Normal temp för Strix 1080TI

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Rensat OT inlägg om överklockning/undervolt och jämförelser mellan olika GPUer.

/Vzano - Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Sweclockers resultat i ett Fractal Design Arc med två fläktar på 140 millimeter, en i framkant och en i bakkant:
https://www.sweclockers.com/test/23741-geforce-gtx-1080-ti-fr...
"Asus Strix-kort briljerar här med kyliga 66 °C under belastning" (40dBA)

Mitt Strix 1080ti (advanced, ej OC) ligger runt 65* i ett Meshify mini C med 2st 140mm in och 2st 120mm ut.
Det är med stockhastighet och autofläktkurvan som ligger runt 1500 rpm.

Skrev även i den här tråden för ett par år sen:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1506805-strix-1080-ti-...
TS hade fått ett dåligt exemplar tydligen, han bytte ut det och fick normal temp och ljudnivå.

Mina temperaturer är helt åt helvete alltså.

Jag är tämligen säker på att de inte varit såhär dåliga tidigare. Lite svårt att säga säkert då det bara är i perioder som det får jobba hårt. När det var nytt lekte jag ju dock med lite överklockning och det skulle jag knappast gjort om det gick såhär varmt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Mina temperaturer är helt åt helvete alltså.

Har du någonsin tagit isär för att rengöra ordentligt och byta pasta?

Det gjorde jag minst 2 gånger under tiden jag ägde mina GTX1080Ti STRIX

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Mina temperaturer är helt åt helvete alltså.

Jag är tämligen säker på att de inte varit såhär dåliga tidigare. Lite svårt att säga säkert då det bara är i perioder som det får jobba hårt. När det var nytt lekte jag ju dock med lite överklockning och det skulle jag knappast gjort om det gick såhär varmt.

Ja det verkar så.. Kanske dags att byta ut kylpastan?

Ett annat tips som jag också följde från @Ratatosk:
#17408659
Eftersom du har positivt tryck i lådan så är det ett naturligt ställe för varmluften att tryckas ut genom.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Försökte bara få in så mycket sammanhängande information som spelar roll i sammanhanget. Inget annat var meningen. Du får ursäkta, men överlag är genomsnittet inte intresserade eller pålästa och använder inte sitt kritiskt tänkande. Eftersom att du inte ens bemödat dig med att prova ta bort sidopanelen, vilket tar 10 sekunder, så antog jag att du är av den extremt lata sorten. Inget illa menat utan bara ett möjligtvis felaktigt antagande av mig. Och jag menar inte att det är fel att vara lat. Är själv av den lata sorten även om jag lägger ner mycket energi på att skriva.

Skrivet av DasIch:

Du har fel om hur radiatorn funkar. Vattnet hålls på en relativt konstant temperatur och luften som blåser igenom radiatorn är betydligt kallare än vattentemperaturen, eller ens ytan på radiatorn.

Eftersom att du kör en 360mm radiator så antog jag att du sysslade med överklockning och kanske har en värre CPU som alstrar mycket värme. När CPUn alstrar värme så förs den över till vattnet. Långsamt så ökar vattentemperaturen tills den stabiliseras, beroende på tid, belastning av CPUn och luftflöde genom radiatorn såklart. Radiatorn i sin tur kommer alltid att bli varmare än omgivande temperatur, även om det bara handlar om i ett drömscenario max 1C. Förstår inte varför du försöker vrida på verkligheten och få det att låta som att radiatorn kyler luften mer än att du själv upplevt att ljudnivån (från vad?) ökar när du slussar ut luften uppåt istället. Radiatorn kyler vattnet och värmen överförs till luften! Om det handlar om att dom 3 fläktarna varvar upp kanske det går att justera ner i bios? Pröva sätt en lägre max-hastighet isf. Fysikens lagar gäller fortfarande och värme stiger uppåt. Jobbar du mot verkligheten blir det inte optimalt.

Tror iaf att vi missförstått varandra i denna frågan och menar samma sak. Din poäng är att CPUn aldrig riktigt får jobba och då blir luften in från toppen en mindre bidragande faktor.

Skrivet av DasIch:

Det är måhända inte optimalt för lägsta möjliga temperatur men vi pratar om att offra några grader av kylning mot att ha ett chassi som inte fylls av damm (insidan håller sig nästan helt ren och skulle klara sig 20 år utan rengöring).

Helt ärligt vet jag inget om över och undertryck och hur det påverkar damm i chassin. Men värderar du ett dammfritt chassi över en 20års period högre än optimalt flöde (med längre livslängd till följd) på dina komponenter så har du svaret på din ursprungsfråga.

Skrivet av DasIch:

Frågan är snarare om den varma luften kommer ut tillräckligt snabbt. Kan vara att det alstras mer värme nu och det behövs mer utblås. Å andra sidan har nuvarande konfiguration funkat bra tidigare. Kanske dammfiltret i fronten behöver rengöras. Det kan vara någon fläkt på grafikkortet som är dålig, kylaren som har dålig kontakt eller något annat...

Precis som jag skrev och du redan kände till finns det fler faktorer. Jag gav dig bara informationen och du svarar tom att du redan känner till. Det är lätt att man missar något även när man tror sig ha tänkt på allt.

Skrivet av DasIch:

Jag ska skruva i burken vid tillfälle och sätta i lite fläktar, så får vi se.
Sammanfattningsvis kanske jag svarar lite snorkigt men det jag frågade efter var normala temperaturer på Strix 1080Ti, inte kylning och överklockning 101.

Ingen fara. Jag upplever själv att min egna text låter snorkig och tar det inte personligt! Lycka till

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machiavellian:

Har du någonsin tagit isär för att rengöra ordentligt och byta pasta?

Det gjorde jag minst 2 gånger under tiden jag ägde mina GTX1080Ti STRIX

Jag har inte gjort det men har tänkt prova byta kylpasta och se till att kylaren sitter ordentligt. Kan ju vara så enkelt att den förlorat kontakten med GPU;n lite.

Annars är det väldigt lite damm i burken. Förra kortet satt i bra länge utan rengöring och det var bara lite finkornigt damm på fläktbladen. Ett av undren av att ha övertryck i chassit. För mig har det gjort en helt enorm skillnad gällande damm.

Skrivet av D-ryd:

Ja det verkar så.. Kanske dags att byta ut kylpastan?

Ett annat tips som jag också följde från @Ratatosk:
#17408659
Eftersom du har positivt tryck i lådan så är det ett naturligt ställe för varmluften att tryckas ut genom.

Ja, får ta och beställa lite ny pasta och såna där thermal pads. Det kommer ju inte bli sämre i varje fall.

Precis som Ratatosk skriver har jag också gjort. Sen sitter fläkten i fronten perfekt riktad för att blåsa under kortet. Jag är dock inte helt säker på hur bra den fläkten är. Finns plats för två 140mm fläktar så jag ska nog testa det. Sen kanske modda fronten så jag får bättre flöde genom den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Försökte bara få in så mycket sammanhängande information som spelar roll i sammanhanget. Inget annat var meningen. Du får ursäkta, men överlag är genomsnittet inte intresserade eller pålästa och använder inte sitt kritiskt tänkande. Eftersom att du inte ens bemödat dig med att prova ta bort sidopanelen, vilket tar 10 sekunder, så antog jag att du är av den extremt lata sorten. Inget illa menat utan bara ett möjligtvis felaktigt antagande av mig. Och jag menar inte att det är fel att vara lat. Är själv av den lata sorten även om jag lägger ner mycket energi på att skriva.

Jag har testat. Det gör skillnad men inte tillräckligt stor för att det ska vara ett svar på hela problemet.

Citat:

Eftersom att du kör en 360mm radiator så antog jag att du sysslade med överklockning och kanske har en värre CPU som alstrar mycket värme. När CPUn alstrar värme så förs den över till vattnet. Långsamt så ökar vattentemperaturen tills den stabiliseras, beroende på tid, belastning av CPUn och luftflöde genom radiatorn såklart. Radiatorn i sin tur kommer alltid att bli varmare än omgivande temperatur, även om det bara handlar om i ett drömscenario max 1C. Förstår inte varför du försöker vrida på verkligheten och få det att låta som att radiatorn kyler luften mer än att du själv upplevt att ljudnivån (från vad?) ökar när du slussar ut luften uppåt istället. Radiatorn kyler vattnet och värmen överförs till luften! Om det handlar om att dom 3 fläktarna varvar upp kanske det går att justera ner i bios? Pröva sätt en lägre max-hastighet isf. Fysikens lagar gäller fortfarande och värme stiger uppåt. Jobbar du mot verkligheten blir det inte optimalt.

Vattentemperaturen ökar tills den stabiliseras, ja. Inte sådär jättelångsamt med en 27mm radiator, dock. Om den då stabiliseras på 30c så betyder inte det att radiatorn blir 30c och att luften sen i sin tur blir 30c. Det är liksom inte en perfekt överföring från vatten till metall och till luft. Vidare är det ett konstant flöde av frisk luft. Det blir alltså inga värmekanoner såvida du inte har dåligt luftflöde i förhållande till den värme som överförs från radiatorn. Drar jag på mina radiatorfläktar i 1500rpm flyttas det bra med luft och jag har känt efter med handen så jag vet att det blåser inte varmt.

Jag har pratat om ökad ljudnivå av att ha ett utblås i bakändan av chassit. Det bidrog väldigt lite till kylningen så den fläkten åkte ut för många år sen.

Att värme stiger uppåt är en sak. Att riktningen på luftflödet inuti chassit skulle ha någon vidare betydelse angränsar dock till bro-science. Det viktiga är att leda bort värmen från varma komponenter och sen skjutsa ut den på ett eller annat sätt. Annars kan vi ju vända på frågan: Hur mycket kraft tror du varmluften har att motverka flödet från fläktarna?

Citat:

Tror iaf att vi missförstått varandra i denna frågan och menar samma sak. Din poäng är att CPUn aldrig riktigt får jobba och då blir luften in från toppen en mindre bidragande faktor.

Inte riktigt. Min poäng är att radiatorfläktarna inte är värmekanoner.

Citat:

Helt ärligt vet jag inget om över och undertryck och hur det påverkar damm i chassin. Men värderar du ett dammfritt chassi över en 20års period högre än optimalt flöde (med längre livslängd till följd) på dina komponenter så har du svaret på din ursprungsfråga.

Undertryck suger in damm i chassit utav helvete om du inte har ett tätt chassi med väldigt bra filter. Övertryck är bra på att hålla damm borta.

Vänder jag på radiatorfläktarna kan jag bygga en effektiv dammsugare. Det kommer sugas in massor av finkornigt damm från golvet, genom filtret och botten av chassit. Det kommer sen belägga insidan och ännu värre nätaggregatet, som är svårast att rengöra. Ansamling av damm är inte sådär jättebra för komponenterna. Rengöring stup i ett är inte heller så roligt; att behöva släpa ut det tunga åbäket på balkongen för att blåsa rent och dra in lite damm i lungorna.

Alltså, jag har funderat igenom saken och kommit fram till att jag inte vill ha undertryck i chassit och jag vill inte dra in luft genom botten. Undertryck kommer dessutom vara svårt att undvika då radiatorfläktarna är väldigt bra på att flytta luft och fronten har begränsat flöde (annars hade jag frontmonterat radiatorn).

Citat:

Precis som jag skrev och du redan kände till finns det fler faktorer. Jag gav dig bara informationen och du svarar tom att du redan känner till. Det är lätt att man missar något även när man tror sig ha tänkt på allt.
Ingen fara. Jag upplever själv att min egna text låter snorkig och tar det inte personligt! Lycka till

All good!

Permalänk
Medlem

@DasIch:

1. Montera om kylaren på grafikkortet. Inte bara för att få ny pasta. Det hjälper ibland att få ett jämnare tryck mot gpu.

2. Byt ut fläktarna mot två 120mm på ditt grafikkort. Då blir det tyst och svalt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@DasIch:

1. Montera om kylaren på grafikkortet. Inte bara för att få ny pasta. Det hjälper ibland att få ett jämnare tryck mot gpu.

2. Byt ut fläktarna mot två 120mm på ditt grafikkort. Då blir det tyst och svalt.

Hur funkar en sån ghetto-mod? Tror jag har ett par Noctua 120mm i bra skick. Annars har jag en del Fractal Design-fläktar liggandes. Om det ger bättre kylning är det väl bara utnyttja fläktarna som annars bara samlar damm...

Permalänk
Medlem

@DasIch:

Du tar bort dina nuvarande och sätter fast dom nya med buntband.
Så här ser mitt kort ut.

Vill du styra fläktarna med grafikkortet så behöver du dessa.

1. https://www.inet.se/produkt/5322454/phobya-vga-pwm-adapter
2. https://www.inet.se/produkt/8600985/adapter-y-splittkabel-4-p...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@DasIch:

Du tar bort dina nuvarande och sätter fast dom nya med buntband.
Så här ser mitt kort ut.
https://i.imgur.com/0mmTEZN.jpg

Vill du styra fläktarna med grafikkortet så behöver du dessa.

1. https://www.inet.se/produkt/5322454/phobya-vga-pwm-adapter
2. https://www.inet.se/produkt/8600985/adapter-y-splittkabel-4-p...

Nice! Det där ska jag prova. Har ju en massa fläktar redan, så lite buntband, Y-splitter och PWM-adapter är ju lätt värt det. När jag googlade såg jag folk som fått 10c lägre temperatur med mycket lägre ljudnivå, så det verkar inte alls dumt.

Ps. Blåser fläktarna in mot kortet eller är jag full?

---

Har kollat mer på luftflödet i chassit och det verkar bildas en ficka med varmluft under grafikkortet. Den luften måste jag få ut på något sätt. Jag vet bara inte hur jag ska lösa det...

Det jag kan göra är att sätta 1st 140mm fläkt att blåsa ut luft bakåt och 2st 140mm att blåsa ut luft i fronten. Jag är tveksam till om det kommer hjälpa tillräckligt mycket dock. Bästa hade kanske varit en sidopanel med en fläkt som drar ut varmluften från grafikkortet direkt, men hur jag fixar en sån vet jag inte.

Att vända på radiatorfläktarna är inte ett alternativ. Dels på grund av tidigare nämnde orsaker plus att det bara förskjuter problemet till en CPU som kommer överhettas.

Permalänk
Medlem

@DasIch: Det är en jättebra mod. Tänk vad fint om någon släppte grafikkort med två st 120mm från affär.
Då kunde vi byta fläktar bäst vi ville (om det ens skulle behövas) för fästena var redan där.
Folk älskar ju RGB så bara det vore en försäljningsfaktor.

Ja, klart fläktarna blåser på kortet. Så det kyler kylflänsen, ram och VRM.

En sådan här under grafikkortet kanske?

https://www.coolerkit.se/shop/zalman-fb-123-3829p.html

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@DasIch: Det är en jättebra mod. Tänk vad fint om någon släppte grafikkort med två st 120mm från affär.
Då kunde vi byta fläktar bäst vi ville (om det ens skulle behövas) för fästena var redan där.
Folk älskar ju RGB så bara det vore en försäljningsfaktor.

Ja, klart fläktarna blåser på kortet. Så det kyler kylflänsen, ram och VRM.

En sådan här under grafikkortet kanske?

https://www.coolerkit.se/shop/zalman-fb-123-3829p.html

Ja, det enda är väl att korten skulle ta upp mer plats, men det går ju att göra lågprofilsfläktar som är större.

Tänker du att man monterar ett sånt vertikalt och låter det blåsa ut luft? Det får tyvärr inte plats under kortet.

---

Nu har jag monterat 3st 140mm fläktar som utblås. En bak och två fram. Har inte ställt någon fläktkurva så det är fullt ös. Det här är alltså bara för att testa, det är ju olidligt att sitta vid datorn när det väsnas som den gör.

Svårt att klaga på luftflödet nu. Vattentemperaturen ligger runt 28c när jag spelar. RAM är ca 10c kallare (27c idle och 34c max). Min NVME-SSD som sitter under grafikkortet gick ner 5c (47c efter en stunds spelande, 34c idle).

Hjälper det grafikkortet då? Njae, lite. Alltså, det är klart det är en förbättring, men... det börjar bra men sen stiger temperaturen långsamt upp mot 84c. Luften som kommer in är alltså kall och luften som kommer ut... den är också kall. Däremot är det bara känna på plexiglasfönstret som sitter på sidan, att det är varmt precis vid grafikkortet.

Jag vet inte hur jag ska lösa det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, det enda är väl att korten skulle ta upp mer plats, men det går ju att göra lågprofilsfläktar som är större.

Tänker du att man monterar ett sånt vertikalt och låter det blåsa ut luft? Det får tyvärr inte plats under kortet.

---

Nu har jag monterat 3st 140mm fläktar som utblås. En bak och två fram. Har inte ställt någon fläktkurva så det är fullt ös. Det här är alltså bara för att testa, det är ju olidligt att sitta vid datorn när det väsnas som den gör.

Svårt att klaga på luftflödet nu. Vattentemperaturen ligger runt 28c när jag spelar. RAM är ca 10c kallare (27c idle och 34c max). Min NVME-SSD som sitter under grafikkortet gick ner 5c (47c efter en stunds spelande, 34c idle).

Hjälper det grafikkortet då? Njae, lite. Alltså, det är klart det är en förbättring, men... det börjar bra men sen stiger temperaturen långsamt upp mot 84c. Luften som kommer in är alltså kall och luften som kommer ut... den är också kall. Däremot är det bara känna på plexiglasfönstret som sitter på sidan, att det är varmt precis vid grafikkortet.

Jag vet inte hur jag ska lösa det...

Kan ju dock gissa att grafikkortets fläktar inte kör på lika högt RPM som tidigare? Jag föreslår att du byter kylpasta och återkommer därefter. När införskaffade du kortet, vid release?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Radiatorn får inte plats i fronten då så du kan prova att ha den till att suga in luft där och antingen inte ha fläktar i toppen på lådan för att behålla övertrycket eller testa med bara en fläkt som blåser ut för att se om det gör skillnad på luften som blir stående under grafikkortet?

Vad det gäller kontakten mellan kylare och gpukärnan så kan det räcka att man bara flyttar datorn eller råkar sparka till den för hårt så kylaren rör sig för dom är ganska tunga på dom korten.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Konstigt, om du nu har fixat ett bra flöde genom burken.Har själv haft erfarenheter från det vilket lett till jävulskt höga temperaturer när inte tillräckligt med luft kommer ut.
Kanske har missat läsa någon post, men hade underlättat med en bild på fläktkurva och OC/PWRlimit från t.ex. MSI Afterburner, samt kanske nån bild från GPU-z under både idle och load. Ifall det är nåt skit som ligger å drar på max på GPUn hela tiden.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Kan ju dock gissa att grafikkortets fläktar inte kör på lika högt RPM som tidigare? Jag föreslår att du byter kylpasta och återkommer därefter. När införskaffade du kortet, vid release?

September -17 skaffade jag det. Det stämmer att fläktarna inte går på lika högt varv, så det är klart det gjort lite skillnad. Fast då blåser ju chassifläktarna på rejält mycket mer också. Det är alltså fortfarande långt ifrån att funka bra.

Behöver man byta thermal pads samtidigt eller är det bara att köra med ny pasta?

Jag misstänker iof att det inte kommer hjälpa.

Om det är dålig värmeledning mellan kylare och GPU borde den bli varm på en gång istället för att ha en temperatur som kryper upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

Konstigt, om du nu har fixat ett bra flöde genom burken.Har själv haft erfarenheter från det vilket lett till jävulskt höga temperaturer när inte tillräckligt med luft kommer ut.
Kanske har missat läsa någon post, men hade underlättat med en bild på fläktkurva och OC/PWRlimit från t.ex. MSI Afterburner, samt kanske nån bild från GPU-z under både idle och load. Ifall det är nåt skit som ligger å drar på max på GPUn hela tiden.

Nu är det här med en betydligt mer resonabel fläktkurva för chassifläktarna. Jag orkar inte hålla på att ändra tillbaka då det är satt i bios och jag kan inte spara inställningarna. Det är i varje fall vad jag skulle betrakta som en okej ljudnivå, om det inte vore för grafikkortet, med hyfsad skjuts på fläktarna ändå.

Som du kan se throttlar kortet och fläktarna sjunger på i 50%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Radiatorn får inte plats i fronten då så du kan prova att ha den till att suga in luft där och antingen inte ha fläktar i toppen på lådan för att behålla övertrycket eller testa med bara en fläkt som blåser ut för att se om det gör skillnad på luften som blir stående under grafikkortet?

Vad det gäller kontakten mellan kylare och gpukärnan så kan det räcka att man bara flyttar datorn eller råkar sparka till den för hårt så kylaren rör sig för dom är ganska tunga på dom korten.

Tyvärr går det inte att frontmontera radiatorn, annars hade jag gärna testat det. Det dumma är att det borde finnas plats men fronten är inte öppen hela vägen.

Permalänk

Min

Efter två dagars hårt spelade och låg fläktkurva ser mitt 1080ti strix ut såhär. Den är även överclockad. Vet dock inte varför den aldrig varit upp i 100% bara 99%

Spelade BF V, VALORANT, csgo och project cars 2.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

September -17 skaffade jag det. Det stämmer att fläktarna inte går på lika högt varv, så det är klart det gjort lite skillnad. Fast då blåser ju chassifläktarna på rejält mycket mer också. Det är alltså fortfarande långt ifrån att funka bra.

Behöver man byta thermal pads samtidigt eller är det bara att köra med ny pasta?

Jag misstänker iof att det inte kommer hjälpa.

Om det är dålig värmeledning mellan kylare och GPU borde den bli varm på en gång istället för att ha en temperatur som kryper upp.

Det är säkert bra att samtidigt byta pads, men det är kylpastan som kommer göra störst skillnad. Snåla inte med kylpastan och se till att återmontera kylaren ordentligt efter bytet (korsdra skruvarna runt gpu tex).

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av DasIch:

September -17 skaffade jag det. Det stämmer att fläktarna inte går på lika högt varv, så det är klart det gjort lite skillnad. Fast då blåser ju chassifläktarna på rejält mycket mer också. Det är alltså fortfarande långt ifrån att funka bra.

Behöver man byta thermal pads samtidigt eller är det bara att köra med ny pasta?

Jag misstänker iof att det inte kommer hjälpa.

Om det är dålig värmeledning mellan kylare och GPU borde den bli varm på en gång istället för att ha en temperatur som kryper upp.

Oftast behöver man inte byta pads men se till att du köper rätt tjocklek.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Det finns en kille på youtube som testat radiator front/top vs reference/aftermarket för temps. Toppmonterad radiator vill jag minnas är det bästa ihop med aftermarket.

Att ditt kort stabiliserar kring 0.94V vid 84C tycker jag låter lågt för en aftermarketkylare. Mitt referenskort med betydligt sämre kylare ligger vid samma spänning.

Förmodligen kommer byte av pasta göra susen. Var noga med att pastan täcker hela chippet

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Det finns en kille på youtube som testat radiator front/top vs reference/aftermarket för temps. Toppmonterad radiator vill jag minnas är det bästa ihop med aftermarket.

Att ditt kort stabiliserar kring 0.94V vid 84C tycker jag låter lågt för en aftermarketkylare. Mitt referenskort med betydligt sämre kylare ligger vid samma spänning.

Förmodligen kommer byte av pasta göra susen. Var noga med att pastan täcker hela chippet

Om vi tänker på samma video så var toppmonterad som blåser ut luft sämst. Det gav 10c varmare CPU än frontmonterad radiator (som jag vill minnas drog in luft) när eftermarknadskylare användes.

Jag har låga förväntningar på att byta pasta men jag ska prova det om en liten stund, så kan jag i varje fall utesluta det om inte annat. Problemet verkar vara att inte få bort tillräckligt med varmluft från under grafikkortet, där värmen tycks fastna.

Om inte det hjälper återstår väl bara att byta chassi (dyrt och meckigt) eller vattenkyla grafikkortet (dyrt men kräver mindre jobb). Annars kan man förstås prova gå lite steampunk och bygga nån tratt i lämpligt material...

Permalänk
Medlem

Behöver man sprida ut pastan själv eller funkar det att lägga ett X på en så stor yta?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av DasIch:

Behöver man sprida ut pastan själv eller funkar det att lägga ett X på en så stor yta?

Ett riskorn i mitten bör räcka, die på 1080 Ti är mindre än IHSn på AM4/115X processorer.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Någon som vill gissa hur resultatet blir innan jag rengör, byter pasta och sätter ihop allt igen? Jag blev i varje fall lite mer hoppfull att det ska funka efter att ha sett det här...

Ps. Det ser dessutom ut att vara mer kylpasta på bild än det egentligen är. Nog för att man vill ha ett tunt lager men... det där känns lite väl snålt.

Pps. För övrigt synd att det sitter en massa pinnar så nära inpå kärnan, när man har en tub Conductunaut liggande...

Permalänk
Medlem

@DasIch: Ett riskorn är mer än nog. Vill du så kan du göra som en del gör. Dom tar en klick kylpasta och stryker sen ut den över hela med tex ett kreditkort. Det finns en del metoder. Riskorn är vanligast och väl fungerande.

Tänk på att få ett jämt tryck när du spänner fast kylaren. Skruva lite i taget. Vänstra övre skruven först, sen högra skruven längst ned osv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@DasIch: Ett riskorn är mer än nog. Vill du så kan du göra som en del gör. Dom tar en klick kylpasta och stryker sen ut den över hela med tex ett kreditkort. Det finns en del metoder. Riskorn är vanligast och väl fungerande.

Tänk på att få ett jämt tryck när du spänner fast kylaren. Skruva lite i taget. Vänstra övre skruven först, sen högra skruven längst ned osv.

Jag trodde kärnan var mycket större än den är. Kanske sett för många bilder av Turing... Körde ett litet diagonalt streck. Det brukar funka bra.
Lite svårt att få dit kylaren rakt så i vanlig ordning fick det slira runt lite. Förhoppningsvis inget problem...

Har försökt få in ett par fläktar i botten också, men visade sig att jag behöver förlänga sladdarna. Ska prova det om inte kylpastan hjälper.

Permalänk
Medlem

Så, när jag kände på skruvarna på baksidan satt de inte fullt åtdragna och kylpastan var väldigt snålt applicerad (som sagt, tunnare än vad det ser ut på bild).

Ny kylpasta och ordentligt fastskruvad kylare gjorde enorm skillnad. Vid idle och lättare användning är det 10-20c kallare. Första intrycket vid spelande var också bra. Men, temperaturen kryper hela tiden uppåt utan att stabiliseras. Det här är efter några vändor Unigine Superposition 1080p Extreme:

Varmare än så blir det inte i det testet för kortet hinner svalna tillräckligt mellan rundorna. Annars hade dock fortsatt stiga långsamt.

Det gjorde en bra skillnad ändå, men tyvärr är problemet inte löst än.

Nästa steg blir att byta fläktar på grafikkortet och sätta två 120mm utblås i botten. Vad gäller det senare, är det risk att nätagget suger in en massa varmluft? Det är ett Corsair HX850i som drar in luft från botten (om fläktarna går - jag har ingen aning faktiskt).