Klassiska spelutgivaren Microprose återvänder

Permalänk
Medlem

Va kul. En positiv nyhet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

F-15 Strike Eagle:
"-Strike Eagle cleared for take off!"

https://www.youtube.com/watch?v=Cmq-gd9FiJI

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Kan inte låta bli att fundera över hur mycket substans det finns i påståendet att "MicroProse är tillbaka".

Är det bara namnet det handlar om? För det är väl i grunden vad det måste vara förmodar jag, att någon har köpt loss namnet från ett Atari i spillror? (Om det nu var Atari som hade kvar rättigheterna)

Atari sålde varumärket MicroProse 2007, och resten av MicroProse-tillgångarna vid något senare tillfälle. Märket MicroProse ägdes mellan 2010 och 2018 av Cybergun Group, ett företag som tillverkar airsoft-vapen, vilket väl ger en ledtråd om hur många värdefulla rättigheter som fortfarande är knutna till märket

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Vangen:

Minns dom när man körde Worms 2.

Döpte man sitt lag till TEAM17MicroProse fick man oändligt av alla vapen – inklusive betongåsnan, atombomben och Patsys magiska kula!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Vet inte varför men otroligt hypad. Hoppas verkligen de återvänder i gammal anda och att det inte är lootboxes, micro transactions och "games as a service" man skall jaga.
Tänk om ett bolag man gillade när man även såg fram emot EA spel kunde återvända och göra det bra

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Det ryktas att de kommer släppa något med Outerra-motorn. Detta grundas på att det var TitanIM's ägare och grundare (som är en militär simulator som också använder Outerra) som köpte upp Microprose. Detta skulle kunna betyda ett nytt Falcon, eller ännu bättre, en kommersiell version av TitanIM, på samma sätt som vi har Arma för kommersiellt bruk och VBS för militär.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Fireaxis med herr Sid Meier har givetvis handlat på sig en del, personligen hatar jag hans misshandel av Colonization där han gjorde remaken till ett Civ spel.... Men trots den fadäsen så är det ju han som är Micro Prose i mina ögon, en levande legend och en av de stora, om inte den störste.

Sid Meier gjorde varken Colonization eller remaken (Civ IV: Colonization). Den första gjordes av Brian Reynolds (som även gjorde Civ II och världshistoriens bästa strategispel Alpha Centauri) och remaken av Edward Piper (som dock använde hela Civ IV-motorn och gjorde vad som i princip är ett skin). Sid gör nästan aldrig några uppföljare, men det finns gott om spel som han aldrig jobbat med som ändå fått hans namn. Firaxis strategi verkar vara att Sid går runt där som en mysfarbror och gör vad han vill medan någon annan gör ett Civ med jämna mellanrum för att finansiera Sid’s experiment.

Personligen tycker jag att den störste spelskaparen är Shigeru Miyamoto, men Sid är nog tvåa - mycket för att han hela tiden gör något nytt. Numer har han blivit spelbranschens egen Scorsese som aldrig anpassar sig till moderna sätt att jobba, men hans insatser under 80 och 90-talen, samt alla designers han utbildat, talar för sig själv.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Atari sålde varumärket MicroProse 2007, och resten av MicroProse-tillgångarna vid något senare tillfälle. Märket MicroProse ägdes mellan 2010 och 2018 av Cybergun Group, ett företag som tillverkar airsoft-vapen, vilket väl ger en ledtråd om hur många värdefulla rättigheter som fortfarande är knutna till märket

Så pass, ja det var väl i linje med vad man kunde förvänta sig...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Hur kan man nämna Microprose utan att ha med Transport Tycoon i samma mening?

Gamla goda tider... det har spelats många timmar

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Sid Meier gjorde varken Colonization eller remaken (Civ IV: Colonization). Den första gjordes av Brian Reynolds (som även gjorde Civ II och världshistoriens bästa strategispel Alpha Centauri) och remaken av Edward Piper (som dock använde hela Civ IV-motorn och gjorde vad som i princip är ett skin). Sid gör nästan aldrig några uppföljare, men det finns gott om spel som han aldrig jobbat med som ändå fått hans namn. Firaxis strategi verkar vara att Sid går runt där som en mysfarbror och gör vad han vill medan någon annan gör ett Civ med jämna mellanrum för att finansiera Sid’s experiment.

Personligen tycker jag att den störste spelskaparen är Shigeru Miyamoto, men Sid är nog tvåa - mycket för att han hela tiden gör något nytt. Numer har han blivit spelbranschens egen Scorsese som aldrig anpassar sig till moderna sätt att jobba, men hans insatser under 80 och 90-talen, samt alla designers han utbildat, talar för sig själv.

Ja jävlar de två gör upp om det helt klart, för trött för att orka rangordna dem. Outstanding båda två! Men tillbaka till Siddan, visst han luffar antagligen runt och myser, men kan ge mig tusan på han konsultar utvecklarna en del varken de vill eller inte

Föresten han var inte programerare i spelet som trots allt har hans namn i sig "Sid Meiers Colonization" men han var en av flera designers.

Permalänk

@OSkar000: open ttdx har ju spelats en del själv här fantastiskt spel faktiskt 😁

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Hur kan man nämna Microprose utan att ha med Transport Tycoon i samma mening?

Gamla goda tider... det har spelats många timmar

Alldeles för många. Numera har jag inte riktigt tålamodet med det dock. Hoppas de inte stoppar Open TTD!

Falcon 4 eller väl annars det spel man tänker på. Än idag den mest ambitiösa modellering av flygstrid med dynamisk kampanj, men blev även deras fall. Hela historian om hur koden sedan läkte och runt 20 års förbättringar av community't är sanslöst.

https://www.gluefox.com/flygsim/F4history.pdf

En nätt manual på 324 sidor för att förstå grunderna: https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdG...

1998: https://www.youtube.com/watch?v=h2dl6r0tYes

2020: https://www.youtube.com/watch?v=5812-iYamrw

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Ja jävlar de två gör upp om det helt klart, för trött för att orka rangordna dem. Outstanding båda två! Men tillbaka till Siddan, visst han luffar antagligen runt och myser, men kan ge mig tusan på han konsultar utvecklarna en del varken de vill eller inte

Föresten han var inte programerare i spelet som trots allt har hans namn i sig "Sid Meiers Colonization" men han var en av flera designers.

Sid är absolut stöd till utvecklarna, det verkar vara hans primära sysselsättning numer. Firaxis problem är att upplägget är att de skall ha ett team som gör (Civ - några expansioner - en 4X-spin-off - nytt Civ osv), och så ett annat som är Sid som gör vad han vill (numer också ett tredje som gör XCOM). Det är bara det att Sid vill sitta och pilla som han alltid har gjort istället för att leda ett team, och då kommer det inte så mycket från den sidan.

Vad gäller Colonization... jag har på senaste tiden lyssnat igenom en massa intervjuer som Soren Johnson (mannen som plockade upp resterna av Civ III och fick ut det genom dörren för att sedan göra Civ IV precis som han själv ville) gjort med gamla kollegor. Brian Reynolds och Sid är med bland dem, och vad gäller Colonization är de ense - Reynolds kom med idén och POC till Sid som stödde honom när det gällde att få spelet godkänt av ledningen. För att det skulle lyckas fick Sid ta på sig att stå som ansvarig, men det var inte hans idé, det innehöll ingen kod från Civ och det var Reynolds som gjorde allt jobbet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Transport Tycoon tack! Sjukt roligt

Permalänk
Medlem

Finns en hel drös gamla klassiker från MicroProse som jag älskade då det begav sig. Men jag tror ärligt talat inte jag hade velat spela ett enda av dem idag. Smaken förändras med åldern och vissa gamla flammor passar bäst där de hör hemma, som fina minnen från en svunnen tid

Skrivet av mpat:

Personligen tycker jag att den störste spelskaparen är Shigeru Miyamoto

Finns många bra, men få som har varit konsekvent bra under så pass lång tid. Jag är ändå ingen Nintentdo fanboi på något vis, har så när som på Wii vanilla inte ägt ett Nintendo sedan N64. Men konstformen att kunna skapa spel som tilltalar en familj i flera olika tids- och teknologiska epoker är snudd på omöjligt. Jag förstår ärligt talat inte hur han bar sig åt.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Youjimbo:

Åh, har så många fina minnen från deras spel på C-64. Gunship, F-15 Strike Eagle, Airborne Ranger. Jag och bror brukade flyga Gunship där den ena av oss flög och den andra hade hand om tangentbordet och agerade systemstöd/co-pilot. Co-op på ett annat sätt. Var superkul!

Jisses, hade helt glömt bort airborn ranger! Det var ju verkligen långt före sin tid med spotting, stamina och stealth-system ❤️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@employed: Har testat pizza connection 3, det är inte alls samma känsla i det. Då spelar jag hellre originalet i DosBox.

Första Pizza Tycoon, eller Pizza Connection som det också heter, finns tillgängligt på gog.com. Då slipper du böka med dosbox samt kan spela det på vilken dator du än råka befinna dig vid. Bara logga in och ladda hem genom gog.

https://www.gog.com/game/pizza_connection

60:- nu, men det går på rea lite då och då. Jag köpte det för 9:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Pirates och civ2 remakes

2006 försökte ett bolag sej på att göra om pirates till ett mmo och kallade det "world of pirates" (wop). Det är väldigt likt originalet men med 2006 års grafik. Enligt mej var spelet helt ok, men pga liten spelarbas blev spelet ingen riktig hit fastän spelet har många av de enkla verktyg för att vara riktigt bra. Det var ett lan jag kommer ihåg då vi var 4 som spelade som engelmän och var i krig med Spanien. Vi mötte en riktig spelare som hade mycket fetare skepp än oss men pga vi var fler så besegrade vi honom. Jäkla skön känsla ^_^

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Sid är absolut stöd till utvecklarna, det verkar vara hans primära sysselsättning numer. Firaxis problem är att upplägget är att de skall ha ett team som gör (Civ - några expansioner - en 4X-spin-off - nytt Civ osv), och så ett annat som är Sid som gör vad han vill (numer också ett tredje som gör XCOM). Det är bara det att Sid vill sitta och pilla som han alltid har gjort istället för att leda ett team, och då kommer det inte så mycket från den sidan.

Vad gäller Colonization... jag har på senaste tiden lyssnat igenom en massa intervjuer som Soren Johnson (mannen som plockade upp resterna av Civ III och fick ut det genom dörren för att sedan göra Civ IV precis som han själv ville) gjort med gamla kollegor. Brian Reynolds och Sid är med bland dem, och vad gäller Colonization är de ense - Reynolds kom med idén och POC till Sid som stödde honom när det gällde att få spelet godkänt av ledningen. För att det skulle lyckas fick Sid ta på sig att stå som ansvarig, men det var inte hans idé, det innehöll ingen kod från Civ och det var Reynolds som gjorde allt jobbet.

Intressant, det jag mest läst i interviever var hur Sid bestämde sig i slutskedet av utvecklingen att att begränsa koloniernas rutor i diskussion med någon (antagligen Reynolds). För övrigt det PC "offline" spel jag har lagt ner mest tid på gissar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

2006 försökte ett bolag sej på att göra om pirates till ett mmo och kallade det "world of pirates" (wop). Det är väldigt likt originalet men med 2006 års grafik. Enligt mej var spelet helt ok, men pga liten spelarbas blev spelet ingen riktig hit fastän spelet har många av de enkla verktyg för att vara riktigt bra. Det var ett lan jag kommer ihåg då vi var 4 som spelade som engelmän och var i krig med Spanien. Vi mötte en riktig spelare som hade mycket fetare skepp än oss men pga vi var fler så besegrade vi honom. Jäkla skön känsla ^_^

Om dom gör det till en sandbox tittel mmmmm

Inte troligt att Sid o Fireaxis släpper licensen dock!

Men det går ju att döpa det till lite vad som!

Permalänk
Medlem

Tank Platoon är ett spel som jag lirade mycket på Atari

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Åh jag vill också se ett Transport Tycoon 2020 med samma känsla och mekanik som TT, TTD och OpenTTD (inte Locomotion)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Om dom gör det till en sandbox tittel mmmmm

Inte troligt att Sid o Fireaxis släpper licensen dock!

Men det går ju att döpa det till lite vad som!

https://youtu.be/R7m1wTcPCgc

Du kan ju se likheterna själv. Tanken var att man skulle kunna hjälpa till och bygga upp städer å grejer också men jag tror inte det blev nåt med det. Det lustiga är att din gubbe/kapten blir äldre hela tiden fastän du inte spelar. Sist jag loggade in så var min kapten typ 150 år gammal ^_^

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Räkna upp spel från Microprose och en massa kommentarer där ingen nämner Rollercoaster Tycoon, skämskudde för er alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Räkna upp spel från Microprose och en massa kommentarer där ingen nämner Rollercoaster Tycoon, skämskudde för er alla

Kanske för att Rollercoaster Tycoon ursprungligen publicerades av Hasbro och senare Atari/Infogrames, inte MicroProse

Permalänk

Hinner inte läsa allt, men varför har dom varit inaktiva så länge?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

GP3 och GP4 <3

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Många timmar spenderade ja... Tangentsbord overlay borde återvända till spelvärlden!
https://pbs.twimg.com/media/CXHaqeMUwAEkrrb.jpg

Härligt .
Min till PC med annorlunda layout än dagens tangentbord är borta .
Men original disketterna till PC har jag kvar.
3 st 5 1/4.

Kan fortfarande identifiera dom flesta flygplan vid start(har F-117 från GOG på surfburken, men den är rätt så så snarlik F-19).

Tror farsan köpte den 1988 till vår första PC.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil: Falcon 4 knäckte dem tillsammans med uppköp som fokuserade på annat än simulatorer, som väl blivit mer och mer nischmarknad över åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Hinner inte läsa allt, men varför har dom varit inaktiva så länge?

MicroProse lades ner i början av 2000-talet, sen har varumärket sålts vidare för att slutligen blivit köpt av David Lagettie som nu startat upp ett nytt företag som använder MicroProse som varumärke.