Permalänk
Medlem

Dåliga färger och lagg i vissa spel?!

Datorn är precis nybyggd. Skriver mest för att kanske har tur och någon har haft liknande problem. Kan inte själv lista ut vad jag ska googla på.

Speccs:
msi z390 moderkort
i5-9600KF
16 GB hyperX predator 3200mhz
5700 XT Sapphire pulse
750W nätagg corsair
512 gb m.2 hårddisk

en acer ips skärm 144hz

Ingenting är clockat eller dylikt. Nyinstallerad kopia av windows home. Nu till problemet. Datorn startar och fungerar bra, kanske kan tycka att den är lite seg, men svårt att veta då jag inte har en liknande precis bredvid att jämföra med. Spel som Lol owerwatch och även PUBG fungerar att spela. Men startar jag mer "krävande" spel som division 2 och battelfield så blir färgerna genast dåliga. Allt blir grått och lite mer suddigt. Igår när jag sresstestade LOL så blev det även artifakter under själva testet även i det spelet.

För mig känns det som ett mjukvarufel?

idéer på vad man kan testa?

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Förlåt! ett Sapphire 5700XT Pulse

Permalänk
Medlem

Kan du ta en bild med mobilen på hur det ser ut ungefär samt en screenshot, om det bara syns på mobile är det kanske något strul med skärmen, om det syns på båda är det nog grafikkortet som spökar.
Hört att AMD haft lite strul med drivers till 5700XT (jag kan ha fel), testa att byta till en äldre eller så och se om problemet kvarstår.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Saker jag har gjort:
Provat hdmi istället för DP
Testat en annan skärm
Installerat om amd drivrutiner (ska prova en äldre variant då)
memtest86 utan fel
stäng av xmp profilen i bios

Permalänk
Medlem

Garanterat HDR som är aktiverat i spelinställningarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Garanterat HDR som är aktiverat i spelinställningarna.

Korrekt! Nu är allt ordnat. tack