AMD Ryzen 3 3300X och 3 3100

Permalänk
Moderator
Testpilot

Vansinne.

Plus 160:- i frakt dessutom.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag tror utan tvekan Intel i3-10100 kommer ta igen en hel del nu när den lanseras. Intel i5-10400 kommer lägga sig en bra bit över AMD Ryzen 3 3300X då den har två extra fysiska kärnor.

Är det dessa som är i princip samma som 9100 och 9400 fast med HT på?

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Skrivet av qwzxqwzx:

Är det dessa som är i princip samma som 9100 och 9400 fast med HT på?

i3-9100 har ju endast 4 kärnor ej HT och i5-9400 har ju som bekant också bara 6 kärnor och ej HT. Så egentligen tycker jag det är dumt att säga att AMD Ryzen 3 är vinnare nu när Intel i en väldigt snar framtid släpper dessa med samma antal kärnor men med HT påslaget.

Men vi kan tacka AMD att vi äntligen har lämnat quadcore bakom oss i hög och mellansegmentet.

Skrivet av Dinoman:

Vansinne.

Plus 160:- i frakt dessutom.

Var glad att du kan sälja dina Intel K processorer dyrt. Bra andrahandsvärde när det finns folk som inte hänger med i teknikutvecklingen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anton studs:

Vad är mycket mer utrymme som är betydligt bättre ? Snarare blev det en tummetotts utrymme med stryk ibland

https://www.youtube.com/watch?v=NM2fFpzPKPg

Jag skrev inte att i7-7700K är betydligt bättre, utan att i7-7700K klarar sig betydligt bättre mot en R3-3300X i en match OC mot OC än stock mot stock. Det är inte riktigt samma sak.

Däremot är ju en överklockad i7-7700K mätbart snabbare än en överklockad R3-3300X, om du tittar på den artikel du själv länkade. Ingen enorm marginal, men den finns ändå där. Sen vet jag ärligt talat inte hur intressant jämförelsen är annat än i marknadsföringssyfte. Ingen som äger en i7-7700K idag kommer springa ut och köpa en R3-3300X för att ersätta den, även om en R3-3300X vore exakt lika snabb eller till och med 10% snabbare. Men ska man jämföra dem så ska man gärna jämföra dem rättvist.

Permalänk
Medlem

Funderingen är nu dock. Om man tänker uppgradera i slutet på 2020. Vilken sockel är mest "framtidssäker" AM4 med 5XX Chipset eller LGA1200. Kommer AMD släppa Zen 3+ eller 4 på Samma sockel igen eller är Zen 3 det sista vi kommer se på den sockeln.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Funderingen är nu dock. Om man tänker uppgradera i slutet på 2020. Vilken sockel är mest "framtidssäker" AM4 med 5XX Chipset eller LGA1200. Kommer AMD släppa Zen 3+ eller 4 på Samma sockel igen eller är Zen 3 det sista vi kommer se på den sockeln.

Så som det verkar nu så kommer Zen 3 (Ryzen 4xxx-serien) vara den sista på AM4 sockeln, Zen 4 kommer vara på AM5 sockeln. LGA1200 ryktas om att den även kommer stödja Rocket Lake (11xxx-serien?) men det är bara vad moderkortstillverkare sagt inte något officiellt uttalande från Intel.

Egentligen spelar det inge roll. Köper du Ryzen 4xxx kommer du inte hinna uppgradera förrän DDR5 blivit standard och då är både AMD och Intel på andra socklar.

Permalänk
Medlem

@Dinkefing en bra bit över (typ 8% högre) och kosta x gånger dyrare 😁

Permalänk
Skrivet av de1uxe:

@Klappa en bra bit över (typ 8% högre) och kosta x gånger dyrare 😁

Eh va?

Permalänk
Medlem

Hur mycket gjorde jag bort mig om jag köpte 3600 med b450 nu i veckan? Till mitt första bygge, alla delar har inte ens kommit än och så släpps dessa nyheter...

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem

@Hujeta: Nu vet ingen exakt vad Ryzen 5000-serien kommer att bjuda på - men många verkar tro att man då byter socket. Så ett B550-moderkort (eller X570 för den delen) skulle då öka möjligheterna med ytterligare en generation. Du får nog fråga dig om hur troligt det är att du kör din 3600 lika länge som ditt moderkort - om svaret är ja så hade jag inte brytt mig så mycket. Sitter själv på ett B450 och en R5 3600 som jag förvisso köpte förra sommaren men jag tänker att detta kittet får puttra på fram till DDR5 - och då lär vi snacka 2022, kanske till och med 2023 innan allt börjar sätta sig.
Så nej, du har inte gjort bort dig. Njut av en jäkla kanonprocessor och ett prisvärt moderkort.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Klart dessa processorer är ljusår bättre än 7700k som många nämner, det är ju amd!!
Alla vet ju att står det Amd på lådan är det guld!

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff: Som det ser ut nu så kommer Comet-Lake S visserligen med 10C 20T på 1200 men Rocket-Lake S backar till 8C 16T.
Man kan väl helt enkelt säga att de gått till baka på att ligga MAX FPS i alla spel och vill du göra annat så finns TRX4/2066. Om inte 8t 16T är framtids säkert för spel så måste både SONY och Microsoft tänkt fel med PS5 och XBOX X?

Över till AMD ZEN 3 (4000 desktop) X570, B550. Visst bra spel prestanda men vem vill betala för alla kärnor som ligger och sover för att komma upp till motståndarens spel prestanda?

Oavsett om du väljer 8C 16T från ena eller andra så kommer det vara GPU som sätter gränsen!

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Funderingen är nu dock. Om man tänker uppgradera i slutet på 2020. Vilken sockel är mest "framtidssäker" AM4 med 5XX Chipset eller LGA1200. Kommer AMD släppa Zen 3+ eller 4 på Samma sockel igen eller är Zen 3 det sista vi kommer se på den sockeln.

I min värld är ingen sockel framtidssäker eftersom jag räknar med att cpun jag köper ska kunna hävda sig i typ 5 år. Fan i min i7 2600K har tillochmed redan överlevt ett moderkort jag tvingades byta när det dog.
Köper man in på en plattform där man känner sig tvingen att byta ut cpun inom typ två år så har man valt en för svag cpu från början. Men jag fattar dom som vill uppgradera från säg Ryzen 5 1600 till 3600. Den förstnämnda var verkligen överhajpad så det skrier om det. Min gamla i7a från 2011 slår den med rätt god marginal i spel till och med. Överklockad då givetvis eftersom den i stock är kraftigt underklockad. Köper du låt säga Ryzen 7 3700X idag så tror jag du står dig rätt bra 5 år framöver. Lägg under tusenlappen på moderkort så är det ingen stor kostnad att bry sig om sen när du byter plattform. Men att köpa en kass cpu nu med tanke att uppgradera den typ inom ett år till samma plattform är ju bara bortslösade pengar tycker jag. Varför AMD släpper dessa cpuer nu är troligtvis för att de lyckats samla ihop tillräckligt många defekta processorer som kan utgöra den här trasdockslanseringen av skadat gods. allt för att tömma lagren innan Zen 3

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@BrottOchStraff: Som det ser ut nu så kommer Comet-Lake S visserligen med 10C 20T på 1200 men Rocket-Lake S backar till 8C 16T.
Man kan väl helt enkelt säga att de gått till baka på att ligga MAX FPS i alla spel och vill du göra annat så finns TRX4/2066. Om inte 8t 16T är framtids säkert för spel så måste både SONY och Microsoft tänkt fel med PS5 och XBOX X?

Över till AMD ZEN 3 (4000 desktop) X570, B550. Visst bra spel prestanda men vem vill betala för alla kärnor som ligger och sover för att komma upp till motståndarens spel prestanda?

Oavsett om du väljer 8C 16T från ena eller andra så kommer det vara GPU som sätter gränsen!

Skrivet av Chris_Kadaver:

I min värld är ingen sockel framtidssäker eftersom jag räknar med att cpun jag köper ska kunna hävda sig i typ 5 år. Fan i min i7 2600K har tillochmed redan överlevt ett moderkort jag tvingades byta när det dog.
Köper man in på en plattform där man känner sig tvingen att byta ut cpun inom typ två år så har man valt en för svag cpu från början. Men jag fattar dom som vill uppgradera från säg Ryzen 5 1600 till 3600. Den förstnämnda var verkligen överhajpad så det skrier om det. Min gamla i7a från 2011 slår den med rätt god marginal i spel till och med. Överklockad då givetvis eftersom den i stock är kraftigt underklockad. Köper du låt säga Ryzen 7 3700X idag så tror jag du står dig rätt bra 5 år framöver. Lägg under tusenlappen på moderkort så är det ingen stor kostnad att bry sig om sen när du byter plattform. Men att köpa en kass cpu nu med tanke att uppgradera den typ inom ett år till samma plattform är ju bara bortslösade pengar tycker jag. Varför AMD släpper dessa cpuer nu är troligtvis för att de lyckats samla ihop tillräckligt många defekta processorer som kan utgöra den här trasdockslanseringen av skadat gods. allt för att tömma lagren innan Zen 3

