Microsoft riktar om Windows 10X mot bärbara datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

@JBerger: om du råkar enrolla din datorinloggning till skolmailen kanske du inte är en pro användare

Ni som hatar nedlåsta OS har nog inte insyn i skolvärlden, där en sån här installation skulle fungera ypperligt.

Jag la till min skolmail i min outlook, som vilken vanlig mail som helst.

Vad har hur ypperligt det fungerar i skolvärlden att göra med hur dåligt det fungerar för en privatperson? Släpp en "Windows 10 school edition" då om det är något som efterfrågas. För övrigt jobbade jag på IT avdelningen för samma skola, så visst har man insyn i hur bra, eller inte, det fungerar på en skola.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Skulle inte kalla Android nedlåst men bara kolla på Huawei och alla problem det finns med att köra utan google play services för att inse att Android inte är ett helt öppet system heller.

Det går utmärkt att köra Android utan Google Play Services, vilket i sin tur kan ge mycket bättre prestanda på äldre enheter. Det är däremot stor skillnad på att blockera en enskild service mha exempelvis Titanium Backup och att ersätta hela ekosystemet som Huawei gjort.

Stora fördelen med Android är att jag kan installera valfri apk utan att gå via någon app-butik. Redan installerade apk:er går även fint att frikoppla från app-butik. Bäst av allt är däremot att jag kan välja valfri version av en app från exempelvis APKpure.com. Sedan går det även fint att modifiera apk:er om man så vill.

Det är främst här som jag ser "inlåsningen" på Microsoft Store som ett problem, då jag har bokstavligen noll koll på vilken version jag får installerad. Än värre är hur många appar på Microsoft Store enbart fungerar med vissa versioner av Windows 10. Jag vet att det även ska gå att installera UWP-appar manuellt, men då marknaden redan är minimal, så är även utbudet av äldre appar det. Dokumentation är inte heller Microsofts starka sida.

Senast försökte jag glatt uppdatera till Ubuntu 20.04 LTS via Windows Store. Efter att uppdateringen var klar, så var det fortfarande 18.04 på min maskin. Windows Subsystem for Linux (WSL) kommer högst sannolikt ej att fungera i Windows X (läs S).

Första generationen av Surface RT gästspelade hos oss i ett par veckor, för att sedan åka tillbaka till Elgiganten. Bortsett från att bli hänvisad till enbart Microsoft Store, så var största begränsningen avsaknaden av en riktig webbläsare. Numera är Microsoft Edge (Chromium) fullt jämförbar med Chrome & Firefox, men frågan är hur begränsad den kan bli på Windows X (om de väljer att blockera diverse tillägg).

Har väntat på att Microsofts inbyggda webbläsare (numera Edge) ska gå att uppdatera vid sidan om Windows i över 5 år tid nu. Frågan är när Microsoft Edge slutligen kommer till Microsoft Store?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Var samma sak på min telefon när jag la till skolmailen förr i tiden. Då krävdes det att jag skulle ha lås på telefonen, samt att de bland annat skulle ha möjlighet att radera telefonen på distans och ha pin-kod, så det är mer din skola som kräver det än Windows

Mja, jag kunde ta väck kraven på att skolans policys ska enforce:as på min dator och nu fungerar den som väntat (dvs bara mailen är tillagd i outlook), men att den automatiskt, och inte direkt när jag la till mailen utan först efter några veckor, tvingade på olika policies enbart för jag la till mailen är ju absurt. Utan att jag blev informerad om det eller fick något val.

Så det var att mitt windows automatiskt gick med i deras organization och applicerade deras policy efter några veckor, fastän jag bara la till mailen som utan konstigheter går att ha utan att slänga på policies, som jag stör mig på. Det och allt annat automatiskt som sker i bakgrunden.

Permalänk
Inaktiv

@JBerger:
Det är samma sak på gmail (for education). Det slår på ipads, mobiler, windows. Om enheten inte är säker nog, enligt de policies för org som sätts, så får du inte lägga till kontot.

Vad för policys slog du av för att den inte skulle "äga" din maskin, efter du lagt till Outlook & en VPN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

@JBerger:
Det är samma sak på gmail (for education). Det slår på ipads, mobiler, windows. Om enheten inte är säker nog, enligt de policies för org som sätts, så får du inte lägga till kontot.

Vad för policys slog du av för att den inte skulle "äga" din maskin, efter du lagt till Outlook & en VPN?

Fanns under "Access work or school" någon "Your computer is a part of the following companies/organizations" och där valde jag bara att lämna skolans organization. Både mail och vpn är kvar som vanligt. Får väl se om det möjligtvis skulle dyka upp igen, men det tror jag inte. I så fall får jag gnälla på polarn som är sysadmin på skolan, ska ju inte krävas att man har deras policies påslagna bara för man vill ha mailen i ens outlook som vilken imap/pop3 mail som helst.

Permalänk
Medlem

Jag har själv testat Windows 10x och jag måste säga att jag inte alls gillar det. Användargränssnittet är väldigt rörigt med två skärmar och buggigt. Är låst till att bara köra windows store apps och känns väldigt begränsat. Är enklare att köra vanliga windows 10 i pekskärmsläget som har i princip exakt samma funktioner

Permalänk
Medlem

Jag ger detta projekt 2 år innan det hamnar i soptunnan. Men det kommer vara helt menlöst långt innan det med tanke på att det var menlöst från start.

Men lycka till Microsoft!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Varför utmana en flopp?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Känns som dom gör samma misstag som med Windows RT. Tvingar in användarna i ett ekosystem ingen bett om eller vill använda. Ge tillbaka valfrihet till användarna. Ett UI designat för touch hör inte hemma i desktop miljö.

Tycker det bara gått utför sen Win7. Inte konstigt att Linux får fler och fler användare.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Tycker det bara gått utför sen Win7. Inte konstigt att Linux får fler och fler användare.

Håller med. Hade det inte varit för ett par enstaka program, så hade jag gått över till Linux på heltid. Som operativsystem så trivs jag betydligt bättre i Linux och de olika skrivbordsmiljöerna känns betydligt mer genomarbetade än det halvfärdiga gränssnittet som Microsoft jobbat med sedan 2011 (Modern UI/UWP).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Waste:

Tycker det bara gått utför sen Win7.

Håller inte med alls. Tycker Windows 10 både är stabilare och snabbare, tyckte jag Windows 8.x var också.
Lite snedsteg gällande UI och lite annat har funnits, men när jag använt 7 senare har det bara känts gammalt och segt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Håller inte med alls. Tycker Windows 10 både är stabilare och snabbare, tyckte jag Windows 8.x var också.
Lite snedsteg gällande UI och lite annat har funnits, men när jag använt 7 senare har det bara känts gammalt och segt.

Snabbare och stabilare är det, det håller jag med men det jag stör mig på är att
allt numera handlar om att inskränka i den personliga integriteten.
Titta bara på Windows 10 installation till exempel.
Du startar installationen, väljer hårddisk och resten av frågorna är erbjudanden om "funktioner" som måste spåra dig
om du ska använda dem.
Hur många gånger måste man exempel trycka att man INTE vill logga in på datorn med ONLINE-konto
utan man vill helt enkelt ha vanligt konto på datorn utan någon koppling till onlinekonto.
Om man lyckas med det alls. Ibland måste man koppla bort nätverkssladden eller stänga av WIFI i BIOS
för att överhuvudtaget kunna skapa ett vanligt konto som inte är ett "online-konto".
Sen efter man kommit igenom kontobiten så är det 7 frågor med koppling till sekretessavtalet
där dem berättar vad dem spårar om dig.

Var är funktionerna som man inte måste betala med sin integritet? Dem saknar jag.
Big data förstörde våra liv!

Mina 2 ören

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Håller med. Hade det inte varit för ett par enstaka program, så hade jag gått över till Linux på heltid. Som operativsystem så trivs jag betydligt bättre i Linux och de olika skrivbordsmiljöerna känns betydligt mer genomarbetade än det halvfärdiga gränssnittet som Microsoft jobbat med sedan 2011 (Modern UI/UWP).

Konstigt. Då jag läst många trådar om folk som vill gå över till linux och förväntar sig att saker och ting ska fungera
sen så stöter man på 100 problem med desktop första 2 dygnen.
Och för att lösa dem behöver man vara linuxexpert och det slutar att dem faller tillbaka till Windows.
Sen så säger någon till slut:"Ja förväntar man sig felfri upplevelse som med Windows ska man nog inte använda linux"

Tror till och med jag läst detta här på SWEC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Snabbare och stabilare är det, det håller jag med men det jag stör mig på är att
allt numera handlar om att inskränka i den personliga integriteten.
Titta bara på Windows 10 installation till exempel.
Du startar installationen, väljer hårddisk och resten av frågorna är erbjudanden om "funktioner" som måste spåra dig
om du ska använda dem.
Hur många gånger måste man exempel trycka att man INTE vill logga in på datorn med ONLINE-konto
utan man vill helt enkelt ha vanligt konto på datorn utan någon koppling till onlinekonto.
Om man lyckas med det alls. Ibland måste man koppla bort nätverkssladden eller stänga av WIFI i BIOS
för att överhuvudtaget kunna skapa ett vanligt konto som inte är ett "online-konto".
Sen efter man kommit igenom kontobiten så är det 7 frågor med koppling till sekretessavtalet
där dem berättar vad dem spårar om dig.

Var är funktionerna som man inte måste betala med sin integritet? Dem saknar jag.
Big data förstörde våra liv!

Mina 2 ören

/S

Och jag gillar syncningen mellan enheterna. Jag har inloggning med microsoft konto

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superthug:

Snabbare och stabilare är det, det håller jag med men det jag stör mig på är att
allt numera handlar om att inskränka i den personliga integriteten.
Titta bara på Windows 10 installation till exempel.
Du startar installationen, väljer hårddisk och resten av frågorna är erbjudanden om "funktioner" som måste spåra dig
om du ska använda dem.
Hur många gånger måste man exempel trycka att man INTE vill logga in på datorn med ONLINE-konto
utan man vill helt enkelt ha vanligt konto på datorn utan någon koppling till onlinekonto.
Om man lyckas med det alls. Ibland måste man koppla bort nätverkssladden eller stänga av WIFI i BIOS
för att överhuvudtaget kunna skapa ett vanligt konto som inte är ett "online-konto".
Sen efter man kommit igenom kontobiten så är det 7 frågor med koppling till sekretessavtalet
där dem berättar vad dem spårar om dig.

Var är funktionerna som man inte måste betala med sin integritet? Dem saknar jag.
Big data förstörde våra liv!

Mina 2 ören

/S

Windows 7 spionerade också på dig. Dom har bara varit tydligare med det på Windows 10.
Installationen har dom försämrat rejält, det kan jag hålla med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och jag gillar syncningen mellan enheterna. Jag har inloggning med microsoft konto

Ja jag gillar syncningen också, jag kanske inte riktigt fick fram det jag menade i inlägget.
Det är inte funktionerna i sig som jag inte tycker om utan det att allt ska betalas med integritet.
Syncning kan/bör ju göras utan att behöva spåra dina aktiviteter om man tittar på syncfunktionens tekniska krav för funktion.
Att sen dem måste suga HEEELA din burk på information som kan användas av deras samarbetspartner, det har väl inget
med själva tekniska funktionen av en syncning av inställningar att göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Windows 7 spionerade också på dig. Dom har bara varit tydligare med det på Windows 10.
Installationen har dom försämrat rejält, det kan jag hålla med om.

Ja det har väl funnits innan Windows 7 också om jag minns korrekt.
Utan att ha några faktamässiga belägg så känns det som om det blivit mycket mer omfattande än
för exempel 20 år sedan.
Skulle ju kunna gräva fram lite villkor för WinXP och jämföra med Win 10
men vem orkar göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Ja jag gillar syncningen också, jag kanske inte riktigt fick fram det jag menade i inlägget.
Det är inte funktionerna i sig som jag inte tycker om utan det att allt ska betalas med integritet.
Syncning kan/bör ju göras utan att behöva spåra dina aktiviteter om man tittar på syncfunktionens tekniska krav för funktion.
Att sen dem måste suga HEEELA din burk på information som kan användas av deras samarbetspartner, det har väl inget
med själva tekniska funktionen av en syncning av inställningar att göra...

Stäng av det du inte vill att det ska spåra. Det har jag gjort i inställningarna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superthug:

Ja det har väl funnits innan Windows 7 också om jag minns korrekt.
Utan att ha några faktamässiga belägg så känns det som om det blivit mycket mer omfattande än
för exempel 20 år sedan.
Skulle ju kunna gräva fram lite villkor för WinXP och jämföra med Win 10
men vem orkar göra det

Ja, det är klart det är mer omfattande, men argumentet brukar vara att Windows 7 inte spionerar och det är falskt.

Skrivet av jnsson:

Stäng av det du inte vill att det ska spåra. Det har jag gjort i inställningarna

Går inte att stänga av allt i inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Konstigt. Då jag läst många trådar om folk som vill gå över till linux och förväntar sig att saker och ting ska fungera
sen så stöter man på 100 problem med desktop första 2 dygnen.
Och för att lösa dem behöver man vara linuxexpert och det slutar att dem faller tillbaka till Windows.
Sen så säger någon till slut:"Ja förväntar man sig felfri upplevelse som med Windows ska man nog inte använda linux"

Tror till och med jag läst detta här på SWEC

För mig har upplevelsen varit tvärtom för det mesta, om man håller sig till etablerade distros Ubuntu eller Manjaro t.e.x så stöter man på mycket mindre problem än i Windows. Sen krävs det ingen mer kunskap att använda windows jämtemot windows, liker kunskapen på samma nivå i bägge os:n så kan du göra grejer enklara i linux än windows. Största problemet med windows nu är dom extremt förvirrande inställningara, en bra linux distro som verkligen har gjort rätt inställningsmässigt är deepin, det är galet enkelt jämfört med windows, det är det som dom ska byta ut windows med i china nu.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Går inte att stänga av allt i inställningarna.

Vad för sak är det du vill stänga av som inte går att stänga av?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad för sak är det du vill stänga av som inte går att stänga av?

Antagligen allt som har med telemetri att göra. Har du kört O&O ShutUp10 eller SpyBot Anti-Beacon, så vet du att det finns över 100-tals inställningar som inte går att göra via Windows egna kontrollpanel/inställningar. Det mesta går enbart att ändra via registret eller group policies (vilket inte ens finns tillgängligt i Windows 10 Home).

Chris Titus Tech har en bra genomgång här:
https://youtu.be/QSYJQugkph4

Tänk på att mycket av detta inte kommer att gå att stänga av i Windows 10 X pga begränsningar i systemet.

Slutligen... Ett problem med telemetrin är att vissa delar går inte att stänga av om du vill att allt annat ska fungera i Windows 10. Exempelvis används vissa services kopplade till telemetri även till andra funktioner i systemet. Därav rekommenderar jag inte Spybot Anti-Beacon längre, då det kan ställa till med ett och annat i systemet.