Bra pris på WD 12TB USB Hårddisk på Amazon.co.uk just nu

Permalänk
Hedersmedlem

Bra pris på WD 12TB USB Hårddisk på Amazon.co.uk just nu

WD 12TB Elements Desktop External Hard Drive - USB 3.0 för £185.99 (Totalt 2508kr, bästa pris i Sverige just nu ca 3200kr). Jag beställde två st för att Shucka dem och sätta dem i Plex servern.

https://www.amazon.co.uk/WD-Elements-Desktop-External-Drive/d...

Permalänk
Medlem

Bra pris men moms tillkommer ju, bättre att köpa från amazon.de i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deo:

Bra pris men moms tillkommer ju, bättre att köpa från amazon.de i så fall.

Nej, de går väl inom EUs handel fram till slutet på 2020, eller missminner jag mig?

Det är 2260:- SEK för diskarna

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@Deo: Nej, blir ingen extra moms. Även om dom "gått ur EU" så är dom fortfarande kvar mer eller mindre.

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/e-handel/handl...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deo:

Bra pris men moms tillkommer ju, bättre att köpa från amazon.de i så fall.

Nej. Jag beställde två st. 2508kr gick det på per hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deo:

Bra pris men moms tillkommer ju, bättre att köpa från amazon.de i så fall.

Man får väl betala svensk moms från tyska amazon också? I varje fall om det är via en försäljare som säljer för över ett visst belopp per år till Sverige.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Värt att veta är att amazon.de regelbundet har mer rea på dessa diskar än ovanstående. Har man inte brådis kan man vänta tills nästa gång de är nere på 16EUR/TB iallafall, det är de priserna folk brukar rekommendera. Är man inte stressad kan man tjäna 10-15% till. Jag slog till när de låg på 15,8 och det känns som de kommer ner dit typ varannan månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Man får väl betala svensk moms från tyska amazon också? I varje fall om det är via en försäljare som säljer för över ett visst belopp per år till Sverige.

Vad är det för dumheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Vad är det för dumheter?

Det är så reglerna är. Läs gärna på Skatteverket.
T ex här: https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/sva...

Permalänk
Medlem

Nice, visste inte att det var momsfritt från UK året ut, då är det bara att handla på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Vad är det för dumheter?

Amazon lägger på svensk moms istället för tysk moms när du beställer från sverige.

Skrivet av joakim99:

Det är så reglerna är. Läs gärna på Skatteverket.
T ex här: https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/sva...

Skrivet av Deo:

Nice, visste inte att det var momsfritt från UK året ut, då är det bara att handla på

Inte momsfritt, du betalar svensk moms.

Permalänk
Medlem

Det är direkt fel. Inom EU land ska moms för landet man köper från betalas.
Dvs det är skitsamma om du är svensk eller finsk, tysk moms ska betalas.

Citat om ni envisas med texter från myndigheter:
"Handla på nätet från ett annat EU-land
När du beställer en vara från ett annat EU-land behöver du inte betala någon tull, svensk moms eller andra skatter för varan."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det är direkt fel. Inom EU land ska moms för landet man köper från betalas.
Dvs det är skitsamma om du är svensk eller finsk, tysk moms ska betalas.

Citat om ni envisas med texter från myndigheter:
"Handla på nätet från ett annat EU-land
När du beställer en vara från ett annat EU-land behöver du inte betala någon tull, svensk moms eller andra skatter för varan."

Du får nog acceptera att skattemyndigheten har en annan tolkning än vad du har samt att i varje fall amazon.co.uk använder svensk moms på varor de skickar till sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det är direkt fel. Inom EU land ska moms för landet man köper från betalas.
Dvs det är skitsamma om du är svensk eller finsk, tysk moms ska betalas.

Citat om ni envisas med texter från myndigheter:
"Handla på nätet från ett annat EU-land
När du beställer en vara från ett annat EU-land behöver du inte betala någon tull, svensk moms eller andra skatter för varan."

Undantaget: "Om det säljande företaget säljer varor till kunder i Sverige för ett belopp som uppgår till minst 320 000 kronor per år så ska de vara registrerade till moms i Sverige. Detta innebär att du som köpare i sådana fall ska betala svensk moms istället för tysk."

Permalänk
Inaktiv

Är inte denna modell en av de där SMR-diskarna WD smygit ut? Med tanke på trådskaparens tänkta användningsområde är det nog extra viktigt att kontrollera exakt vilken typ av hårddisk det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Är inte denna modell en av de där SMR-diskarna WD smygit ut? Med tanke på trådskaparens tänkta användningsområde är det nog extra viktigt att kontrollera exakt vilken typ av hårddisk det är.

Nä, under 8TB är SMR

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Alla storvolymdiskar i sin första generation är SMR eftersom det är SMR som gör att man kan växa i datamängd på samma antal fysiska skivor - tror man något annat så lurar man sig själv.

CMR och PMR kommer lång senare för storleken och jag gissar att det kommer att dröja för storlekar över 12 eller 16 TB så vida inte HAMR och MAMR löser problemet med smalare spårskrivning.

Problemet är att man idag kan läsa mycket smalare spår än att skriva ett spår och skrivspåret är typ dubbelt så bred som lässpåret då när man gör magnetiska nålformade skrivpol-huvudet för litet så kan man inte få tillräcklig magnetisk fält mot skivan för att kunna skriva om skivan - och man är redan idag på 2.4 Tesla i styrka och det går inte att höja denna ytterligare[1] utan att samtidigt förstora området som magnetiseras om väldigt mycket - därav med HAMR/MAMR med värme eller mikrovågsstimuli punktmässigt kan minska tillfälligt coerciviteten så att det slår om i bara ett litet områden i en mycket större område som är utsatt för den mycket starka skrivningsmagnetfältet.

[1] de finns ingen känd ferromagnetisk material som kan leda mer magnetfält över 2.4 Tesla då alla kristaller i materialet redan är fullt utnyttjad för att leda runt och styra magnetfält precist - ytterligare höjning kan bara göras med luftlindande spolar och då med väldigt oprecis och 'rund' och stor magnetfältspol och då förstås mycket bredare och i kanterna oskarp spår.

Med andra ord filsystem som ZFS som enligt olika blänkare har problem med just SMR-diskar - så bör de som skriver på filsystemet göra något åt detta då filsystemet annars blir exkluderade för framtidens storvolymdiskar i lagring då i stort sett alla framtida storvolymdiskar kommer vara av SMR-typ vare sig man vill eller inte - även de med HAMR/MAMR-teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Man får väl betala svensk moms från tyska amazon också? I varje fall om det är via en försäljare som säljer för över ett visst belopp per år till Sverige.

Nej det stämmer inte. Jag beställer nästan alla mina grejer via amazon.de och har gjort så i flera års tid. Det är inom EU så nej ingen svensk moms. VAT läggs på men det är en mycket mindre procentsats och specifik för landet du handlar från. Som sagt så har jag handlat iaf 90-95% av mina grejer just därifrån. Kanske fördelning på 80% fördelning från deras lager och 20% från säljare anslutna till plattformen.

Sen ang denna VAT så vet jag inte riktigt hur denna räknas fram eller vad det är för procentsats (men går ju såklart att räkna ut. T.ex så köpte jag en 256GB m.2 sata 2242 SSD där för ett tag sedan. Listpriset var €54 och slutpris i kassa blev 56-57€ något, så verkar inte vara någon stor %. Ingen ytterligare skatt eller moms och varor förtullas inte inom EU.

Samma när jag köpte teleskop från Teleskop-express.de. Där ser man dock pris inkl VAT när man loggar in. Men det där börjar gå offtopic nu.

Men jag handlar mitt mesta frpn amazon.de iaf. De brukar ha samma europris som amazon.co.uk har i pund.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Nej det stämmer inte. Jag beställer nästan alla mina grejer via amazon.de och har gjort så i flera års tid. Det är inom EU så nej ingen svensk moms.

Men då gör de fel. Eller så är det så många små försäljare som ligger under att de var för sig inte når upp till beloppsgränsen för försäljningen till Sverige. Fast mer sannolikt är att de gör fel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men då gör de fel. Eller så är det så många små försäljare som ligger under att de var för sig inte når upp till beloppsgränsen för försäljningen till Sverige. Fast mer sannolikt är att de gör fel.

Inte särskilt sannolikt att de gör fel nej. Menar du att en såpass stor plattform som är så synlig och säljer sådana oerhörda volymer och haf varit etablerad under såpass lång tid, skulle kunna göra fel på det sättet, hela denna tid, utan att någon reagerar och stämmer kalsongerna av de? Inte det minsta troligt faktiskt. Ursäkta mig men det är dags att lära sig när det är dags att ge sig.

Varsågod, dra du de inför rätta. Jag följer gärna denna fars.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

@Peter77: Amazon lägger på Svensk moms och har gjort så länge.

https://www.amazon.de/-/en/gp/help/customer/display.html?node...

Nu kan du ta av foliehatten.

Permalänk
Medlem

För de som funderar, här är policyn kring moms för amazon.de:

Citat:

If you enter a non-German delivery address, the VAT automatically changes to the rate that is applicable in your country. For EU customers outside of Germany, amounts of VAT charged are in accordance with the local legislation in each country. You will be able to see your final price inclusive of applicable VAT before you confirm your order, when you have completed your order information (including your delivery address). Please remember that VAT charges only apply to orders being sent to member countries of the EU.

https://www.amazon.de/gp/help/customer/display.html/?nodeId=2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Inte särskilt sannolikt att de gör fel nej. Menar du att en såpass stor plattform som är så synlig och säljer sådana oerhörda volymer och haf varit etablerad under såpass lång tid, skulle kunna göra fel på det sättet, hela denna tid, utan att någon reagerar och stämmer kalsongerna av de? Inte det minsta troligt faktiskt. Ursäkta mig men det är dags att lära sig när det är dags att ge sig.

Varsågod, dra du de inför rätta. Jag följer gärna denna fars.

Priserna på amazon.de är inklusive tysk moms (19%)

Den VAT som läggs på i kassan är skillnaden mellan tysk och svensk moms.

Så ja, du betalar svensk moms på amazon.de.

(VAT = value added tax = moms)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

@Peter77: Amazon lägger på Svensk moms och har gjort så länge.

https://www.amazon.de/-/en/gp/help/customer/display.html?node...

Nu kan du ta av foliehatten.

Isåfall måste momsen vara pålagd redan på listpriset. Härmed får jag ju ta tillbaka vad jag sagt, jag ser ju vad som står där. Men det är inga 25% som läggs på vid checkout iaf.

Var det nödvändigt att slänga fram ett foliehatt påhopp bara för att du sitter bakom en skärm och tycker det är coolt att förolämpa andra?

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Inte särskilt sannolikt att de gör fel nej. Menar du att en såpass stor plattform som är så synlig och säljer sådana oerhörda volymer och haf varit etablerad under såpass lång tid, skulle kunna göra fel på det sättet, hela denna tid, utan att någon reagerar och stämmer kalsongerna av de? Inte det minsta troligt faktiskt. Ursäkta mig men det är dags att lära sig när det är dags att ge sig.

Varsågod, dra du de inför rätta. Jag följer gärna denna fars.

Gränsen är antingen 100 000 euro, eller 35 000 euro per år, per land. Säljer man över det till ett enskilt land, så är man skyldig att ta ut moms enligt den nivå som det landet har på den produktkategorin.

Jag bryr mig egentligen inte, jag bara talar om hur regelverket ser ut. Detta är inget nytt. Och det är säljarlandets myndigheter som i så fall får göra rättssak av det, eller på annat sätt följa upp.

Eftersom amazon.de egentligen bara fungerar som ett skal för massa småföretag, på samma sätt som Alibaba i Kina, så är det inte omöjligt att de enskilda företagen inte kommer över gränsen till ett Sverige, och därmed inte är skyldiga att ta ut svensk moms. Men med tanke på att det är så pass små belopp som gränserna utgör, tycker jag det är mindre troligt. Ta hårddiskarna i tråden, t ex. Bara trådskaparens två hårddiskar skulle utgöra runt 1.5 procent av totalen. Skulle de sälja så lite som 50-60 gånger det på ett år till Sverige? Skulle inte tro det...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Priserna på amazon.de är inklusive tysk moms (19%)

Den VAT som läggs på i kassan är skillnaden mellan tysk och svensk moms.

Så ja, du betalar svensk moms på amazon.de.

(VAT = value added tax = moms)

Ja, då stämmer de ju bättre med de där få procenten som läggs på vid checkout.
Kan kanske ha förväxlat tull med moms också (tull är det inte inom EU iaf)

Aja det här blev ju ett inlägg (eller det tidigare) visade ju sig vara gravt fel. Men jag tar inte bort något. Man ska stå för sina misstag

Men jag har alltid trivts bra med att handla där. Bra priser (även inkl moms) och bra kundtjänst om något går snett.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Isåfall måste momsen vara pålagd redan på listpriset. Härmed får jag ju ta tillbaka vad jag sagt, jag ser ju vad som står där. Men det är inga 25% som läggs på vid checkout iaf.

Var det nödvändigt att slänga fram ett foliehatt påhopp bara för att du sitter bakom en skärm och tycker det är coolt att förolämpa andra?

Eftersom flera stycken förklarat att man betalar svensk moms istället för tysk och du kallar det en fars.
Ja, då har du foliehatt.
Det är ju inte så att svensk moms lägg ovanpå den tyska.

Men då var det ju utrett