Har nu grottat ner mig i diverse analyser av spelprestanda. Börjar mer komma in på spåret att jag kör en GPU uppgradering och väntar på CPU-uppgradering till nästa gen eventuellt. Kanske efter att nya konsolerna släpps och vi får se ett par spel som släpps på både konsol och PC. Just nu känns de det som ett väldigt fåtal spel där man kan se en tydlig CPU-flaskhals med 4c/8t. Speciellt om man bara tittar på vanlig 60fps spelande, inte 144, eller 200+. Då börjar vi prata helt andra krav.

Kanske borde passa på att försöka klocka upp mina minnen eller byta till ett bättre kit om jag hittar nått billigt. När Skylake kom så visade ju typ alla tester att det inte gav så mycket att gå upp från DDR 2400 till 3200 eller högre. Nu verkar ju det vara en gammal skröna, man ser ju betydliga gains i nya spel som gillar trådar.

Skiljer typ 10FPS med 2133 och 3200 minnen i vissa titlar där med en oklockad 6500.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anton studs:

Vad är mycket mer utrymme som är betydligt bättre ? Snarare blev det en tummetotts utrymme med stryk ibland

https://www.youtube.com/watch?v=NM2fFpzPKPg

När det som mellan 3300X och i7-7700K växlar mellan tester är det svårt att få någon överblick. Man får helt enkelt bestämma sig för någon form av "prestandaindex".

Kikade på 3950X OC (men är runt 1 % skillnad mot "stock" och mot 3900X), 3700X stock, 3300X OC, 3300X stock, 9900K OC, 7700K OC samt 7700 stock. Finns en del saker man kan se här när man gör ett prestandaindex över alla spel (använt 1920x1080 upplösningen).

Ska man göra ett prestandaindex måste man på något sätt normalisera data så att inte spel med hög FPS viktas hårade än de med låg FPS. Vidare finns de olika sätt att räkna medelvärden, vilken som är lämpligast beror på vad man prioriterar.

"Vanligt" medelvärde känner alla till, men för FPS i spel har det problemet att det kan missa om en CPU hanterar något enstaka spel väldigt illa. Just Steve i GN trycker ofta på hur viktigt det är med låg varians. Harmoniskt medelvärde passar rätt bra för FPS då det kan räkna ut en normaliserad "typisk" FPS för varje CPU-modell, det på ett sätt som straffar resultatet om det är väsentligt lägre i enstaka fall.

Alla resultat är i relation till 3300X stock, siffran är hur många procent bättre (positivt) eller sämre (negativt) en modell är jämfört med den.

CPU

Genomsnittlig FPS (aritmetisk)

Lägsta FPS (aritmetisk)

Genomsnittlig FPS (harmonisk)

Lägsta FPS (harmonisk)

9900K_OC

23

27

21

32

3950X_OC

7

13

8

17

3700X

4

9

4

12

7700K_OC

4

5

6

6

3300X_OC

1

1

1

2

3300X

0

0

0

0

7700K

-1

-2

0

-1

För Zen finns en litet hopp i prestanda som nog rimligen bara kan förklaras med den dubbla L3$ hos 3900X/3950X. Svårare att dra en sådan slutsats för Intel då deras L3$ gradvis ökar med kärnor, men rimligen är den dubbla L3$ en förklaring till prestandan hos 9900K OC.

Vidare ser man att både 3950X och 9900K har ett större övertag när man använder harmoniskt medelvärde. Det betyder att i det finns enstaka titlar där 3300X och 7700K faller efter toppmodellerna en hel del, medan de ligger närmare i de flesta titlar.

Överklockning av 7700K ger en hyfsad boost, det ger nästan lika mycket som att gå från 3300X till 3700X. Överklockad står ju sig 7700K riktigt väl mot 3700X i de titlar som testades här.

Slutligen, 9900K har en hyfsad fördel i både genomsnittlig och lägsta FPS. Intels halmstrå just nu...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hujeta:

Hur mycket gjorde jag bort mig om jag köpte 3600 med b450 nu i veckan? Till mitt första bygge, alla delar har inte ens kommit än och så släpps dessa nyheter...

3600 är i mitt tycke ett bättre köp. Så jag tycker inte är du behöver oroa dig. Förhoppningsvis så kommer du få nytta av de två extra kärnor med tiden om du inte har nytta av de redan idag.

Permalänk
Medlem

@Dinkefing

Skrivet av Dinkefing:

Jag tror utan tvekan Intel i3-10100 kommer ta igen en hel del nu när den lanseras. Intel i5-10400 kommer lägga sig en bra bit över AMD Ryzen 3 3300X då den har två extra fysiska kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

@Hujeta: Nu vet ingen exakt vad Ryzen 5000-serien kommer att bjuda på - men många verkar tro att man då byter socket. Så ett B550-moderkort (eller X570 för den delen) skulle då öka möjligheterna med ytterligare en generation. Du får nog fråga dig om hur troligt det är att du kör din 3600 lika länge som ditt moderkort - om svaret är ja så hade jag inte brytt mig så mycket. Sitter själv på ett B450 och en R5 3600 som jag förvisso köpte förra sommaren men jag tänker att detta kittet får puttra på fram till DDR5 - och då lär vi snacka 2022, kanske till och med 2023 innan allt börjar sätta sig.
Så nej, du har inte gjort bort dig. Njut av en jäkla kanonprocessor och ett prisvärt moderkort.

Skrivet av Elektron:

3600 är i mitt tycke ett bättre köp. Så jag tycker inte är du behöver oroa dig. Förhoppningsvis så kommer du få nytta av de två extra kärnor med tiden om du inte har nytta av de redan idag.

Tack grabbar, skönt att höra att det ändå var ett bra val. Efter lite prutning fick jag den för 150£ dvs ca 1600 sek. Tror absolut 3600 kommer vara nog bra för mig för flera år framöver men framtida uppdateringsmöjligheter var absolut en faktor för AMD. Men, det finns ju exempelvis 3950 kvar om behovet skulle uppstå innan DDR5 lanseras. Ha en fin lördag!

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem

Fantastiska processorer för priset, tack för testerna!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ingen som äger en i7-7700K idag kommer springa ut och köpa en R3-3300X för att ersätta den

Det billigaste brukar vara att fortsätta använda det man redan har.
Ska man köpa något nyare måste det vara någon fördel som är tillräcklig för att motivera ett byte.

Men för den som inte redan har en Kaby Lake eller nyare så är det inte speciellt vettigt att köpa en begagnad 7700K för överpriser heller istället för att köpa en nyare plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Slängde in en till uppsättning diagram på spelsidan för 1080p-testerna sorterade på 99:e percentilens renderingstider.

Att sortera på 99:e percentilens renderingstider låter utmärkt! Visst blir det tydligare!

Här är länken https://www.sweclockers.com/test/29571-amd-ryzen-3-3300x-och-...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@sAAb: Helt rätt!

99:e percentil är egentligen det mer riktiga värdet.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@sAAb: Helt rätt!

99:e percentil är egentligen det mer riktiga värdet.

Visst! Tydligen tycker runt två tredjedelar av Sweclockers läsare det också!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Kanske dags för en liten uppgradering från R3 1200:an då..

Permalänk
Medlem

Äntligen kan man bygga en snabb lite billigare dator till gaming!

Permalänk
Medlem

Nice med 3300X 1490:- verkar den säljas för och sen ett billigt moderkort och du har en riktigt trevlig dator

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Jag fick tag på en 3300x via Inet, två st fanns i lager och var borta inom 10 minuter (vad jag kunde se).

Hur nöjd som helst med processorn i mitt mitx-bygge. Kör just nu 4.2ghz med en Noctua DH15. Ligger runt 200-240fps i Valorant i 1440p, tillsammans med mitt STRIX 970. Väntar ivrigt på Ampere.

Permalänk
Medlem

Letar värdig prolle som kan ersätta min 7600k. Inte hittat någon än. Väntar ivrigt på 4000serien zen3.

Permalänk
Medlem

Så nöjd man är med en 3900x nu
Woho!

Permalänk
Inaktiv

Ni som har köpt 3300x nu och har en 450 bräda, hur har ni fått det att lira ihop, är det bara att uppdatera bios el? såg attd et fanns 15st i lager nu på inet, men vilken bräda ska man ta?