Har jorden besökts av utomjordiska farkoster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Finns ett inlägg på NyTekniks diskussionsforum hänvisat till den här nyheten. Där är en som påstår att han varit inne i ett sådant rymdskepp. Bra fantasi verkar det som. Eller?

Jag tycker inte man ska håna de som har sådana där "visioner". Man ska dock inte påstå att det är någon form av bevis. Det är kreativt underlag som skulle kunna bli bra sci-fi.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Jag tycker inte man ska håna de som har sådana där "visioner". Man ska dock inte påstå att det är någon form av bevis. Det är kreativt underlag som skulle kunna bli bra sci-fi.

Ja vem vet. Tydligen är linjerna och punkterna i kupolen inne i farkosten någon typ av kommunikationsleder som möjliggör, om man använder deras typ av elektrogravitation, att ta sig tvärs över en galax på runt 1 mikrosekund. Vore fräckt om det stämde.

Men tillbaka till det vi vet (dvs att vi inte vet särskilt mycket). Filmerna i sig och det faktum att Pentagon nu bekräftat att de är äkta och att man inte vet vad det är för något är naturligtvis intressant. Men de är ganska otydliga. Det som jag personligen tycker är mest intressant är piloternas egna berättelser, inte minst med tanke på att de är just erfarna stridspiloter med många års erfarenhet.

In late 2014, Lieutenant Graves said he was back at base in Virginia Beach when he encountered a squadron mate just back from a mission “with a look of shock on his face.” He said he was stunned to hear the pilot’s words. “I almost hit one of those things,” the pilot told Lieutenant Graves. The pilot and his wingman were flying in tandem about 100 feet apart over the Atlantic east of Virginia Beach when something flew between them, right past the cockpit. It looked to the pilot, Lieutenant Graves said, like a sphere encasing a cube.

https://www.nytimes.com/2019/05/26/us/politics/ufo-sightings-...

Commander Fravor looked down to the sea. It was calm that day, but the waves were breaking over something that was just below the surface. Whatever it was, it was big enough to cause the sea to churn. Hovering 50 feet above the churn was an aircraft of some kind — whitish — that was around 40 feet long and oval in shape. The craft was jumping around erratically, staying over the wave disturbance but not moving in any specific direction, Commander Fravor said. The disturbance looked like frothy waves and foam, as if the water were boiling. Commander Fravor began a circular descent to get a closer look, but as he got nearer the object began ascending toward him. It was almost as if it were coming to meet him halfway, he said. Commander Fravor abandoned his slow circular descent and headed straight for the object. But then the object peeled away. “It accelerated like nothing I’ve ever seen,” he said in the interview. He was, he said, “pretty weirded out.”.

https://www.nytimes.com/2017/12/16/us/politics/unidentified-f...

En lite längre intervju med David Fravor för den som orkar se.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Nu bekräftar Pentagon att ufo-filmerna är äkta. Tre omtalade videoklipp på oidentifierade flygande föremål är autentiska. ”Det luftburna fenomenet är fortfarande oidentifierat”, skriver det amerikanska försvarsdepartementet.

https://www.nyteknik.se/popularteknik/nu-bekraftar-pentagon-a...

https://www.defense.gov/Newsroom/Releases/Release/Article/216...

Klart att de är riktiga, men vill man titta på fåglar så finns det bättre naturfilmer

Permalänk
Medlem

En kille på YT har analyserat UFO-filmerna från USN, och det är väldigt simpla saker som ligger bakom det vi ser. I ett fall handlar det om ett avlägset trafikflygplan. I ett annat en väderballong som driver i vinden. I ett är det en mekanisk rotation i flygplanets IR-kamera som orsakar ett "fenomen" och sen gimbal lock som orsakar ett annat.

Här är en länk till spellistan för de filmer som handlar om UFO-filmerna. Om man sett på samtliga och fortfarande anser att det handlar om oförklarliga fenomen eller utomjordningar, då har man antingen bristande kunskap om fysik och matematik så man inte kan ta till sig informationen, eller så VILL man tro så mycket att man sätter på sig skygglappar...

https://www.youtube.com/playlist?list=PL-4ZqTjKmhn5Qr0tCHkCVn...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

En kille på YT har analyserat UFO-filmerna från USN, och det är väldigt simpla saker som ligger bakom det vi ser. I ett fall handlar det om ett avlägset trafikflygplan. I ett annat en väderballong som driver i vinden. I ett är det en mekanisk rotation i flygplanets IR-kamera som orsakar ett "fenomen" och sen gimbal lock som orsakar ett annat.

Här är en länk till spellistan för de filmer som handlar om UFO-filmerna. Om man sett på samtliga och fortfarande anser att det handlar om oförklarliga fenomen eller utomjordningar, då har man antingen bristande kunskap om fysik och matematik så man inte kan ta till sig informationen, eller så VILL man tro så mycket att man sätter på sig skygglappar...

https://www.youtube.com/playlist?list=PL-4ZqTjKmhn5Qr0tCHkCVn...

Jag är ingen expert på fysik, inte ens duktig. Och jag tänker inte heller bedriva någon konspirationsteori. Jag fastnade helt enkelt bara vid ditt resonemang och är lite nyfiken!

Om nu filmerna är så lätta att förklara, och i annat fall så har man bristande kunskap - hur kommer det sig då att stora internationella myndigheter inte gått ut med någon förklaring? Vill man inte eller kan man inte menar du? Eller har dessa myndigheter också bristande kunskap?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag är ingen expert på fysik, inte ens duktig. Och jag tänker inte heller bedriva någon konspirationsteori. Jag fastnade helt enkelt bara vid ditt resonemang och är lite nyfiken!

Om nu filmerna är så lätta att förklara, och i annat fall så har man bristande kunskap - hur kommer det sig då att stora internationella myndigheter inte gått ut med någon förklaring? Vill man inte eller kan man inte menar du? Eller har dessa myndigheter också bristande kunskap?

Det enkla svaret är att man inte bryr sig. För dem är det en sån ickefråga att ingen ens orkar lägga tid och pengar på det ens på en grundläggande nivå. De vet också att det finns en stor grupp "troende" som misstror allt myndigheterna säger, så det spelar ingen roll vad de säger.

Just i USA finns, eller åtminstone fanns, det nog också en tanke att om man lät folk tro att det fanns utomjordiska farkoster, så var det enklare att bortförklara observationer av testflygningar av nya och hemliga flygplansprototyper.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag är ingen expert på fysik, inte ens duktig. Och jag tänker inte heller bedriva någon konspirationsteori. Jag fastnade helt enkelt bara vid ditt resonemang och är lite nyfiken!

Om nu filmerna är så lätta att förklara, och i annat fall så har man bristande kunskap - hur kommer det sig då att stora internationella myndigheter inte gått ut med någon förklaring? Vill man inte eller kan man inte menar du? Eller har dessa myndigheter också bristande kunskap?

Oidentifierade flygande farkoster är oidentifierade pga att ingen myndighet vill lägga miljoner på att undersöka om det var en ballong eller fågel som fastnade på fliren den här gången. Varför ska Pentagon ha ett team som gör det?

Det är en sådan absurd grej för vanliga människor att försöka bortförklara rymdvarelser för varje liten grej som ingen har orkat förklara.

Tvärt om, om vi nu får massa besök av rymdvarelser låt någon bevisa det i stället med troliga bevis. Det finns nämligen noll sådana.

Permalänk
Medlem

Trump vill locka allmänhetens uppmärksamhet och glömma viruset

Permalänk
Skrivet av rayfix:

Trump vill locka allmänhetens uppmärksamhet och glömma viruset

Hade varit ett alternativ, men jag betvivlar att han är smart nog för det.

Permalänk
Medlem

Ha! Otroligt, men tydligen finns det en hel galaktisk federation där ute, enligt Israels före detta rymdsäkerhetschef. Men mänskligheten är ännu inte redo för detta, så säg det inte till någon! Jerusalem Post

Permalänk
Medlem

Tittade i mina yngre dagar ut från mitt sovrumsfönster och såg 5st röda ljus komma mot huset på låg höjd på kvällen. Trodde det var helikoptrar först och fortsatte spana lite på dem. Min tanke var väl att flyger militären så lågt över samhället?
När de kom närmare bröt de upp lite grann från formationen och steg i en båge uppåt några hundra meter, för att sedan från låg fart direkt sticka iväg norrut i typ 5-7ggr överljudsfart. Stog där i fönstret med hakan nere och ingen som trodde mig sedan.
Fick senare veta att det var fler som hade sett samma sak...

Det är inget som man kunnat glömma och tänker fortfarande ibland på vad det kan ha varit. Inga JAS-plan eller väderballonger i alla fall.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

UFO behöver inte ens komma från rymden, dom kan komma från ett parallellt universum och vara här hos oss hela tiden fast vi oftast inte ser dom. Eller whatever. Vill man tro på sagor så får man givetvis göra det, men fenomen som vi inte kan interagera med finns ändå inte på riktigt i våra liv. Miljarder tror på Gud, och den gubben har vi inte ens sett.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

UFO behöver inte ens komma från rymden, dom kan komma från ett parallellt universum och vara här hos oss hela tiden fast vi oftast inte ser dom. Eller whatever. Vill man tro på sagor så får man givetvis göra det, men fenomen som vi inte kan interagera med finns ändå inte på riktigt i våra liv. Miljarder tror på Gud, och den gubben har vi inte ens sett.

UFO står som de flesta säkert känner till för "Oidentifierade Flygande Objekt" översatt till svenska. Och att detta fenomen existerar råder det inget tvivel om. Pentagon bekräftade nyligen att de läckta "UFO-filmerna" är äkta. Men det är ännu ingen myndighet som har bekräftat att det skulle röra sig om just utomjordingar, även om vissa stridspiloter verkar tro det. Märkliga fenomen är det hur som helst.

"Saken” i fråga beskrevs som en ”ring innesluten i en kub” och hade flugit rakt mellan två av divisionens plan, som vid tillfället befann sig bara omkring 30 meter från varandra."

"Löjtnant Ryan Graves, som flyger F/A-18 Super Hornet, har till New York Times berättat ”att de här grejerna kunde vara där ute hela dagen”. Graves uppgav att ”de kunde accelerera, sakta ner och sedan nå hypersoniska hastigheter”."

https://www.nyteknik.se/popularteknik/nu-bekraftar-pentagon-a...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tittade i mina yngre dagar ut från mitt sovrumsfönster och såg 5st röda ljus komma mot huset på låg höjd på kvällen. Trodde det var helikoptrar först och fortsatte spana lite på dem. Min tanke var väl att flyger militären så lågt över samhället?
När de kom närmare bröt de upp lite grann från formationen och steg i en båge uppåt några hundra meter, för att sedan från låg fart direkt sticka iväg norrut i typ 5-7ggr överljudsfart. Stog där i fönstret med hakan nere och ingen som trodde mig sedan.
Fick senare veta att det var fler som hade sett samma sak...

Det är inget som man kunnat glömma och tänker fortfarande ibland på vad det kan ha varit. Inga JAS-plan eller väderballonger i alla fall.

Överljudsfart utan smäll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

UFO står som de flesta säkert känner till för "Oidentifierade Flygande Objekt" översatt till svenska. Och att detta fenomen existerar råder det inget tvivel om. Pentagon bekräftade nyligen att de läckta "UFO-filmerna" är äkta. Men det är ännu ingen myndighet som har bekräftat att det skulle röra sig om just utomjordingar, även om vissa stridspiloter verkar tro det. Märkliga fenomen är det hur som helst.

"Saken” i fråga beskrevs som en ”ring innesluten i en kub” och hade flugit rakt mellan två av divisionens plan, som vid tillfället befann sig bara omkring 30 meter från varandra."

"Löjtnant Ryan Graves, som flyger F/A-18 Super Hornet, har till New York Times berättat ”att de här grejerna kunde vara där ute hela dagen”. Graves uppgav att ”de kunde accelerera, sakta ner och sedan nå hypersoniska hastigheter”."

https://www.nyteknik.se/popularteknik/nu-bekraftar-pentagon-a...

Fast de där filmerna kan förklaras enkelt. Det handlar om en kombination av hur flygplanens kameror är monterade och en fartillusion när man ser föremål mot en rörlig bakgrund.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast de där filmerna kan förklaras enkelt. Det handlar om en kombination av hur flygplanens kameror är monterade och en fartillusion när man ser föremål mot en rörlig bakgrund.

Det är mycket möjligt. Men hur förklarar man piloternas berättelser? Jag påstår inte att det är utomjordiska farkoster men piloterna ser uppenbarligen någonting sm flyger runt och gör märkliga manövrar.

"The strange objects, one of them like a spinning top moving against the wind, appeared almost daily from the summer of 2014 to March 2015, high in the skies over the East Coast. Navy pilots reported to their superiors that the objects had no visible engine or infrared exhaust plumes, but that they could reach 30,000 feet and hypersonic speeds."

https://www.nytimes.com/2019/05/26/us/politics/ufo-sightings-...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Det är mycket möjligt. Men hur förklarar man piloternas berättelser? Jag påstår inte att det är utomjordiska farkoster men piloterna ser uppenbarligen någonting sm flyger runt och gör märkliga manövrar.

"The strange objects, one of them like a spinning top moving against the wind, appeared almost daily from the summer of 2014 to March 2015, high in the skies over the East Coast. Navy pilots reported to their superiors that the objects had no visible engine or infrared exhaust plumes, but that they could reach 30,000 feet and hypersonic speeds."

https://www.nytimes.com/2019/05/26/us/politics/ufo-sightings-...

Jag vet inte om du pratar om nåt annat än de filmer som kom fram nyligen? Men det som syns i filmerna är enkelt att förklara.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Delerium:

Det är mycket möjligt. Men hur förklarar man piloternas berättelser? Jag påstår inte att det är utomjordiska farkoster men piloterna ser uppenbarligen någonting sm flyger runt och gör märkliga manövrar.

"The strange objects, one of them like a spinning top moving against the wind, appeared almost daily from the summer of 2014 to March 2015, high in the skies over the East Coast. Navy pilots reported to their superiors that the objects had no visible engine or infrared exhaust plumes, but that they could reach 30,000 feet and hypersonic speeds."

https://www.nytimes.com/2019/05/26/us/politics/ufo-sightings-...

Jag misstror inte piloternas intentioner, men människor är notoriskt dåliga på att faktiskt återberätta nånting de har sett på ett objektivt sätt som inte är färgat av deras tidigare erfarenheter, upplevelser och världsbild. Om man är benägen att tro att något oförklarligt är ett UFO (med alla underförstådda antydningar det innebär), så kommer man övertyga sig själv om det, och färga sin berättelse därefter.
Av allt som presenterats hittills är just berättelserna det jag lägger absolut minst vikt vid, just för att de har confirmation bias och alla möjliga kognitiva fällor att falla i, troligen utan att ens vara medvetna om det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag misstror inte piloternas intentioner, men människor är notoriskt dåliga på att faktiskt återberätta nånting de har sett på ett objektivt sätt som inte är färgat av deras tidigare erfarenheter, upplevelser och världsbild. Om man är benägen att tro att något oförklarligt är ett UFO (med alla underförstådda antydningar det innebär), så kommer man övertyga sig själv om det, och färga sin berättelse därefter.
Av allt som presenterats hittills är just berättelserna det jag lägger absolut minst vikt vid, just för att de har confirmation bias och alla möjliga kognitiva fällor att falla i, troligen utan att ens vara medvetna om det.

Jag håller med om det du skriver. Men i detta fall så har vi dels erfarna stridspiloter som påstår att de har sett flygande föremål som utför manövrar som man inte ens med det senaste inom flykteknologin kan komma i närheten av, man har även fått det på film och Pentagon har bekräftat dess äkthet. Därmed kan man inte avfärda det som strunt anser jag. Men sen vad det är för typ av fenomen kan man fråga sig.

Det finns gott om privatpersoner som har fått flygande fenomen på film men det kan vara i princip vilket ljusfenomen som helst.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Jag håller med om det du skriver. Men i detta fall så har vi dels erfarna stridspiloter som påstår att de har sett flygande föremål som utför manövrar som man inte ens med det senaste inom flykteknologin kan komma i närheten av, man har även fått det på film och Pentagon har bekräftat dess äkthet. Därmed kan man inte avfärda det som strunt anser jag. Men sen vad det är för typ av fenomen kan man fråga sig.

Det finns gott om privatpersoner som har fått flygande fenomen på film men det kan vara i princip vilket ljusfenomen som helst.

https://www.youtube.com/watch?v=SWjNvnFPTSs

Fast i vilket syfte skulle en civilisation som är så avancerad att de kunnat ta sig genom rymdtiden hit till jorden ha för att visa sig på det viset och inte ge sig till känna? Är de så avancerade har de inget att frukta från oss. Och varför skulle de vara ute och flyga i vår atmosfär öht? Det enda logiska svaret är för att de inte kan vara någon annan stans, vilket gör dem bundna till jorden, som i "med jorden som ursprung".

Vad gäller den filmen så såg jag just en film med 900 drönare som flög i formation för att rita ett tomtehuvud på himlen med färgade lampor. Detta såg inte annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Fast i vilket syfte skulle en civilisation som är så avancerad att de kunnat ta sig genom rymdtiden hit till jorden ha för att visa sig på det viset och inte ge sig till känna? Är de så avancerade har de inget att frukta från oss. Och varför skulle de vara ute och flyga i vår atmosfär öht? Det enda logiska svaret är för att de inte kan vara någon annan stans, vilket gör dem bundna till jorden, som i "med jorden som ursprung".

Vad gäller den filmen så såg jag just en film med 900 drönare som flög i formation för att rita ett tomtehuvud på himlen med färgade lampor. Detta såg inte annorlunda ut.

Ingen aning, det är dessutom ingen myndighet som påstår att det är en utomjordisk civilisation som är här och flyger. Men underliga fenomen är det helt klart.

I artikeln det länkades till gavs det dock ett tänkbart svar på din fråga, om man nu tror på det som Haim Eshed hävdar.

"This "Galactic Federation" has supposedly been in contact with Israel and the US for years, but are keeping themselves a secret to prevent hysteria until humanity is ready.

Eshed insists that Trump is aware of them, and that he was "on the verge" of disclosing their existence. However, the Galactic Federation reportedly stopped him from doing so, saying they wished to prevent mass hysteria since they felt humanity needed to "evolve and reach a stage where we will... understand what space and spaceships are," Yediot Aharonot reported."

https://www.jpost.com/omg/former-israeli-space-security-chief...

"Who is Haim Eshed?

As per the Jewish Press, Eshed served as the head of Israel’s security space program from 1981 to 2010 and over the years received the Israel Security Award three times, twice for confidential technological inventions.

The 87-year-old has a bachelor’s degree in electronics engineering from Technion, a master’s degree in performance research, and a doctorate in aeronautical engineering. In 1965, he worked in the technological unit of the IDF Intelligence Division in research and development positions. Later in 1969, he was assigned by the IDF Military Intelligence to study for a doctorate in aeronautical engineering in the US. When he returned, he was appointed head of the research and development department in the Intelligence Corps. He retired with the rank of lieutenant colonel."

https://meaww.com/haim-eshed-ex-space-security-chief-boss-isr...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Lego Master

Occams Razor.
Vad är troligast, att en intergalaktisk federation har tagit kontakt med några av våra mänskliga ledare, övertalat dem om att hålla käften och har dessutom kommunikation med dem löpande, vilket man lyckats hålla tyst om jag vet inte hur länge.

Eller så är det trams.

Nåt av det.
Jag är ledsen, hur koolt det än vore med intergalaktiska federationer, rymdskepp och utomjordingar, så är det bara inte speciellt troligt. Det finns inga bevis utom utsagor från ett fåtal personer som i sin tur inte kan presentera något annat än "det är en konspiration om att hålla det tyst, jag svär".

Yeah, no.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tittade i mina yngre dagar ut från mitt sovrumsfönster och såg 5st röda ljus komma mot huset på låg höjd på kvällen. Trodde det var helikoptrar först och fortsatte spana lite på dem. Min tanke var väl att flyger militären så lågt över samhället?
När de kom närmare bröt de upp lite grann från formationen och steg i en båge uppåt några hundra meter, för att sedan från låg fart direkt sticka iväg norrut i typ 5-7ggr överljudsfart. Stog där i fönstret med hakan nere och ingen som trodde mig sedan.
Fick senare veta att det var fler som hade sett samma sak...

Det är inget som man kunnat glömma och tänker fortfarande ibland på vad det kan ha varit. Inga JAS-plan eller väderballonger i alla fall.

Varför skulle det inte kunnat varit JAS-plan? Låter som du såg någon form av militärflygplan på din beskrivning.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast de där filmerna kan förklaras enkelt. Det handlar om en kombination av hur flygplanens kameror är monterade och en fartillusion när man ser föremål mot en rörlig bakgrund.

Samt hur förklarar du radar träffarna som bekräftar det som piloterna såg? Att dom här objekten bröt mot alla fysiska grundlagar som vi känner till idag?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Samt hur förklarar du radar träffarna som bekräftar det som piloterna såg? Att dom här objekten bröt mot alla fysiska grundlagar som vi känner till idag?

Några radarbilder/filmer har vi inte. Så det handlar bara om piloternas ogranskningsbara påståenden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Varför skulle det inte kunnat varit JAS-plan? Låter som du såg någon form av militärflygplan på din beskrivning.

Har du sett något JAS-plan accelerera från säg 100-200km/t till 5-7000km/t på under en sekund?

De flög sakta på låg höjd, därför jag trodde det var helikoptrar. De röda ljusen syntes även när de svängde runt och försvann, så skulle nog vilja beskriva dem som klot. Men då man inte såg mer än runda röda prickar, så vill jag inte säga hur de såg ut...
Hade det varit ett flygplan eller helikopter, så hade man sett blinkande lampor. Inte ett fast rött sken, oavsett riktning...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har du sett något JAS-plan accelerera från säg 100-200km/t till 5-7000km/t på under en sekund?

De flög sakta på låg höjd, därför jag trodde det var helikoptrar. De röda ljusen syntes även när de svängde runt och försvann, så skulle nog vilja beskriva dem som klot. Men då man inte såg mer än runda röda prickar, så vill jag inte säga hur de såg ut...
Hade det varit ett flygplan eller helikopter, så hade man sett blinkande lampor. Inte ett fast rött sken, oavsett riktning...

Det är väldigt svårt att bedöma avstånd och verklig rörelse när man ser ljuspunkter i mörker.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är väldigt svårt att bedöma avstånd och verklig rörelse när man ser ljuspunkter i mörker.

När man ser något försvinna så snabbt, så finns det inget i vår tekniska förmåga som kan förklara det...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

När man ser något försvinna så snabbt, så finns det inget i vår tekniska förmåga som kan förklara det...

Som sagt, vad man uppfattar som fart kan vara skenbar pga geometri och avstånd och brist på referenspunkter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Som sagt, vad man uppfattar som fart kan vara skenbar pga geometri och avstånd och brist på referenspunkter.

Personligen hade jag ganska bra överblick på himlen, så såg långt mot horisonten där de försvann. Jag vet vad jag såg och kan inte förklara det med något vi har rent tekniskt än i dag. Sen om ingen tror mig, så bryr jag mig faktiskt inte. Var dock fler som såg samma sak...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD