Vilket är det bästa Battlefield-spelet?

Permalänk
Skrivet av kapacitans:

Haft fantastiskt många roliga timmar i BF3.

Håller med! Både BF 2, 3, 4, 1 och V har jag säkert lagt närmare 5000 timmar på tillsammans om inte mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Modigt att ha med BF: Hardline. Spelet som alla ville glömma, även EA/DICE

Borde inte ens få hetat Battlefield tycker jag

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Dice: Hardline?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Bf1942 moden Desert Combat var ju riktigt kul.

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Medlem

BF4 > BFBC2 > BF1 > BF3 > BFV

Spelade inte under tiden när BF2 var populärt. BF3 har jag långt nere i listan pga att jag minns att jag ännu hade problem med att spelet kraschade ett halvt år efter release.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem

BF2. Dels var man väl i rätt ålder för att riktigt fastna för ett spel då, men i efterföljande spel saknades den där...lagkänslan. I ett spel med 30-mannalag blir det lätt lite deathmatch-känsla när det inte finns någon commander-roll som håller ihop allt.

BF3 drogs dessutom med ganska uddlöst anti-air vilket gav flyget fri lejd, en skicklig pilot kunde stänga ner ett helt lag så det blev rätt knepig dynamik på publika servrar. BF4 kändes mer balanserat men ändå kanske lite för likt BF3 för att riktigt få en ärlig chans.

Efter BF4 tappade jag intresset. Hur är lagkänslan i de nyare spelen? Känns det som ett samarbete även i större lag eller blir det mest en team deatchmatch av det än idag?

Styckeindelning
Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk

BF3 var sjukt bra på många sätt men känner ändå att det hör till en av de sista generationerna av spel där man ännu inte riktigt brydde sig om att patcha overpowered delar. T.ex blev ju sniper-apache-helikoptrar aldrig patchade.

Permalänk
Skrivet av ghoti:

BF2. Dels var man väl i rätt ålder för att riktigt fastna för ett spel då, men i efterföljande spel saknades den där...lagkänslan. I ett spel med 30-mannalag blir det lätt lite deathmatch-känsla när det inte finns någon commander-roll som håller ihop allt.

BF3 drogs dessutom med ganska uddlöst anti-air vilket gav flyget fri lejd, en skicklig pilot kunde stänga ner ett helt lag så det blev rätt knepig dynamik på publika servrar. BF4 kändes mer balanserat men ändå kanske lite för likt BF3 för att riktigt få en ärlig chans.

Efter BF4 tappade jag intresset. Hur är lagkänslan i de nyare spelen? Känns det som ett samarbete även i större lag eller blir det mest en team deatchmatch av det än idag?

Håller helt med i det du skriver. När Battlefield 2 kom ut (2005) så var jag 20 bast så jag var helt inne i det spelet. Lade ned massvis av timmar på det spelet! Banorna tyckte jag var helt fantastiska, balanserade vapen etc. Men visst så krävdes det en stark och tydlig Commander för att hålla ihop laget och för att man skulle kunna få ordning på att få order, d.v.s med anfall och försvar.

BF 3 och BF 4 var riktigt bra spel också. Tror jag ägnade flest antal timmar att spela BF 4.

Dagens BF spel som jag lirar (BF 1 och BF V) är riktigt bra (galet bra grafik, effekter etc). Kan nog bli lite av team deathmatch känsla där med fast om man ser till att lira med flera av ens kompisar i en squad och man kommunicerar via Discord så upplever jag ändå att man får till rätt schysst lagkänsla faktiskt, det måste jag ändå säga...

Permalänk

BF2142>BF2>BF BC2>BF4>BF3 ... resterande

Är nog ganska ensam om att gilla 2142 mest men jag låg ganska högrankad där världsligt sett så det kan nog vara glädjen över de som gör de...

Permalänk
Medlem

Jag älskade 1:an i alla fall. Kan iofs ha att göra med att jag var lite för ung för att kunna satsa på de andra, förutom kanske slutet på 3:an och 4:an men då hade jag istället en för dålig dator för att kunna spela det ordentligt. 5:an började jag spela ungefär precis dagen innan 5.2 patchen så där förstördes det spelet.

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av ghoti:

BF2. Dels var man väl i rätt ålder för att riktigt fastna för ett spel då, men i efterföljande spel saknades den där...lagkänslan. I ett spel med 30-mannalag blir det lätt lite deathmatch-känsla när det inte finns någon commander-roll som håller ihop allt.

BF3 drogs dessutom med ganska uddlöst anti-air vilket gav flyget fri lejd, en skicklig pilot kunde stänga ner ett helt lag så det blev rätt knepig dynamik på publika servrar. BF4 kändes mer balanserat men ändå kanske lite för likt BF3 för att riktigt få en ärlig chans.

Efter BF4 tappade jag intresset. Hur är lagkänslan i de nyare spelen? Känns det som ett samarbete även i större lag eller blir det mest en team deatchmatch av det än idag?

Lagandan i t.ex. BFV beror ju mycket på vilka som hamnar i ens lag. Det är ganska ofta jag känner att vi som lag vann/förlorade matchen.
Sen spelar jag mer eller mindre alltid tillsammans med vänner över discord/ts.
Personligen håller jag nog lagandan högre i BFV än BF3/4, mycket beroende på 3/4ans Assault som även är medic, vilket inte är en särskilt välbalanserad klass imo.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

Jag älskade 1:an i alla fall. Kan iofs ha att göra med att jag var lite för ung för att kunna satsa på de andra, förutom kanske slutet på 3:an och 4:an men då hade jag istället en för dålig dator för att kunna spela det ordentligt. 5:an började jag spela ungefär precis dagen innan 5.2 patchen så där förstördes det spelet.

På vilket sätt tyckte du att spelet förstördes i och med 5.2 patchen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

På vilket sätt tyckte du att spelet förstördes i och med 5.2 patchen?

Ändrade TTK och damage på samtliga vapen i spelet vilket sedan ändrades tillbaka. Skadan var dock redan skedd...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

På vilket sätt tyckte du att spelet förstördes i och med 5.2 patchen?

Om jag nu minns siffrorna rätt så var det väl 5.2 som ändrade TTK? Majoriteten av vapnen i spelet blev ju oanvändbara efter det. Minns att jag spelade väldigt mycket med Type 100 och höll på med masteries, och så var det en som var typ 10 kills over 30m in a round. Bara det att efter patchen tog det ungefär 10 skott för en kill över 30m med det vapnet.

Gillade verkligen inte alls vägen det tog då, dom förstörde verkligen spelet i mina ögon där.

Permalänk
Skrivet av blåkaktus:

BF2142>BF2>BF BC2>BF4>BF3 ... resterande

Är nog ganska ensam om att gilla 2142 mest men jag låg ganska högrankad där världsligt sett så det kan nog vara glädjen över de som gör de...

1
2142 spenderade jag MÅNGA timmar i.
Mycket lyckad sten/sax/påse på klasser och det blev liksom givande att både härja som infanterist och i fordon.
Vi kanske har spelat ihop/mot varandra?
Fantastisk balans som jag minns.
Jag var också ganska duktig där faktiskt.

Fantastiskt spel, kan man hoppas på en uppföljare som är trogen originalet? Jag hade blivit överlycklig.

2
BF2 var min första kärlek och den minns man ju med lite extra nostalgi.

3
Sedan kom BF3 som var det senaste riktigt bra spelet trots sina inledande bekymmer med balansering av vapen, lens flare, suppression osv osv. Men det blev GRYMT!

4
BFBC2 och BFBC2 Vietnam hade också lyckat ljud och jag klassar det därmed högt men missar pallplats precis.

5
Sedan kom då Bf4 som skulle vara bättre på allt och ha bättre hitreg och time to kill.
I don't know... Det saknar något. Inte samma gunplay, inte samma känsla. Nja.

Permalänk
Medlem

I mitt tycke så är Battlefield Hardline överlägsen vinnare, förstår inte riktigt varför så många är emot det spelet. Det är det spelet jag har spelat mest och spelar mest även idag, synd bara att det inte är många som fortfarande spelar det.
Så min top 5 blir.
1. BFH
2. BF1
3. BF4
4. BFV (som egentligen är ett riktigt trevligt spel med fin grafik men skulle vilja haft ett modernt spel istället)
5. BF3

Permalänk
Medlem

Kluven mellan BC2 och BF3, älskade verkligen rush i BC2!

Permalänk
Medlem

Bf2 > bc2 > bf4(trots att det var närmst ospelbart vid release) > bf3 > bf5 (mg42 och panzerbuche var klart det bästa med det spelet) ~ bf1 (förlåter inte bf1 för vad de gjorde mot krypskyttebössorna i det spelet, dock martini var skoj!)

2142 körde jag tyvärr för lite när det kom ut, och 1942 kärde jag aldrig seriöst online.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11