2070 Super 9700k Dator Sista Kontroll

Permalänk

2070 Super 9700k Dator Sista Kontroll

Hej!

Jag har nu efter mycket research bestämt mig för vilka delar det blir i min nya dator.

Nu vänder jag mig till er för att bekräfta att alla delar passar ihop eller om det är något annat jag behöver köpa till/tänka på!

https://komponentkoll.se/bygg/MMgRz

Det är denna dator jag tänkte bygga.

Tack på förhand!

Mvh,
Lucas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DatorNisse72:

Jag har nu efter mycket research bestämt mig för vilka delar det blir i min nya dator.

Stopp och belägg! Intel släpper sin 10 Gen serie denna månaden så att köpa en i7 9700K nu vore mycket tragiskt.

Så vänta ett par dagar till och satsa på ett Z490 moderkort + i7 10700K istället!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Machiavellian:

Stop och belägg! Intel släpper sin 10 Gen serie denna månaden så att köpa en i9 9700K nu vore mycket tragiskt.

Så vänta ett par dagar till och satsa på ett Z490 moderkort + i9 10700K istället!

Okej får väl göra det isf... Skulle du säga att någon amd processor är ett bra alternativ annars?

Permalänk

om amd skulle jag antagligen köpt en 3700x

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorNisse72:

Okej får väl göra det isf... Skulle du säga att någon amd processor är ett bra alternativ annars?

3700X är ett bra alternativ, men om du bara är ute efter rå gamingprestanda så kommer troligvis Intel's 10th-gen vara bättre.

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem

Jag hade nog tagit ett 2070 super på netonet kfa2.
Skall vara ok kylare och tyst.
Och spara en tusenlapp

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Nu var ju inte frågan om det var ett bra köp eller inte, som svar på TS fråga så är svaret att det kommer troligen att funka, Intel stöder inte officiellt så snabba RAM-minnen.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DatorNisse72:

Okej får väl göra det isf... Skulle du säga att någon amd processor är ett bra alternativ annars?

Varför byta :)? Du klarar väl dom få dagar som är kvar denna månad? Samt moderkort kan redan bokas!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Nu var ju inte frågan om det var ett bra köp eller inte, som svar på TS fråga så är svaret att det kommer troligen att funka, Intel stöder inte officiellt så snabba RAM-minnen.

TS frågar också om det var något hen skulle tänka på och någon meddelar att det kommer en ny generation processorer inom bara några veckor och någon rekommenderade ett billigare likvärdigt grafikkort det var väl snällt? Jag tänker att om man inte vet vilka delar som passar ihop så är man nog rätt öppen för allmänna råd om datorkomponenter, förstår inte varför diu behöver vara otrevlig..

Till TS, jag skulle antingen vänta på Intels nya cpu'er och köpa en 10700K, alternativt om du inte vill vänta köra på en 3700X som är en riktigt shysst CPU!

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

TS frågar också om det var något hen skulle tänka på och någon meddelar att det kommer en ny generation processorer inom bara några veckor och någon rekommenderade ett billigare likvärdigt grafikkort det var väl snällt? Jag tänker att om man inte vet vilka delar som passar ihop så är man nog rätt öppen för allmänna råd om datorkomponenter, förstår inte varför diu behöver vara otrevlig..

Till TS, jag skulle antingen vänta på Intels nya cpu'er och köpa en 10700K, alternativt om du inte vill vänta köra på en 3700X som är en riktigt shysst CPU!

Okej, är 3700x jämförbar med 9700k när det kommer till gaming? Ser också att 3700x är 8 Core 16 trådar vilket kanske är bättre för livslängden.. Förstår det dock som att 3600 är ungefär lika som 3700x när det kommer till spel men det kanske ändå är värt att investera i en 3700x?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DatorNisse72:

Okej, är 3700x jämförbar med 9700k när det kommer till gaming? Ser också att 3700x är 8 Core 16 trådar vilket kanske är bättre för livslängden.. Förstår det dock som att 3600 är ungefär lika som 3700x när det kommer till spel men det kanske ändå är värt att investera i en 3700x?

Fast en i7 10700K liknar ju en i9 9900K. Vänta några dagar istället :).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har provat såväl MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming Trio som du tänkt köpa som Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER Windforce OC 8GB. Gigabyte går svalare och presterar bättre enligt mig. 500kr billigare

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Rensat lite, håll er till TS fråga och ta inte onödiga sidospår.

/Vzano - Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@DatorNisse72:

Precis som @Machiavellian säger, vänta litet, så du kan jämföra med ett nytt system med en i7 10700K.

Man ska inte köpa ny CPU med färre än 12 trådar, helst 16, så den står pall några år för nyare mer krävande spel och andra uppgifter. Många trådar underlättar smoothness.

Om du absolut vill köpa i7-9700K nu så skulle jag välja ett lite mer påkostat moderkort, exempelvis ett
https://www.inet.se/produkt/1901322/asus-prime-z390-a som är vettigt pris på nu (1.699),
har bättre VRM/kylning, ljudkrets 1220A, dubbla M.2, snyggare etc.

Med det sagt, vi har ett par system med i7-9700K, används för spel som inte behöver så många kärnor/trådar men där riktigt hög hastighet per kärna är prioriterat. OC 5.0-5.3 Ghz. Kör inga nyare trådkrävande titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klikken:

Har provat såväl MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming Trio som du tänkt köpa som Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER Windforce OC 8GB. Gigabyte går svalare och presterar bättre enligt mig. 500kr billigare

Även jag kan gå i god för att Gigabytes kylare är av fin kvalité. Tyst och effektiv! Trots lägre vikt än mitt Gainward GTX 1080 GLH-edition, vilket först gjorde mig lite nervös - men det visade sig vara obefogat då kortet även med lätt överklockning ligger jag runt 64-65 C som max efter flera timmars spelande i CoD: MW MP, Overwatch eller Rocket League. CoD med nästan allt maxat (sänkt några saker till näst högsta, så att FPS:en hålls över 144 i nästan alla lägen) och helt maxade i de andra titlarna.

Gigabyte-kortet verkar ha välplanerade heatpipes och kylflänsar för att göra sig av med värmen riktigt effektivt. Temperaturerna är detsamma som GTX 1080-kortet från Gainward, som jag skulle tippa väger 250-350 gram mer. Och då är det i sin tur en riktigt grym kylare för ett GTX 1080-kort!

EDIT: om jag skulle köpt ett Z370/Z390-moderkort hade jag hållit mig ifrån Asus. Jag har mindre bra erfarenheter där med allt från support till prestanda och stabilitet. Jag hade ist tittat mot Gigabytes moderkort som skall ha mycket stabilare VRM som jag har förstått det. Men det är hör-sägen och det finns nog folk som kan det betydligt bättre än mig här.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sopaKREEM:

3700X är ett bra alternativ, men om du bara är ute efter rå gamingprestanda så kommer troligvis Intel's 10th-gen vara bättre.

Spelar man primärt så är det egentligen inte värt att gå över ett 3600(kanske x), annars är det minimal skillnad i de flesta spelen så motiverar inte direkt prisskillnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

EDIT: om jag skulle köpt ett Z370/Z390-moderkort hade jag hållit mig ifrån Asus. Jag har mindre bra erfarenheter där med allt från support till prestanda och stabilitet.

Asus eller MSI är det som gäller!
Aldrig haft en bräda från Asus eller MSI som svikit, gått igenom det mesta sedan Intel 920....synd att du har den erfarenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Asus eller MSI är det som gäller!
Aldrig haft en bräda från Asus eller MSI som svikit, gått igenom det mesta sedan Intel 920....synd att du har den erfarenheten.

När det kommer till z390 seriens moderkort så är det gigabyte som gäller inom vrm perspektiv

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dundaj:

När det kommer till z390 seriens moderkort så är det gigabyte som gäller inom vrm perspektiv

Ok...orkar inte bråka med "fanbois".

Permalänk
Medlem

Jag gjorde själv misstaget att köpa ett chassi ur Phanteks P400-serie istället för P300-serien. (Observera att P350 är ytterligare en annan serie). "400 är "mer" än 300, så den måste vara bättre ellerhur?!" NEJ!!!
P400 är en äldre, större och mer omodern stomme. Jag skulle tippa på att kvaliteten på P300 möjligen är högre(?).
P300 är betydligt grundare och tar mindre plats. Trots det får du plats med rätt långa grafikkort och kan sätta en fläkt precis framför grafikkortet. Så jag skulle heller inte bli förvånad om kylprestandan är bättre på P300. Den ska finnas med mesh-front nu också. Minns dock inte exakt vad den heter.

Update: här har du den. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5266330
Det enda jag inte gillar är att det inte går att försluta toppen. Hatar fläkthål i topprn av chassin. Vad ska man med det till ens? Luften ska färdas framifrån och bak... precis som tjejer torkar sig. Hur svårt kan det vara? Har du chassit på golvet så släpper det ut onödigt mycket ljud uppåt. Klart det går att fulmodda på egen hand. Men det borde följa med ett lock att skuva fast från insidan.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag gjorde själv misstaget att köpa ett chassi ur Phanteks P400-serie istället för P300-serien. (Observera att P350 är ytterligare en annan serie). "400 är "mer" än 300, så den måste vara bättre ellerhur?!" NEJ!!!
P400 är en äldre, större och mer omodern stomme. Jag skulle tippa på att kvaliteten på P300 möjligen är högre(?).
P300 är betydligt grundare och tar mindre plats. Trots det får du plats med rätt långa grafikkort och kan sätta en fläkt precis framför grafikkortet. Så jag skulle heller inte bli förvånad om kylprestandan är bättre på P300. Den ska finnas med mesh-front nu också. Minns dock inte exakt vad den heter.

Update: här har du den. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5266330
Det enda jag inte gillar är att det inte går att försluta toppen. Hatar fläkthål i topprn av chassin. Vad ska man med det till ens? Luften ska färdas framifrån och bak... precis som tjejer torkar sig. Hur svårt kan det vara? Har du chassit på golvet så släpper det ut onödigt mycket ljud uppåt. Klart det går att fulmodda på egen hand. Men det borde följa med ett lock att skuva fast från insidan.

Phanteks P400 är ju inget jätteroligt chassi, men det beror ju mest på att det har dåligt luftflöde. P400A däremot med en meshfront är ett riktigt kanonchassi och vann bland annat "case of the year" från Gamersnexus förra året. Här är en review av det caset: https://www.youtube.com/watch?v=ZfXQQZtD_SI och här är award för case of the year: https://www.youtube.com/watch?v=2u8rGgYrRZY det går inte att bunta ihop P400 och P400A eftersom det är en extremt stor skillnad på dessa två på grund av vilken frontpanel de använder och dess enorma påverkan på luftflödet.

Nyligen släpptes även P300A som också har en meshfront vilket gör att det har möjlighet till riktigt shysst luftflöde, MEN det kommer bara med en fläkt för utblås och behöver därför två fläktar till fronten för att faktiskt bli bra, och eftersom ett P300A kostar 699:- + 2 fläktar= minst 799:- vilket gör att ett P400A som kommer med tre fläktar för 990:- är det självklara alternativet om man inte promt vill ha ett mindre chassi. Här är en review av P300A: https://www.youtube.com/watch?v=-L9YfbCirTg&t

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Även jag kan gå i god för att Gigabytes kylare är av fin kvalité. Tyst och effektiv! Trots lägre vikt än mitt Gainward GTX 1080 GLH-edition, vilket först gjorde mig lite nervös - men det visade sig vara obefogat då kortet även med lätt överklockning ligger jag runt 64-65 C som max efter flera timmars spelande i CoD: MW MP, Overwatch eller Rocket League. CoD med nästan allt maxat (sänkt några saker till näst högsta, så att FPS:en hålls över 144 i nästan alla lägen) och helt maxade i de andra titlarna.

Gigabyte-kortet verkar ha välplanerade heatpipes och kylflänsar för att göra sig av med värmen riktigt effektivt. Temperaturerna är detsamma som GTX 1080-kortet från Gainward, som jag skulle tippa väger 250-350 gram mer. Och då är det i sin tur en riktigt grym kylare för ett GTX 1080-kort!

EDIT: om jag skulle köpt ett Z370/Z390-moderkort hade jag hållit mig ifrån Asus. Jag har mindre bra erfarenheter där med allt från support till prestanda och stabilitet. Jag hade ist tittat mot Gigabytes moderkort som skall ha mycket stabilare VRM som jag har förstått det. Men det är hör-sägen och det finns nog folk som kan det betydligt bättre än mig här.

Vill själv också ge en poäng för Gigabyte! Mycket bra temp precis som du sa!

Permalänk
Skrivet av Asterion:

Vill själv också ge en poäng för Gigabyte! Mycket bra temp precis som du sa!

Får nog bli gigabyte kortet då, verkar lovande!:)
Kommer nog köra på 3600/3700 och 2070 super för det verkar som det duger för mina krav. Vill egentligen bara lira på höga frames på 1080p och lirar mest e-sport titlar på låga inställningar. Får tacka alla som svarat för givande info. Mvh, Lucas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorNisse72:

Får nog bli gigabyte kortet då, verkar lovande!:)
Kommer nog köra på 3600/3700 och 2070 super för det verkar som det duger för mina krav. Vill egentligen bara lira på höga frames på 1080p och lirar mest e-sport titlar på låga inställningar. Får tacka alla som svarat för givande info. Mvh, Lucas.

Fast vill du få så höga frames som möjligt på "1080p med låga inställningar" borde du nog satsa på Intel ändå.
Med tanke på vad x570 moderkakorna kostar blir det knappt dyrare om inte billigare än att köpa en 3700x.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Viking
Skrivet av trattjaevel:

Fast vill du få så höga frames som möjligt på "1080p med låga inställningar" borde du nog satsa på Intel ändå.
Med tanke på vad x570 moderkakorna kostar blir det knappt dyrare om inte billigare än att köpa en 3700x.

Men om han väntar till b550 eller köper b450 så blir det en stor prisskillnad...

3700x + b550
3500 + ca 1500 = 5000kr

10700k + z490
4500-5000 + 2500 = 7000-7500kr

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

@Donnerstal: Det finns z490 moderkort på prisjakt för under 2000 lappen just nu och man kan även köpa 10700KF för att spara in någon hundring extra. 10700K $374 mot 10700KF $349 enligt ryktade priser.

Permalänk
Viking
Skrivet av Konno Yuuki:

@Donnerstal: Det finns z490 moderkort på prisjakt för under 2000 lappen just nu och man kan även köpa 10700KF för att spara in någon hundring extra. 10700K $374 mot 10700KF $349 enligt ryktade priser.

Ja om man vill köpa det billigaste ja . Då kommer man nog få ett b550 för runt tusenlappen också. Sedan får vi vänta och se om en prisskillnad på 1000-1500kr är värt för själva processorn, och med tanke på att AMD gillar att sänka priset på sina processorer så känns det inte omöjligt att se det. Men vi kanske behöver vänta på zen 3 för det, men man kan alltid hoppas.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@Machiavellian: @Donnerstal: Kan ni vänligen hålla er till ämnet som är relevant för TS?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Viking
Skrivet av Vzano:

@Machiavellian: @Donnerstal: Kan ni vänligen hålla er till ämnet som är relevant för TS?

Ja, ska försöka

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz