NFC-standarden adderar stöd för trådlös laddning

Permalänk
Melding Plague

NFC-standarden adderar stöd för trådlös laddning

Tanken med den nya tekniken är inte att ersätta dagens Qi-standard, utan istället komplettera den för laddning av enkla enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte alls insatt i trådlös laddning, men förlorar man inte energi på det jämfört med kabel?
I dessa tider med miljötänk på allt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

@Gelantious: Korrekt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Hörlurar och småprylar man bär med sig lite överallt käns ju som ett klockrent mål. Men för IoT känns det lite svårare för mig att se nyttan med, pga det korta avståndet så måste man ju i princip placera en "NFC-laddare" vid precis varje IoT enhet.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Inte alls insatt i trådlös laddning, men förlorar man inte energi på det jämfört med kabel?
I dessa tider med miljötänk på allt.

Miljön är viktigt men kommer inte före bekvämligheter oftast.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Hurra en till standard!!! oavsett om det påstår sig säga att den "kompletterar" en befintlig så kommer bli ett virrvarr med fler standarder

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Skönt att kunna få lite ladd varje gång man betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Inte alls insatt i trådlös laddning, men förlorar man inte energi på det jämfört med kabel?
I dessa tider med miljötänk på allt.

Energiproduktion skiftar mer mot förnyelsebar energi, men kablar är kablar. Ifall vi kan skippa tillverka en jäkla massa laddkablar varje år så sparar vi en hel del resurser.

Permalänk
Medlem

@Soir: Istället för kabel så hamnar kopparledarna i en spole och plasten i höljet. Går nog nära på jämnt ut i det avseéndet.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Kan tänka mig en musmatta med trådlös laddning så smartklockan laddas medan jag sitter på jobbet och pillar med datormusen(Ifall det finns redan så uppskattar jag länk )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timfinity:

Kan tänka mig en musmatta med trådlös laddning så smartklockan laddas medan jag sitter på jobbet och pillar med datormusen(Ifall det finns redan så uppskattar jag länk )

Tror Logitech har en musmatta som laddar deras möss

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Tror Logitech har en musmatta som laddar deras möss

Korrekt : https://www.logitechg.com/sv-se/products/gaming-mouse-pads/po...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Inte alls insatt i trådlös laddning, men förlorar man inte energi på det jämfört med kabel?
I dessa tider med miljötänk på allt.

Är miljöskadan av trådlös laddning större än att ersätta kablar och Usb/ligtning i telefonen som går sönder? Är själv inte en sådan som har sönder laddningsportar eller kablar men det verkar vara ett vanligt problem.

Jag kör trådlöst på de telefoner som stödjer det just för att inte slita på USB porten i onödan.

@Opatagio jo men en trådlös laddare bör inte gå sönder i lika stor utsträckning som en kabel som ofta används minst en gång om dagen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

@Soir: Istället för kabel så hamnar kopparledarna i en spole och plasten i höljet. Går nog nära på jämnt ut i det avseéndet.

Men detta snackar ju om att använda befintlig antenn för NFC? Även om detta inte är tänkt att användas för att ladda telefonen.
Dessutom byter du inte ut den spolen. Många har flera laddkablar för att inte behöva tänka på att ta med dem till jobbet eller dylikt, eller för att de har gått sönder. Ett problem du inte stöter på med trådlösa laddningen, och därmed sparar in på antalet kablar vi behöver tillverka.

Tillverka en gång är bättre än flera gånger. Dessutom så länge man följer standarden så kan man återanvända laddaren.
Jag ser fram emot att tillverkarna slutar sälja telefoner med laddare och kablar.

Permalänk
Medlem

@Soir: Om personen idag behöver flera kablar till att ladda en telefon på olika platser varför skulle de bara behöva en trådlös laddare?
Med tanke på den låga uteffekten så blir det många timmar en telefon behöver ligga an mot sådan NFC-laddare, så i slutändan behöver Kalle en egen på kontoret och en hemma vilket fall... eller två kablar. Det är inte direkt så att varje gång du drar telefon på en betalterminal med "ladd-funktion" så kommer den laddas med 10%, förvånad om laddningen ens hinner starta innan telefon är i fickan igen.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Men detta snackar ju om att använda befintlig antenn för NFC? Även om detta inte är tänkt att användas för att ladda telefonen.
Dessutom byter du inte ut den spolen. Många har flera laddkablar för att inte behöva tänka på att ta med dem till jobbet eller dylikt, eller för att de har gått sönder. Ett problem du inte stöter på med trådlösa laddningen, och därmed sparar in på antalet kablar vi behöver tillverka.

Tillverka en gång är bättre än flera gånger. Dessutom så länge man följer standarden så kan man återanvända laddaren.
Jag ser fram emot att tillverkarna slutar sälja telefoner med laddare och kablar.

Sen blir det ju sällan färre kablar med trådlöst. Jag har trådlösa laddare på mina skrivbord på jobbet och hemma.
Setupen är samma på båda platserna, Nätadapter 230v till USB->USB-kabel->laddplatta. Så egentligen 3 saker istället för 2 mot trådad laddning.

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara användbart med mer avancerade säkerhetsnycklar som t.ex yubikeys?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är miljöskadan av trådlös laddning större än att ersätta kablar och Usb/ligtning i telefonen som går sönder? Är själv inte en sådan som har sönder laddningsportar eller kablar men det verkar vara ett vanligt problem.

Ja en vettigare standard för laddningskablar kunde ju vara ett alternativ. Ett universellt magnetfäste mot några kontaktprickar tex.

Kunde även göra att dockor passar de flesta telefoner utan adaptrar och konstigheter, vilka hade varit nästan lika smidiga som trådlös laddning ändå.

Dessvärre har ju Apple patent på magneten..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

@Soir: Om personen idag behöver flera kablar till att ladda en telefon på olika platser varför skulle de bara behöva en trådlös laddare?
Med tanke på den låga uteffekten så blir det många timmar en telefon behöver ligga an mot sådan NFC-laddare, så i slutändan behöver Kalle en egen på kontoret och en hemma vilket fall... eller två kablar. Det är inte direkt så att varje gång du drar telefon på en betalterminal med "ladd-funktion" så kommer den laddas med 10%, förvånad om laddningen ens hinner starta innan telefon är i fickan igen.

Skrivet av Chibariku:

Sen blir det ju sällan färre kablar med trådlöst. Jag har trådlösa laddare på mina skrivbord på jobbet och hemma.
Setupen är samma på båda platserna, Nätadapter 230v till USB->USB-kabel->laddplatta. Så egentligen 3 saker istället för 2 mot trådad laddning.

Trådlösa laddare hamnar lite var som helst idag. Jag har en inbyggd i stativet på skärmen på jobbet. Jag har inte köpt någon extraladdare där. Den laddar jag telefonen, hörlurarna, och klockan på. Mer av sånt kommer som passar mer eller mindre allt.

Dessutom även om du hade behövt köpa två laddare, en för hemmet och en för jobbet, så är risken att de går sönder väldigt låg. De ligger på sin plats, och telefonen läggs ovanpå sedan tas bort.

Det vi däremot har haft flera gånger på jobbet är en "trashbox" för laddkablar som har slitits ut med tiden eller på annat vis gått sönder. Det händer sjukt ofta. Jag har ännu inte sett en kabel för de trådlösa laddarna eller en trådlös laddare i en av lådorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Ja en vettigare standard för laddningskablar kunde ju vara ett alternativ. Ett universellt magnetfäste mot några kontaktprickar tex.

Kunde även göra att dockor passar de flesta telefoner utan adaptrar och konstigheter, vilka hade varit nästan lika smidiga som trådlös laddning ändå.

Dessvärre har ju Apple patent på magneten..

Rätt säker på att surface PRO kör eller fall har kört med en magnetkabel så omöjligt är det inte, men ma kanske betalade apple för det. Men då är problemet istället för folk i en verkstadsmiljö som får massa metallspån som fastnar runt ladduttaget pga magnet. Jag får redan en hel del runt högtalaren.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb