AMD låser Zen 3 till 500-seriens styrkretsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inte relevant för diskussionen. De som bygger en dator för att den ska stå sig i 4-5 år eller ännu längre berörs ju överhuvudtaget inte av uppgraderingsmöjligheter på samma moderkort. Det här drabbar dem som köper ett moderkort för att kunna ha kvar det över flera processorgenerationer. De siom köper en dator för att ha samma komponenter år efter år skulle inte ens drabbas om processorn så var fastsvetsad i moderkortet och moderkortet i sin tur i chassit, så jag förstår inte riktigt vad din poäng är. Om inget får vara ett problem för att "de flesta" inte drabbas så finns det inte många problem i världen alls.

Jo, det är visst relevant, eftersom AMD är ett vinstdrivande företag, inte en välgörenhetsorganisation. Om de kan göra nåt som ökar deras försäljning och vinst, genom att göra en sak som bara påverkar en mycket liten andel av kundkretsen negativt, då är det vettigt för dem att göra det.

Att många här är sura beror på att de agerat utifrån förväntningar, förhoppningar och önsketänkande, i stället för vad AMD faktiskt sagt och lovat. Jag köpte X570 för att maximera chanserna att kunna uppgradera till nästa generation, men om AMD skulle säga att 4000 för desktop kräver ny sockel, ja då tänker inte jag gnälla. Det som händer i mitt fall är att jag då antingen byter till AM5/X670 (eller vad det nu skulle ha blivit) i samband med byte till 4000-processor, eller att jag står kvar på min nuvarande tills generationen efter (5000-serien) kommer ut. Inte så stor sak för mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, det är visst relevant, eftersom AMD är ett vinstdrivande företag, inte en välgörenhetsorganisation. Om de kan göra nåt som ökar deras försäljning och vinst, genom att göra en sak som bara påverkar en mycket liten andel av kundkretsen negativt, då är det vettigt för dem att göra det.

Att många här är sura beror på att de agerat utifrån förväntningar, förhoppningar och önsketänkande, i stället för vad AMD faktiskt sagt och lovat. Jag köpte X570 för att maximera chanserna att kunna uppgradera till nästa generation, men om AMD skulle säga att 4000 för desktop kräver ny sockel, ja då tänker inte jag gnälla. Det som händer i mitt fall är att jag då antingen byter till AM5/X670 (eller vad det nu skulle ha blivit) i samband med byte till 4000-processor, eller att jag står kvar på min nuvarande tills generationen efter (5000-serien) kommer ut. Inte så stor sak för mig.

Håller med dig. Många som verkar köpt 450/70 för att det "SKA" fungera med 4000-serien, men jag kan inte minnas att AMD någonsin har sagt att det skall fungera, om dom har gjort det så visa mig. Annars så har man ju som du säger, att man agerat på vad man tror skall funka och då kan man bara vara arg på sig själv. Jag sitter själv med B450-i Gaming och hoppas verkligen 4000-serien kommer funka på det kortet, men funkar det inte så får jag antingen nöja mig med 3000-serien eller köpa nytt moderkort.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

AMD måste såklart få in cash för att kunna utvecklas vidare, det här är vägen dom ser som mest lönsam. Surt eller inte så behövs det för att vi ska kunna få ännu bättre produkter framöver.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, det är visst relevant, eftersom AMD är ett vinstdrivande företag, inte en välgörenhetsorganisation. Om de kan göra nåt som ökar deras försäljning och vinst, genom att göra en sak som bara påverkar en mycket liten andel av kundkretsen negativt, då är det vettigt för dem att göra det.

Konsumenter donerar heller inte pengar till företag och när ett företag beter sig illa behöver man inte applådera.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@ToddTheOdd

Missade du att jag skrev att jag blandade ihop stora och små bokstäver?
Eller är du en sådan som bara ska hacka på folk för att skapa tjaffs?

Eller så ser du att när jag skrev mitt svar så var det 1 minut efter du skrev så kanske kunde det vara så otroligt att jag redan hade påbörjat mitt svar och alltså inte såg ditt svar. Fast så kan det nog inte ha varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, det är visst relevant, eftersom AMD är ett vinstdrivande företag, inte en välgörenhetsorganisation. Om de kan göra nåt som ökar deras försäljning och vinst, genom att göra en sak som bara påverkar en mycket liten andel av kundkretsen negativt, då är det vettigt för dem att göra det.

Att många här är sura beror på att de agerat utifrån förväntningar, förhoppningar och önsketänkande, i stället för vad AMD faktiskt sagt och lovat. Jag köpte X570 för att maximera chanserna att kunna uppgradera till nästa generation, men om AMD skulle säga att 4000 för desktop kräver ny sockel, ja då tänker inte jag gnälla. Det som händer i mitt fall är att jag då antingen byter till AM5/X670 (eller vad det nu skulle ha blivit) i samband med byte till 4000-processor, eller att jag står kvar på min nuvarande tills generationen efter (5000-serien) kommer ut. Inte så stor sak för mig.

