Stationär dator låter som en skördetröska

Permalänk
Medlem

Stationär dator låter som en skördetröska

Hej, jag är ny här och sämst på allt tekniskt.

Min mor bad mig hämta upp hennes stationära dator och lämna in den hos någon servicebutik eller motsvarande för åtgärd så hon kan kolla Youtube under Coronakarantänen.

Tänkte att jag först startar upp den hemma för att kolla om det var så illa som hon sa, och det var det. Haha jösses! Det låter för jefligt. Dessutom tar det evigheter att komma till inloggningsvyn.

Jag skriver av lite information från klistermärket på datorn:
ASUS
AMD A10-7800
DDR3 8GB
HDD 1TB

Den låter som sagt hemskt. Det pendlar mellan rassel och ett intensivt vinande och vibrerande.

Vad tror folket? Finns det räddning för en billig peng eller är det bara köpa en ny? Gissningsvis är det ingen jättedyr dator så att betala flera tusenlappar hos en verkstad känns inte troligt, då blir det nog en ny surfdator. Bor i Västerås om någon har tips kring hjälp ställe att lämna den på.

MVH

Permalänk
Medlem

@dammboll: Spontant så det inte en dator att lägga pengar på, speciellt om man inte kan fixa det själv, eftersom det är gamla saker.
Tänk bara på att spara foto och dylikt som ni inte vill bli av med om det nu blir en ny dator.

Permalänk
Medlem

@dammboll Att den låter och lever rövare kanske kan vara för att den är full med damm och går varmt? Skulle du kunna plocka bort sidan och kolla hur det sur ut i datorn?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Det som kan ge oljud är väl fläktar, hårddisk eller nätagg(fläkt).
Öppna den och kolla vad som låter.

MEN ta först backup på allt som ni vill spara.
(Som MacAllan redan påpekat.)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem

Spontant två grejer som kan göra att den går långsamt och rasslar:

1. Överhettning. Blås rent från damm med tryckluft eller luft på burk. ANVÄND INTE DAMMSUGARE. Stor risk för ESD-skador. Montera inte av några kylflänsar om du inte har kunskap om att applicera ny kylpasta.

2. Hårddisk. Enligt din spec så sitter det bara en mekanisk hårddisk i maskinen. Att uppgradera till en SSD är den enskilt största uppdateringen du kan göra för en sån här maskin. Mitt förslag är att köpa en ny SSD, klona över hårddisken dit, och sedan använda hårddisken som backup av viktiga filer. Är hårddisken dessutom full och/eller fragmenterad går det också ut på prestandan. En hårddisk som jobbar hårt låter "rasslande".

Datorn är ju inget prestandamonster men bör klart vara duglig som surfdator år 2020.

Permalänk
Medlem

WOW, vad snälla ni är. Jag har laddat upp några kortare filmklipp med ljud för att tydliggöra oljudet som kommer från datorn. Jag tänker att det blir lättare för er att diagnostisera datorn då.

https://www.flickr.com/photos/188286042@N04/

Men det lutar mer och mer åt att jag stöttar henne i ett köp av en ny dator då den här trots allt har några år på nacken och att den nuvarande kanske blir förhållandevis dyr att fixa. Men jag tar gärna input från någon som lyssnat av klippen först

Tack till er alla!

Permalänk

Hahaha den låter faktiskt som en torktumlare. Har inte sett ett sådant chassi men om det inte är för komplicerat att öppna så hade jag gjort det. Om du behöver dra loss någon kabel, fota innan eller tejpa och skriv så du minns var den ska vara. Kolla så att fläktar spinner fritt när du har den öppen. Undrar om inte skramlandet är en skiva den försöker ejecta eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammboll:

WOW, vad snälla ni är. Jag har laddat upp några kortare filmklipp med ljud för att tydliggöra oljudet som kommer från datorn. Jag tänker att det blir lättare för er att diagnostisera datorn då.

https://www.flickr.com/photos/188286042@N04/

Men det lutar mer och mer åt att jag stöttar henne i ett köp av en ny dator då den här trots allt har några år på nacken och att den nuvarande kanske blir förhållandevis dyr att fixa. Men jag tar gärna input från någon som lyssnat av klippen först

Tack till er alla!

hahaha, ja jäklar ja XD
Öppna upp sidan av datorn, går bra att starta med sidan öppen.
Sedan så kanske du ser något som snurrar, som har en sladd emot sig.
Vik bort sladden ifrån fläkten.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammboll:

WOW, vad snälla ni är. Jag har laddat upp några kortare filmklipp med ljud för att tydliggöra oljudet som kommer från datorn. Jag tänker att det blir lättare för er att diagnostisera datorn då.

https://www.flickr.com/photos/188286042@N04/

Men det lutar mer och mer åt att jag stöttar henne i ett köp av en ny dator då den här trots allt har några år på nacken och att den nuvarande kanske blir förhållandevis dyr att fixa. Men jag tar gärna input från någon som lyssnat av klippen först

Tack till er alla!

Jävlar vad den låter! Det där har jag inte stött på tidigare!

Det låter ju verkligen som att det är en mekanisk del som har gått sönder. Om du öppnar upp sidan på den och försöker lyssna på varifrån det kommer så kan vi kanske ge mera råd.

Men min gissning är en fläkt (chassi, processorkylning eller nätaggregat) eller hårddisken. Jag har nog ändå inte hört några såna ljud från en söndrig hårddisk.

Här finns lite olika varianter på hur en hårddisk kan låta när den börjar gå sönder: https://www.youtube.com/watch?v=fVN2bEwlW0U

Om det bara är en vanlig fläkt som är sönder så är de lätta att byta, och kostar under 100kr om man gör det själv.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem

Det där är klart inte ljudet från en hårddisk kan jag konstatera. Något som hänt med någon fläkt någonstans mer sannolikt, vilket också kan förklara att datorn går långsamt (hög temperatur).

Stämmer in i kören, öppna upp och kolla. Du behöver inte göra mer än att ta av sidopanelen. Ge dig inte in längre än så utan att veta vad du gör.

Eventuellt kan du koppla loss strömmen från DVD-läsaren för att utesluta att det är där slamrandet kommer från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweatyLlama:

Hahaha den låter faktiskt som en torktumlare. Har inte sett ett sådant chassi men om det inte är för komplicerat att öppna så hade jag gjort det. Om du behöver dra loss någon kabel, fota innan eller tejpa och skriv så du minns var den ska vara. Kolla så att fläktar spinner fritt när du har den öppen. Undrar om inte skramlandet är en skiva den försöker ejecta eller något.

Bra point! Det låter faktiskt som att motorn i optiska stationen försöker att trycka ut skivan, men något håller fast den.

Såna saker man glömmer när man inte haft en optiskt station på snart 15 år

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Sådärja allihopa! Jag tror nog att gåtan är knäckt. Jag öppnade sidan på chassit som ni sa och slog på datorn (satte på?). Jag vet inte om det är normalt eller inte men det blev påtagligt att när fläkten stannade så upphörde även ljudet. När den sen gick igång igen så blev det discodunka igen.

1. Är det normalt att fläkten stannar för några sekunder och sen går igång igen?
2. Fläkten verkar som någon sa enkel att byta. Fyra skruv och en kabel. Stämmer?
3. Är det standardmått på fläkten så man kan köpa vilken som?

Stort tack igen till er alla! Jag återkommer sen när inköp och byte är gjort så ni får uppföljning på den här n00ben

Edit: I all iver glömde jag meddela att jag publicerat ännu en del i detta drama. Fläkten "hänger och slänger" på sin axel och vid kontaktmoment med kylfläns eller "fläktram" uppstår oljudet.

https://www.flickr.com/photos/188286042@N04/49859479603/in/da...

Permalänk
Medlem

Oh my god, hoppas inte du trollar. Det syns ju redan på första filmen att fläkten till processorn har gett upp. Du får en gratis av mig, jag kan till och med montera den till dig.
Det värsta är att alla experter som kommenterat efter 13:32 inte sett det, eller var inte den filmen med då?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Fast det kan vara ett fel på modermodemet också...

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dammboll:

Sådärja allihopa! Jag tror nog att gåtan är knäckt. Jag öppnade sidan på chassit som ni sa och slog på datorn (satte på?). Jag vet inte om det är normalt eller inte men det blev påtagligt att när fläkten stannade så upphörde även ljudet. När den sen gick igång igen så blev det discodunka igen.

1. Är det normalt att fläkten stannar för några sekunder och sen går igång igen?
2. Fläkten verkar som någon sa enkel att byta. Fyra skruv och en kabel. Stämmer?
3. Är det standardmått på fläkten så man kan köpa vilken som?

Stort tack igen till er alla! Jag återkommer sen när inköp och byte är gjort så ni får uppföljning på den här n00ben

1. En fläkt kan stanna i ett system om det som styr fläkten bedömer att det inte behövs mer kylning. Det är sannolikt inte det som händer hos dig dock, utan det är mer sannolikt att fläkten stannar p.g.a. för hög belastning, och sedan startar igen.

2. Japp.

3. Det finns lite olika standardmått på fläktar, sannolikt är din fläkt ett av dessa. Se tabellen nedan:

Fläktstorlek

Fläkthålsavstånd

40 mm

32 mm

50 mm

40 mm

60 mm

50 mm

70 mm

60 mm

80 mm

71,5 mm

92 mm

82,5 mm

120 mm

105 mm

140 mm

124,5 mm

200 mm

154 mm

220 mm

170 mm

Mät alltså cc-avståndet mellan skruvhålen, så kan du ta reda på fläktstorleken utifrån detta. Själva fläktstorleken är alltså diametern på själva fläktbladen, inte på själva ramen runt om. Fläktens tjocklek kan variera, men det brukar sällan vara ett problem för passform.

Kolla även om fläktkontakten är en 3-pin eller 4-pin. Du kan köra "fel" sorts fläkt men det kan hända att hastighetskontrollen inte funkar korrekt om du har fel sort, så det är bäst att matcha.

Är du det minsta osäker, ta fläkten till närmaste datorbutik så bör du kunna köpa en ny över disk.

Edit: Nu såg jag även att du har en film. Om det handlar om fläkten som sitter på CPU:n så är det inte normalt att den stannar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av f@boy:

Oh my god, hoppas inte du trollar. Det syns ju redan på första filmen att fläkten till processorn har gett upp. Du får en gratis av mig, jag kan till och med montera den till dig.
Det värsta är att alla experter som kommenterat efter 13:32 inte sett det, eller var inte den filmen med då?

Den filmen kom med först 19.23.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Oh my god, hoppas inte du trollar. Det syns ju redan på första filmen att fläkten till processorn har gett upp. Du får en gratis av mig, jag kan till och med montera den till dig.
Det värsta är att alla experter som kommenterat efter 13:32 inte sett det, eller var inte den filmen med då?

Nej jag trollar inte, jag bryter bara lite outforskad mark. Ingen skugga över de andra hjälpsamma medlemmarna då klippet med öppet chassi laddades upp nu under kvällen efter deras support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Fast det kan vara ett fel på modermodemet också...

Det där vet till och med jag vad du refererar till. Kanske lite onödigt här men en klassiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

1. En fläkt kan stanna i ett system om det som styr fläkten bedömer att det inte behövs mer kylning. Det är sannolikt inte det som händer hos dig dock, utan det är mer sannolikt att fläkten stannar p.g.a. för hög belastning, och sedan startar igen.

2. Japp.

3. Det finns lite olika standardmått på fläktar, sannolikt är din fläkt ett av dessa. Se tabellen nedan:

Fläktstorlek

Fläkthålsavstånd

40 mm fan size

32mm

50 mm fan size

40mm

60 mm fan size

50mm

70 mm fan size

60mm

80 mm fan size

71,5 mm

92 mm fan size

82,5 mm

120 mm fan size

105 mm

140 mm fan size

124,5 mm

200 mm fan size

154 mm

220 mm fan size

170 mm

Mät alltså cc-avståndet mellan skruvhålen, så kan du ta reda på fläktstorleken utifrån detta. Själva fläktstorleken är alltså diametern på själva fläktbladen, inte på själva ramen runt om. Fläktens tjocklek kan variera, men det brukar sällan vara ett problem för passform.

Kolla även om fläktkontakten är en 3-pin eller 4-pin. Du kan köra "fel" sorts fläkt men det kan hända att hastighetskontrollen inte funkar korrekt om du har fel sort, så det är bäst att matcha.

Är du det minsta osäker, ta fläkten till närmaste datorbutik så bör du kunna köpa en ny över disk.

Edit: Nu såg jag även att du har en film. Om det handlar om fläkten som sitter på CPU:n så är det inte normalt att den stannar.

Grymt! Jag ser inte hur jag ska kunna misslyckas med den här infon. Stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammboll:

Nej jag trollar inte, jag bryter bara lite outforskad mark. Ingen skugga över de andra hjälpsamma medlemmarna då klippet med öppet chassi laddades upp nu under kvällen efter deras support.

Det är fläktarna, antagligen trasiga glidlager. Stäng av datorn, känn om fläktarna går att snurra lätt, eller sätt fingret superförsiktigt i centrum på fläkten när den roterar och se om den slutar skallra.

Hursom, bara att byta.

Det såg oförskämt rent ut för övrigt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Nu gör väl troligen inte fläkten underverk för snabbheten men tystare blir den ju.
Däremot kan en ssd disk göra underverk mot en trött gammal mekanisk disk, som sades innan.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammboll:

1. Är det normalt att fläkten stannar för några sekunder och sen går igång igen?

Menar du precis när du slår på datorn? I så fall kan det mycket väl hända att fläkten drar igång en kort stund, stannar, och sedan drar igång "på riktigt". Däremot ska fläkten inte plötsligt stanna när datorn väl är igång.

Permalänk
Medlem

I rest my case... Det är ju tydligt efter senaste filmen upplagd 19:23! Att fläkten till processorn är körd, men jag lämnar över till de som bara gissar, eller inte orkar läsa en hel tråd.
Over and out.
PS, jag kan fortfarande bjuda på byte av cpu-fläkten.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammboll:

Grymt! Jag ser inte hur jag ska kunna misslyckas med den här infon. Stort tack!

Fläkten på processorn är inte nödvändigtvis så enkel att plocka bort på en sån OEM-dator, men om det funkar så är det ett enkelt byte. Baserat på bilderna ser fläkten ut att vara 92mm..

Om det inte går att ta loss enbart fläkten så kan jag ge rekommendation för ny kylare om du mäter höjden på den nuvarande (moderkort till toppen av fläkten).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Nu gör väl troligen inte fläkten underverk för snabbheten men tystare blir den ju.
Däremot kan en ssd disk göra underverk mot en trött gammal mekanisk disk, som sades innan.

Beror väl på hur mycket datorn throttlar för att fläkten inte håller CPUn sval nog...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com