MatClockers, hur äter man billigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Vad gör du för Ragu Bolognese som kostar 80 spänn per portion? Vin för flera hundringar flaskan eller?

Halvflarra vin till 4 portioner så drygt 10 kr per portion, kalvfärs ca 15 kr per portion, pancetta ca 20 kr per portion, grönsaker (rotselleri, tomater, morrötter, lök osv) ca 10-15 kr per portion, pasta (om man inte gör egen) ca 10 kr per portion, parmesan (i ragun och till servering) + basilika ca 10 kr per portion.

Så det blir ca 75-80 kr per portion innan man gör en sallad att servera till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

pasta (om man inte gör egen) ca 10 kr per portion

Inte basic varor med andra ord. Om jag vill spendera på pasta kan jag sträcka mig till 20 kr/kg.

500 gram räcker till 4 portioner åtminstone, give or take
10 kr för 4 portioner med den pasta jag köper = 2,5 kr / portion.

Köper du färsk pasta med andra ord?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Inte basic varor med andra ord. Om jag vill spendera på pasta kan jag sträcka mig till 20 kr/kg.

500 gram räcker till 4 portioner åtminstone, give or take
10 kr för 4 portioner med den pasta jag köper = 2,5 kr / portion.

Köper du färsk pasta med andra ord?

Beror lite på vilken pastarätt jag gör men ofta ja, speciellt om jag ändå haft en ragu som kokat i 5 timmar. Tycker helt enkelt det är klart värt att använda bra ingredienser, resultatet blir mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vuxna är dyrare än barn. Eller lagar ni matlådor åt alla ungarna?

Vi är fler vuxna än barn i hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Vi är fler vuxna än barn i hemmet.

Fast är det 7 personer där alla äter lunch hemma/hemifrån eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Halvflarra vin till 4 portioner så drygt 10 kr per portion, kalvfärs ca 15 kr per portion, pancetta ca 20 kr per portion, grönsaker (rotselleri, tomater, morrötter, lök osv) ca 10-15 kr per portion, pasta (om man inte gör egen) ca 10 kr per portion, parmesan (i ragun och till servering) + basilika ca 10 kr per portion.

Så det blir ca 75-80 kr per portion innan man gör en sallad att servera till.

Jag räknade på det nu och fick ihop det till att det borde kosta drygt 300-350 kronor att göra en ragu bolognese på mitt sätt, med högrev (bitar) och guanciale. Blir dock 10 portioner, men vi kanske är mindre i maten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja om man själv ombesörjer transport från gården hem så blir det ju såklart billigare för köttet i sig. Men när man räknar in tiden det tar att hämta köttet och ytan som går åt till att hänga det så hade det varit billigare för mig att köpa det för 1200 kr/kg hos AG direkt. Så om man inte gömmer kostnaden i form av egen tid så är det inte speciellt billigt.

Hämtmat är inte detsamma som snabbmat. Att komma upp i 80 kr per portion är för övrigt inte svårt om man lagar mat, tom en vanlig Ragu Bolognese landar där.

2-3 timmar egen tid för att ha kött ett år om man har en frysbox, eller du kanske tar färskt till varje portion då blir det ju lite annat.

Men köper jag en halv ko som är slaktad, hängd och styckad så får jag den hemkörd om jag vill. Sist vi tog en halv kossa så gick den på 40kr/kg.

80kr per portion för en rätt som annars är ganska billig att göra låter helt sjukt. Antingen smyger du ner några enormt dyra ingredienser eller så blir du blåst av butikerna du handlar i.

Skrivet av FX9:

Kollade lite på deras matlista.

Lycka till att sköta ett jobb/familj med den listan. Kräver nästan att man lagar 2 mål mat varje dag.
Och samtliga rätter ser ut att vara av den karaktären att det tar över en timme att laga (utan att jag granskar recepten).
I övrigt, om man har mat som en stor hobby och har tid i överflöd så är det ju en vettig lista
Men som barnfamilj känner i alla fall jag att jag är tvungen att göra minst 1 storkok i veckan som sen blir matlåda minst 3 men ibland fler dagar.

Kollade lite på listan och typ allting där går att göra storkok eller kräver nästan ingen tid alls (under 10min att göra).

Sen om man har barn så börjar dem ju laga mat kring 5-6 år ålder förhoppningsvis och när dem är tonåringar borde en stor del av maten lagas av barnen imo.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kollade lite på listan och typ allting där går att göra storkok eller kräver nästan ingen tid alls (under 10min att göra).

Sen om man har barn så börjar dem ju laga mat kring 5-6 år ålder förhoppningsvis och när dem är tonåringar borde en stor del av maten lagas av barnen imo.

Kanske inte 10 min, men är ju vanlig husmanskost plus några lite nyare tillskott. Alltså samma mat du hittar i skolkök, lunchbufféer och andra storkök. Sådant som recepten säger tar 15-30 min eller så i de flesta fall. Då man inte måste laga maten vid varje måltid så låter det inte ett dugg konstigt. De flesta är ju inte hemma för lunchen under veckorna och man kan laga flera rätter samtidigt på spisen/i ugnen.

Tiden är ju inte direkt något problem hur som helst. Även färdiga rätter tar tid att värma o.s.v. Hämtmat tar tid att hämta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

2-3 timmar egen tid för att ha kött ett år om man har en frysbox, eller du kanske tar färskt till varje portion då blir det ju lite annat.

Men köper jag en halv ko som är slaktad, hängd och styckad så får jag den hemkörd om jag vill. Sist vi tog en halv kossa så gick den på 40kr/kg.

80kr per portion för en rätt som annars är ganska billig att göra låter helt sjukt. Antingen smyger du ner några enormt dyra ingredienser eller så blir du blåst av butikerna du handlar i.

Skulle aldrig få för mig att äta fryst kött från vanlig frys som standard, processen förstör köttet.

Gör man en Ragu Bolognese på rätt sätt med varor från matbutiken och äter den som italienarna gör så innehåller den ju många ingredienser som inte är jättebilliga direkt.

Skrivet av oatp1b1:

Jag räknade på det nu och fick ihop det till att det borde kosta drygt 300-350 kronor att göra en ragu bolognese på mitt sätt, med högrev (bitar) och guanciale. Blir dock 10 portioner, men vi kanske är mindre i maten.

Förstår verkligen inte hur du får det att räcka till 10 pers, om du inte har väldigt lite sås per portion eller små portioner :-). Det är ju en köttsås som skall reduceras mycket (bara tillräckligt för att ”klä” pastan) så det är ju ändå 150-175g kött per portion om man håller storleken rimlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kanske inte 10 min, men är ju vanlig husmanskost plus några lite nyare tillskott. Alltså samma mat du hittar i skolkök, lunchbufféer och andra storkök. Sådant som recepten säger tar 15-30 min eller så i de flesta fall. Då man inte måste laga maten vid varje måltid så låter det inte ett dugg konstigt. De flesta är ju inte hemma för lunchen under veckorna och man kan laga flera rätter samtidigt på spisen/i ugnen.

Tiden är ju inte direkt något problem hur som helst. Även färdiga rätter tar tid att värma o.s.v. Hämtmat tar tid att hämta.

Menade att antingen är det rätter som enkelt går i storkok eller enkla rätter som tar någon minut (smoothies, gröt, mackor osv).
Själv brukar jag snitta kring 2-3 timmar i veckan i köket genom att göra storkok (för 4 mål om dagen).

Skulle säga att värma mat inte tar någon tid, iaf inte om den är i ugnen eller mikron. Man står ju inte där och tittar på klockan utan man tar och städar, kanske duschar/rakar sig eller vad som helst. 30 sekunder på mikron är också nog för ett set squats eller annan övning

Skrivet av Aktsu:

Skulle aldrig få för mig att äta fryst kött från vanlig frys som standard, processen förstör köttet.

Gör man en Ragu Bolognese på rätt sätt med varor från matbutiken och äter den som italienarna gör så innehåller den ju många ingredienser som inte är jättebilliga direkt.

Ja vill man inte ha fryst drar priset helt klart iväg. Här slaktas det bara två gånger om året i stort sett så skulle man inte köra fruset ibland så får man skippa nöt typ 9 månader av året. Visst man kan ju hämta kött i butiken annan tid men är man på en ort som bara har Scan, coop/ica eller liknande så är det ju lika bra att bli vegan så man slipper skiten.
Man kan ju såklart köpa import men det är en sak jag personligen skippar. Köper så mycket jag bara kan från bra producenter på orten.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skulle aldrig få för mig att äta fryst kött från vanlig frys som standard, processen förstör köttet.

Detta får du gärna utveckla. Menar du att själva frysningen förstör köttet?

Jag vaccar allt kött innan frysning och jag har då inte märkt någon försämring/frysbränna eller liknande.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

https://undertian.com/ har många billiga recept, även "300-kronorsveckor" med hela matlistor . Det må vara veganskt, which is good for you and everyone else, men det är väl bara slänga in någon billig köttbit också om du verkligen vill.

Vi är två vuxna och två barn i vår familj, varav ett barn har blöjor. Matkontot(inklusive blöjor och allt som hör till) landar på 8000-10000/mån. Och då äter vi vad vi vill.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Min version och syn på mat

För det första att få inspiration på att laga mat billigare så vill jag ge tipset att testa på matkasse i den form som passar er. Där kommer ni se mycket råvaror ska användas till flera rätter över veckan och där ligger "hemligheten" till att spara in pengar. Efter en tid kommer ni inse vad som gör en matkasse och kan sedan själva jobba fram veckomat schema för er själva och kan stänga prenumerationen på matkassen.

Jag själv äter för ca 4000 kr i månaden själv men då äter jag lyxig mat på helgerna !

En vecka för mig i grova drag.
Måndag till fredag är maträtter som har grund i någon huvudråvara som vara över hela veckan som bara anpassas efter till behöver Ris,pasta,vitkål,potatis, bulgur,morötter etc. Detta är fyllnads råvaran i maten, sedan har man grönsaker och kött/vego och sås som tillbehören.

Något som för mig gör stor skillnad är att inte snåla med kryddor och inte vara rädd för att testa med andra eller fler kryddor i maten, kan få många enkla rätter att få mycket nytt liv som dessutom smakar i den riktning som man själv önskar

Med detta sagt så gör jag av med ca 500 kr på vardagarna, men sen kommer helgen.

Till helgen köper jag på fredagen allt som jag önskar ha till frukost och mat över helgen.
Detta brukar landa på runt 500 kr för 2 dagar men då är det go mat och kvalitet prioriterat över helgen.

Så hade jag bara gjort om helgen till en "vanlig" helg så hade lätt sparat tusen lappar men den lyxen vill jag ha och kan ha, men i kärva tider ja då får man ändra på sig isåfall

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Detta får du gärna utveckla. Menar du att själva frysningen förstör köttet?

Jag vaccar allt kött innan frysning och jag har då inte märkt någon försämring/frysbränna eller liknande.

För att få det bra behövs att man vacar och använder typ en frystunnel för att frysa tillräckligt snabbt. En vanlig frys är för långsam för att inte bilda iskristaller. Kanske funkar det om man har en dedikerad frys man kan köra ”boost” läget på som skall snabbfrysa med -30 men då blir det jävligt dyrt kött.

Permalänk
Medlem

@Helljanek:

Jag och frugan har en liknande matbudget mellan oss, runt 10k i månaden. Hon är inte alls förtjust i att äta samma sak två dagar irad, vi är inte duktiga på att frysa ner och vi gillar att spontanhandla, laga och bjuda in andra på middag (2-3 gånger i veckan). Det blir inte så mycket svinn hos oss dock även om man kan bli bättre såklart, som mest 4-5 potatisar i veckan.

Vi har inte tillgång till bil och åker således inte och storhandlar, utan det blir mindre mat och delikatessbutiker i Stockholm som man vet är dyra. En kasse där är ofta 30-40% dyrare än på Maxi, Willy's etc.

Nu har vi inget direkt intresse av att sänka den budgeten, men de steg jag skulle kunna rekommendera är ändå, i fallande ordning:

1. Lära sig mera om matlagning, hitta bra receptböcker med mat som man älskar. De dyraste matkorgarna är oftast de mest oinspirerade, typ "eh pallar inte riktigt idag, steker entrecote, kör lite potatis i ugnen och slänger ihop en sallad och köper färdig sås."

2. Lära sig mera om mat och vad som är i säsong och hur man lagar det. Kan låta lite tråkigt men det blir faktiskt kul när säsongen sen återkommer, man har inte ätit sakerna på ett halvår och frukt & grönt helt plötsligt kostar hälften så mycket.

3. Investera mer i kött upplevelsen. Istället för att äta mediokert kött var och varannan måltid, ät rött kött en gång varannan vecka och kyckling varannan vecka, men då nöt av riktig kvalite för 6-800kr kg istället för 300kr, och en riktigt bra kyckling (kanske från Bresse eller ännu bättre lokalt alternativ) för 4-500kr. Man kommer känna att man äter bättre, att man uppskattar det mer, och man sparar säkerligen pengar.

4. Sluta laga kött i pastasåser och skippa köttfärs helt. Italienarna vet det redan, det finns 10 000 gudomliga och bra sätt att laga pasta som inte innefattar kött - sök upp recept. Substitute för köttfärs görs ofta med en köttfond/kryddblanding tillsammans med röda/gröna linser (50/50) och funkar ypperligt till tacos, lasagn, moussaka eller cottage pie.

5. Sätt spenderandet i perspektiv. När man handlar dagligen missar man lätt det och en korg för 400kr för middag känns inte så farligt, men en vagn på willys för en veckas middagar på 2800 kan kännas annorlunda.

6. Lära sig vad varor ska kosta. När man handlar dagligen, på mindre butiker, är risken större att man faller för ofördelaktiga erbjudanden eller små utbud. Om min lokala coop har en sorts mozarella för 40 kronor och en för 50kr, så är det lätt att tycka att 40kr är rimligt, även om den sorten ska kosta 18kr.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Förstår verkligen inte hur du får det att räcka till 10 pers, om du inte har väldigt lite sås per portion eller små portioner :-). Det är ju en köttsås som skall reduceras mycket (bara tillräckligt för att ”klä” pastan) så det är ju ändå 150-175g kött per portion om man håller storleken rimlig.

Verkar som jag bara gör en mer uppskalad variant, för vi har nästan samma portionsstorlekar. Jag gör på drygt 1.5 kg kött (1-1.2 kg högrev netto [efter rensning] och 2-3 hg fläsk) vilket blir 130-150 g kött per person. Prisskillnaden förblir alltså ett mysterium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

För att få det bra behövs att man vacar och använder typ en frystunnel för att frysa tillräckligt snabbt. En vanlig frys är för långsam för att inte bilda iskristaller. Kanske funkar det om man har en dedikerad frys man kan köra ”boost” läget på som skall snabbfrysa med -30 men då blir det jävligt dyrt kött.

Vi kör på följande recept:

1. -26 grader i frysen.
2. Köper en styckningsdetalj på några kilon. Exempelvis ryggbiff. Skivar upp i lagom portionsbitar. Vaccar per portion.
3. In med portionerna i frysen, max 2-3 kilon åt gången för att inte påverka tempen i frysen.
4. Tina i vattenbad, absolut inte i kylen.

Genom att göra så har jag inga kvalitetsproblem med köttet. Men jag är ingen proffskock så det kanske är att jag inte har smaklökarna för att avgöra om det skett en försämring.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vi kör på följande recept:

1. -26 grader i frysen.
2. Köper en styckningsdetalj på några kilon. Exempelvis ryggbiff. Skivar upp i lagom portionsbitar. Vaccar per portion.
3. In med portionerna i frysen, max 2-3 kilon åt gången för att inte påverka tempen i frysen.
4. Tina i vattenbad, absolut inte i kylen.

Genom att göra så har jag inga kvalitetsproblem med köttet. Men jag är ingen proffskock så det kanske är att jag inte har smaklökarna för att avgöra om det skett en försämring.

Hade du delat en bit kött, vägt båda halvorna, frusit in ena halvan, tinat den, tillagat båda exakt lika och vägt dem igen så kan jag nästan garantera att den frysta tappat mer vikt. Då är det ju vätska som försvunnit som gjort köttet torrare.

Jag är ingen proffskock heller men rätt petig med råvarorna.

Permalänk
Inaktiv

Gör grytor. 10K på mat är ju relativt. Men till trådskaparen så måste ni helt enkelt komma överens.

Permalänk
Medlem

Man måste inte gå super hardcore för att spara mat men livsmedel är dyrt. Men som med all budgetering så handlar det om information.

Under en period spara alla kvitton och släng in i sheets eller excel. Då kan man börja kategorisera och se exakt vart kostnaderna går.

Sedan separera Livsmedel och övriga hushållsvaror i samma veva. Svårt att spara på maten om det var dasspapper för 3k i månaden som slank med.

Sedan finns det en massa olika konkreta saker man kan göra. Men planera vad man vill ha ut från pengarna är vettigt. Hur mycket/ofta vill ni ha snacks eller grilla. Grillar man 5kg fin oxfilé i månaden kostar det ju en hel del.

Sedan angriper jag måltider och frukost lite olika. För frukost +annat går det åt 3-5L mjölk i veckan. 3-5L juice. 1-2 paket med bröd. Ca 1 paket flingor/musli. 4-5 pålägg som kan vara olika sorters skinka, ost, kaviar, leverpastej, rödbetsallad osv.

Påläggen är en punkt som kan vara vettig att balansera då vissa kan vara väldigt dyra och tar slut snabbt medans andra dryga och billiga ex rödbetssallad. Så det går att sätta upp en lagom balans.

Mat kollar jag ofta igenom reklambladen veckovis efter vettiga erbjudanden. Undviker att handla allt för mycket extra också. Det kommer nya erbjudanden men väldigt bra för sådant som man fyller på lite mer sällan än varje vecka.

Måltiderna planeras också då så att det skall räcka till 2vuxna+barn samt två matlådor. Varje gång det brister med matlådorna är det 50-120kr per vuxen som går åt dagen efter hos oss. Så det kan ofta vara värt att laga lite godare mat dagen innan som inte blir geggig och tråkig nästa dag så man slänger det.

Nu kör jag inte excel eller är super anal men om man verkligen behöver få kontroll och vill se resultat är det en bra metod. Men annars proponerar jag just för att ha metoderna som resulterar i lägre kostnader. Allt behöver inte vara favoriten eller bästa märket utan för mig handlar det om att alltid göra avvägningar. Är detta bra nog? Kommer detta slängas om jag köper den billiga varianten?

Sedan är man som jag en storkonsument av ris så kan det faktiskt vara värt att besöka en Orientalisk eller Asiatisk livs. 20kg säck för 420kr och som är av en sort du gillar? Perfekt!

1. Kontroll på vart pengarna går
2. Prioritera vad som är viktigast
3. Jobba på att få in ett tankesätt som gör det enkelt att handla billigare.

Behöver ju inte vara en fråga om att allt skall vara lyxigaste varorna eller billigast budget utan snarare vilka är det som du finner är viktigast.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att damma av den här tråden. Med skyhög inflation behöver vi sweclockerare gå ihop och dela med sig sina bästa tips. Tråden kanske även kan inspirera hur man äter billigt och hälsosamt. Själv brukar jag kika på veckans reklamblad och planera inför veckan. Annars finns appen Matpriskollen samt kolla på TooGoodToGo för rester. Dyker ned på kortdatum disken.

Hur gör ni?

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Kanske dags att damma av den här tråden. Med skyhög inflation behöver vi sweclockerare gå ihop och dela med sig sina bästa tips. Tråden kanske även kan inspirera hur man äter billigt och hälsosamt. Själv brukar jag kika på veckans reklamblad och planera inför veckan. Annars finns appen Matpriskollen samt kolla på TooGoodToGo för rester. Dyker ned på kortdatum disken.

Hur gör ni?

Veckoblad, köp de bästa erbjudanden från varje butik som passar med det ni har tänkt att laga. Käka mycket av basvarorna: pasta, ris, potatis, frysta grönsaker på vardagarna. Kör storköp av ris i asiatisk livsmedelsaffär. Köper mycket pasta på klipp(tex öob, veckoblad Willys/Ica etc) när de har bra pris.

Linser och krossade tomater är billigt. Fryser in hackad selleri, riven rotselleri, tärnade morötter(eller köper färdiga). Fryser in hackad vitlök, ingefära, lök, purjolök i ziplock när det är billigt. Då har man en bra grund för både italiensk, fransk och asiatisk matlagning. Köper kött och fryser in i portionsstorlek när det är billigt. Då ser man till att inte ha för mycket i så att man slipper slänga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Kör storköp av ris i asiatisk livsmedelsaffär.

Sambon har alltid köpt 20kg-säckar på lokala thaiaffären men det är bra mycket billigare med ica basic ris. Skillnaden är att det är mindre korn i ica basic riset men för oss spelar det ingen roll, ris som ris tänker vi. Har för mig att vi betalat runt 22kr/kg på thaiaffären och ica basic kostar runt 15-16kr/kg om jag minns rätt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hade du delat en bit kött, vägt båda halvorna, frusit in ena halvan, tinat den, tillagat båda exakt lika och vägt dem igen så kan jag nästan garantera att den frysta tappat mer vikt. Då är det ju vätska som försvunnit som gjort köttet torrare.

Jag är ingen proffskock heller men rätt petig med råvarorna.

Gammalt inlägg ^^ Men jag köper hellre Lindströms frysta kycklingfiléer än bevattnade Kronfågel, Guldfågel osv. I slutändan upplever jag där emellan armbågarna, att Lindströms filéer är faktiskt riktigt bra. Fast Kronfågel m.fl. tycker att saltbadet är ett måste.

Grönsaker är allra svårast att ersätta kan jag tycka i denna stund, då priserna stegrat. Rotfrukterna har jag dock ingen koll på hur de har dragit iväg? De frysta stammarna av broccoli tycks i alla fall hålla sig rent prismässigt.

Permalänk
Medlem

Ska sitta och göra matlista inför nästa vecka. Har en del kyckling, lax, gröna ärtor, wokmix i frysen. 3kilo potatis i kylen. Ska göra ett riktigt ärligt försök att äta ur frysen. Helt och hållet.

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Sambon har alltid köpt 20kg-säckar på lokala thaiaffären men det är bra mycket billigare med ica basic ris. Skillnaden är att det är mindre korn i ica basic riset men för oss spelar det ingen roll, ris som ris tänker vi. Har för mig att vi betalat runt 22kr/kg på thaiaffären och ica basic kostar runt 15-16kr/kg om jag minns rätt.

Man får köpa mycket i affären så att man kan pruta lite..

Ris som ris,
Skärm som skärm,
Grafikkort som grafikkort…

Edit: Det enda private label riset som är bra är Willys Eldorado…

Permalänk
Medlem

Om man har frys och köper storpack av en del färskvaror (kött, fisk etc.) när det är erbjudanden spar man en del pengar på i slutändan också. Och som någon redan nämnt så är reklambladen/hemsidan/appen för butikerna ett bra sätt att ha koll och planera sina inköp. Att vara prismedveten och ha koll på vilka varor som gått upp minst nu under inflationstider. Det är ju inte alla varor som höjts väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

Handla efter erbjudanden och säsong.
Kika efter kort datum, kyckling (särskilt färs) brukar jag skippa men i princip allt annat håller ett bra tag efter datumet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har barn med ätstörning (selektiv) som gör att sonen inte äter vissa saker som ser ut, smakar, luktar eller har en viss form.
Tyvärr går det inte om jag gör köttfärssås och gör en variant av köttfärssås till sonen som han kan äta, han kopplar ihop det med den version han inte äter, så samma råvara går inte använda.
Dottern äter samma som mig, men det blir oftast 2 olika maträtter varje dag.

Det jag lyckas vinna på är att köpa större förpackningar av saker men knuffa fram ena maträtten en dag.
T.ex. kyckling och köttfärs på måndag, tisdag blir kanske fisk och kyckling. Då har jag övervunnit sonens problematik.
(för er som undrar, "ät eller va utan" fungerar inte, han är redan på gränsen till för lite näringsintag och får äta extra)

Food-prep är nyckeln ekonomiskt, köper jag 6kg kyckling så förbereder jag allt direkt.
Endera i ugnen o kör dem nästan klara och fryser sen in, eller steker mindre bitar klara och fryser in, utefter vad jag kan tänkas göra för maträtter framöver.

Köttfärs steks upp till 99%, de blir nästan alltid tacos, grytor/soppor eller köttfärssås som lirar till piroger, lasagne etc.
Ibland fryser jag köttfärs som den är för t.ex. köttbullar eller biffar.

Fördelen med prep är att jag har rätt mängd middagsförpackad redan, jag vet hur mycket det går åt till tacos eller hemmagjorda piroger och kan ta ut en sådan påse när det ska göras mat.
Då slipper man också problemet med att äta lasagne i tre dagar och det blir oftast väldigt lite spill, de gånger det händer har jag lunch till dagen efter.

Majoriteten av kostnaden jag hade var inte på maten, det var på det som blev över som gick till spillo.
Så lägg tid på att ta reda på åtgången av råvaror vid olika måltider och förbered, de måste inte vara i frysen en hel del råvaror klara sig i kyl också flera dagar. Men ligg steget före hela tiden.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Låt maten kosta och njut lite extra när ni äter istället. Mat o sömn är så stor del av ens liv att de bör få kosta.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3