Ja vi får väl nöja oss med att vi har olika syn på saken för det börjar bli tjatigt att upprepa sig.

Om AMD planerat att göra så mycket vinst som möjligt under 2020, ta pengarna de tjänat och lägga ner verksamheten vid årsskiftet så hade jag hållit med dig till 100%, men AMD, liksom de flesta vinstdrivande företag måste tänka långsiktigt om de skall ha någon chans att finnas kvar på marknaden på lång sikt.

Intel gör säkert rätt i att grisa till sig sina vinster, det är de tillräckligt stora, kapitalstarka och välkända för, och har dessutom ett prestandamässigt övertag gentemot AMD i de flesta fall i konsumentsegmentet, så de kan lätt vinna de kunder som skiter i företagskultur och hur ett företag tagit sig dit de är, men AMD är absolut inte i den sitsen, så jag tycker det är ett strategiskt misstag, även rent ekonomiskt, att göra som de gör nu, kanske inte på kort sikt, men långsiktigt så erroderas ju förtroendet de byggt upp och de som idag väljer AMD för att de känns schystare än Intel kommer ju inte göra det i framtiden baserat på det här.

Nej, AMD är ingen välgörenhetsorganisation, men varje företag som vill ha folks pengar måste jobba för att förtjäna dem. Intel är ett mer välkänt märke med generellt bättre prestanda så de kan svina om de vill utan att det påverkar deras ekonomi nämnvärt, men så är det absolut inte för AMD där de är idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har i alla fall blivit betydligt mer sugen på Intel till nästa generation än vad jag var innan. Starkt jobbat AMD!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja vi får väl nöja oss med att vi har olika syn på saken för det börjar bli tjatigt att upprepa sig.

Om AMD planerat att göra så mycket vinst som möjligt under 2020, ta pengarna de tjänat och lägga ner verksamheten vid årsskiftet så hade jag hållit med dig till 100%, men AMD, liksom de flesta vinstdrivande företag måste tänka långsiktigt om de skall ha någon chans att finnas kvar på marknaden på lång sikt.

Intel gör säkert rätt i att grisa till sig sina vinster, det är de tillräckligt stora, kapitalstarka och välkända för, och har dessutom ett prestandamässigt övertag gentemot AMD i de flesta fall i konsumentsegmentet, så de kan lätt vinna de kunder som skiter i företagskultur och hur ett företag tagit sig dit de är, men AMD är absolut inte i den sitsen, så jag tycker det är ett strategiskt misstag, även rent ekonomiskt, att göra som de gör nu, kanske inte på kort sikt, men långsiktigt så erroderas ju förtroendet de byggt upp och de som idag väljer AMD för att de känns schystare än Intel kommer ju inte göra det i framtiden baserat på det här.

Nej, AMD är ingen välgörenhetsorganisation, men varje företag som vill ha folks pengar måste jobba för att förtjäna dem. Intel är ett mer välkänt märke med generellt bättre prestanda så de kan svina om de vill utan att det påverkar deras ekonomi nämnvärt, men så är det absolut inte för AMD där de är idag.

Men jösses... "Svina sig"? För att de inte låter folk köra nya saker på ålderstigen utrustning.
Jag räknar kallt med att AMD:s ekonomer och ledning har bättre koll på deras affärer och långsiktiga strategier än en random användare i Sverige.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the squonk:

Jag har i alla fall blivit betydligt mer sugen på Intel till nästa generation än vad jag var innan. Starkt jobbat AMD!

Jag å andra sidan har blivit mer sugen att uppdatera till Zen 2 från min R5-1600 på B350. Håller koll efter en bra deal, snarare än att vänta in Zen 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Att folk kan gå så bananas över detta
Kan man lägga pengarna på att byta propp som är en gen nyare så kan man verkligen köpa ny bräda oxå, får ju ändå riva burken så det är inte direkt något extra jobb.

Tänkte samma sak. Det jobbigaste momentet för mig i alla fall är att montera (luft)kylaren till CPU:n. Allt annat är lite skruvande till en god pilsner:) Jag förstår de som har precis investerat i ett moderkort som är snäppet före 500, men äldre än så, tja lite fler PCI-e linor skadar inte..och vill man inte ha en värsting, så är de inte såå dyra..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Quorthon:

Tänkte samma sak. Det jobbigaste momentet för mig i alla fall är att montera (luft)kylaren till CPU:n. Allt annat är lite skruvande till en god pilsner:) Jag förstår de som har precis investerat i ett moderkort som är snäppet före 500, men äldre än så, tja lite fler PCI-e linor skadar inte..och vill man inte ha en värsting, så är de inte såå dyra..

En AMD stockkylare är ju dock svinenkel att montera. Applicera kylpasta, koppla in fläktsladd, dra åt 4 skruvar, klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men jösses... "Svina sig"? För att de inte låter folk köra nya saker på ålderstigen utrustning.

tar du inte i lite väl här? x570 släpptes för ca 10 månader sedan, för att inte tala om den nya b550. Innan dess var x470 den nyaste kretsen man kunde köpa för am4.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Det kan faktiskt även vara som så att de inte var helt nöjda med hur väl de nya cpu:erna fungerade på de äldre moderkortet och att de vill bort från hur rörigt det var för medelsvensson med bios versioner och uppdateringar osv.
Jag tror det är ytterst få som köper ett nytt moderkort och bygger en helt ny plattform för en generation. Men att byta från säg en 3600 till 4700 efter en generation är det nog fler.
Visst de tjänar lite pengar på ökad moderkortsförsäljning på den här biten men de tappar nog en viss cpu försäljning.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Tänkte samma sak. Det jobbigaste momentet för mig i alla fall är att montera (luft)kylaren till CPU:n. Allt annat är lite skruvande till en god pilsner:) Jag förstår de som har precis investerat i ett moderkort som är snäppet före 500, men äldre än så, tja lite fler PCI-e linor skadar inte..och vill man inte ha en värsting, så är de inte såå dyra..

Skrivet av pv2b:

En AMD stockkylare är ju dock svinenkel att montera. Applicera kylpasta, koppla in fläktsladd, dra åt 4 skruvar, klart.

Jepp, visst är det så. Själv använder jag sällan stock-kylare, personlig favorit är Be Quiet! Alltså jag menade inte att det är jättesvårt, men där får man vara lite noga, med kylpastan osv. Man vill ju inte göra om processen bara för att man slarvat..allt annat är ganska simpelt tycker jag..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Ruttet måste jag säga. Smörjan om storlek på BIOS ROM får i alla fall mig att tro att det inte finns några faktiska tekniska begränsningar, många brädor har ju betydligt större utrymme. De kunde i alla fall haft kulorna att tala klarspråk.

Tror vi är rätt många som sitter på high-end X470 som hade förväntat oss att kunna uppgradera till Zen 3. Tekniskt sett är det väl AM4 man lovat support för 2020 ut så man har väl inte rent ut ljugit, men det löftet är ju helt irrelevant om det inte gäller föregående generation styrkretsar. Ryktas väl dessutom om att B550 mer eller mindre är en rebrand av X470 med PCIe 4.0-support?

Stämmer det här och att det inte finns några faktiska tekniska begränsningar förlorar jag mycket av den respekt jag hade för AMD. Kommer i alla fall inte ha någon vilja att välja dem över Intel nästa uppgradering om AMD väljer samma väg att artificiellt begränsa bakåtkompatibilitet.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag vill åtminstone tro att detta är samma sak som sades inför 3000-lanseringen att det är upp till mobo-tillverkarna att lösa kompatibilitet och att AMD sannolikt kommer erbjuda varianter på AGESA med olika microcodes för olika CPUer. Då som tidigare poängterats så har inte 300-serien officiellt / påtvingat stöd från AMD för 3000-serien / Zen2 i enlighet med sliden som presenterades av Robert Hallock..

Om inte det var planen från början så kommer det bli det efter hur /r/amd rent av exploderat i frågan då tillverkare lovat kompatibilitet hela AM4-livslängden och AMD i sin tur har lovat 2020 ut.

Allt annat skulle resultera i att den mindshare de lyckats skapa, hos de som inte är svurna till AMD – totalt raderas.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men jösses... "Svina sig"? För att de inte låter folk köra nya saker på ålderstigen utrustning.
Jag räknar kallt med att AMD:s ekonomer och ledning har bättre koll på deras affärer och långsiktiga strategier än en random användare i Sverige.

Det enda "åldersdigna" med 400-serien är att det är PCI-E 3.0 istället för 4.0, och det är ju dessutom en konstruerad begränsning, snarare än en faktisk sådan, så nej jag köper inte alls den förklaringen, inte en tum.

Vi får väl se om AMD's ekonomer räknat med backlash från användarna och om ja, om de ändå anser det värt det. Minns att även folk som inte köper har makt att påverka sådanna som tänkt köpa. Men som sagt. Våra utgångspunkter och vad som ger bäst avkastning i det långa loppet skiljer sig åt totalt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Mitt Aorus Master har tyvärr fläkten precis under grafikkortet, och både kvävs och får varm luft dumpad på sig, kan man säga. Otroligt kasst, och tyvärr inget jag tänkte på när jag valde kortet. Vid slösurf har chipsetet 66-74 grader, och vid spel är det och nosar på 90 grader. Förmodligen kommer jag att modifiera det till slut, och ta bort hela "kåpan" över chipsetdelen, inklusive fläkten, och i stället sätta dit ett par heatpipes och kanske tar stockkylaren jag fick med processorn och sätter på heatpipesen.

Men först ska jag köra lite benchmarks med grafikkortet i nuvarande position, och sen flytta ner det till plats två och se om det dels presterar likvärdigt (inom ett par procent), och inte blir överhettat pga sämre lufttillgång undertill (kommer att hamna med fläktarna bara nån centimeter från "källaren" i lådan). Om skillnaden är försumbar, så hoppas jag att den positionen gör att chipsetfläkten får frisk luft och inte går så varm.

Jag ser det nu på bilderna ja, vad trist att du inte är nöjd. Fläkten är väl på i BIOS annars? Den borde låta som fan om chipset temp ändå går upp till 90 grader. Tänkte kolla min temp men har två värden i HWinfo64, en på 54,3 grader (AMD X570) och en på 43 grader (IDE IT8688E) nu när jag bara idlar i Windows.

Intressant om det blir skillnad när grafikkortet är på 8x platsen istället för 16x.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Trubbel för MSI?

Permalänk
Medlem

@Radolov: Det brukar alltid finnas en disclaimer om att saker kan ändras, eller att man reserverar sig för fel.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Har dom verkligen sagt att dom "låst" stödet? Står inget om det i blogginlägget som länkas.
Tycker rubriksättningen är missvisande om det bara rör sig om att dom inte har officiellt stöd.
Så om moderkortstillverkaren vill så kan stöd för 4000-serien implementeras med en uppdaterad bios även på dom äldre styrkretsarna.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

@zeg: : AMD has no plans to introduce “Zen 3” architecture support for older chipsets. While we wish could enable full support for every processor on every chipset, the flash memory chips that store BIOS settings and support have capacity limitations. Given these limitations, and the unprecedented longevity of the AM4 socket, there will inevitably be a time and place where a transition to free up space is necessary—the AMD 500 Series chipsets are that time.

Står väl rätt tydligt.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@zeg: : AMD has no plans to introduce “Zen 3” architecture support for older chipsets. While we wish could enable full support for every processor on every chipset, the flash memory chips that store BIOS settings and support have capacity limitations. Given these limitations, and the unprecedented longevity of the AM4 socket, there will inevitably be a time and place where a transition to free up space is necessary—the AMD 500 Series chipsets are that time.

Står väl rätt tydligt.

Står väldigt tydligt där att det inte är låst tycker jag. Dom kan inte officiellt ge stöd på grund av begränsningarna som moderkort kan ha men det är många moderkort som inte har det och skulle kunna stödja det.

Med tanke på vad MSI har kört med så känns det som dom bör fixa stöd på äldre.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk

Inte så arg, köpte ett billigt B450 för 899:- Duger till min 3600.

Inte som man kan överklocka en Ryzen precis.. så det är ingen mening att köpa dessa +2000:- moderkort med ''XXXXXX-Tripple XXX-mosfet Ûber 24 phases voltage controller''

Visa signatur

3600|B450|5700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

tar du inte i lite väl här? x570 släpptes för ca 10 månader sedan, för att inte tala om den nya b550. Innan dess var x470 den nyaste kretsen man kunde köpa för am4.

Jag har hängt med dåligt här, kommer inte X570 brädor fungera med Zen 3 heller?

Permalänk

@Vash:
kom ihåg att AMD inte stödjer Ryzen 3X00 på A320, B350 o X370.. men på någon magiskt sätt så har alla moderkort tillverkare stöd för dem..

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

Det är sådant här (jag vet att detta är innan AMD gick ut med den nya informationen) som gör att jag hoppas AMD ändrar sig till en inställning som liknar det de hade rörande 300-chipsets och Zen2.

AMD vill antagligen undvika oklarheter i vilka CPU:er som fungerar med olika styrkretsar. Men då kanske de skulle undvikit att kalla APU:er baserat på Zen2 för "Ryzen X 4***G". Det förvirrar ju om något. Vi får väl se om de backar lite i frågan. Jag hoppas det.

Permalänk
Medlem

Tror att MSI kan hävda att Ryzen 3100 och 3300X räknas som framtida AMD lanseringar.

MSI har säkert planerat att släppa stöd till sina B450/X470 MAX moderkort ifall AMD tillåter det

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag har hängt med dåligt här, kommer inte X570 brädor fungera med Zen 3 heller?

jo, x570 och b550 kommer fungera

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Tror att MSI kan hävda att Ryzen 3100 och 3300X räknas som framtida AMD lanseringar.

MSI har säkert planerat att släppa stöd till sina B450/X470 MAX moderkort ifall AMD tillåter det

Problemet ligger i "all future AM4 product releases".

Då måste de argumentera för att Zen3 inte är AM4. Vilket kan bli knepigt.