Klassiska spelutgivaren Microprose återvänder

Permalänk
Avstängd

När jag tänker på MicroProse tänker jag bara:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Mina bästa minnen med spel är från Microprose. Hade gärna sett att dem rekryterar reinholds från mobilträsket och gör colonize2...

Spel jag saknar från dem speciellt, förutom colonization, är:

Civilization, our words are backed with nuclear weapons...

Fields of Glory, en sorts föregångare till total war-seriens taktiska strider i napoleons waterlookampanj.

Stunt car racer, ett av dem få bilspel jag uppskattat. (det andra är stunts 4d)

Knights of the Sky, 1942: Pacific Air War och European Air War, bra simulatorspel med karriärer för båda sidor i krigen.

Master of Orion 2, bästa 4x fortfarande.

Ufo: EU och Xcom: TftD, känslan när man förlorar en commander som överlevt 20+ uppdrag tror jag inget annat spel har lyckats kopiera.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Knappt någon av spelstudiona från 90- och tidiga 00-talet finns kvar, frånsett namnen som oftast bara är just det och inget annat.
Då när spel var bra och inte fokuserade på mikrotransaktioner, lootlådor, oändligt grindande osv.

När jag såg detta namn/logga väckte det positiva känslor utan att jag riktigt kunde peka på något specifikt.
Började läsa tråden och fick först inte heller där någon idé..
Men sen nämndes de: Transport Tycoon och Worms!
Där snackar vi riktigt bra spel. Har lirat dessa även senare och det är inte bara nostalgi.
Tänkt köra någon rejäl omgång i OTTD någon gång med signaler osv som jag inte hade koll på då tidigare, samt på större/mer högupplöst skärm.

Permalänk

Har Silent Service 2 liggande i originalkartong med disketter som jag inte kan spela, så jag har aldrig provat det spelet. Ettan är ju skithärlig. Hoppas de kommer med återutgåva/u-båtsspel.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Oj oj blir så nostalgisk så fort jag ser loggan. Riktiga Amiga-klassiker man minns:

Master of Magic
Master of Orion
Formula One Grand Prix
Airborne Ranger
X-COM

Permalänk
Medlem

Spelade mycket Mechwarrior 3 på pappas dator i mina unga år. Skivan fick han genom någon spel/PC tidningsprenumeration minns jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Härligt, nostalgi med den loggan alltså. Minns med glädje Worms 2 där jag och min kusin mätte med linjal på skärmen för att få skotten rätt och gå vidare i kampanjen.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Hinner inte läsa allt, men varför har dom varit inaktiva så länge?

I korthet för att Bill Stealey sålde bolaget till Spectrum Holobyte, vilket tog korkade beslut vilket ledde till att Sid lämnade.

Stealey var en pensionerad flygöverste som fick nöja sig med simulatorer efter pensionen. På någon mässa utmanade han alla andra på att flyga flygsimulator och vann tills Sid Meier kom förbi. Sid slog honom, enkelt, och Stealey undrade om han var pilot? Nej då, men jag inser hur simulatorn är programmerad och hur jag skall knäcka den. Mötet fick Stealey att bestämma sig för att flygsimulatorer, det var en marknad man kunde tjäna pengar på, och rekryterade Sid till ett nystartat bolag.

Så länge Sid var nöjd med att göra flygsimulatorer gick allt bra, men Sid tröttnade på det. Sid var vid det här läget lite känd, så Stealey lät honom göra några andra spel mot att han gjorde en simulator lite då och då. Detta var Microprose' gyllene era.

Problemet kom när Stealey fick kalla fötter av alla jättar som växte upp omkring honom. Han tog beslutet att han måste slå sig ihop med någon för att undvika att bli uppköpt, och valde Spectrum Holobyte. Företagen slogs ihop, och Stealey lämnade. Det var korkat, för Spectrum Holobyte gjorde bara flygsimulatorer och förstod sig inte på resten av vad Microprose gjorde. De lär exempelvis ha tvekat om att göra Civ II, och gjorde det tillslut efter att ha satt budgeten efter att det skulle sälja 38 000 exemplar. Spelet sålde en bit över 3 miljoner.

Efter ett gäng korkade beslut därifrån valde Sid att lämna, tillsammans med Brian Reynolds (Colonization och Civ II) och Jeff Briggs, för att grunda Firaxis. De rekryterade snabbt alla de bästa från Microprose, och det som var kvar var ett skal. Activision såg sin chans och försökte sno åt sig namnet Civilization- Microprose vann till sist i domstol, men företaget var svårt skadskjutet och såldes till Hasbro. Efter rättsfallet och diverse affärer fram och tillbaka tog Firaxis över rättigheterna till flera av Sids gamla spel. Efter några bistra år där Reynolds och hela utvecklingsavdelningen lämnade efter en konflikt med Briggs, fick man ordning på sig, och succén med Civ IV ledde till att 2K köpte upp dem.

(Den här jävla coronan har lett till att jag har lyssnat på många podcastar det senaste...)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag kommer bara att tänka Red Storm Rising, satt och spelade detta på polarens Atari https://en.m.wikipedia.org/wiki/Red_Storm_Rising_(video_game)

Permalänk
Medlem

Kul med gamla tillverkare som återuppstår. Vore kul att se en massa moerna remakes på gamla Commodore 64 och Amigaspel
Nu väntar jag på att system 3 ska återuppstå och äntligen ge ut The last ninja 4

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Proffsmoddare

Jag hade fått för mig att Rollercoaster Tycoon var Microprose, men tydligen inte

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Förresten. Någon annan som spelade Microprose Soccer?

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

M1 Tank Platoon II saknar jag. Har för mig att de skulle komma ett M1 Tank Platoon III där man även skulle kunna spela mot ett Helikopterspel. Ett tidigt online läge.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som i ungdomen spenderade mååååånga timmar med Darklands? Som jag minns det var det riktigt komplext med en klart intressant story och setting. Vore riktigt kul ifall man gjorde en remake av detta spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Är det bara jag som i ungdomen spenderade mååååånga timmar med Darklands? Som jag minns det var det riktigt komplext med en klart intressant story och setting. Vore riktigt kul ifall man gjorde en remake av detta spel!

Som med många gamla MicroProse-spel så är det Tommo som äger Darklands nu för tiden. Nya MicroProse skulle förstås kunna komma överens med Tommo om att göra en remake av Darklands, men de verkar mest inriktade på militärsimuleringar om man kollar på de nya spelen de annonserat.

Permalänk
Medlem

Ett spel jag skulle vilja se med originalets spelidé (utan "MTV/Hollywoodifiering"), men med modern grafik och så, är F-19 Stealth Fighter (efterföljaren F-117 var mycket sämre, bl a för att de helt pajade flygmodellen, så att man inte kunde styra längre när stället fälldes ner).

Men ett spel med ett smygflygplan under kalla krigets sista år, som utför solouppdrag mot strategiska mål i Sovjet eller länder inom Warsawa-pakten. Där man måste flyga smygigt för att klara uppdragen. I spelet simulerades detektionsnivå baserat på avstånd till radarn, fart, flyghöjd, flygplanets vinkel mot radarn, om "bombluckorna" var öppna eller stängda, om stället var uppe eller nere, och kanske nåt mer. Väldigt kul att smyga runt och försöka snirkla sig oupptäckt genom en hel rad fientliga radarstationer och radarflygplan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nu hoppas jag på en grafikuppdaterad version av Transport Tycoon, inget extra lull lull, bara lite mjukvare och trevligare grafik, det räcker för min del!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Å herregud! Bästa spelen någonsin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ett spel jag skulle vilja se med originalets spelidé (utan "MTV/Hollywoodifiering"), men med modern grafik och så, är F-19 Stealth Fighter (efterföljaren F-117 var mycket sämre, bl a för att de helt pajade flygmodellen, så att man inte kunde styra längre när stället fälldes ner).

Men ett spel med ett smygflygplan under kalla krigets sista år, som utför solouppdrag mot strategiska mål i Sovjet eller länder inom Warsawa-pakten. Där man måste flyga smygigt för att klara uppdragen. I spelet simulerades detektionsnivå baserat på avstånd till radarn, fart, flyghöjd, flygplanets vinkel mot radarn, om "bombluckorna" var öppna eller stängda, om stället var uppe eller nere, och kanske nåt mer. Väldigt kul att smyga runt och försöka snirkla sig oupptäckt genom en hel rad fientliga radarstationer och radarflygplan.

Spelade en hel del F-19 med, det roligaste var att man aldrig kunde bli sprängd i luften...man kunde få planet så förstört att motorn och diverse andra system inte fungerade vilket i slutändan gjorde att man kraschade. ...om man inte valde att flyga upp-och-ner dvs, då kunde man liksom krascha uppåt och få styrfart genom att hålla upp nosen. Sedan när man kom hem till basen var man visserligen tvungen att landa helt utan motordrift, men det var inte alls omöjligt

Härliga tider när man kunde utnyttja buggar/dålig programmering utan risk för bestraffning!

Permalänk
Medlem

En release liknande Rare Replay skulle vara kung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Många timmar spenderade ja... Tangentsbord overlay borde återvända till spelvärlden!
https://pbs.twimg.com/media/CXHaqeMUwAEkrrb.jpg

Det där sitter jag också med här hemma, i orginalkartong. Har även Airborne Ranger, som är min personliga favorit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Gunship och Silent Service var så jäkla bra!

Minns Silent Service som jag la många underbara timmar på i mitten av 80-talet!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Kan inte låta bli att fundera över hur mycket substans det finns i påståendet att "MicroProse är tillbaka".

Är det bara namnet det handlar om? För det är väl i grunden vad det måste vara förmodar jag, att någon har köpt loss namnet från ett Atari i spillror? (Om det nu var Atari som hade kvar rättigheterna)

Det är nog helt riktigt att de är tillbaka i form av namnet. Samma sak med Atari. Det nuvarande Atari har inget som helst (förutom just namnet och loggon) at göra med det riktiga urpsrungliga Atari.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

I korthet för att Bill Stealey sålde bolaget till Spectrum Holobyte, vilket tog korkade beslut vilket ledde till att Sid lämnade.

....

Efter några bistra år där Reynolds och hela utvecklingsavdelningen lämnade efter en konflikt med Briggs, fick man ordning på sig, och succén med Civ IV ledde till att 2K köpte upp dem.

(Den här jävla coronan har lett till att jag har lyssnat på många podcastar det senaste...)

Vilka poddar? Skulle vara kul att få lite tips i dessa tider. Speciellt gällande denna typen av utveckling av historiska spel!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vilka poddar? Skulle vara kul att få lite tips i dessa tider. Speciellt gällande denna typen av utveckling av historiska spel!

https://www.idlethumbs.net/designernotes

Det är Soren Johnson, skapare av främst Civ IV, som intervjuar andra spelskapare. Det är mycket strategispel av förklarliga skäl.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Många timmar spenderade ja... Tangentsbord overlay borde återvända till spelvärlden!
https://pbs.twimg.com/media/CXHaqeMUwAEkrrb.jpg

Ja, det där flygspelet spelade jag väldigt mycket, var ett favoritspel. Kul att Microprose återupplivas igen.