Backuplösning för Gasol till grillen

Permalänk
Livsnjutare 😎

Backuplösning för Gasol till grillen

Jag har en gasolgrill som använder en PC5 flaska/behållare för själva bränslet.

Men precis som med kolsyrepatroner till Sodastream'ern är det bra att ha en i backup när gasolen tar slut.
Detta har hänt någon gång när man stått i full färd med att grilla och vända köttbitar och då blir man tvungen att tända upp den vanliga grillen för att slutföra grillningen och det blir pannkaka utav allt.

Lösningen är ju då att ha en extra PC5'a i backup som alltid är full - och som man då kan byta med den primära tar slut.
Dock så är sådana flaskor relativt dyra (~1500kr) bara för att ha som backup, så min fundering är om man kan använda en mindre gasolflaska med någon form utav adapter på till de större munstyken'a som används på en PC5'a tex.?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Denna tråd kom upp i huvudet:
#18366189

Att bygga adaptrar var inte heller helt gratis

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Om du har vägarna förbi Norge när gränsen öppnar igen kostar en ny PC5 i komposit för närvarande ca 770 SEK i gasautomaterna

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att lägga en bevakning på blocket på en begagnad PC5 eller PC10 tub. När den börjar närma sig datum/år för omtest kör du bytesvarianten på mack eller vad som passar dig bäst, fram tills dess kör du påfyllning. Det lär inte kosta dig mycket mer än adaptervarianten man hittade i länken Litenskit lade upp.

Det är VÄLDIGT skönt att kunna koppla på en full flaska när köttet bara är halvfärdigt och gästerna står och är hungriga

Permalänk
Medlem

Fast du betalar ju bara för gasolen du köper. De väger flaskan före och efter de fyller den och du betalar för mellanskillnaden. Så om du börjar bli orolig så fyll på den innan grillhelgen.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av ZecretW:

Fast du betalar ju bara för gasolen du köper. De väger flaskan före och efter de fyller den och du betalar för mellanskillnaden. Så om du börjar bli orolig så fyll på den innan grillhelgen.

Detta har jag aldrig varit med om... ?

Jag har alltid fått lämna in min gamla (eller helt nya..) tub och få en annan helt påfylld i utbyte - precis som med en kolsyrepatron.
Och även om de hade gjort som du föreslår så verkar alla priser vara fasta när det kommer till påfyllning, 200-250kr verkar vara normen här.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Detta har jag aldrig varit med om... ?

Jag har alltid fått lämna in min gamla (eller helt nya..) tub och få en annan helt påfylld i utbyte - precis som med en kolsyrepatron.
Och även om de hade gjort som du föreslår så verkar alla priser vara fasta när det kommer till påfyllning, 200-250kr verkar vara normen här.

Har jag heller aldrig sett, de byter flaskan och man betalar fullpris för detta.

Annars kan man alltid köpa en grill med flaska på köpet på blocket och sen sälja grillen utan flaska så har man iallafall fått flaskan till bra pris.
https://www.blocket.se/annons/sodermanland/gasolgrill_inkl_5_...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har en gasolgrill som använder en PC5 flaska/behållare för själva bränslet.

Men precis som med kolsyrepatroner till Sodastream'ern är det bra att ha en i backup när gasolen tar slut.
Detta har hänt någon gång när man stått i full färd med att grilla och vända köttbitar och då blir man tvungen att tända upp den vanliga grillen för att slutföra grillningen och det blir pannkaka utav allt.

Lösningen är ju då att ha en extra PC5'a i backup som alltid är full - och som man då kan byta med den primära tar slut.
Dock så är sådana flaskor relativt dyra (~1500kr) bara för att ha som backup, så min fundering är om man kan använda en mindre gasolflaska med någon form utav adapter på till de större munstyken'a som används på en PC5'a tex.?
https://i.ibb.co/P50V8Zj/17-614-xxl-1.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/proxy/H0F_gW3RHmxC2YX6YuiOjPGOwk9X2OrAzkTLOuUEJKylg7ccAKUDb1XwrhfI7-d4sxGNQNX8pcy5PaVJ5MgD

Till en liten weber-grill som jag köpte för länge sedan var det tänkt att sådana här tuber skulle användas. Det medföljde därför en slang som passade direkt på tuben. Jag tänker därför att du förmodligen borde kunna hitta en sådan slang i någon butik.

Beroende på storlek på grillen och hur mycket jobb du är beredd att ta om olyckan är framme och gasolen tar slut mitt under matlagningen så skulle jag också tipsa om att köpa på dig en fullstor flaska i reserv. Kolla blocket, facebook och liknande.

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte en ogräsbrännare för 100kr och skruvade bort kopplingen som passar dessa gasburkar och gjorde en adapter.

https://www.harald-nyborg.se/ograsbrannare-f-engangsflaska.ht...

Köpte dock min på biltema för samma pris och modell

Permalänk
Medlem

Köp en kolgrill med kol och tändvätska? Billigare än en ny flaska.

Själv har jag två flaskor och en kolgrill, varför välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Köp en kolgrill med kol och tändvätska? Billigare än en ny flaska.

Själv har jag två flaskor och en kolgrill, varför välja?

Tändvätska? Häda inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Tändvätska? Häda inte

Bensin ska det vara

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Tycker det ofta kommer ut på blocket eller nå köp och sälj på Facebook tex att folk säljer gasolflaskor.
Köpte själv en pc10 halvfullt för 500 tror jag.
Sen tipsar jag om att byta gasol på Elgiganten.
Var 3e byte är gratis.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Bensin ska det vara

Poff

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Detta har jag aldrig varit med om... ?

Jag har alltid fått lämna in min gamla (eller helt nya..) tub och få en annan helt påfylld i utbyte - precis som med en kolsyrepatron.
Och även om de hade gjort som du föreslår så verkar alla priser vara fasta när det kommer till påfyllning, 200-250kr verkar vara normen här.

Så om du lämnar in en helt ny flaska så kan du få en flaska som ska skrotas om 2 månader tillbaka?
Konstigt system, låter som du handlar dem på macken.

Här nere i Skåne fyller de på DIN flaska om den är godkänd och inte för gammal. När datumet gått ut så får du köpa en ny flaska.
Du betalar bara för vikten på gasen de fyller den med.

Typ Så här

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Så om du lämnar in en helt ny flaska så kan du få en flaska som ska skrotas om 2 månader tillbaka?
Konstigt system, låter som du handlar dem på macken.

Här nere i Skåne fyller de på DIN flaska om den är godkänd och inte för gammal. När datumet gått ut så får du köpa en ny flaska.
Du betalar bara för vikten på gasen de fyller den med.

Typ Så här

Det skulle jag tro är det vanligaste systemet.
Har aldrig fått en flaska som skulle vara ens i närheten att gå ut.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Molotov:

Det skulle jag tro är det vanligaste systemet.
Har aldrig fått en flaska som skulle vara ens i närheten att gå ut.

Nej men precis...
De flaskorna som man byter till har ju varit hos "tillverkaren" och vänt och blivit påfyllda och plomberade, så att de skulle vara nära att gå ut är nog ingen stor chans, snarare att du får tillbaka en med längre datum än den du lämnade in då detta säkert kontrolleras hos leverantören.

Men påfyllning hade ju varit smidigt som sagt men efter att ha undersökt marknaden lite lätt så verkar vi inte ha det systemet i mina trakter. Byt in din tomma behållare och få en ny/relativt ny påfylld och plomberad i retur.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Saxat från Elgigatens hemsida gällande Gasol;

Jag har en gasolflaska:
- Då behöver du endast köpa påfyllning. Ta med din gamla flaska till butiken så byter vi den mot en fylld flaska i samma storlek.
Observera att vi dock inte fyller flaskor på plats. Vi byter in flaskor av samma storlek. Du betalar endast för gasen.
https://www.elgiganten.se/cms/gasol/kop-gasol-hos-elgiganten/

Jag har kört påfyllning på Granngården de två gånger jag hittills behövt det, och det är exakt samma system där...

@Molotov: ser dock ingenting om det skulle vara "var 3'de gratis" ?
Kanske något lokalt hos dig...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Det finns ställen där man lämnar sin tub som de sedan fyller upp. sedan betalar man bara för det so de fyller upp.
Jag har dock turen att bo i närheten av Uppsala där Gasolmacken.se finns, så där fyller alltid jag.
Men som de flesta skriver, det vanligaste är att man byter tub och betalar samma belopp oavsett om tuben är tom eller om det är 3/4 kvar.

Tillbaka till problemet som TS har när gasolen tar slut i grillningen, då flyttar man bara stekarna till den andra gasolgrillen man har och kör vidare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Saxat från Elgigatens hemsida gällande Gasol;

Jag har en gasolflaska:
- Då behöver du endast köpa påfyllning. Ta med din gamla flaska till butiken så byter vi den mot en fylld flaska i samma storlek.
Observera att vi dock inte fyller flaskor på plats. Vi byter in flaskor av samma storlek. Du betalar endast för gasen.
https://www.elgiganten.se/cms/gasol/kop-gasol-hos-elgiganten/

Jag har kört påfyllning på Granngården de två gånger jag hittills behövt det, och det är exakt samma system där...

@Molotov: ser dock ingenting om det skulle vara "var 3'de gratis" ?
Kanske något lokalt hos dig...

Man får ett "stämpelkort'
Ja jag vet inte om det är lokalt erbjudande det är iaf på Elgiganten, tänkte dom inte sysslade med lokala erbjudanden

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte två små flaskor istället för en stor? T.ex. 2 st 2012:or.

Då behöver du inte ha lika mycket gasol hemma åt gången (brandrisken) och du har alltid en full flaska att byta till när din en flaska blir tom.

Permalänk
Medlem

Finns ju denna variant lite här och var, kanske mest i "sommarstäder" kanske?
https://www.gasolautomat.se/saa-enkelt-aer-det/

man ställer in sin flaska och får en ny av samma modell som är påfylld och klar.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Livsnjutare 😎

Precis som i en tidigare tråd där samma ämne tagits upp så slutade det idag med att jag köpte en extra PC5'a för att ha i reserv när den andra tar slut.

Så slipper man stå där med halvfärdiga saker på grillen utan en lösning när det väl sker.

Man får en lugnare tillvaro och behöver inte tänka mer.
Då får de kosta lite

Tack @litenskit för input'en

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •