Half Life: Alyx ger VR-försäljning en rejäl skjuts

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Det lär inte hända tyvärr. Det finns VR headset som drivs av hårdvara direkt i headset (Oculust quest t.ex.) som är kring mobilprestanda. Så det finns allt från spel som kräver 2080ti för att maxa och få fint flyt till spel som inte kräver mer än mobilhårdvara. Däremot kommer högupplösta VR spel alltid att vara mer krävande än spel på en skärm på dator pga att det är 2 skärmars pixlar som ska renderas. Så högupplösta VR spel kommer alltid att vara mer krävande än samma spel på en enda platt skärm vid samma antal pixlar. Visst finns tekniker som ögonspårning och annat som går att tillämpa, men det skulle gå att tillämpa även vid spelande på en vanlig skärm.
Det lär alltså tyvärr inte gå ihop varken nu eller framöver, utan vid samma upplösning blir VR spel mer krävande pga 2 skärmar så dubbelt så många pixlar. Av samma anledning kan bra VR headset inte heller bli riktigt billiga eftersom det krävs 2st bra paneler. Utan det lär fortsätta som nu, att det finns billiga VR headset som inte är lika bra, och att det finns dyrare som är betydligt bättre. Vill man både hålla ner priset och hålla nere kravet på hårdvara samtidigt blir det billigare med konsol eller en begagnad speldator.

Fast han säger ju inte att VR kapabla grafikkort måste bli billigare än de för plattspel. Redan nu så kan man köpa grafikkort till grundläggande VR för under 2000, när jag började spela VR kostade grafikkorten minst 4200. På samma sätt som 3d kräver bättre hårdvara än 2d så är det idag ingen som väljer att köpa spelhårdvara som bestämt står på 2d sidan, för att 3d blev till slut billigt, även om det för alltid kommer vara dyrare än 2d. Samma sak är förvånande nära att hända för VR, det nog bara en generation dedikerad grafikkort eller två generationer mobila grafikkretsar kvar innan samtlig ny hårdvara är VR kapabel. Den implementationen som i alla fall steam har med renderingsupplösningen helt frånkopplad från headsetets upplösning gör att man får ett stort spann i vilken hårdvara man kan använda. Nu kommer snart även nya konsoler som kommer vara väl tilltagna för att köra VR, och i alla fall Microsoft och Sony kommer knappast släppa versioner som är enbart kapabla till platta spel, så priset kommer vara det samma.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Det lär inte hända tyvärr. Det finns VR headset som drivs av hårdvara direkt i headset (Oculust quest t.ex.) som är kring mobilprestanda. Så det finns allt från spel som kräver 2080ti för att maxa och få fint flyt till spel som inte kräver mer än mobilhårdvara. Däremot kommer högupplösta VR spel alltid att vara mer krävande än spel på en skärm på dator pga att det är 2 skärmars pixlar som ska renderas. Så högupplösta VR spel kommer alltid att vara mer krävande än samma spel på en enda platt skärm vid samma antal pixlar. Visst finns tekniker som ögonspårning och annat som går att tillämpa, men det skulle gå att tillämpa även vid spelande på en vanlig skärm.
Det lär alltså tyvärr inte gå ihop varken nu eller framöver, utan vid samma upplösning blir VR spel mer krävande pga 2 skärmar så dubbelt så många pixlar. Av samma anledning kan bra VR headset inte heller bli riktigt billiga eftersom det krävs 2st bra paneler. Utan det lär fortsätta som nu, att det finns billiga VR headset som inte är lika bra, och att det finns dyrare som är betydligt bättre. Vill man både hålla ner priset och hålla nere kravet på hårdvara samtidigt blir det billigare med konsol eller en begagnad speldator.

Nja, med ögonspårning + foveated rendering + maskininlärning så kan prestandakraven rentav bli lägre än på en vanlig skärm. Oculus visade ett demo på OC5 där prestandakraven var 95% lägre än med traditionell VR. Finska Varjo har ytterligare en variant för att nå hög upplösning utan att mörda prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Det lär inte hända tyvärr. Det finns VR headset som drivs av hårdvara direkt i headset (Oculust quest t.ex.) som är kring mobilprestanda. Så det finns allt från spel som kräver 2080ti för att maxa och få fint flyt till spel som inte kräver mer än mobilhårdvara. Däremot kommer högupplösta VR spel alltid att vara mer krävande än spel på en skärm på dator pga att det är 2 skärmars pixlar som ska renderas. Så högupplösta VR spel kommer alltid att vara mer krävande än samma spel på en enda platt skärm vid samma antal pixlar. Visst finns tekniker som ögonspårning och annat som går att tillämpa, men det skulle gå att tillämpa även vid spelande på en vanlig skärm.
Det lär alltså tyvärr inte gå ihop varken nu eller framöver, utan vid samma upplösning blir VR spel mer krävande pga 2 skärmar så dubbelt så många pixlar. Av samma anledning kan bra VR headset inte heller bli riktigt billiga eftersom det krävs 2st bra paneler. Utan det lär fortsätta som nu, att det finns billiga VR headset som inte är lika bra, och att det finns dyrare som är betydligt bättre. Vill man både hålla ner priset och hålla nere kravet på hårdvara samtidigt blir det billigare med konsol eller en begagnad speldator.

Det får man spekulera kring bäst man vill,

så länge VR kräver ett headset om minst 5000 kr och ett grafikkort om 7000 kr kommer VR inte bli mainstream. Det är kravet för att den större massan ska ta till sig VR.

Däremot anser jag personligen att du har väldigt fel. Bra VR-spel kommer släppas till konsoler till VR-sets med hög upplösning. Behovet för ett grafikkort i övre klassen kommer inte behövas. Frågan är bara när.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Fast han säger ju inte att VR kapabla grafikkort måste bli billigare än de för plattspel. Redan nu så kan man köpa grafikkort till grundläggande VR för under 2000, när jag började spela VR kostade grafikkorten minst 4200. På samma sätt som 3d kräver bättre hårdvara än 2d så är det idag ingen som väljer att köpa spelhårdvara som bestämt står på 2d sidan, för att 3d blev till slut billigt, även om det för alltid kommer vara dyrare än 2d. Samma sak är förvånande nära att hända för VR, det nog bara en generation dedikerad grafikkort eller två generationer mobila grafikkretsar kvar innan samtlig ny hårdvara är VR kapabel. Den implementationen som i alla fall steam har med renderingsupplösningen helt frånkopplad från headsetets upplösning gör att man får ett stort spann i vilken hårdvara man kan använda. Nu kommer snart även nya konsoler som kommer vara väl tilltagna för att köra VR, och i alla fall Microsoft och Sony kommer knappast släppa versioner som är enbart kapabla till platta spel, så priset kommer vara det samma.

Sant, men det går redan nu att spela spel som Super hot och Beat saber på mobilprestanda så det fungerar fint till de enklare/billigare trådlösa headset som finns. Det är alltså inte dyrt med VR om man vill spara in pengar utan det finns redan bra spel som är väldigt populära som fungerar med mycket enkel hårdvara. Det verkar inte vara detta som gör att den stora massan skaffar VR headset däremot.

Skrivet av Mithras:

...
så länge VR kräver ett headset om minst 5000 kr och ett grafikkort om 7000 kr kommer VR inte bli mainstream. Det är kravet för att den större massan ska ta till sig VR.
...

Mitt VR headset är till dator (Lenovo explorer) som jag köpte för 1500 kr samt grafikkortsuppgradering begagnat för 2000 kr för runt ett år sedan. Så jag kan spela alla spel, även Half life Alyx. Det behöver inte vara dyrt att kunna köra de mer krävande spelen heller. Så som jag gjorde förutsätter att man har en rätt bra dator i övrigt, men de som är spelintresserade har ofta det.

Det som jag personligen tror krävs om VR ska användas av den stora massan är att det är smidigare att använda. Oculus quest/go är ett bra steg i den riktningen, samt playstation VR. Det är för besvärligt att koppla in basstationer och hålla på för de flesta, oavsett pris på headset.

Skrivet av Halldin:

Nja, med ögonspårning + foveated rendering + maskininlärning så kan prestandakraven rentav bli lägre än på en vanlig skärm. Oculus visade ett demo på OC5 där prestandakraven var 95% lägre än med traditionell VR. Finska Varjo har ytterligare en variant för att nå hög upplösning utan att mörda prestandan.

Det får vi se hur det blir med. Men det kan man ju använda till en vanlig 32" datorskärm med. Så länge en kamera monteras ovanpå den. Så kan tekniken med ögonspårning användas för vanliga (ej VR) spel med. Så om någon får det att fungera riktigt bra framöver tänker jag att andra än bara VR lär vara intresserade då en okej webkamera att sätta ovanpå sin vanliga skärm inte är dyrt.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Half life Alyx var verkligen en toppenbra spel.
Höjde ribban för VR rejält för mig iaf.

Valve har verkligen tänkt på alla detaljer.
Gillar i alyx att man lagt in en "realistisk" anledning varför man kan plocka på sig saker på avstånd.
i många spel så har man en "force pull" för att kunna dra till sig saker på avstånd och inte behöva plocka upp allt själv, men det finns som ingen förklaring till varför man kan det. I Half life har man Gravity gloves, klockrent

Sen kan jag tycka att man "nybörjar"-anpassat spelet lite väl, men allt är endå så välgjort att det gör inget.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det får man spekulera kring bäst man vill,

så länge VR kräver ett headset om minst 5000 kr och ett grafikkort om 7000 kr kommer VR inte bli mainstream. Det är kravet för att den större massan ska ta till sig VR.

Däremot anser jag personligen att du har väldigt fel. Bra VR-spel kommer släppas till konsoler till VR-sets med hög upplösning. Behovet för ett grafikkort i övre klassen kommer inte behövas. Frågan är bara när.

Headset på minst 5000 kr och ett grafikkort på 7000 kr? Struntprat.

Half-Life Alyx funkar okej på ett RX 580 som du kan köpa begagnat för runt 1000kr, och före kombinationen av Corona och Alyx satte fnurr på utbud/efterfrågan på VR-headset så kunde du hitta WMR-headset för 2500kr.

I dagens läge, om du vill köpa nytt, så klarar man sig mer än väl på ett RX 5600 XT, som säljs för lite på 3000kr på nedsatt pris.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Sant, men det går redan nu att spela spel som Super hot och Beat saber på mobilprestanda så det fungerar fint till de enklare/billigare trådlösa headset som finns. Det är alltså inte dyrt med VR om man vill spara in pengar utan det finns redan bra spel som är väldigt populära som fungerar med mycket enkel hårdvara. Det verkar inte vara detta som gör att den stora massan skaffar VR headset däremot.

Mitt VR headset är till dator (Lenovo explorer) som jag köpte för 1500 kr samt grafikkortsuppgradering begagnat för 2000 kr för runt ett år sedan. Så jag kan spela alla spel, även Half life Alyx. Det behöver inte vara dyrt att kunna köra de mer krävande spelen heller. Så som jag gjorde förutsätter att man har en rätt bra dator i övrigt, men de som är spelintresserade har ofta det.

Det som jag personligen tror krävs om VR ska användas av den stora massan är att det är smidigare att använda. Oculus quest/go är ett bra steg i den riktningen, samt playstation VR. Det är för besvärligt att koppla in basstationer och hålla på för de flesta, oavsett pris på headset.

Det får vi se hur det blir med. Men det kan man ju använda till en vanlig 32" datorskärm med. Så länge en kamera monteras ovanpå den. Så kan tekniken med ögonspårning användas för vanliga (ej VR) spel med. Så om någon får det att fungera riktigt bra framöver tänker jag att andra än bara VR lär vara intresserade då en okej webkamera att sätta ovanpå sin vanliga skärm inte är dyrt.

Motsvarande teknik kan absolut komma till vanliga skärmar med och då kan man göra jämförelsen mot det istället. Dock känns det som att vinsten är större i VR där en så stor del av ens synfält täcks av information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Motsvarande teknik kan absolut komma till vanliga skärmar med och då kan man göra jämförelsen mot det istället. Dock känns det som att vinsten är större i VR där en så stor del av ens synfält täcks av information.

Sen blir det absolut lättare att implementera i VR. De vet exakt vart dina ögon kommer vara och exakt vart skärmen är och det kommer förhoppningsvis bara vara en simultan användare. De behöver verkligen bara ha koll på några centimeter på ett förutsägbart avstånd, mycket lättare än att ha koll på ett helt rum med osäkert avstånd, ljusförutsättningar mm.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag känner ingen screendoor effect med min Rift S. Men ni vet när man launchar ett ny-/ominstallerat spel på datorn/skärmen och ser att den är lite grynig, man hoppar direkt in i inställningar och så var den förinställd i 720p? Det är typ så jag känner det med Rift S, man går ner ett steg i upplösning men går upp ett steg i dimensioner. Helt klart värdig trade off. Men det ÄR en trade off.

Just nu tänker jag att när pixeldensiteten gått upp ~40%, och FOVen gått upp (från 110*?) till 140-150 är när jag uppgraderar. Det borde vara några GPU-generationer i framtiden så får bli då jag uppar även den. I min amatöråsikt borde det vara här någonstans VR kan anses attraktivt för mainstream, just nu är tekniken inte riktigt där ännu. Min måttstock: just nu har vi inte dedikerade AAA-titlar för VR av de större bolagen, det är för stor risk för dom. Det är när dessa bolag anser att tekniken är ett säkrare kort och utvecklar AAA-spel jag ser det som tydligt tecken på att VR är mainstream.

F ö håller jag med om sladden. Jag har hängt upp min i taket i mitten av rummet (jag har turen att jag har ett ~7*5m i stort sett helt över då jag har soffa på ena sidan och bioduken på andra), och det har hänt att när jag ska klubba en fiende i skallen eller liknande i Gorn att jag slår ner sladden jag trodde var bakom mig och HMD'n blir disconnectad. Det är också svårt att snurra runt hela tiden i ex Pavlov, då jag vill ha sladden bakom mig. Kör du sittandes är sladden inga problem, jag står dock exklusivt. Lägg till när jag kör med headphones och kopplar en meter sladd till HMD'n, men det har jag löst genom att lägga sladden innanför tröjan. Och sen handleds"sladdarna" för kontrollerna, och det är en satans massa sladdar att hålla reda på och inte trassla när man sätter på sig/tar av sig allt. När man låter bli att hoppa in i en gamingsession för man inte pallar mastodontarbetet med alla sladdar för att komma igång behöver teknologin utvecklas lite. Lite därför jag aldrig lär skaffa bodysuit om det kommer ut.

Så rent allmänt till de som överväger VR rekommenderar jag ordentligt överväga trådlösa alternativ. I mitt fall, om valet är knappt märkbar bättre grafik eller sladdlöst är jag en som väljer sladden. Jag vill bara poängtera att det alternativet har sin kostnad, speciellt i "snabbare" spel.

Försökte även krypa (IRL) mellan två lådor (in-game) en gång och körde rätt in i ett element, vilket lämnade ett fint jack i min HMD. Min Guardian (hanterar din spelyta) hade flyttat sig någon decimeter, så jag vill nog även ha basstationer i min nästa uppgradering, för att undvika snarlik drift.

Tekniken har definitivt passerat någon form av minsta acceptabla nivå, med råge. Om du är nyfiken kan jag varmt rekommendera VR World i Stockholm (eller en VR-arkad generellt), och testa en halvtimme eller så med några polare. Det är vad jag gjorde, de oron jag hade (motion sickness, blur, latency, screen door effect, använda glasögon, etc) blev helt bortblåsta efter jag fick praktiskt testa tekniken. Jag upplevde noll negativa effekter. Så jag mailade dom dagen efter och frågade vad de hade för hårdvara, de kör Rift S, så köpte exakt samma. Jag är grymt nöjd.

Och ett tips, skaffa uppladdningsbara batterier från IKEA (de vita, inte bruna). De är billiga och typ bäst på marknaden.

-

Öppen fråga till dom som kan matten, hur hög upplösning behöver ett headset för att motsvara en 1080p 24"-skärm på säg en armlängds avstånd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Öppen fråga till dom som kan matten, hur hög upplösning behöver ett headset för att motsvara en 1080p 24"-skärm på säg en armlängds avstånd?

Om jag förlitar mig på andras uträkningar så ska en 1080p 24'' skärm på en meters avstånd vara lite mer än 60ppd och Reverben ska vara lite under 20. Så vid den nuvarande Fov borde det kräva 19440*19440 per öga, men det låter väldigt högt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om jag förlitar mig på andras uträkningar så ska en 1080p 24'' skärm på en meters avstånd vara lite mer än 60ppd och Reverben ska vara lite under 20. Så vid den nuvarande Fov borde det kräva 19440*19440 per öga, men det låter väldigt högt.

Jag googlade.

Rift S har en PPD på 11,63. (källa)
1080p 24" med en distans på ~79cm (31") har en PPD på 51,5. (källa)

Utan att göra mer matte, jag undrar vad det innebär i praktiken. 8k? 16k? Och jag som tidigare tänkte att skärmar på 4k redan var brutal overkill när de började komma ut.

Så ja, VR är grynigare. Men som jag nämnde i mitt ovanstående inlägg känns det i runda slängar som att köra 720p på en 1080p 24" skärm. Jag antar att ett gäng CS:GO-spelare vet hur det känns (och hur snabbt man kan bli ok med det). Och du byter upplösningen mot en extra dimension.

Och sidnot, AA hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Jag googlade.

Rift S har en PPD på 11,63. (källa)
1080p 24" med en distans på ~79cm (31") har en PPD på 51,5. (källa)

Utan att göra mer matte, jag undrar vad det innebär i praktiken. 8k? 16k? Och jag som tidigare tänkte att skärmar på 4k redan var brutal overkill när de började komma ut.

Så ja, VR är grynigare. Men som jag nämnde i mitt ovanstående inlägg känns det i runda slängar som att köra 720p på en 1080p 24" skärm. Jag antar att ett gäng CS:GO-spelare vet hur det känns (och hur snabbt man kan bli ok med det). Och du byter upplösningen mot en extra dimension.

Och sidnot, AA hjälper.

Jag tror att vi kommer se en väldig stadig upptrappning mot över 16k under en väldig lång tid. Alltså de kommande decennierna. Man får inte glömma att Rift S har <12 ppd med nuvarande FoV så bara för att bevara den ppd så kommer det krävas kvadratiskt mer pixlar när vinkeln ökar.

Att driva 16k känns ju helt omöjligt och det är just därför personer pratar om foveated rendering och ögonspårning hela tiden. Man skulle kunna ha en olika nivåer av renderingsupplösning runt där man kollar så det yttersta perefierit bara blir runt 1080p och sen gradvis bättre tills det blir 16k i den absoluta mitten.

Jag har Reverben just för att få den ppd, men det är ofta man vill ha skarpare bild och fler pixlar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Headset på minst 5000 kr och ett grafikkort på 7000 kr? Struntprat.

Half-Life Alyx funkar okej på ett RX 580 som du kan köpa begagnat för runt 1000kr, och före kombinationen av Corona och Alyx satte fnurr på utbud/efterfrågan på VR-headset så kunde du hitta WMR-headset för 2500kr.

I dagens läge, om du vill köpa nytt, så klarar man sig mer än väl på ett RX 5600 XT, som säljs för lite på 3000kr på nedsatt pris.

Jag skiter högaktningsfullt i vad man kan få i begagnat. Den stora massan köper inte begagnat, de köper nytt. Eftersom vi pratar endast om hur man tar VR till den stora massan så är det endast det som är intressant.

Rekommendationen för HL:A är en 2070S.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag skiter högaktningsfullt i vad man kan få i begagnat. Den stora massan köper inte begagnat, de köper nytt. Eftersom vi pratar endast om hur man tar VR till den stora massan så är det endast det som är intressant.

Rekommendationen för HL:A är en 2070S.

Rekommendationen är ett GTX 1060 eller RX 580.

https://store.steampowered.com/app/546560/HalfLife_Alyx/

Om man sen väljer att ha ett 2070S för att spela på högsta inställningarna på ett Index så är det en annan sak, men det är en lyx och inte något du behöver för att spela det. "Den stora massan" kan riktigt fint spela Alyx med till exempel ett 1660 Super eller RX 5600 XT.

Här är en video om Alyx på RX 580 och GTX 1060: https://www.youtube.com/watch?v=qZK6fYP4nuE

Summa summarum så konstaterar de att det flyter på riktigt bra med de korten på medium-inställningar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Det lär inte hända tyvärr. Det finns VR headset som drivs av hårdvara direkt i headset (Oculust quest t.ex.) som är kring mobilprestanda. Så det finns allt från spel som kräver 2080ti för att maxa och få fint flyt till spel som inte kräver mer än mobilhårdvara. Däremot kommer högupplösta VR spel alltid att vara mer krävande än spel på en skärm på dator pga att det är 2 skärmars pixlar som ska renderas. Så högupplösta VR spel kommer alltid att vara mer krävande än samma spel på en enda platt skärm vid samma antal pixlar. Visst finns tekniker som ögonspårning och annat som går att tillämpa, men det skulle gå att tillämpa även vid spelande på en vanlig skärm.
Det lär alltså tyvärr inte gå ihop varken nu eller framöver, utan vid samma upplösning blir VR spel mer krävande pga 2 skärmar så dubbelt så många pixlar. Av samma anledning kan bra VR headset inte heller bli riktigt billiga eftersom det krävs 2st bra paneler. Utan det lär fortsätta som nu, att det finns billiga VR headset som inte är lika bra, och att det finns dyrare som är betydligt bättre. Vill man både hålla ner priset och hålla nere kravet på hårdvara samtidigt blir det billigare med konsol eller en begagnad speldator.

Borde inte SLI/Crossfire vara optimalt för VR?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Undrar om Sony och Microsoft kommer fixa varsitt (helst trådlöst!) VR-headset för en rimlig peng i.o.m. de nya konsolerna?

RDNA 2 och Ampere verkar ju kunna ge den stora massan alternativet att spela i 4K med hyfsad prestanda, utan att bli ruinerad totalt.

Det som krävs är ju att gemene man redan råkar ha hårdvara nog att njuta av VR och detta enkelt och utan besvär. Ingen normal människa vet ens idag vad dom ska köpa och sen vad man kan spela på dessa "manicker". Har en kollega som tänkt köpa ett VR-headset till sin son i ett år nu... men det händer aldrig för förvirringen är total. Och jag är totalt ointresserad så jag kan, för första gången i mitt liv, inte hjälpa i en hårdvarufråga.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Undrar om Sony och Microsoft kommer fixa varsitt (helst trådlöst!) VR-headset för en rimlig peng i.o.m. de nya konsolerna?

RDNA 2 och Ampere verkar ju kunna ge den stora massan alternativet att spela i 4K med hyfsad prestanda, utan att bli ruinerad totalt.

Det som krävs är ju att gemene man redan råkar ha hårdvara nog att njuta av VR och detta enkelt och utan besvär. Ingen normal människa vet ens idag vad dom ska köpa och sen vad man kan spela på dessa "manicker". Har en kollega som tänkt köpa ett VR-headset till sin son i ett år nu... men det händer aldrig för förvirringen är total. Och jag är totalt ointresserad så jag kan, för första gången i mitt liv, inte hjälpa i en hårdvarufråga.

Jag skrev i en annan tråd om hur Samsung Odyssey ofta har sålts för 230 dollar i USA. Det är inte längre tillgängligt, men det brukade vara ett mycket kompetent headset med oledskärm, kontroller, hörlurar och hyffsad upplösning. 230 dollar 2020 är 4 dollar mindre än lanseringspriset för Microsoft kinect var när det kom med hänsyn till inflationen. Och kinecten sålde över tio miljoner enheter de första månaderna trotts att den inte faktiskt fungerade. Jag tror att nästa konsolgeneration kan medföra en stor uppgång för VR, det kommer utgöra en rolig uppgradering för några tusen när befintliga konsolkunder känner för en uppgradering.

Hoppas Microsoft uppdaterar sin WMR lineup och gör den kompatibel med både xboxen och pc. I volymer får man kvalitet till konsumentpris.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Rekommendationen är ett GTX 1060 eller RX 580.

https://store.steampowered.com/app/546560/HalfLife_Alyx/

Om man sen väljer att ha ett 2070S för att spela på högsta inställningarna på ett Index så är det en annan sak, men det är en lyx och inte något du behöver för att spela det. "Den stora massan" kan riktigt fint spela Alyx med till exempel ett 1660 Super eller RX 5600 XT.

Här är en video om Alyx på RX 580 och GTX 1060: https://www.youtube.com/watch?v=qZK6fYP4nuE

Summa summarum så konstaterar de att det flyter på riktigt bra med de korten på medium-inställningar.

Eh, nä. Det där är minimumkraven.....

Det står ju till och med rakt ut "minimum":

Systemkrav

Minimum:
OS: Windows 10
Processor: Core i5-7500 / Ryzen 5 1600
Minne: 12 GB RAM
Grafik: GTX 1060 / RX 580 - 6GB VRAM

Rekommenderat är 2070S, och har varit det sedan launch.

De/vi som har spelat spelet på en Index vet också hur illa det faktiskt ser ut på medium, och då alltså på ett spel som är totalt sönderoptimerat utav helvete på en gammal motor. Inget längre bort än 1-2 meter ingame går att urskilja, speciellt inte resin. Går inte att se skillnaden på en resin och en lampa på medium, vilket innebär att man allt som oftast försöker kasta till sig saker som inte går. Hände iofs också lite grann på ultra, men men.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Eh, nä. Det där är minimumkraven.....

Det står ju till och med rakt ut "minimum":

Systemkrav

Minimum:
OS: Windows 10
Processor: Core i5-7500 / Ryzen 5 1600
Minne: 12 GB RAM
Grafik: GTX 1060 / RX 580 - 6GB VRAM

Rekommenderat är 2070S, och har varit det sedan launch.

De/vi som har spelat spelet på en Index vet också hur illa det faktiskt ser ut på medium, och då alltså på ett spel som är totalt sönderoptimerat utav helvete på en gammal motor. Inget längre bort än 1-2 meter ingame går att urskilja, speciellt inte resin. Går inte att se skillnaden på en resin och en lampa på medium, vilket innebär att man allt som oftast försöker kasta till sig saker som inte går. Hände iofs också lite grann på ultra, men men.

Var hittar du att rekommenderat är 2070S? Sökte precis men kan inte se det någonstans.

Det är förvisso rimligt att kraven är högre om man vill köra i 120Hz på en Index men att det är ett krav för en bra upplevelse håller jag inte med om. Jag körde på medium med ett 1070 till Oculus Quest (som går i 72Hz) och jag tycker det var en av dom bästa spelupplevelserna jag haft. Tyckte grafiken var förvånansvärt bra med tanke på begränsningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag var en av dem som köpte en helt ny PC samt Index bara och endast för Alyx. Sålde dock vidare Indexen direkt efter då jag inte kände att jag var intresserad av att spela andra spel på den. Det var en otroligt rolig upplevelse, men det krävs ff vissa saker för att det ska bli något som jag kan använda mig av varje dag samt att den ska bli vardag för många;

1) Sladdarna måste bort. Så är det bara
2) Bättre upplösning. Fastän jag "maxade" det mesta gällande upplösning var det fortfarande svårt att urskilja saker på längre håll och pixlarnas närvaro gjorde sig påmind
3) VR-sjukan måste kommas åt på något sätt. Det tog mig 2-3 timmar att bli av med den, men för de flesta människor kommer det inte bli ett nytt försök efter att man nästan spytt upp första gången.
4) Priset måste ner. 11 000 för en bra upplevelse är för mycket. uppenbarligen.
5) Måste bli enklare att driva. Mitt 2070S var lite för svag för att spela HL:A på maxad upplösning och bra inställningar, vilket innebär att man behöver någonstans mellan 2080S och en 2080Ti. Då är också HL:A byggd på en gammal och väldigt optimerad motor.
6) Mer AAA-spel. Jag testade det som fanns, men det finns inte riktigt något som mäter sig med HL:A. Alyx måste vara "en i mängden" snarare än flaggskeppet för att det verkligen ska ta fart.

I princip alla dom problemen kommer lösas dom kommande åren. Hårdvara blir billigare, enklare, mindre, kraftfullare, trådlös etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Eh, nä. Det där är minimumkraven.....

Det står ju till och med rakt ut "minimum":

Systemkrav

Minimum:
OS: Windows 10
Processor: Core i5-7500 / Ryzen 5 1600
Minne: 12 GB RAM
Grafik: GTX 1060 / RX 580 - 6GB VRAM

Rekommenderat är 2070S, och har varit det sedan launch.

De/vi som har spelat spelet på en Index vet också hur illa det faktiskt ser ut på medium, och då alltså på ett spel som är totalt sönderoptimerat utav helvete på en gammal motor. Inget längre bort än 1-2 meter ingame går att urskilja, speciellt inte resin. Går inte att se skillnaden på en resin och en lampa på medium, vilket innebär att man allt som oftast försöker kasta till sig saker som inte går. Hände iofs också lite grann på ultra, men men.

Det står inget nånstans om 2070S. RX 580 droppar väldigt sällan under 70 fps på medium, och är väldigt spelbart.

Alyx har bara ett set med systemkrav, eftersom de vill undvika att fps:en sjunker. De krav som är utsatta är därför vad som i vanliga fall skulle liknas vid rekommendera inställningar, så att en god upplevelse kan garanteras.

Om du sen inte ser skillnad på resin och en lampa på längre än 1-2 meters avstånd på medium så ska du nog gå och kolla synen. Det är mer sannolikt att problemet sitter på din sida av linserna i så fall.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Eh, nä. Det där är minimumkraven.....

Det står ju till och med rakt ut "minimum":

Systemkrav

Minimum:
OS: Windows 10
Processor: Core i5-7500 / Ryzen 5 1600
Minne: 12 GB RAM
Grafik: GTX 1060 / RX 580 - 6GB VRAM

Rekommenderat är 2070S, och har varit det sedan launch.

De/vi som har spelat spelet på en Index vet också hur illa det faktiskt ser ut på medium, och då alltså på ett spel som är totalt sönderoptimerat utav helvete på en gammal motor. Inget längre bort än 1-2 meter ingame går att urskilja, speciellt inte resin. Går inte att se skillnaden på en resin och en lampa på medium, vilket innebär att man allt som oftast försöker kasta till sig saker som inte går. Hände iofs också lite grann på ultra, men men.

Jag känner inte igen mig i det du säger.
Jag tycker att half life alyx är bland det mest detaljrika spelet jag spelat och man kan väldigt lätt urskilja saker och det känns skarpare än många andra spel.
Jag spelade största delen av half life alyx med Oculus Quest trådlöst med virtual desktop (insane kvalitet).
Vad det var för inställningar i half life vet jag inte, körde med vad spelet ställde in sig.
Var kanske medium eller high?
Jag kör med i7 8700k, 32gb, GeForce GTX 1080 8gb

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det står inget nånstans om 2070S. RX 580 droppar väldigt sällan under 70 fps på medium, och är väldigt spelbart.

Alyx har bara ett set med systemkrav, eftersom de vill undvika att fps:en sjunker. De krav som är utsatta är därför vad som i vanliga fall skulle liknas vid rekommendera inställningar, så att en god upplevelse kan garanteras.

Om du sen inte ser skillnad på resin och en lampa på längre än 1-2 meters avstånd på medium så ska du nog gå och kolla synen. Det är mer sannolikt att problemet sitter på din sida av linserna i så fall.

Det "set" med systemkrav är minimi-kraven, därav "minimum requirements". Inte svårare än så.

Sen kan du gärna försöka ta de förolämpningarna och stoppa dem någonstans solen inte skiner, jag kan absolut skicka mitt senaste ögontestresultat till dig. Eller du kanske tycker att samtliga de som testade och uttryckte samma tanke, måste vara tyst och få ögonen kollade. Mycket tråkigt att du inte vill höra andras upplevelser, som jag vet att jag inte är ensam om, och istället försöker gå på förolämpningar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag känner inte igen mig i det du säger.
Jag tycker att half life alyx är bland det mest detaljrika spelet jag spelat och man kan väldigt lätt urskilja saker och det känns skarpare än många andra spel.
Jag spelade största delen av half life alyx med Oculus Quest trådlöst med virtual desktop (insane kvalitet).
Vad det var för inställningar i half life vet jag inte, körde med vad spelet ställde in sig.
Var kanske medium eller high?
Jag kör med i7 8700k, 32gb, GeForce GTX 1080 8gb

Jag håller med dig definitivt i att, i jämförelse med andra spel, så är det otroligt detaljrikt och skarpare. Det betyder inte att spelet i allmänhet är det. Det tog ett bra tag att hitta en bra balans mellan en djup detaljrikedom och flyt i FPS.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

I princip alla dom problemen kommer lösas dom kommande åren. Hårdvara blir billigare, enklare, mindre, kraftfullare, trådlös etc.

Det tror jag också absolut. Kan inte vänta tills att det händer

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag håller med dig definitivt i att, i jämförelse med andra spel, så är det otroligt detaljrikt och skarpare. Det betyder inte att spelet i allmänhet är det. Det tog ett bra tag att hitta en bra balans mellan en djup detaljrikedom och flyt i FPS.

Ok jag klarade mig bra med det som spelet ställde in sig, bra flyt och bild hela tiden.
Nej det är klart, det finns nog inget VR-headset med perfekt skärpa om man jämför mot en plattskärm, iaf inte för vanliga komsumenter. Det bästa är väll Reverb? som i övirgt lämnar för mycket att önska då det är ett WMR-headset.
Men det kommer, det kommer
Var de det som fick dig att göra dig av med Index, att det var för oskarpt?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok jag klarade mig bra med det som spelet ställde in sig, bra flyt och bild hela tiden.
Nej det är klart, det finns nog inget VR-headset med perfekt skärpa om man jämför mot en plattskärm, iaf inte för vanliga komsumenter. Det bästa är väll Reverb? som i övirgt lämnar för mycket att önska då det är ett WMR-headset.
Men det kommer, det kommer
Var de det som fick dig att göra dig av med Index, att det var för oskarpt?

Absolut inte, jag hade jättekul med Index och med HLA, bästa spelupplevelsen sedan.....tja... HL2

Det var väl snarare det att jag inte var intresserade av fler spel, och känner inget behov av att spela VR nu när jag är klar med Alyx. Lika bra att då sälja av den, nu medan den är eftertraktad, och sedan köpa om headsetet när det har kommit fler på marknaden eller bättre

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Absolut inte, jag hade jättekul med Index och med HLA, bästa spelupplevelsen sedan.....tja... HL2

Det var väl snarare det att jag inte var intresserade av fler spel, och känner inget behov av att spela VR nu när jag är klar med Alyx. Lika bra att då sälja av den, nu medan den är eftertraktad, och sedan köpa om headsetet när det har kommit fler på marknaden eller bättre

Ok.
Ja det finns inte riktigt nått som kan mäta sig med Half life Alyx än
Boneworks är annars det första jag kommer tänka på, men det är endå en helt annan nivå jämfört med Alyx.
Jag hoppas lite att nya Medal of honor har den där "AAA-kvalitets"-känsla också om man kan säga så när det släpps.
Själv har jag annars fastnat helt i VR och spelar stort sett inget annat, men det klart, det är mer vr-spel än bara den här typen av spel som tilltalar mig

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc