Permalänk
Medlem

Kontor nätverk

Hej ska byta jobb om en månad och Företaget arbetar med CAD och 3D.

Kontoret helt nytt och idag finns det ingen nätverk överhuvudtaget och jag tänkte minst 10 personer ska klara av att arbeta samtidigt mot en filserver.
Eftersom att det är en startup kommer vi inte kunna anställa en it ansvarig i början, utan det ansvarat har landat indirekt på mig.

Min ide.
19 tums skåp. varje rad är ett 1u.
24 port keystone
24 port keystone
switch 24 port
switch 24p POE
Ubiquti cloudkey.
Hylla med Comhem router
ström 1u.
windows Server fristående eller i skåp.

3 stycken poe AP.

Behöver hjälp med följande
-Val av kabinett, eller rack.
- val av patchpanel
-Verktyg för TP
-val av switch

Varför jag kör med 2 stycken patchpanneler på 24 är för att jag inte sett 48p keystone varianter.
vet inte heller vilken typ av switchar jag ska välja
Har en ide att ha en server med
Kablar dra CAT6 kablar och köpa verktyg till detta

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Satsa på Cat 6A om du vill kunna köra 10 Gbit/s problemfritt.

Jag hade valt enklast möjliga switch, 10 Gbit/s
För PoE hade jag nog nöjt mig med färre portar och 1 Gbit/s.

Alternativ till Ubiquiti är Meraki by Cisco speciellt om det bara ska fungera och IT-kompetens är dyrt (eller ej fakturerbart). Vi kör Meraki för brandvägg och AP på ett liknande kontor.

Typ den här switchen för 10 Gbit/s
https://www.dustin.se/product/5011066687/smart-managed-plus-x...

eller denna
https://www.dustin.se/product/5010890807/prosafe-xs728t

Permalänk
Medlem

Är det draget något nätverk i lokalen ni ska vara i??? om inte så hade jag tagit kontakt med en lokal el-firma som kan hjälpa er sätta upp ett nätverk. Då kommer du även kunna köpa kabinett samt patch-paneler genom dem.
Om det är en seriös firma så kommer de mäta av datanätet med ett riktigt instrument och även garantera driftsäkerheten i efterhand. När vi mäter till kund kör vi med ett Fluke DSX-602 för ca 100000:- vilket självklart inte man kan göra som privatperson... Därav blir driftsäkerheten en annan nivå på också.

Sen så den aktiva utrustningen kan antingen du själv styra med eller ta hjälp av en IT-partner. Alltid skönare att kunna ringa ett samtal och hänga någon annan än att du ska stå ansvarig när det inte fungerar i tid å otid.

Men visst... Kostar lite mer men det är väl ändå ett seriöst företag ni ska driva???

Annars så kör vi med mycket Gigamedias produkter. Både skåp och patch-paneler. Vi sätter även alltid trådförings-paneler mellan varje patch-panel. Lättare att få snygg kabeldragning då. Sen slim-patchar är trevligt för att slippa en massa extra kablar.

När det kommer till den aktiva utrustningen så unifis prylar som du skriver själv är riktigt trevliga. Speciellt v2 av deras switchar. Se även till att köra Pro eller helst Nano-HD om ni ska ha många trådlösa klienter för att klara kapaciteten i nätet.

Permalänk
Protectera AB
Skrivet av Alfa347:

Är det draget något nätverk i lokalen ni ska vara i??? om inte så hade jag tagit kontakt med en lokal el-firma som kan hjälpa er sätta upp ett nätverk. Då kommer du även kunna köpa kabinett samt patch-paneler genom dem.
Om det är en seriös firma så kommer de mäta av datanätet med ett riktigt instrument och även garantera driftsäkerheten i efterhand. När vi mäter till kund kör vi med ett Fluke DSX-602 för ca 100000:- vilket självklart inte man kan göra som privatperson... Därav blir driftsäkerheten en annan nivå på också.

Sen så den aktiva utrustningen kan antingen du själv styra med eller ta hjälp av en IT-partner. Alltid skönare att kunna ringa ett samtal och hänga någon annan än att du ska stå ansvarig när det inte fungerar i tid å otid.

Men visst... Kostar lite mer men det är väl ändå ett seriöst företag ni ska driva???

Annars så kör vi med mycket Gigamedias produkter. Både skåp och patch-paneler. Vi sätter även alltid trådförings-paneler mellan varje patch-panel. Lättare att få snygg kabeldragning då. Sen slim-patchar är trevligt för att slippa en massa extra kablar.

När det kommer till den aktiva utrustningen så unifis prylar som du skriver själv är riktigt trevliga. Speciellt v2 av deras switchar. Se även till att köra Pro eller helst Nano-HD om ni ska ha många trådlösa klienter för att klara kapaciteten i nätet.

Håller med Alpha hör av er till någon som kan ge support när det strular. Kolla Udm-pro och unifi switch och nano-Hd. Då kan du administrera allt från en plats. Om du vill ha 10Gbit så rekommenderar jag att du kollar på switch XG från Unifi

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem

Excel gör bra grejor till bra pris. Både kablar, keystone jack, paneler, skåp osv. Eftersom keystone är verktygsfritt behöver du inga verktyg utöver avbitare och skruvmejslar.

Köp cloudkey gen2, gärna den med hårddisk ifall ni vill addera kameror. Du kan köra på deras switchar om du vill ha det enhetligt och i samma gränssnitt skapa vlan för gästnätverk exempelvis. Eller kan du köpa billigare fabrik, bara det har gigabit

Är det så stora lokaler att det krävs tre accesspunkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfa347:

Är det draget något nätverk i lokalen ni ska vara i??? om inte så hade jag tagit kontakt med en lokal el-firma som kan hjälpa er sätta upp ett nätverk. Då kommer du även kunna köpa kabinett samt patch-paneler genom dem.
Om det är en seriös firma så kommer de mäta av datanätet med ett riktigt instrument och även garantera driftsäkerheten i efterhand. När vi mäter till kund kör vi med ett Fluke DSX-602 för ca 100000:- vilket självklart inte man kan göra som privatperson... Därav blir driftsäkerheten en annan nivå på också.

Sen så den aktiva utrustningen kan antingen du själv styra med eller ta hjälp av en IT-partner. Alltid skönare att kunna ringa ett samtal och hänga någon annan än att du ska stå ansvarig när det inte fungerar i tid å otid.

Men visst... Kostar lite mer men det är väl ändå ett seriöst företag ni ska driva???

Annars så kör vi med mycket Gigamedias produkter. Både skåp och patch-paneler. Vi sätter även alltid trådförings-paneler mellan varje patch-panel. Lättare att få snygg kabeldragning då. Sen slim-patchar är trevligt för att slippa en massa extra kablar.

När det kommer till den aktiva utrustningen så unifis prylar som du skriver själv är riktigt trevliga. Speciellt v2 av deras switchar. Se även till att köra Pro eller helst Nano-HD om ni ska ha många trådlösa klienter för att klara kapaciteten i nätet.

Hej kontoret är ca 100 kvm, samtliga rum har gemensam sänkt undertak med Undertaksplattor
Absolut är det ju värt att använda en installations firma, där emot tror jag att vi vill gärna dra själva i början( vi kommer i början vara fyra personer på kontoret och två som arb hos kund.
Speciellt när vi inte behöver göra håltagning och det finns delvis cat5e Kabel dragning i taket.

Har en ubiquiti flexhd och ser ut som om jag klarar mig med två stycken AP på kontoret.

När det gäller support på den aktiva utrustning, ska börja sondera marknaden.

Tack för tipset gällande cloudkey gen2, vi kommer köpa in kameror i framtiden

Skrivet av Mordekai:

Satsa på Cat 6A om du vill kunna köra 10 Gbit/s problemfritt.

Jag hade valt enklast möjliga switch, 10 Gbit/s
För PoE hade jag nog nöjt mig med färre portar och 1 Gbit/s.

Alternativ till Ubiquiti är Meraki by Cisco speciellt om det bara ska fungera och IT-kompetens är dyrt (eller ej fakturerbart). Vi kör Meraki för brandvägg och AP på ett liknande kontor.

Typ den här switchen för 10 Gbit/s
https://www.dustin.se/product/5011066687/smart-managed-plus-x...

eller denna
https://www.dustin.se/product/5010890807/prosafe-xs728t

10gbit låter super. funderar dock på om det ger något när nästan alla kommer köra laptop ?
flesta laptop idag har ju bara gigabit lanport ?
Meraki, är inte det licens på det ?

funderar på ifall servern kör SMB 3.0 Multichannel, så behöver man inte 10 gbit?

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

Hej kontoret är ca 100 kvm, samtliga rum har gemensam sänkt undertak med Undertaksplattor
Absolut är det ju värt att använda en installations firma, där emot tror jag att vi vill gärna dra själva i början( vi kommer i början vara fyra personer på kontoret och två som arb hos kund.
Speciellt när vi inte behöver göra håltagning och det finns delvis cat5e Kabel dragning i taket.

Har en ubiquiti flexhd och ser ut som om jag klarar mig med två stycken AP på kontoret.

När det gäller support på den aktiva utrustning, ska börja sondera marknaden.

Tack för tipset gällande cloudkey gen2, vi kommer köpa in kameror i framtiden

10gbit låter super. funderar dock på om det ger något när nästan alla kommer köra laptop ?
flesta laptop idag har ju bara gigabit lanport ?
Meraki, är inte det licens på det ?

funderar på ifall servern kör SMB 3.0 Multichannel, så behöver man inte 10 gbit?

Om du inte ska köra 10Gb kan du lika gärna dra Cat 5e, betydligt smidigare att installera. Cat 6 fyller inget riktig funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

Hej kontoret är ca 100 kvm, samtliga rum har gemensam sänkt undertak med Undertaksplattor
Absolut är det ju värt att använda en installations firma, där emot tror jag att vi vill gärna dra själva i början( vi kommer i början vara fyra personer på kontoret och två som arb hos kund.
Speciellt när vi inte behöver göra håltagning och det finns delvis cat5e Kabel dragning i taket.

Har en ubiquiti flexhd och ser ut som om jag klarar mig med två stycken AP på kontoret.

När det gäller support på den aktiva utrustning, ska börja sondera marknaden.

Tack för tipset gällande cloudkey gen2, vi kommer köpa in kameror i framtiden

10gbit låter super. funderar dock på om det ger något när nästan alla kommer köra laptop ?
flesta laptop idag har ju bara gigabit lanport ?
Meraki, är inte det licens på det ?

funderar på ifall servern kör SMB 3.0 Multichannel, så behöver man inte 10 gbit?

Stackare som tvingas köra CAD på laptops. Licens ja visst men vill man hänga med kommer man ändå byta nätverksutrustning tillräckligt ofta för att det ska vara en löpande kostnad hur som helst, köp tre år så vet du exakt vad du får betala för en fullservad nätverksutrustning utan krångel. Bevaka sårbarheter i brandvägg är ju stressande även för en dedikerad IT-person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Om du inte ska köra 10Gb kan du lika gärna dra Cat 5e, betydligt smidigare att installera. Cat 6 fyller inget riktig funktion.

Skrivet av Mordekai:

Stackare som tvingas köra CAD på laptops. Licens ja visst men vill man hänga med kommer man ändå byta nätverksutrustning tillräckligt ofta för att det ska vara en löpande kostnad hur som helst, köp tre år så vet du exakt vad du får betala för en fullservad nätverksutrustning utan krångel. Bevaka sårbarheter i brandvägg är ju stressande även för en dedikerad IT-person.

Vet inte om jag tycker så speciellt synd om mig. Jag har kört CAD på laptop i över 10 år.

Bra input kring licensen.

Vi kommer teckna avtal med en IT person som kan hjälpa oss med driften, imorgon. Där emot kommer han inte dra kabel. Eftersom han kommer vara stationerad utomlands. Vi kommer ha ett till kontor i Danmark.

vad tror du om detta skåp
https://www.dustinhome.se/product/5010317570/19-vaggskap-18u-...

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem

@hanjou: Gällande switchar hade jag kört Ubiquity rakt igenom om det skall köpas nytt. Man får väldigt mycket för pengarna.
Exempelvis får du en POE+ 48Ports GB switch med 2st fiber portar för 9000:- eller en POE+ 8p GB switch för ca 2500:- (om jag inte missminner mig) med mycket funktionalitet och du kan även sätta upp en egen applicance för Ubiquity kontrollern på egen server så den inte ligger ute i molnet och du blir inte beroende av att internet linan fungerar för att kunna konfigurera/hantera ditt egna nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

Vet inte om jag tycker så speciellt synd om mig. Jag har kört CAD på laptop i över 10 år.

Bra input kring licensen.

Vi kommer teckna avtal med en IT person som kan hjälpa oss med driften, imorgon. Där emot kommer han inte dra kabel. Eftersom han kommer vara stationerad utomlands. Vi kommer ha ett till kontor i Danmark.

vad tror du om detta skåp
https://www.dustinhome.se/product/5010317570/19-vaggskap-18u-...

Vissa installatörer vill sälja även skåp och plintar, kan bli billigare totalpris plus att man slipper gnäll från installatören...

Nyfiken på vad du kör för mjukvara för CAD och vilken hårdvara. Vi kör Revit och Autocad, i Autocad är problemet med prestanda störst konstigt nog. Nästa problem att det är i princip omöjligt att jobba utan extern skärm pga våra stora bibliotek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Vissa installatörer vill sälja även skåp och plintar, kan bli billigare totalpris plus att man slipper gnäll från installatören...

Nyfiken på vad du kör för mjukvara för CAD och vilken hårdvara. Vi kör Revit och Autocad, i Autocad är problemet med prestanda störst konstigt nog. Nästa problem att det är i princip omöjligt att jobba utan extern skärm pga våra stora bibliotek.

Jag kör primärt microstation, autocad civil, power civil m.m

Där emot har jag ofta en extern skärm på kontotet.
Autocad är vanligtvis jävligt energikrävande. Där emot använder jag rätt mycket datashortcuts och så har jag gått igenom och byggt egna workspace som funkar bra

När jag projjar använder jag microstation, då den fixar dwg bättre än autocad oftast.

Arbetar som cad/bim ansvarig och haft som ansvar att confa CAD program bland annat.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.