Var jag för ivrig och köpte fel komponenter?

Permalänk
Medlem

Var jag för ivrig och köpte fel komponenter?

Hej sweclockers!

Min gamla dator gav vika. Fick ut en del på hemförsäkringen och sålde de komponenter som gick att sälja och fick in ungefär 6000 kronor. Köpt ny dator nu och byggt själv. Egentligen är jag ganska nöjd och känner att den duger väl för mig. Blev dock ganska hastigt köp och läste inte på ordentligt före då jag är en ivrig människa och kände att jag snabbt behövde en ny stationär dator.. (vilket egentligen inte är sant då jag har laptop också som duger). Det jag köpt är:

Fractal Design Define C
MSI X470 GAMING PLUS MAX (EDIT: det är förstås ett MSI MPG Z390 GAMING PLUS)
Intel i5 9600k
MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming Trio
650W PSU
HyperX Fury Black DDR4 3200Mhz 2x8GB

Jag spelar på 144hz, 1080p och är nöjd. Får 150fps ca i Warzone på högsta inställningar. Provat Red dead redemption 2 och fick ish 80-100 fps på maxade inställningar. Spelar inte så mycket andra spel för tillfället, lite wow men det kräver ju inte mycket. Ville ha en stabil dator utan att gå "all in" på komponenterna.

Till saken:
Blir jäkligt osäker nu när jag ser att intel lanserar ny processor snart och att man kan få AMD processor t.o.m. billigare med fler trådar.

Vad tycker ni, ska jag vara nöjd och bara byta ut moderkort+processor om säg ett år eller två om jag inte tycker min duger längre - eller ska jag lämna tillbaka moderkort+processor och vänta på att köpa till intel lanserat?

Tack för input och tips till en vilsen själ!

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem

@klikken: Om du lyckats få ihop ett x470-moderkort och en intel 9600k och är nöjd så måste jag säga att jag är imponerad

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av klikken:

MSI X470 GAMING PLUS MAX
Intel i5 9600k

Det funkar inte. X470 är AM4...

Skrivet av klikken:

Vad tycker ni, ska jag vara nöjd och bara byta ut moderkort+processor om säg ett år eller två om jag inte tycker min duger längre - eller ska jag lämna tillbaka moderkort+processor och vänta på att köpa till intel lanserat?

Jag hade lämnat tillbaka. HT kommer göra de nya processorerna så mycket mer "future proof".

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Moderkortet verkar vara för AMD-prolle?

Jag hade lämnat tillbaka i5:an, och köpt en AMD 3600 istället.

Permalänk
Medlem

Oj! Haha.
MSI MPG Z390 GAMING PLUS
Ska det vara

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Jag hade lämnat tillbaka. HT kommer göra de nya processorerna så mycket mer "future proof".

Okej.. När kan man tänkas hitta de nya processorerna samt de nya moderkortet som matcher den nya socketen i butikerna om man får gissa?

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem

Min åsikt: har du redan byggt ihop och börjat använda burken så är det kanske läge att ha karaktär nog att stå för dina beslut och leva med dem?

Det är ju ingen dålig burk du byggt ihop och du kan ju möjligen jaga ikapp tex en begagnad i9 9900K senare om det skulle behövas om ett par år?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Min åsikt: har du redan byggt ihop och börjat använda burken så är det kanske läge att ha karaktär nog att stå för dina beslut och leva med dem?

Det är ju ingen dålig burk du byggt ihop och du kan ju möjligen jaga ikapp tex en begagnad i9 9900K senare om det skulle behövas om ett par år?

Dom som säljer prylarna håller inte med då de erbjuder 30 dagar öppet köp men jag hör vad du säger.

Kul att du tycker jag byggt bra och klokt tips där om i9 9900k i framtiden. Tar åt mig. Tack för att du tog tid att svara!

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av klikken:

Okej.. När kan man tänkas hitta de nya processorerna samt de nya moderkortet som matcher den nya socketen i butikerna om man får gissa?

Denna månaden verkar det som.

SweClockers Intel avtäcker "Comet Lake-S" för stationära datorer – 10 kärnor i upp till 5,3 GHz

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Detta är alltid problemet med att bygga sig en ny burk. Det kommer ständigt ny och spännande hårdvara... om några månader.

Väntar man in nästa gen CPU:er, så är det nya grafikkort som ligger bara några månader fram, eller också blir de nya grejerna väldigt dyra och/eller svåra att få tag på den första tiden.

Dessutom brukar tillverkarna börja med prestandamodellerna när en ny hårdvarugeneration lanseras. Budgetvarianterna som är mycket mer prisvärda brukar komma senare.

Har du fått ihop en ny burk till rimligt pris, som fungerar stabilt under belastning och uppfyller förväntade specifikationer och behov så finns ingen anledning att vara missnöjd.

Permalänk
Inaktiv

Tycker du kan vara nöjd. Om något så byt ut CPUn till en 9900k med en bra kylare

Edit. Att byta till nuvarande Ryzen är ingen förbättring i spel, snarare tvärtom

Permalänk
Medlem
Skrivet av highwaystar:

Det kommer ständigt ny och spännande hårdvara... om några månader.

Träffar man rätt produkter runt lansering så brukar dom hålla rätt länge. Så det kan va värt ibland att vänta, men då ska man ha bra koll på läget och begränsningar/timelines för hur utvecklingen ser ut framöver. En 6700K eller 1080 Ti köpta vid lansering har ju i efterhand visat sig vara några av de bästa köpen man kunde gjort de senaste 5 åren. Det tog t.ex mer än 2 år innan 8700K släpptes och gav någon vettig boost över 6700K spelmässigt (allra helst vid OC), varken 7700K eller första generationen Ryzen var ju direkt värda att vänta på när man tittar på det så här i efterhand dock.

Permalänk
Medlem

@klikken: Som jag ser det så har du byggt en bra dator, du spelar på maxade inställningar. Det jag undrar är vad du tror att du kommer få om du köper en lite vassare CPU / grafikkort? Blir skillnaden så stor att du hoppar jämfota och skriker av glädje, eller riskerar du att lite besviket tänka "Var det här allt?" av en ev. merkostnad och tid / energi du lagt ner? Måste du ha det allra senaste, trots att det du redan har duger alldeles utmärkt ett par år framöver?

Det kan vara värt att tänka till ett par varv.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klikken:

eller ska jag lämna tillbaka moderkort+processor och vänta på att köpa till intel lanserat?

Lämna tillbaka och köp 10 gen istället när det släpps!
Mycket tråkigt att köpa 9 gen när 10 gen släpps så snart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Machiavellian:

Lämna tillbaka och köp 10 gen istället när det släpps!
Mycket tråkigt att köpa 9 gen när 10 gen släpps så snart.

Ja det är ju inte jätte kul kanske, men frågan är ju inte det är någon direkt märkbar skillnad på dessa.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Ja det är ju inte jätte kul kanske, men frågan är ju inte det är någon direkt märkbar skillnad på dessa.

Klart det är skillnad på 9 Gen och 10 Gen.
Inte nog med det men han kan även uppgradera till 11 Gen senare.

Förstår inte hur folk kan ens rekommendera att inte lämna tillbaka och bara vara glad för det man köpt.
Man skjuter sig själv i foten att betala nypris för en utgående plattform när den nya tar över inom kort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Machiavellian:

Klart det är skillnad på 9 Gen och 10 Gen.
Inte nog med det men han kan även uppgradera till 11 Gen senare.

Förstår inte hur folk kan ens rekommendera att inte lämna tillbaka och bara vara glad för det man köpt.
Man skjuter sig själv i foten att betala nypris för en utgående plattform när den nya tar över inom kort.

Fast.. vet vi ens vad han betalat / exakt vad 'den nya' kommer kosta / hur stor skillnad det faktiskt blir / om han i praktiken tycker det är värt kostnad och väntetid?

Jag håller med om att man inte ska betala dyrt för gamla prylar. Men ibland kan man få mer för mindre om man köper prylar som 'är påväg ut' också. Påstår inte varken till eller från hur det är i det här fallet - men påstår du dig veta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machiavellian:

Klart det är skillnad på 9 Gen och 10 Gen.
Inte nog med det men han kan även uppgradera till 11 Gen senare.

Förstår inte hur folk kan ens rekommendera att inte lämna tillbaka och bara vara glad för det man köpt.
Man skjuter sig själv i foten att betala nypris för en utgående plattform när den nya tar över inom kort.

... och om man behöver en dator nu så ska man..? Teleportera sig in i framtiden? Hur långt fram isf? När kommer lagerhyllorna fyllas för konsumenter? Kommer det vara en flopp med massvis med problem första månaderna? Jag vill gärna ha din kristallkula.

Det är ju inte så att han vräkt på och köpt en i9 9900K med fetaste moderkortet till - där kan jag hålla med om att det förmodligen är mindre optimalt. Men såvida man inte vill chansa och vänta i allt från veckor till månader så får han ju ut bra prestanda med det han har, och den kommer inte per automatik ge sämre FPS bara för att det kommer en ny CPU.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EwlSpirit:

Fast.. vet vi ens vad han betalat / exakt vad 'den nya' kommer kosta / hur stor skillnad det faktiskt blir / om han i praktiken tycker det är värt kostnad och väntetid?

Jag håller med om att man inte ska betala dyrt för gamla prylar. Men ibland kan man få mer för mindre om man köper prylar som 'är påväg ut' också. Påstår inte varken till eller från hur det är i det här fallet - men påstår du dig veta?

Det är därför han ska skicka tillbaka och avvakta till Gen 10 släpps och sedan göra ett informerat köp baserat på det.

Skrivet av aMp:

... och om man behöver en dator nu så ska man..? Teleportera sig in i framtiden? Hur långt fram isf? När kommer lagerhyllorna fyllas för konsumenter? Kommer det vara en flopp med massvis med problem första månaderna? Jag vill gärna ha din kristallkula.

Det är ju inte så att han vräkt på och köpt en i9 9900K med fetaste moderkortet till - där kan jag hålla med om att det förmodligen är mindre optimalt. Men såvida man inte vill chansa och vänta i allt från veckor till månader så får han ju ut bra prestanda med det han har, och den kommer inte per automatik ge sämre FPS bara för att det kommer en ny CPU.

Aldrig påstått att han ska vänta en längre stund utan endast avvakta till slutet av månaden.

Man ska generellt aldrig vänta om man behöver/vill göra köp då det alltid kommer ut nytt.
Dom enda gångerna man bör avvakta är när något släpps inom närmaste veckorna, månaden.

Att köpa en bra CPU från utgående plattform när den som tar över släpps inom kort är som sagt att skjuta sig i foten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Machiavellian:

Det är därför han ska skicka tillbaka och avvakta till Gen 10 släpps och sedan göra ett informerat köp baserat på det.

Vet inte vad du bråkar om då jag aldrig har påstått att han ska vänta en längre stund.

Man ska aldrig vänta om man behöver/vill göra köp då det alltid kommer ut nytt.
Dom enda gångerna man ska avvakta är när något släpps inom närmaste veckorna, månaden.

Att köpa en bra CPU från utgående plattform när den som tar över släpps inom kort är som sagt att skjuta sig i foten.

Det är väll som oftast med INTEL, dom byter ju sockel och Chipset rätt så ofta, så då ska man ju aldrig köpa nytt.

Sen förstår jag även vad du menar, men att lämna tillbaka och ta nyaste bara för att det skall släppas denna månad är ju stelt, varför inte bara låta TS köra vidare om det fungerar bra, vist han hade kunnat få bättre med flera trådar, men vad kommer det att kosta att gå på nya 10th gen ist?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

men att lämna tillbaka och ta nyaste bara för att det skall släppas denna månad är ju stelt.

Det är en väldigt rimlig anledning att lämna tillbaka och avvakta lite till.

TS skriver själv att han var ivrig och nu känner sig väldigt osäker och då är det perfekt tillfälle att lämna tillbaka för att sedan göra ett bättre informerat beslut.

Annars riskerar TS att ångra sig i framtiden vilket vore tråkigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad konstigt det skrivs i den här tråden. Rena självklarheten att den där CPU'n och mobbot bör lämnas tillbaka och sedan köpa nästa generation som är ute redan denna månaden. Öppet köpet är dock 30 dagar så lite längre kan du behålla grejerna innan du lämnar tillbaks. Inte bra att sitta på bara 6 trådar då det redan idag finns spel som utnyttjar 8 trådar och de nya konsolerna kommer ha 16 trådar. 6 trådar är utdaterat redan... Minimum 9700K med 8 trådar, i5'orna idag är skit för gamers...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Tack alla som svarat !!
Jag lämnade faktiskt tillbaka moderkort, cpu och ram nu.

Håller på resten av komponenterna (gpu, chassi, psu, ssd) och väntar på generation 10!

Tack för all input

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W