Spillde vatten i Datorn - Behöver reda ut vad som kanske lever.

Permalänk
Medlem

Spillde vatten i Datorn - Behöver reda ut vad som kanske lever.

Som titeln antyder fick jag i min enfald för mig att min dator är en husplanta och välte en halv liter vatten rakt ner i chassit (datorn var påslagen vid tillfället).
Skärmen förlorade bilden så fort vattnet träffade datorn och jag kopplade ur strömmen på 5 sek blankt.
Öppnade datorn och kopplade ur grafikkort och ramminne och lät allt stå och torka i ett par dagar.

Kopplade i allting nu under antagandet att den skulle vara stendöd, men till min förvåning startade den igång men beter sig märkligt.
Frågan är nu om man kan utifrån dess beteende lista ut om någon komponent troligen klarat sig (har i dagsläget ingen möjlighet att kopplade in dem i en annan dator för att testa)?

När jag slår på datorn går alla lampor i och på datorn på, samt alla fläktar går igång (processor, grafikkort, nätagg etc). Den stänger sedan av sig 1 gång och verkar starta om sig själv. Efter det fortsätter det som ovan. Det blir ingen bild på skärmen, varken via DVI uttagen, eller HDMI till TV:n. Inget kopplat via USB funkar (exvis Tangentbordet är stendött, dess LED lampor lyser inte, men funkar på annan dator) och det kommer inga uppstartsljud via högtalarna. Det är som att datorn går igång och får ström men startar inte upp ordentligt?

Kollar man på länken nedan ser man att chassit har lufthål på ovansidan, så vattnet åkte rätt in och landade främst på grafikkortet och moderkortet. Kan det vara så att moderkortet är kört men resten klarade sig (baserat på ovanstående beteende)? Måste moderkortet ha klarat sig om fläktar och dylikt går igång? Datorns konfiguration:

Chassit: Cooler Master CM 690 II Advanced Länk med bilder
Core i5-2500K @ 3.3 Ghz
8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz
ASUS P8P67 PRO B3, Socket-1155
MSI GeForce GTX 770 2GB GAMING

Kan något ha klarat sig (tänker att mina 2 HDD som inte fick vatten i sig förmodligen är ok), eller är förmodligen allt kört och bara att skaffa nytt?

Permalänk
Medlem

Ta det på hemförsäkringen

Edit: självrisken överstiger nog datorns värde

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RandS:

Som titeln antyder fick jag i min enfald för mig att min dator är en husplanta och välte en halv liter vatten rakt ner i chassit (datorn var påslagen vid tillfället).
Skärmen förlorade bilden så fort vattnet träffade datorn och jag kopplade ur strömmen på 5 sek blankt.
Öppnade datorn och kopplade ur grafikkort och ramminne och lät allt stå och torka i ett par dagar.

Kopplade i allting nu under antagandet att den skulle vara stendöd, men till min förvåning startade den igång men beter sig märkligt.
Frågan är nu om man kan utifrån dess beteende lista ut om någon komponent troligen klarat sig (har i dagsläget ingen möjlighet att kopplade in dem i en annan dator för att testa)?

När jag slår på datorn går alla lampor i och på datorn på, samt alla fläktar går igång (processor, grafikkort, nätagg etc). Den stänger sedan av sig 1 gång och verkar starta om sig själv. Efter det fortsätter det som ovan. Det blir ingen bild på skärmen, varken via DVI uttagen, eller HDMI till TV:n. Inget kopplat via USB funkar (exvis Tangentbordet är stendött, dess LED lampor lyser inte, men funkar på annan dator) och det kommer inga uppstartsljud via högtalarna. Det är som att datorn går igång och får ström men startar inte upp ordentligt?

Kollar man på länken nedan ser man att chassit har lufthål på ovansidan, så vattnet åkte rätt in och landade främst på grafikkortet och moderkortet. Kan det vara så att moderkortet är kört men resten klarade sig (baserat på ovanstående beteende)? Måste moderkortet ha klarat sig om fläktar och dylikt går igång? Datorns konfiguration:

Chassit: Cooler Master CM 690 II Advanced Länk med bilder
Core i5-2500K @ 3.3 Ghz
8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz
ASUS P8P67 PRO B3, Socket-1155
MSI GeForce GTX 770 2GB GAMING

Kan något ha klarat sig (tänker att mina 2 HDD som inte fick vatten i sig förmodligen är ok), eller är förmodligen allt kört och bara att skaffa nytt?

Du skriver "uppstartsljud via högtalarna". PC spekear eller de vanliga högtalarna?
Om du har en PC speaker.
Ta ut allt utom CPU. Om PC-speaker ger felkod (beeps eller långt beep), så är det stor chans moderkort och CPU klarat sig.
Stäng av, addera RAM, är felkoden annorlunda, så har troligtvis ram också klarat sig.
Då kan du nästan utgå från att grafikkortet är problemet och det övriga troligtvis klarat sig.
Det står i manualen vad de olika beep-koderna betyder.

Din CPU verkar ha integrerad grafikkrets, men det hjälper inte då ditt moderkort inte har någon video-utgång...

Tillägg, beroende på vilket håll PSU sitter monterat, fläkt uppåt eller neråt, så kan denna ha tagit skada också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RandS:

Måste moderkortet ha klarat sig om fläktar och dylikt går igång?

Nej, att fläktarna går igång så fort datorn får ström är normalt, oavsett om moderkortet går igång ordentligt eller inte. Om de inte skulle göra det så finns det ju risk att något tar skada om moderkortet inte är med och kan stänga av datorn vid överhettning, så fläktarna brukar vara bland det sista som slutar fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Du skriver "uppstartsljud via högtalarna". PC spekear eller de vanliga högtalarna?
Om du har en PC speaker.
Ta ut allt utom CPU. Om PC-speaker ger felkod (beeps eller långt beep), så är det stor chans moderkort och CPU klarat sig.
Stäng av, addera RAM, är felkoden annorlunda, så har troligtvis ram också klarat sig.
Då kan du nästan utgå från att grafikkortet är problemet och det övriga troligtvis klarat sig.
Det står i manualen vad de olika beep-koderna betyder.

Din CPU verkar ha integrerad grafikkrets, men det hjälper inte då ditt moderkort inte har någon video-utgång...

Tillägg, beroende på vilket håll PSU sitter monterat, fläkt uppåt eller neråt, så kan denna ha tagit skada också.

Jag tänkte främst vanliga högtalarna. Osäker på om det finns en PC Speaker på moderkortet, men antar det?
Bra idé att prova med bara CPU i vart fall, se om jag får någon respons från PC Speaker.
Men om det inte kommer några beeps alls från datorn med bara CPU i är antagligen moderkort rökt (under antagandet att det finns en PC Speaker)?
PSU är monterad med fläkt nedåt, så hoppas att den klarade sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RandS:

Jag tänkte främst vanliga högtalarna. Osäker på om det finns en PC Speaker på moderkortet, men antar det?
Bra idé att prova med bara CPU i vart fall, se om jag får någon respons från PC Speaker.
Men om det inte kommer några beeps alls från datorn med bara CPU i är antagligen moderkort rökt (under antagandet att det finns en PC Speaker)?
PSU är monterad med fläkt nedåt, så hoppas att den klarade sig.

PC-speker om det finns, kopplas oftast in där övriga kontakter till fronpanelen såsom power-switch etc kopplas.
Ser ut såhär: https://i.imgur.com/kLXIF1q.jpg
Ibland sitter det en sådan förmonterad i chassit, då bör det finnas en sådan kontakt från chassit att ansluta på moderkortet, dock har jag fått intrycket att det är något det sparas in på.

Permalänk
Medlem

Har lite av en följdfråga här: Orkade inte mecka mer med gamla datorn, så köpte en (beg) dator att ersätta den med.

Vill nu flytta över mina gamla hårddiskar till den nya datorn, då de är ok. Nya datorn har en 120gb SSD med Windows 10 på. Det jag vill göra är att plocka ur den och koppla in min gamla 120gb SSD och 1TB HDD i den.

Kan jag göra det utan vidare? Finns något jag behöver tänka på eller något hinder med Windows 10?
Hade varit skönt att bara flytta över mina gamla hårddiskar som de är (med alla program och spel etc), om det går. Kommer det bli problem?

Permalänk
Medlem

Ett par dagar är för liten tid för att det skall bli torrt under kretsarna - sådan behöver en vecka minst i varmt och torrt utrymme - och man får inte strömsätta något alls ens för kort stund innan dess. En viktig sak att ta bort lika fort som nätsladden är CMOS-batteriet då den lilla batteriet kan driva på mycket i korrosion på ledare som på något sätt är berörda till kretsarna som i sin tur matas av CMOS-batteriet

Nu har du dessvärre varit för het på gröten och det kan har förvärrat situationen snabbt med korrosion på de delar under korten och kretsarna som ännu inte var fulltorra.

det fins en sak till att ha minnet - vatten på spänninsgregulatorer på moderkortet som tex. matar CPU kan gå bärsärkargång när vatten hamnar i spänningsåterkopplings-delarna och du kan ha fått spänningsrusning som kan ha skadat CPU och andra kretsar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RandS:

Har lite av en följdfråga här: Orkade inte mecka mer med gamla datorn, så köpte en (beg) dator att ersätta den med.

Vill nu flytta över mina gamla hårddiskar till den nya datorn, då de är ok. Nya datorn har en 120gb SSD med Windows 10 på. Det jag vill göra är att plocka ur den och koppla in min gamla 120gb SSD och 1TB HDD i den.

Kan jag göra det utan vidare? Finns något jag behöver tänka på eller något hinder med Windows 10?
Hade varit skönt att bara flytta över mina gamla hårddiskar som de är (med alla program och spel etc), om det går. Kommer det bli problem?

Om den nya datorn har en annan Windows-licens än den gamla, tex, Win10Pro istället för Win10Home, så kan det eventuellt bli problem med aktiveringen av Windows, men annars bör det inte vara några problem.

Du kan alltid prova.
Ta ut samtliga hårddiskar ur den nya datorn och koppla in dina gamla. Gå in i UEFI/BIOS, och se till att du får rätt diskar i rätt bootordning på hårddiskarna. Du kan tex börja med att bara koppla in systemdisken.

När allt fungerar, så kan du stänga ner datorn och koppla in de hårddiskar som följde med den nya datorn på en port "med högre nummer", så bör den hamna som sekundära, och du bör kunna formatera dessa i Windows, eller så lägger du den på hyllan ett tag och väntar på att se om något eventuellt problem uppstår som gör att du vill koppla in den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om den nya datorn har en annan Windows-licens än den gamla, tex, Win10Pro istället för Win10Home, så kan det eventuellt bli problem med aktiveringen av Windows, men annars bör det inte vara några problem.

Du kan alltid prova.
Ta ut samtliga hårddiskar ur den nya datorn och koppla in dina gamla. Gå in i UEFI/BIOS, och se till att du får rätt diskar i rätt bootordning på hårddiskarna. Du kan tex börja med att bara koppla in systemdisken.

När allt fungerar, så kan du stänga ner datorn och koppla in de hårddiskar som följde med den nya datorn på en port "med högre nummer", så bör den hamna som sekundära, och du bör kunna formatera dessa i Windows, eller så lägger du den på hyllan ett tag och väntar på att se om något eventuellt problem uppstår som gör att du vill koppla in den igen.

Tack för tipset! Rätt säker på att det är samma sort (Windows 10 Home) på båda. Kopplar i så fall ur den nya SSD:n ur nya och sedan först in min gamla system SSD och kollar så att den går bra och sedan HDD:n.

Permalänk
Medlem

Ytterligare följdfråga om SSD:erna. Kollade upp den nyare SSD:n och det är en Sandisk Plus 120gb från 2015 att jämföra med min Intel Series 320 120gb från 2011. Tittar man på en jämförelse här: https://ssd.userbenchmark.com/Compare/SanDisk-SSD-Plus-120GB-...

Enligt den verkar den nyare bara rätt så mycket snabbare. Kommer jag märka någon skillnad? Är det ens någon idé att ha min gamla SSD som systemdisk längre eller borde jag bara använda den nyare?
Om jag ska ta den nya, finns det något smidigt sätt att föra över allt från min gamla SSD till den nya, eller är det inte värt besväret?
Tack för alla bra svar så här långt. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av RandS:

Ytterligare följdfråga om SSD:erna. Kollade upp den nyare SSD:n och det är en Sandisk Plus 120gb från 2015 att jämföra med min Intel Series 320 120gb från 2011. Tittar man på en jämförelse här: https://ssd.userbenchmark.com/Compare/SanDisk-SSD-Plus-120GB-...

Enligt den verkar den nyare bara rätt så mycket snabbare. Kommer jag märka någon skillnad? Är det ens någon idé att ha min gamla SSD som systemdisk längre eller borde jag bara använda den nyare?
Om jag ska ta den nya, finns det något smidigt sätt att föra över allt från min gamla SSD till den nya, eller är det inte värt besväret?
Tack för alla bra svar så här långt. 😊

Om du aldrig upplevde att den gamla var på något sätt slö, så skulle jag låta den gamla vara systemdisk, och sedan när allt fungerar, så skulle jag koppla in den nya som sekundär och installera spel med långa laddtider på denna.

Mycket tveksam till att du kommer märka någon jättestor skillnad på dessa två diskar som systemdisk.

När det kommer till Windows, så är det egentligen accesstiden man vill åt snarare en extremt snabb fil-överföring.

Och ja, det finns verktyg för att klona en disk till en annan om man så önskar.

Permalänk
Medlem

Hej igen. Kände att det var bäst att sätta ytterligare en följdfråga om hårddiskarna här snarare än att starta en ny tråd.

Har nu fått igång nya datorn (som funkar klockrent) med min gamla sekundära HDD. Det var bara att koppla in och funkade som det skulle (fick bara installera om ett par program).
Har dock nu insett att vissa filer jag vill åt finns på min gamla SSD som var systemdisk (och som just nu finns kvar i gamla datorn). Kommer formatera min gamla SSD, men vill först flytta över de filerna (totalt kanske 100 Mb olika filer) till nya datorn innan jag gör det.

Frågan blir vad som händer om jag bara kopplar in min gamla SSD med windows 10 home installerat på i den nya datorn och bara drar igång? Kommer det förstöra något, eller kommer allt gå bra så länge jag bootar från nya datorns bef SSD med windows 10 Pro? Ska bara vara länge nog för att flytta över filerna från gamla till nya SSD. Behöver jag göra något särskilt eller är det bara att koppla in den, flytta över och sedan ta bort den?

Permalänk
Medlem

Vad har den gamla SSDn för typ av gränssnitt? (interface) SATA? M.2?
Om det är SATA så är det bara koppla in den på en högre numrerad SATA-port, starta datorn, så bör den ploppa upp på andra bokstäver (d:, e:, f:, vad som är ledigt).
Dyker den inte upp, så kan du behöva gå in i diskhanteraren och tilldela partitionen en bokstav.
Högerklicka på startmenyn och välj "diskhantering", annars (winknapp+r -> " diskmgmt.msc ").

Din nya dator har ju ingen aning om att den gamla systemdisken var systemdisk förut, så sålänge du inte pillar på Boot-ordning i UEFI/BIOS så ska det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Vad har den gamla SSDn för typ av gränssnitt? (interface) SATA? M.2?
Om det är SATA så är det bara koppla in den på en högre numrerad SATA-port, starta datorn, så bör den ploppa upp på andra bokstäver (d:, e:, f:, vad som är ledigt).
Dyker den inte upp, så kan du behöva gå in i diskhanteraren och tilldela partitionen en bokstav.
Högerklicka på startmenyn och välj "diskhantering", annars (winknapp+r -> " diskmgmt.msc ").

Din nya dator har ju ingen aning om att den gamla systemdisken var systemdisk förut, så sålänge du inte pillar på Boot-ordning i UEFI/BIOS så ska det inte vara några problem.

Det var det jag hoppades på. Allt är SATA, så kommer göra så.