Asus röjer fem moderkort med AMD:s styrkrets A520

Permalänk
Melding Plague

Asus röjer fem moderkort med AMD:s styrkrets A520

Hack i häl på introduktionen av styrkretsen B550 röjer Asus moderkort med AMD:s ännu inte avtäckta instegskrets A520.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Bara två minnesplatser och ingen kylning av VRM.
Som Ranelid skulle sagt - häärrligt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tycker alltid att de här entry-level versionerna av chipset som AX20 ser ut att vara som gjorda för en m-ITX formfaktor.
Bara det att de kavlat ut det till ytan av ett m-ATX istället. Ser så glest ut mellan komponenterna.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Tycker alltid att de här entry-level versionerna av chipset som AX20 ser ut att vara som gjorda för en m-ITX formfaktor.
Bara det att de kavlat ut det till ytan av ett m-ATX istället. Ser så glest ut mellan komponenterna.

Det är nog så att om de skulle klämma in det på m-itx hade det behövts fler PCB lager istället och det har jag för mig gör det lite dyrare.
Dessutom är det bra att ha möjlighet till mer expansion än en PCIE x16 även om de flesta nöjer sig med endast en sådan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Tycker alltid att de här entry-level versionerna av chipset som AX20 ser ut att vara som gjorda för en m-ITX formfaktor.
Bara det att de kavlat ut det till ytan av ett m-ATX istället. Ser så glest ut mellan komponenterna.

Jag skulle vilja se ett m-ITX utan styrkrets!

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är nog så att om de skulle klämma in det på m-itx hade det behövts fler PCB lager istället och det har jag för mig gör det lite dyrare.
Dessutom är det bra att ha möjlighet till mer expansion än en PCIE x16 även om de flesta nöjer sig med endast en sådan.

Ja så är det säkert generellt. Det var mer intrycket jag syftade på här.

Men det är ju förhållandevis få komponenter som skall samsas ändå, på den relativt stora ytan. Det är väl i princip bara de 2 extra PCI-E 1X portarna som gör att det i det här fallet måste vara ett m-ATX ur den aspekten.
Resten hade rymts på en m-ITX yta utan problem.
-De XX70 som finns i m-ITX utförande är ju väldigt "trångbodda" i jämförelse, men säkerligen också mycket dyrare.

Om jag inte minns fel släpptes det aldrig några "A420" moderkort (har iaf inte lyckats hitta några själv) vilket gör att A520 vore den första serien sedan A320 för dem som vill satsa på entry-level.

Så A-chipsetet är ju helt klart intressant, men jag tror att jag helst hade velat ha något i m-ITX storleken om det skall vara ut A-serien. Den är ju ändå hyfsat nedbantad på allt annat.
Tillgången på sådana kort har ju också varit helt OK om man ser till A320-serien.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Hoppas själv på vettiga mATX kort i B550 serien. mATX är ju liksom den perfekta formfaktorn, tycker det är sorgligt att det hanteras som en lågbudget serie

Permalänk
Medlem

Hmm... Ett lite bättre A520 kunde ju vara intressant, bara det har VRM som klarar åtminstone 4700X (vilket nog inte ska vara för mycket begärt), 4 ram slots och bara PBO stöds. Då kunde jag själv nog tänka mig rekommendera budgetbyggen med A520+3300X, som sedan kunde uppgraderas.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Hmm... Ett lite bättre A520 kunde ju vara intressant, bara det har VRM som klarar åtminstone 4700X (vilket nog inte ska vara för mycket begärt), 4 ram slots och bara PBO stöds. Då kunde jag själv nog tänka mig rekommendera budgetbyggen med A520+3300X, som sedan kunde uppgraderas.

Skrivet av Ratatosk:

Bara två minnesplatser och ingen kylning av VRM.
Som Ranelid skulle sagt - häärrligt!

Tror att det är ganska ovanligt med mer än 2 minnesplatser på m-axt.

Ni tänker på bilden va? Eller är det något jag missat?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att A320 var ett dumsnålt alternativ till B350. En A320 till en vettig B350-bräda var bara någon enstaka hundralapp emellan men A320 tappade kvalité på komponenter, minneskompabilitet, OC och mer.

Vi får se hur mycket som offras på A520 för att se om det är värt köpas för något mer än en surfdator/htpc.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Jag tycker att A320 var ett dumsnålt alternativ till B350. En A320 till en vettig B350-bräda var bara någon enstaka hundralapp emellan men A320 tappade kvalité på komponenter, minneskompabilitet, OC och mer.

Vi får se hur mycket som offras på A520 för att se om det är värt köpas för något mer än en surfdator/htpc.

Tycker ju ur överklockningssynvinkel att A520 känns än mer intressant då om det stödjer PBO och allt vad det heter så känns ju överklockning onödigt (menar inte att svära i kyrkan) men ändå.. Såvida en inte parar det med en 3100 eller motsvarande som verkar klocka bra förstås.. XMP etc finns väl ändå på A320 också, kan en styra IF-hastighet på dessa med?

Jag vill ha mini-itx eller matx moderkort med billiga kretsar och gärna dubbla 10Gbe så en kan motivera att börja bygga ut nätverket hemma.

Asrock Racks varianter är lite väl saftiga änsålänge...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Tror att det är ganska ovanligt med mer än 2 minnesplatser på m-axt.

Ni tänker på bilden va? Eller är det något jag missat?

Nja, ovanligt är det ju inte. Jag kollade snabbt på prisjakt, och där fanns 29 olika m-atx moderkort för AM4 med 4 minnesplatser, jämfört med 39 med 2 st.

Edit: Dessutom fanns 10 stycken som det saknades information om, men jag kände inte för att göra en grundligare djupdykning

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Hoppas själv på vettiga mATX kort i B550 serien. mATX är ju liksom den perfekta formfaktorn, tycker det är sorgligt att det hanteras som en lågbudget serie

Har ett mATX mobo, men letar chassi. Någon rek?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Har ett mATX mobo, men letar chassi. Någon rek?

Budget och typ?

Några enkla rekommendationer:

Billigt:
Kolink Citadel

Bra kompromiss:
Fractal Design Define C Mini

Premium:
Sliger Cerberus (volym på bara 18 liter, så mindre än många ITX-byggen)

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kelthar:

Tror att det är ganska ovanligt med mer än 2 minnesplatser på m-axt.

Ni tänker på bilden va? Eller är det något jag missat?

Japp du tänker på mini-ITX, detta är ett micro-ATX.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av KorvMos:

Har ett mATX mobo, men letar chassi. Någon rek?

Köp ett ATX, större utbud och det blir inte lika trångt.
Då kan du också byta moderkort till ett ATX om du vill senare,
Eftersom det är mer luft i ett ATX-chassi går din dator också svalare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Har ett mATX mobo, men letar chassi. Någon rek?

Silverstone RL08

Det chassit använder jag själv och jag är väldigt nöjd med det. Kylningsförmågan är fantastisk, byggkvaliteten är bra, jag tycker det ser rätt så fint ut och det är "lagom" stort för ett mATX chassi.

Permalänk
Medlem

Ser en liten disk... angående 2 eller 4 sim platser.

Ger mina 2 ören till disk... Men först, det är rätt intressant att tänka tillbaka och se hur ens val har ändrats, då främst av erfarenhet.
Först så var alltid valet ett moderkort som kunde ta minst 4 sim och två grafikkort, visst då blev dom bestyckade med 4 sim men inte för att det var bättre, utan för at 1 GB sim var sweet spot då.
Dubbla grafikkort? Har aldrig kört med mer än ett kort. Oj...

Där försvann den preferensen... Bort med dubbla grafikkort...

Det fortgick i ett antal år, 4 sim platser och nu en PCIe x16, men...

Men efter 1 GB sims sweet spot så har det ändrats
Av 4 sim platser så har endast 2 blivit bestyckade med 2x 4 GB, 2x 8 BG samt om jag skulle vilja 2x 16 BG (som för övrigt jobb PC'n har).

Idag så kan jag inte bry mig mindre om där är 2 eller 4 sim platser då 2 mer än väl räcker, jag tittar mer på VRM och hur PCIe är placerat, var sitter M.2 NVMe, sitter det logiskt? Åtkomlighet, kylning, luftflöde, kabeldragning m.m.
Samma med baksidan till viss del.
Moderkort med krimskrams och bling bling faller bort, vill jag ha en Picasso så får jag spara till en.

2 sim vs 4 sim platser på AMD AM4 betyder att man offrar hastighet och/eller stabilitet med 4 st sim, man kan inte både äta kakan och ha kakan kvar.

Det moderkort jag har idag har 4 sim platser, men kommer aldrig att bli bestyckat med mer än 2 sim. Preferensen var inte antalet sim platser.

Funderingar?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Angående VRM-kylning så såg jag ett test av ett A320 + Ryzen 3600, och där låg vrm-temperaturen runt 70grader.

(för säg max 75 grader är väl egentligen inte någon fara för en VRM?)

Det här moderkortet riktar sig nog inte till klienter som tänkt ha dubbla RTX Titan grafikkort, 128GB ram, och en 4950x liksom.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Det är nog en vanlig temperatur.

Källa: KitGURU

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Har ett mATX mobo, men letar chassi. Någon rek?

Jag ville ha ett litet till mitt mATX-bygge och hittade Jonsbo C2. Kostade 450 SEK inkl. frakt från Kina, tror jag köpte det på Cesdeals något (ingen Postnord-avgift). 11.7 liter och helt i aluminium. Påminner lite om Lian Li. Här är ett par bilder.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Jag tycker att A320 var ett dumsnålt alternativ till B350.

Det stämmer. För liten prisskillnad och ingen möjlighet att överklocka första generationen Ryzen. Dessutom ett direkt dåligt stöd för snabbare RAM.

I den nya generationen ligger B550 närmre X570 prismässigt, så jag utgår från att det blir ett större prisgap ner till A520. Dessutom ser jag inget behov av att överklocka senaste versionerna av Ryzen och RAM-kompatibilitet verkar inte vara ett problem.
Med andra ord kan nog A520 bli ett betydligt mer attraktivt alternativ än A320 varit.

Permalänk
Hedersmedlem

Ren spekulation:

Om B550 är en rebrandad X470, kan det då bli så att en A520 är en rebrandad B450? I så fall kan det bli ett klart intressant chipset.

(Tips: VRM:en sitter inte på chipsetet. )