Telefonförsäljning, varför är så många emot det?

Permalänk
Medlem

För många handlar det nog om att man ogärna vill bestämma sig på en gång, speciellt under verbal påverkan från okända. Man vill ta sin tid, läsa på, jämföra, fundera och slå till först när man är helt säker på vad man vill ha.

Att bli utsatt för verbala påtryckningar, oavsett hur skickligt formulerade, från okända via telefon gör att man definitivt INTE vill ha vad det än är de säljer. Även om man kanske hade tagit just det erbjudandet om man hade hittat det på nätet efter att i lugn och ro ha jämfört olika alternativ.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta om @Ondrejkaas fortfarande jobbar som telefonförsäljare... nu över tre år senare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ondrejkaas:

Jag jobbar som säljare idag, telefonförsäljare för att vara exakt. Och jag förstår inte riktigt varför det är så otroligt många som inte gillar försäljning över telefon?

Jag kommer till oändligt många som vägrar göra avtal via telefon. Med förklaringen "av den princip".
Hur kommer det sig att man inte gör avtal på telefon? Även fast vi har personuppgifterna framför oss?
Inte ens om det är hos ett företag man är kund hos idag?

Vad har ni för erfarenheter av telefonförsäljare?
Skulle ni någon gång ta något från en försäljare utan att vara kund hos företaget?
Klickar ni försäljare direkt eller lyssnar ni på vad vi har att säga?
Och helt enkelt era personliga åsikter och försäljare och försäljning?

Mvh, Säljare

Vill jag ha något letar jag själv reda på det, har faktiskt aldrig någonsin under alla mina år varit med om att en telefonförsäljare haft något jag vill ha till salu. Oftast är det skit man försöker kränga, eller så har man snott en kunddatabas som man ringer upp och ska ge en bättre deal. Var bara 2 veckor sedan som en säljare ringde och försökte locka över mig till Tre, jag använder Telia familjeabonnemang och ifrågasatte hur denna säljare kunde veta så mycket om mitt abb hos Telia. Han slängde på luren i örat på mig, jag ringde upp Telia som ska rota i hur deras uppgifter om mig kunnat hamna i säljarens händer.

Telefonsäljare håll er borta från mig, jag kommer inte vara trevlig när ni ringer och stör mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vill jag ha något letar jag själv reda på det, har faktiskt aldrig någonsin under alla mina år varit med om att en telefonförsäljare haft något jag vill ha till salu. Oftast är det skit man försöker kränga, eller så har man snott en kunddatabas som man ringer upp och ska ge en bättre deal. Var bara 2 veckor sedan som en säljare ringde och försökte locka över mig till Tre, jag använder Telia familjeabonnemang och ifrågasatte hur denna säljare kunde veta så mycket om mitt abb hos Telia. Han slängde på luren i örat på mig, jag ringde upp Telia som ska rota i hur deras uppgifter om mig kunnat hamna i säljarens händer.

Telefonsäljare håll er borta från mig, jag kommer inte vara trevlig när ni ringer och stör mig.

Sedan brukar alltid telefon och gatuförsäljare kunna "garantera lägre kostnad än jag har idag". Även om man säger att man har kontantkort och inte är intresserad av ett abonnemang eller ny telefon. Fri surf har man via jobbet eller kör Wifi liksom.

De slänger gärna ur sig påståenden utan att veta vad kunden har idag liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Skulle vara intressant att veta om @Ondrejkaas fortfarande jobbar som telefonförsäljare... nu över tre år senare.

Tror oddsen att vi får svar på den frågan är i limbo tyvärr, Senast aktiv2017-05-15 16:47

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Köper aldrig via telefon för
1. Risken att bli lurad.
2. Vill ofta tänka igenom mitt köp
3. Vill jämföra med andra liknande produkter och tjänster först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Brukar svara på dom flesta samtal jag misstänker är försäljare, inte utlandssamtal så klart dock.
Säger att jag ska gå och hämta något, alternativt rådfråga min sambo eller dylikt, och sen bara låta dom vänta i limbo. Rekordet om jag minns rätt är på dryga halvtimmen, hann gå och duscha och laga lunch under tiden han väntade.

På den gamla goda tiden med hemtelefon brukade jag låta intresserad men stressad och be dom ringa tillbaka nästa dag vid 2. Alltid spännande att komma hem från jobbet och se hur många missade samtal man hade. Om jag kommer ihåg rätt så var rekordet ca 30 missade samtal under en veckas tid från samma nummer.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

På den gamla goda tiden med hemtelefon brukade jag låta intresserad men stressad och be dom ringa tillbaka nästa dag vid 2. Alltid spännande att komma hem från jobbet och se hur många missade samtal man hade. Om jag kommer ihåg rätt så var rekordet ca 30 missade samtal under en veckas tid från samma nummer.

Haha! Good idea!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Numera är det väl bara att nixa mobilen, jag tror jag max har fått 5 samtall från nasare på 5år

Permalänk
Inaktiv

Jag har bara gått med på en deal en gång via telefon. Slutade med att jag inte fick det jag blivit lovad, inte heller fick jag tillbaka mina pengar. Det var ett stort välkänt svenskt företag, men när jag i efterhand kollade upp anmälningar till konsumentverket så hade företaget massvis. Tråkigt att deras produkter är bra, när de behandlar sina kunder som skit. Sedan dess tackar jag aldrig aldrig någonsin ja till något över telefon. Inte heller köper jag en enda sak från det företaget. Brukar även avråda vänner från att ge pengar till detta företag.

Permalänk
Avstängd

Jag minns att jag tackade ja till en mobilförsäkring som jag aldrig fick användning av så då var det bara att avsluta efter ett års pengar kastade i sjön.

Jag har själv arbetat som telefonförsäljare för typ 10 år sedan då man satt och arbetade i Excel-dokument och fick hålla på med att bocka av vilka man ringt, vilka man skulle ringa upp osv.

Man fick även skriva adresserna själva på kuverten när man lyckades sälja. Fick 20 kr provision för varje såld. En sommar lyckades jag dra in ca 8000 kr i provision vilket var rätt bra gjort tycker jag. Minns att jag köpte en dator för pengarna och fick även då "cykel på köpet" (The Latin Kings-snubben i reklamen).

Det lustigaste TELEFONSAMTALET jag haft är när jag kom till "Dövas Förening" (ja, de har en TELEFON!) för att sälja Mr Music-CD-skivor. Va? Dövas Förening som LYSSNAR på Mr. Music? Ja, musiken kanske är så illa att man bara vill känna vibrationerna i öronhåret!

Jag tror att många avskyr telefonförsäljare för det är extremt dålig tajmad och icke-riktad marknadsföring. Dessutom är det som många andra tagit upp: det är i princip ALDRIG billigare än att köpa det från andra håll och det är matematiskt sunt förnuft varför det är så.

Hur kan en telefonförsäljare, EN MELLANHAND, erbjuda ett lägre pris än om du köper direkt från företaget? Visst finns det abonnemangsupplägg som kan verka billigare men oftast finns det en hake, för telefonförsäljaren och telekombolaget måste ju få sin bit av kakan, eller hur?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ondrejkaas:

Jag jobbar som säljare idag, telefonförsäljare för att vara exakt. Och jag förstår inte riktigt varför det är så otroligt många som inte gillar försäljning över telefon?

Jag kommer till oändligt många som vägrar göra avtal via telefon. Med förklaringen "av den princip".
Hur kommer det sig att man inte gör avtal på telefon? Även fast vi har personuppgifterna framför oss?
Inte ens om det är hos ett företag man är kund hos idag?

Vad har ni för erfarenheter av telefonförsäljare?
Skulle ni någon gång ta något från en försäljare utan att vara kund hos företaget?
Klickar ni försäljare direkt eller lyssnar ni på vad vi har att säga?
Och helt enkelt era personliga åsikter och försäljare och försäljning?

Mvh, Säljare

Vill jag köpa något så tar jag kontakt med företaget ifråga som säljer varan eller tjänsten.

Förstår personligen inte hur dessa jobb ens kan få existera.

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Jag tror att många avskyr telefonförsäljare för det är extremt dålig tajmad och icke-riktad marknadsföring. Dessutom är det som många andra tagit upp: det är i princip ALDRIG billigare än att köpa det från andra håll och det är matematiskt sunt förnuft varför det är så.

Det mesta som säljs över telefon är sånt som dom flesta har, el, försäkring, bredband osv.

Sen finns det vissa som försöker sälja skit som tandborstar och strumpor

Permalänk
Medlem

Blev uppringd av en säljare som vägrade acceptera att jag inte va intresserad av det han erbjöd. Han försökte kränga trosor till mig och på den tiden va jag singel också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mmwhatyousay:

Det mesta som säljs över telefon är sånt som dom flesta har, el, försäkring, bredband osv.

Sen finns det vissa som försöker sälja skit som tandborstar och strumpor

Jag är rätt säker på att det är fler som har tandborste och kalsonger jämför med bredband...

Permalänk
Medlem

Telefonförsäljning är ju ett yrke det med. Jag har inget emot telefonförsäljare som kan ta ett nej. Men om de efter ett par tre "Jag är inte intresserad" inte ger sig så är det av med handskarna.

För många år sedan hade jag en "Oberoende EL-Mäklare" som ringde mig och skulle ge mig mitt livs erbjudande.
Jag talade om två gånger att jag inte var intresserad men killen gav sig inte.

- Han: "Hur mycket el förbrukar du idag"
- Jag: Ingen aning.
- Han: Hur bor du, Villa eller lägenhet.
- Jag: Lägenhet på ca 100 kvadrat.
- Han: "Då borde jag kunna få ner kostnaden för din el till XXX Kr".
- Jag: Då betalar jag mindre idag, och som sagt jag är inte intresserad.
- Han "Jag ska kolla runt lite. Jag återkommer till dig"
- Jag: Med en vänlig ton, Nej gör inte det för jag är inte intressead.

Dagen efter ringer killen igen. Jag påpekar ett par gånger att jag inte är intresserad. Men han tycker att han har en ny leverantör
och nu kan jag få ner din elkostnad till XXXX kr. Svarar artigt att då betalar jag mindre idag. Han säger att han ska kolla mer och återkomma. Jag svarar ,ed en vänlig ton att gör inte det för jag är inte intresserad.

SÅ där håller det på i nästan en vecka. Varje dag ringer han och har ett nytt pris, jag svarar att jag betalar mindre idag. Han vill återkomma och jag säger med en vänlig ton att "gör inte det för jag är inte intresserad".

Efter många samtal säger försäljaren tillslut att "Du måste ha ett riktigt bra elavtal, jag kan inte få ner priset mer. Får jag fråga
vad du betalar idag?" Jag svarar att jag betalar inte något extra för elen. Den ingår i hyran...
Killen blir skitsur för att jag slösat bort hans tid. Hoppas att han lärde sig vad "Jag är inte intressead" Eller "ring inte tillbaka" betyder.

Permalänk
Medlem

Telefonförsäljning fungerar bara inte på mig. Det är fortfarande ingen som har ringt och prickat in en produkt inom mina intressen och som jag villhöver. Så enkelt är det och dessutom väldigt logiskt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Jag tycker ofta telefonförsäljares beteende hamnar under ofredande. De ringer på arbetstid när man jobbar och får avbryta sitt arbete för att svara på frågor som om man är intresserad av att köpa kalsonger på postorder. De vet mycket väl om att de sitter skyddad bakom ett anonymt nummer och kan bete sig så. Hade betett sig likadant på stan en kväll, där de hoppar ut i trafiken stoppar en bilist och frågar denna om den är intresserad av att köpa några kalsonger så är det farligare.

Det handlar liksom att ska man störa någon i arbetet så får man ha något vettig skäl att göra det för. Är det en struntsak så hamnar ens beteende enbart under ofredande.

Permalänk
Inaktiv

Dags att damma av tråden känner jag. Har senaste veckan haft i det närmaste telefonterror från skojarna på Kraftviken Energi. Har varit ganska lugnt ett tag, bortsett från hjärndöda miffon som ringer och vill prata lån.

Hur ser det ut för er andra?

Permalänk
Medlem

Idag har det ringt 7 ggr från samma j***a nummer, och när jag sökte på det så är det en telefonförsäljare.

Finns det inget mer man kan göra än att blockera nummret? För de fortsätter ju att ringa till andra stackare.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Jag kommer in med lite åtankara av det jag läst här i tråden. Jag har en bakgrund inom studier i marknadsföring och försäljning samt att jag även idag jobbar med framförallt digital marknadsföring. Min synpunkt på att många här påstår sig sig inte lyssna på försäljare för att "dem bara är intresserade av det som dem själva letar upp" är lika falsk som man påstår sig försäjare brukar va. Det finns även studier på det, de människor som tror sig vara minst påverkade av marknadsföring brukar i själva verkat vara dem som påverkas mest. Vart du än går idag, vart du än kollar på via nätet så kommer du hitta reklam. Reklam på produker du inte ens skänker en tanke på att du skulle köpa. Men ändå så printas dem stora varumärkena, som du ser överallt, in i ditt huvud och inte bara köper du deras produkter, vi blir en del av deras fanclub, vi förmedlar deras ord vidare till andra. Tro inte att telefonförsäljning hade funnits om det inte hade funkat och att det inte var lönsamt. Räkna på det, hur många på 1000 personer tror du köper något pågrund av en youtubeannons, eller en googleannons. Beroende på produkt så skulle en hitrate på 1-2 procent kunna vara extremt lönsamt.

För det andra så gillar jag inte rekalm och annonser men när det är en bra produkt så gör jag det. Jag vill bara ha kontakt med det jag själv söker, finns det något mer svenskt än så? Jätte mycket saker i livet kommer oförväntat, bra saker också. Även produkter och tjänster, folk kan ge mig saker som jag hade någon anning om och hur sprids, saker, information och tjänster? Via våra kommunikationsmedel, mun och ögon. Varje gång jag sitter och kollar på en youtube video så inleds det alltid av en kort presentation av videons sponsor och en produkt som jag inte vill ha. Men vad gör det mig för något ont, speciellt om kreatören gör det till en liten rolig grej med inlevelse och spelar med orden. Om något så förlorar jajg bara 2 minuter av min tid och jag kanske får lära mig något eller så i VÄRSTAAA fall så är det en produkt som jag inser att den vill jag faktiskt ha, för det finns bra produkter som försäljare säljer. När jag drev eget företag så ringde B2B försäljare mig angående olika tjänster och jag minns att det var flera gånger jag tyckte erbjudandet var väldigt intressant. Jag har aldrig köpt något på telefon men det var intressant och jag minns att jag hade långa samtal med just en telefonförsäljare där och han förklarade hur saker funkar, och resonerade med mig och det var en bra tjänst dem erbjöd mig.

Så för att komma in på tredje punkten, det allra dummaste man kan göra om man inte vill bli uppringd av försäljare är att klicka dem. Om du gör det så garanterar jag dig att du kommer bli spamm uppringd av telefonförsäljare efter det. Det kommer att registreras dirrekt som ett icke svar för att kunden snabbt ska ringas upp igen, en smäll tillbaka helt enkelt för dåligt uppförande. Var bara så konkret som möjligt till varför du inte vill ha det, är det ett seriöst företag så kommer din anledning registreras som ett skäll till att du inte rings tillbaka på ett bra tag eller aldrig igen. Och om det är så hemskt för dig ändå dra en vitlögn och säg att du sitter i skulder på kronofogden eller att du inte längre äger den fastigheten eller hur som helst, då garanteras du att inte bli uppringd igen.

Men jag måste bara avsluta med en sista punkt. Majoriteten av alla telefonförsäljare är unga, det är deras första jobb. Försäljning generellt sett är ett steg in i arbetslivet, de är oftast en bra egenskap på ett cv och ger en bra inkomst för unga som inte vill bli blåsta på restauranger, cafeer och i snabbmatsbranchen. Och för att vara helt ärlig så finns det inte så mycket arbeten att välja på längre för många unga. Det finns bluffare i alla brancher och dem ska bort, men om det är en ärlig försäljare på ett ärligt företag, han säljer något som kanske gud förbjud en äldre tant är lite intresserad av, hon vet ju också att det på andra sidan luren sitter en tonåring på sitt första jobb som blir jätte glad att han får en liten bonus på att hon köper av just honom. Jag vet hur glad man blev som barn när man sålde totalt överprisad skit i julkataloger till sina grannar. Men dem köpte enbart för att stötta dig, det är väl ingen hemliget. Tänk bara tanken av att man skulle smälla igen dörren på ett barn sådär för att man inte är intresserad. Dem som ringer er är inte barn, men i många fall så nära man kan komma. Är det inget man är intresserad av så är det ok, är det ett oseriöst företag så hoppas vi att dem får betala för sina bedrägerier. Men jag tycker dock det är helt orimligt att bedriva en hatkampanj på en branch där så många av våra unga jobbar, det är faktiskt positivt och inte negativt, tänk på det nästa gång du blir sur i luren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidshambo:

Jag kommer in med lite åtankara av det jag läst här i tråden. Jag har en bakgrund inom studier i marknadsföring och försäljning samt att jag även idag jobbar med framförallt digital marknadsföring. Min synpunkt på att många här påstår sig sig inte lyssna på försäljare för att "dem bara är intresserade av det som dem själva letar upp" är lika falsk som man påstår sig försäjare brukar va. Det finns även studier på det, de människor som tror sig vara minst påverkade av marknadsföring brukar i själva verkat vara dem som påverkas mest. Vart du än går idag, vart du än kollar på via nätet så kommer du hitta reklam. Reklam på produker du inte ens skänker en tanke på att du skulle köpa. Men ändå så printas dem stora varumärkena, som du ser överallt, in i ditt huvud och inte bara köper du deras produkter, vi blir en del av deras fanclub, vi förmedlar deras ord vidare till andra. Tro inte att telefonförsäljning hade funnits om det inte hade funkat och att det inte var lönsamt. Räkna på det, hur många på 1000 personer tror du köper något pågrund av en youtubeannons, eller en googleannons. Beroende på produkt så skulle en hitrate på 1-2 procent kunna vara extremt lönsamt.

För det andra så gillar jag inte rekalm och annonser men när det är en bra produkt så gör jag det. Jag vill bara ha kontakt med det jag själv söker, finns det något mer svenskt än så? Jätte mycket saker i livet kommer oförväntat, bra saker också. Även produkter och tjänster, folk kan ge mig saker som jag hade någon anning om och hur sprids, saker, information och tjänster? Via våra kommunikationsmedel, mun och ögon. Varje gång jag sitter och kollar på en youtube video så inleds det alltid av en kort presentation av videons sponsor och en produkt som jag inte vill ha. Men vad gör det mig för något ont, speciellt om kreatören gör det till en liten rolig grej med inlevelse och spelar med orden. Om något så förlorar jajg bara 2 minuter av min tid och jag kanske får lära mig något eller så i VÄRSTAAA fall så är det en produkt som jag inser att den vill jag faktiskt ha, för det finns bra produkter som försäljare säljer. När jag drev eget företag så ringde B2B försäljare mig angående olika tjänster och jag minns att det var flera gånger jag tyckte erbjudandet var väldigt intressant. Jag har aldrig köpt något på telefon men det var intressant och jag minns att jag hade långa samtal med just en telefonförsäljare där och han förklarade hur saker funkar, och resonerade med mig och det var en bra tjänst dem erbjöd mig.

Så för att komma in på tredje punkten, det allra dummaste man kan göra om man inte vill bli uppringd av försäljare är att klicka dem. Om du gör det så garanterar jag dig att du kommer bli spamm uppringd av telefonförsäljare efter det. Det kommer att registreras dirrekt som ett icke svar för att kunden snabbt ska ringas upp igen, en smäll tillbaka helt enkelt för dåligt uppförande. Var bara så konkret som möjligt till varför du inte vill ha det, är det ett seriöst företag så kommer din anledning registreras som ett skäll till att du inte rings tillbaka på ett bra tag eller aldrig igen. Och om det är så hemskt för dig ändå dra en vitlögn och säg att du sitter i skulder på kronofogden eller att du inte längre äger den fastigheten eller hur som helst, då garanteras du att inte bli uppringd igen.

Men jag måste bara avsluta med en sista punkt. Majoriteten av alla telefonförsäljare är unga, det är deras första jobb. Försäljning generellt sett är ett steg in i arbetslivet, de är oftast en bra egenskap på ett cv och ger en bra inkomst för unga som inte vill bli blåsta på restauranger, cafeer och i snabbmatsbranchen. Och för att vara helt ärlig så finns det inte så mycket arbeten att välja på längre för många unga. Det finns bluffare i alla brancher och dem ska bort, men om det är en ärlig försäljare på ett ärligt företag, han säljer något som kanske gud förbjud en äldre tant är lite intresserad av, hon vet ju också att det på andra sidan luren sitter en tonåring på sitt första jobb som blir jätte glad att han får en liten bonus på att hon köper av just honom. Jag vet hur glad man blev som barn när man sålde totalt överprisad skit i julkataloger till sina grannar. Men dem köpte enbart för att stötta dig, det är väl ingen hemliget. Tänk bara tanken av att man skulle smälla igen dörren på ett barn sådär för att man inte är intresserad. Dem som ringer er är inte barn, men i många fall så nära man kan komma. Är det inget man är intresserad av så är det ok, är det ett oseriöst företag så hoppas vi att dem får betala för sina bedrägerier. Men jag tycker dock det är helt orimligt att bedriva en hatkampanj på en branch där så många av våra unga jobbar, det är faktiskt positivt och inte negativt, tänk på det nästa gång du blir sur i luren.

Mitt första jobb var som telefonförsäljare. Dock lite mer åt det seriösa hållet. Var oftast befintliga kunder och dagtid samt en del åt företag.
Men hände ibland att man fick jobba på kvällen åt tex Telia. Där blev det helt andra typer av samtal och inte alltid så trevliga.

Det var ett helt OK förstajobb. Inget jag ångrar.
Sedan har jag haft svårt med tal och alltid mumlat mer eller mindre. Detta jobb hjälpte otroligt mycket med det. Var nog nära på att dö när jag ringde mitt första samtal. Men det blev snabbt bättre och mot slutet var jag väldigt bekväm med att prata och vara tydlig.

Eftersom jag suttit där själv så försöker jag vara ganska så snäll om någon telefonsäljare ringer. Vissa är Bra men vissa är också riktigt dåliga. Värst är väl de som läser av ett manus som en robot utan någon som helst pause. Och när man försöker stoppa och fråga om något blir de helt ställda, för att sedan fortsätta med manuset.
Men det kan ju vara några av deras första samtal också.
Tyvärr finns det många dåliga företag inom telefonförsäljning.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av davidshambo:

Jag kommer in med lite åtankara av det jag läst här i tråden. Jag har en bakgrund inom studier i marknadsföring och försäljning samt att jag även idag jobbar med framförallt digital marknadsföring. Min synpunkt på att många här påstår sig sig inte lyssna på försäljare för att "dem bara är intresserade av det som dem själva letar upp" är lika falsk som man påstår sig försäjare brukar va. Det finns även studier på det, de människor som tror sig vara minst påverkade av marknadsföring brukar i själva verkat vara dem som påverkas mest. Vart du än går idag, vart du än kollar på via nätet så kommer du hitta reklam. Reklam på produker du inte ens skänker en tanke på att du skulle köpa. Men ändå så printas dem stora varumärkena, som du ser överallt, in i ditt huvud och inte bara köper du deras produkter, vi blir en del av deras fanclub, vi förmedlar deras ord vidare till andra. Tro inte att telefonförsäljning hade funnits om det inte hade funkat och att det inte var lönsamt. Räkna på det, hur många på 1000 personer tror du köper något pågrund av en youtubeannons, eller en googleannons. Beroende på produkt så skulle en hitrate på 1-2 procent kunna vara extremt lönsamt.

För det andra så gillar jag inte rekalm och annonser men när det är en bra produkt så gör jag det. Jag vill bara ha kontakt med det jag själv söker, finns det något mer svenskt än så? Jätte mycket saker i livet kommer oförväntat, bra saker också. Även produkter och tjänster, folk kan ge mig saker som jag hade någon anning om och hur sprids, saker, information och tjänster? Via våra kommunikationsmedel, mun och ögon. Varje gång jag sitter och kollar på en youtube video så inleds det alltid av en kort presentation av videons sponsor och en produkt som jag inte vill ha. Men vad gör det mig för något ont, speciellt om kreatören gör det till en liten rolig grej med inlevelse och spelar med orden. Om något så förlorar jajg bara 2 minuter av min tid och jag kanske får lära mig något eller så i VÄRSTAAA fall så är det en produkt som jag inser att den vill jag faktiskt ha, för det finns bra produkter som försäljare säljer. När jag drev eget företag så ringde B2B försäljare mig angående olika tjänster och jag minns att det var flera gånger jag tyckte erbjudandet var väldigt intressant. Jag har aldrig köpt något på telefon men det var intressant och jag minns att jag hade långa samtal med just en telefonförsäljare där och han förklarade hur saker funkar, och resonerade med mig och det var en bra tjänst dem erbjöd mig.

Så för att komma in på tredje punkten, det allra dummaste man kan göra om man inte vill bli uppringd av försäljare är att klicka dem. Om du gör det så garanterar jag dig att du kommer bli spamm uppringd av telefonförsäljare efter det. Det kommer att registreras dirrekt som ett icke svar för att kunden snabbt ska ringas upp igen, en smäll tillbaka helt enkelt för dåligt uppförande. Var bara så konkret som möjligt till varför du inte vill ha det, är det ett seriöst företag så kommer din anledning registreras som ett skäll till att du inte rings tillbaka på ett bra tag eller aldrig igen. Och om det är så hemskt för dig ändå dra en vitlögn och säg att du sitter i skulder på kronofogden eller att du inte längre äger den fastigheten eller hur som helst, då garanteras du att inte bli uppringd igen.

Men jag måste bara avsluta med en sista punkt. Majoriteten av alla telefonförsäljare är unga, det är deras första jobb. Försäljning generellt sett är ett steg in i arbetslivet, de är oftast en bra egenskap på ett cv och ger en bra inkomst för unga som inte vill bli blåsta på restauranger, cafeer och i snabbmatsbranchen. Och för att vara helt ärlig så finns det inte så mycket arbeten att välja på längre för många unga. Det finns bluffare i alla brancher och dem ska bort, men om det är en ärlig försäljare på ett ärligt företag, han säljer något som kanske gud förbjud en äldre tant är lite intresserad av, hon vet ju också att det på andra sidan luren sitter en tonåring på sitt första jobb som blir jätte glad att han får en liten bonus på att hon köper av just honom. Jag vet hur glad man blev som barn när man sålde totalt överprisad skit i julkataloger till sina grannar. Men dem köpte enbart för att stötta dig, det är väl ingen hemliget. Tänk bara tanken av att man skulle smälla igen dörren på ett barn sådär för att man inte är intresserad. Dem som ringer er är inte barn, men i många fall så nära man kan komma. Är det inget man är intresserad av så är det ok, är det ett oseriöst företag så hoppas vi att dem får betala för sina bedrägerier. Men jag tycker dock det är helt orimligt att bedriva en hatkampanj på en branch där så många av våra unga jobbar, det är faktiskt positivt och inte negativt, tänk på det nästa gång du blir sur i luren.

Att tro att man ej påverkas av reklam etc är ett intressant ämne.
Problemet med telefonförsäljare är att de i stor grad ofredar folk.
De ringer t.ex. på vanlig arbetstid, man håller på med något viktigt och får avbryta detta för att ta emot ett samtal med någon som försöker sälja mer eller mindre ren dritt till en.

När alla seriösa personer som kontaktar inte ringer till ens telefon om det inte är något akut. De flesta drar först ett ett meddelande och frågar om man är ledig för att ta ett samtal? Vissa extremister lämnar inte ens ut deras telefonnummer i mailen till alla som de jobbar emot, för de vill inte ta emot samtal direkt från alla.

Så telefonförsäljare behöver lära sig hur man undviker att störa folk som håller på att arbeta. Precis som alla andra i ens bekantskapskrets, arbetskollegor, kunder, samarbetspartners behärskar.

I vissa arbeten kan man lägga telefonen från sig. Ja då har man inte detta problem. Men vi andra måste svara på telefonsamtal inom någon minut om det kommer.

Permalänk
Medlem

Tycker synd om säljarna som tvingas in i ett oärligt jobb. Vidriga företag som står bakom. Förlitar sig på att lura gamla och mindre begåvade. Borde vara olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidshambo:

Vart du än går idag, vart du än kollar på via nätet så kommer du hitta reklam.

Nja, inte riktigt va? Jag har faktiskt, tack vare reklamblockerare, en i stort sett helt reklamfri vardag. Sidor jag är inne på får reklamen bortplockad genom reklamblockerarna. Youtube har jag premium på. Jag kollar aldrig på reklamkanaler på TV, med undantag för enstaka sportevenemang, men då stänger jag av ljudet och växlar till nåt annat under reklamavbrotten. Jag lyssnar aldrig på radio med reklam. Kvar är de skyltar i gatumiljö som jag inte kan göra mycket åt. Planscher i busshållplatser, på skyltar, på kollektivtrafikfordon. Och sen enstaka annonser i medlemstidningar jag får hem, men som jag sällan läser.

Jag svarar aldrig på samtal med dolt eller okänt nummer, om jag inte specifikt väntar samtal (t ex från vården), och alla samtal som kommer från nummer som jag ser finns reggade som försäljning eller liknande, hamnar på blocklistan. Det är nog 14 år sen jag senast pratade med en telefonförsäljare.

Jag tycker att det borde vara förbjudet för företag att ringa människor utan att det finns en etablerad och pågående kundrelation. Dvs, all telefonförsäljning eller liknande borde vara totalförbjuden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag svarar aldrig på samtal med dolt eller okänt nummer, om jag inte specifikt väntar samtal (t ex från vården), och alla samtal som kommer från nummer som jag ser finns reggade som försäljning eller liknande, hamnar på blocklistan. Det är nog 14 år sen jag senast pratade med en telefonförsäljare.

Jag tycker att det borde vara förbjudet för företag att ringa människor utan att det finns en etablerad och pågående kundrelation. Dvs, all telefonförsäljning eller liknande borde vara totalförbjuden.

Sjukt att det har blivit så här. När jag var liten svarade man i telefon. Den som ringer antogs antingen ha ett riktigt ärende eller vara en bekant. Numera är det en kamp att filtrera bort alla säljare som försöker komma åt en via telefon, ringa på dörren, kampanja på youtube osv.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Sjukt att det har blivit så här. När jag var liten svarade man i telefon. Den som ringer antogs antingen ha ett riktigt ärende eller vara en bekant. Numera är det en kamp att filtrera bort alla säljare som försöker komma åt en via telefon, ringa på dörren, kampanja på youtube osv.

Jag kan nog räkna på en hand antal säljare som ringt mig det senaste 10 åren. Jag ger dock inte ut mitt nummer lite var stans

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag får samtal varje dag och svarar inte och blockerar numret. Men de ringer från olika nummer hela tiden och ändrar sista siffrorna så det inte är blockat. Råkar man svara och man säger ”Sluta ringa!” Så skiter de totalt i det.

Skulle aldrig köpa något av en telefonförsäljare. Jag har jobbat på kundservice på ett ställe där jag satt bredvid säljarna och fick höra dem. De säger vad som helst för att få sälj. Om det är sant eller inte verkar inte spela någon roll för dem alls. De låtsas vara Telia eller den operatör kunden har och säger saker som att ”vi har nyss uppgraderat masterna i ditt område” fast det inte stämmer. Så de kan sälja in tex 3 till en person där 3 inte ens har täckning. De skiter fullständigt i det. Allt är sälj sälj sälj. Om kunderna blir nöjda eller skitsura bryr de sig inte om. Min styvfar sålde de till och med in Comviq på för några år sedan fast han redan hade ett Comviq abonnemang. ”Vi ska bara göra det billigare” påstod de men istället kom ett nytt abonnemang så han hade 2 och det var dessutom dyrare.

Om man undrar varför folk hatar säljare så är det för att de gjort allt för att förtjäna det. Men det är inte alltid deras fel. Ofta är det de enda jobb som finns när man är ung utan erfarenhet. Företagen sätter också så man är beroende av sälj och provision för att överleva för grundlönen är obefintlig eller minimal på många ställen. Mitt första jobb var försäljning utan grundlön och 100kr per sälj. Så man var tvungen att sälja för att överleva. Jag lämnade dock stället fort som attan för jag hatade att försöka pracka på folk saker de inte behöver. Men som sagt jobbat bredvid säljare i flera år. Fått höra alla klagomål för de sålt på klart dementa personer eller personer som klart inte ens kanna svenska. Ljugit om att man får gratis iPhone eller att det kostar 10kr i månaden.

Är jag intresserad av att byta så håller jag själv koll på vad som är bäst. Det är lättare är någonsin att själv jämföra tjänster på nätet. Tyvärr så är det många av dem om man använder där de sedan säljer vidare uppgifterna till försäljning så använder inte jämförelse sidor men man kan gå in på respektive bolags sida och titta själv.

Att många ringer från 010 nummer numera är också extremt irriterande. Man väntar samtal från läkare så man behöver svara men så är de från ”Telia”. För det första är det oftast outsourcing till skumma callcenters snarare än in house försäljare så de borde inte ens få sälja att de ringer från Telia utan snarare att de ringer från Xxxxxxx på uppdrag av Telia och för det andra så kan man inte lita på dem ändå.

Om jag råkar svara så brukar jag argt och bestämt be dem sluta ringa från 010 nummer som ska hållas för sjukvård och polis mm. Bara man skriver om dem gör att det kokar i blodet. Det borde vara förbjudet. Sätt dem på att städa gator eller gräva vägar eller vad som helst. Det skulle vara bättre för alla. Telefonförsäljning symboliserar allt det negativa med ”Consumerism”. Folk ska köpa saker oavsett om de har råd eller nytta av det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag kan nog räkna på en hand antal säljare som ringt mig det senaste 10 åren. Jag ger dock inte ut mitt nummer lite var stans

Ursäkta men hur F-n lyckas man med det? Varenda sak man ska göra eller köpa ber ju om mejl och telefonnummer sedan flera år tillbaka. Har man som jag haft ett nummer i 15 år så får man flera om dagen.

Min fru som haft sitt nummer kortare tid än mig har inte samma problem dock.

Men i Brasilien när jag var där skaffade jag kontantkort och utan att ens ge någon numret alls så fick man 10 sms om dagen med reklam. Så det finns värre ställen tydligen.

Jag undviker allt som är skumt så gott jag kan men varenda ställe kräver telefonnummer och säljer sen vidare uppgifterna. Till och med myndigheter sålde vidare uppgifterna åtminstone för några år sedan.

Varenda butik ska ha en som medlem och ha ens uppgifter. Och går man inte med så förlorar man massor med rabatter vilket man inte har råd med. ÖB, Rusta, Lidl, Ica, Hemköp, Willys, Coop, Stsdium, Team Sportia, Intersport, IKEA, OKQ8 är bara några av ställena man varit tvungen bli medlem i för kunna få rabatter. Och varje gång man beställer något på nätet måste man ju ange telefonnummer om inte annat för att kunna få SMS om leveransen.

Kanske det är bättre nu med GDPR men har man som sagt haft numret ett tag verkar det bara ”finnas” överallt. Blir inte förvånad om man fortfarande är med inregister som ”lättlurad kund” bara för man tackade ja till ett mobilabonnemang på telefon när man var 20 för 17 år sedan. Även fast jag inte har köpt något på telefon sedan dess.

Att bli av med mejl verkar lika svårt. Flög med Air Canada en gång 2005. Sedan dess blir man inte av med dem. Har sagt nej till utskick flera gånger men så plötsligt börjar de igen fast man inte ens besökt deras hemsida på 15 år. De slutar komma ett tag när man unsubscibar den börjar de igen utan anledning. Men åtminstone inte lika störande.

Ibland känner man att man skulle vilja bo ute på landet i Norrland utan någon kontakt med omvärlden alls förutom en dagstidning eller möjligen en radio med nyheter. Sen bara läsa böcker eller spela gamla spel som inte kräver internet. Men tror inte ens om man lever så att man kan undvika mobil och internet numera. Banken, skatten mm allt blir digitalt. Och det är i sig egentligen bra men allt annat är jobbigt. Och man bombsrderas av negativa nyheter hela tiden som bara ska få en att känna att allt är meningslöst. Ibland tänker man att man skulle må bättre om man sket i allt som hände utanför byn man bor i. Man har en lokaltidning där man för läsa om 80 åriga Agnes som stickat en kofta och bageriet som har semlor med hallonsmak för i år och inget mer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Svarar inte de allra flesta gånger. Det händer att jag svarar när jag vid något tillfälle är i andra tankar och glömmer kolla vad det är som ringer. Svarar enbart med mitt förnamn som inte går förvränga till något "Ja" och sedan säger jag bara Nej hela tiden tills jag lägger på. Litar inte på telefonförsäljare det minsta.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2