandborste.
Batteri är urkopplat.

Jepps batteri bortkopplat. Ska testa rengöra med tandborste och rengöringsmedel.
Någon dude på möllan borde jag förvisso kunna hitta, bra tips!

Tackar

Fördelen med alkoholen är främst att den dunstar fort. Kolla noga att det är rent mellan varje pinne på det chippet (vilket är svårt under skenan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fördelen med alkoholen är främst att den dunstar fort. Kolla noga att det är rent mellan varje pinne på det chippet (vilket är svårt under skenan)

Vad gör skenan? Förutom och ”hålla upp” isoleringen jag tog bort? Kan jag inte knipsa bort den?

Permalänk
Medlem

Om du kan göra det säkert utan att skada underliggande så tror jag inte den är så viktig

Kan vara en primitiv värmespridare också, men det är bara om den har bra kontakt med chippen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Skulle säga att aluminiumet är skärmning så sätt tillbaka godtyckligt när du är klar med allt.
Dränk resten i ris någon dag (om det är fuktigt alls).
Gör rent med isopropanyl alkohol (stavning) när det är torrt och fint.
Håll tummarna.

Skrivet av medbor:

Jag skulle kolla med förstoringsglas/lupp och göra rent med en mjuk tandborste (och vatten konstigt nog). De gröna beläggningen kan störa och ge chippet fel signaler/kortslutning. Därför noga att det blir ordentligt rent och torrt innan du strömför kortet igen.

Kan batteriet kopplas loss skulle jag definitivt göra det!

Det kan tyvärr vara mer saker under den där metall-skenan som behöver städas upp, men jag vågar inte lova hur den sitter fast

Skrivet av jocke92:

Det viktigaste är att koppla bort batteri och ström. Prova att göra rent med ipa eller elektronikrengöring. Skrubba med tandborste. Håll inte på och fjanta med ris. Var skruva dock ur kretskorten för man vill inte ha rengöringen på skärmen tex.

I Malmö borde det annars finnas någon firma som håller på med microlödning och lagning av elektronik som kan göra ett försök annars.

Skrivet av AshyStyle:

Precis som Jocke nämner ovan ska du koppla bort batteriet, tvätta rent kortet med isopropanol (säljs på kjell) med tandborste, låta den torka och testa igen.

Ett mirakel! rengjorde med elektronikrengöring och tandborste. Lät torka någon dag, bytte kylpasta när jag ändå var igång. Startade upp när jag anslöt laddaren. Kört på nu någon dag, fungerar utmärkt! 😁 Backlighten till tangentbordet funkar inte dock, men det kan kvitta.
Grymt, stort tack för hjälpen!!

Permalänk
Medlem

Grattis!
Jag skulle såklart säkerhetskopiera allt som går och inte ha kritisk information bara på den datorn då den bör kunna gå sönder lättare än andra. Vissa vätskerelaterade skador kan visa sig mycket senare när kretskort börjar ärga eller annat. Kan såklart vara så att du lagat den till nyskick men det är nog sällsynt. Men jag hoppas såklart den ska hålla länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Grattis!
Jag skulle såklart säkerhetskopiera allt som går och inte ha kritisk information bara på den datorn då den bör kunna gå sönder lättare än andra. Vissa vätskerelaterade skador kan visa sig mycket senare när kretskort börjar ärga eller annat. Kan såklart vara så att du lagat den till nyskick men det är nog sällsynt. Men jag hoppas såklart den ska hålla länge

Tackar

Jadå, har arbetsdator där jag kör allt viktigt. Denna är för underhållning endast. Får hoppas jag gjorde det