Pocophone F1 får uppföljaren Poco F2 den 12 maj

Permalänk
Melding Plague

Pocophone F1 får uppföljaren Poco F2 den 12 maj

Poco meddelar att företaget presenterar nyheter den 12 maj, vilket väntas innefatta en duo budgettelefoner i Poco F2-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande! Har väntat på en regelrätt uppföljare i över ett år. Hoppas man kan få 120hz, rejält batteri och en rapp lur i ett billigt paket. Då blir det garanterat ett köp!

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Vanliga telefoner maxar ut vid 300kr.

2-3000:- allt över det börjar kännas fel. Fattar att "highend"-delar o kapacitet kostar... men känns som dagens telefonvärld är sjukt överdriven.
Han for till Kina, köpte alla delar och byggde en iphone6s för (edit: $300. https://youtu.be/-KucQDXnKws?t=180 ).

iphone6s https://www.youtube.com/watch?v=leFuF-zoVzA
galaxy s9plus (android tydligen lättare att bygga) https://www.youtube.com/watch?v=MjwtTSoIYYs

Permalänk
Medlem

Med tanke på priset på Snapdragon 865 lär den bli dyr eller köra med annat chip. Kanske Mediateks nya värstingchip? Om de istället kör 730G är den ju sämre än gamla baserade på 845.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Älskar min F1, bortsett från den horribla notchen.
Hade den inte varit så snabb som den är så hade jag tagit en nästa version, men totalt onödigt då F1an gör allt jag vill + mer. Önskar nästan jag råkade tappa den i badet lr dyligt x)

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Poco F2 Pro lär inte vara budget, gissar runt 7000kr, en rebrandad K30 Pro.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Pocophone F2 känns inte aktuell för mig.
Jag har F1 och jag känner inte att jag behöver byta redan.

Batteriet är dugligt, jag laddar var fjärde till var femte dag nu i karantänen. Var tredje före dess. Hoppas att Pocophone-serien fortsätter på inslagen väg, så att det kan bli första tillverkaren jag köper en till modell av.

Permalänk
Medlem

kan vara intressant för rätt prislapp !

Permalänk
Medlem

Batteriet börjar ge upp i min 2,5 år gamla P10. Det kanske blir ett köp om priset är ok.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

"budget-telefon" över 3000 kr är väl mellanklassen.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inköpspris är ett dåligt mått. Mycket bättre att försöka kolla på Total ägandekostnad. Där brukar inte budget mobiler hålla sig så bra.

Iphone 6s släpptes september 2015 och fick ios 13.4.1 (senaste) i april. Det finns ingen budget telefon som har något liknande, kanske iPhone SE. Såklart har man behövt byta batteri, men annars finns det många 6s som fortfarande rullar vidare.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Jag tycker inköpspris är ett dåligt mått. Mycket bättre att försöka kolla på Total ägandekostnad. Där brukar inte budget mobiler hålla sig så bra.

Iphone 6s släpptes september 2015 och fick ios 13.4.1 (senaste) i april. Det finns ingen budget telefon som har något liknande, kanske iPhone SE. Såklart har man behövt byta batteri, men annars finns det många 6s som fortfarande rullar vidare.

Min OnePlus 3 (Vet inte om denna räknas som budget? Tror OnePlus var på gränsen över budget vid det laget) släpptes 2016 och har fått upp till Android 9. Visserligen har den enbart Android Security Patch från 1 Oktober 2019. Sedan om jag vill uppdatera till senare version av Android (tror 10 är senaste) så är det bara att installera custom rom. Men ja, skulle gärna se längre uppdateringsstöd för Android-lurar i allmänhet, det är något jag håller med om.

Nu är det ju inte like länge som iPhone 6s men samtidigt har den inte varit ute lika länge. Min fortsätter att fungera fint utan något batteribyte. Bara skärmen som har två repor i sig då jag råkade stoppa ned den åt fel håll i samma ficka som jag hade min plånbok med metalldetalj.

Edit: Läste nu att officiell support avslutats ca. november 2019. Blir nog till att installera LineageOS vid tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Min OnePlus 3 (Vet inte om denna räknas som budget? Tror OnePlus var på gränsen över budget vid det laget) släpptes 2016 och har fått upp till Android 9. Visserligen har den enbart Android Security Patch från 1 Oktober 2019. Sedan om jag vill uppdatera till senare version av Android (tror 10 är senaste) så är det bara att installera custom rom. Men ja, skulle gärna se längre uppdateringsstöd för Android-lurar i allmänhet, det är något jag håller med om.

Nu är det ju inte like länge som iPhone 6s men samtidigt har den inte varit ute lika länge. Min fortsätter att fungera fint utan något batteribyte. Bara skärmen som har två repor i sig då jag råkade stoppa ned den åt fel håll i samma ficka som jag hade min plånbok med metalldetalj.

Edit: Läste nu att officiell support avslutats ca. november 2019. Blir nog till att installera LineageOS vid tillfälle.

Jag har en 3t samt en iPhone 7. Själv använder jag aldrig min 3t. Båda mobilerna var ungefär lika snabba vid släpp. Nu springer 7an cirklar runt 3t vilket jag tycker är intressant.

När jag köpte min 3t köpte jag den pga prisvärdhet och 3 år av snabba uppdateringar. Det är bara i min vetskap Google Pixel och One plus som har support för enheter i 3 år.

Angående att installera LineageOS är det absolut ett alternativ. Jag minns en video som jämförde en iPhone 6 och en LG g4 med LineageOS, jag blev imponerad. Dock är det inte något för den allmänna massan.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Jag tycker inköpspris är ett dåligt mått. Mycket bättre att försöka kolla på Total ägandekostnad. Där brukar inte budget mobiler hålla sig så bra.

Iphone 6s släpptes september 2015 och fick ios 13.4.1 (senaste) i april. Det finns ingen budget telefon som har något liknande, kanske iPhone SE. Såklart har man behövt byta batteri, men annars finns det många 6s som fortfarande rullar vidare.

Hur skulle du då mäta total ägandekostnad?
Din Iphone 6s plus batteribyte mot vad?

Jag försöker inte kritisera ditt argument, jag försöker bara förstå hur det hänger ihop.
Efter att jag väl förstått det vill jag förstås kritisera det, men det är en annan sak.

Eller är det telefonens livslängd du tänker på? Jag har ju bara haft min Poco F1 sedan sensommaren 2018, så det är inte en rättvis jämförelse mot den som du haft tre gånger (1.7*3=5) så lång tid.
Men jag kan inte se varifrån den extra kostnaden skulle komma, eller varför min telefon inte förväntas hålla lika länge från inköp som din gjort till idag, och då för en mindre kostnad.
Ingen Androidtelefon kommer att kunna mäta sig med Apple när det kommer till operativsystemsuppdateringar, men det har inte med dess budgetstatus att göra. Jag har fått den senaste versionen av Android till den, och det verkar som om den kommer få nästa. Bara sett till Android verkar det riktigt bra.

Jag tycker inte att flaggskepp, och Iphone i synnerhet, levererar batteritid. Det och 3.5mm-jack är vad jag *personligen* prioriterar mest vid telefonbyte. Men jag förstår också att vi alla har olika värderingar och preferenser vid telefonköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Din Iphone 6s plus batteribyte mot vad?

Först och främst, hur vågar du anta att jag har en iPhone 6s? Jag har en iPhone 7 och en One Plus 3T

Skrivet av Tigerhamster:

Hur skulle du då mäta total ägandekostnad?

Jag försöker inte kritisera ditt argument, jag försöker bara förstå hur det hänger ihop.

Min grundtanke är som följande.

Om man kollar på en tio års period av mobilägande och har budget i åtanke. Så ska man inte endast kolla på inköpspriset. Det är mer relevant hur många år man kan dela ut kostnaden på. Så att man har spenderat så lite som möjligt på 10, 20 eller 50 år.

Skrivet av Tigerhamster:

Eller är det telefonens livslängd du tänker på? Jag har ju bara haft min Poco F1 sedan sensommaren 2018, så det är inte en rättvis jämförelse mot den som du haft tre gånger (1.7*3=5) så lång tid.
Men jag kan inte se varifrån den extra kostnaden skulle komma, eller varför min telefon inte förväntas hålla lika länge från inköp som din gjort till idag, och då för en mindre kostnad.

Som jag skrev tidigare.

Skrivet av Noob I am:

Jag har en 3t samt en iPhone 7. Själv använder jag aldrig min 3t. Båda mobilerna var ungefär lika snabba vid släpp. Nu springer 7an cirklar runt 3t vilket jag tycker är intressant.

https://www.aosmark.com/ min 3T ligger på delad första plats i hall of fame. Visst Kan man använda en telefon med äldre os. Dock är jag inte bekväm med att inte längre ha säkerhets uppdateringar. Till slut börjar det bli problem med appar som inte stödjer äldre versioner.

Jag hoppas verkligen att Andriod som ios ger ännu längre uppdateringar i framtiden. Att byta mobil 2 till 3 år orsakar problem.https://www.telegraph.co.uk/science/2017/12/13/discar... 7 år skulle jag säg är ett bra mål. Dock behöver mobiler bli lättare att reparera. Vilket kanske är på ingång https://macworld.idg.se/2.1038/1.731334/eu-kan-tvinga-fram-ut...

Skrivet av Tigerhamster:

Jag tycker inte att flaggskepp, och Iphone i synnerhet, levererar batteritid. Det och 3.5mm-jack är vad jag *personligen* prioriterar mest vid telefonbyte. Men jag förstår också att vi alla har olika värderingar och preferenser vid telefonköp.

Du har krav, vilket jag antar de flesta på detta forum har. De flesta jag har hjälp välja mobil vill ha en bra mobil och gärna så billigt som möjligt utan att kompromissa för mycket.

För övrigt det där med 3.5mm tycker jag är bra att det har dött ur. Förutom LG med quad dac plus någon annan tillverkare låter 3.5 mm från mobiler riktigt dåligt. Även fast bluetooth är komprimerat med förluster i kvalitet så låter de generellt bättre.

För att sammanfatta, precis som "kostar mycket" misstas för "dyrt". Betyder inte "kostar lite" automatiskt "billigt". Vid val av mobil ska man inte stirra sig blind på prislappen. Hoppas jag har klargjort lite i alla fall

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Vanliga telefoner maxar ut vid 300kr.

2-3000:- allt över det börjar kännas fel. Fattar att "highend"-delar o kapacitet kostar... men känns som dagens telefonvärld är sjukt överdriven.
Han for till Kina, köpte alla delar och byggde en iphone6s för (edit: $300. https://youtu.be/-KucQDXnKws?t=180 ).

iphone6s https://www.youtube.com/watch?v=leFuF-zoVzA
galaxy s9plus (android tydligen lättare att bygga) https://www.youtube.com/watch?v=MjwtTSoIYYs

Ett påslag på faktor tre är väl inte så farligt? Kläder har ju en faktor femtio i påslag!

Sen om du åker till Kina.... Du ska transportera produkten hem. Skatt. Moms. Reklam för att nå ut till din publik. Det bygger på.
Eller tänker du att alla tar en resa till Kina för 20k o köper delar?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@talonmas:Ska inte behöva bli ~12-15k. (dagens)
Sen nyköp var 3e (2?) år pga softw, och laddning minst 1 gång/24tim är tragiskt (löjligt).
Kommer bli förändring tids nog..... motsvarande typ 4tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Iphone 6s släpptes september 2015 och fick ios 13.4.1 (senaste) i april. Det finns ingen budget telefon som har något liknande, kanske iPhone SE. Såklart har man behövt byta batteri, men annars finns det många 6s som fortfarande rullar vidare.

Min erfarenhet av gamla iPhone SE är att den höll sämre än motsvarande Android. Vi körde mycket av den och Samsung A3 på jobbet. iPhone SE höll i snitt 2 år, Samsung A3 höll i snitt 3 år.

Största anledningarna till att telefoner skrotas är pga dåliga batterier och tappskador, där dyrare modeller har en avsevärt högre andel av tappskadorna. Batteribyten kostar för mycket för att vara lönsamt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Efter rapporterna om spyware så är en telefon från Xiaomi helt uteslutet för mig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Efter rapporterna om spyware så är en telefon från Xiaomi helt uteslutet för mig.

Jadu, valen är kinesiska regeringen eller amerikansk underrättelsetjänst.. Moderna mobiler är spyware, där med basta.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Efter rapporterna om spyware så är en telefon från Xiaomi helt uteslutet för mig.

Får se vad priset landar på först, men kanske blir en Pocophone 2 för mig. Kommer antagligen flasha LineageOS på den isåfall. Best of both worlds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Efter rapporterna om spyware så är en telefon från Xiaomi helt uteslutet för mig.

Eller använder man chrome eller annan valfri webläsare, spywaren gällde ju bara xiaomis egna webläsare mint.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Eller använder man chrome eller annan valfri webläsare, spywaren gällde ju bara xiaomis egna webläsare mint.

Nej. Deras musikspelare har också visat sig vara spyware. Vad mer kan vara spyware? Det vet vi inte.

När Xiaomi först konfronterades med uppgifter om webläsaren så blånekade de först, och sen ljög de om omfattningen av datainsamlingen.
I den nya versionen så är skillnaden bara att datainsamling nu ska gå att stänga av, inte att den är av från början.
Endast användare som verkligen har följt nyheterna och är insatta kommer att stänga av datainsamling i inställningarna eller välja att använda en annan webläsare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Nej. Deras musikspelare har också visat sig vara spyware. Vad mer kan vara spyware? Det vet vi inte.

När Xiaomi först konfronterades med uppgifter om webläsaren så blånekade de först, och sen ljög de om omfattningen av datainsamlingen.
I den nya versionen så är skillnaden bara att datainsamling nu ska gå att stänga av, inte att den är av från början.
Endast användare som verkligen har följt nyheterna och är insatta kommer att stänga av datainsamling i inställningarna eller välja att använda en annan webläsare.

Som alla andra då

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB