AMD låser Zen 3 till 500-seriens styrkretsar

Permalänk

Tycker AMD kunde sälja special-BIOS som man kunde köpa till de äldre mammakorten som stödjer Zen 3. Dvs att det är bundet till respektive mammakort och ID. Då får AMD och mammakortstillverkarna dela på kakan. Säg att man betalar 500 kr nåt sånt så får man via mejlen en direkt-url för att ladda ned BIOS till moderkortet man gett ID på.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Joakim Ågren:

Såg en poll på Hardware Unboxed YouTube Community tab: https://www.youtube.com/channel/UCI8iQa1hv7oV_Z8D35vVuSg/comm...

Med över 56000 röster tycker 25% att detta beslut suger och att de är besvikna på AMD över detta, 60% är inte allt för upprörda men stödjer inte beslutet. Bara 15% tycker det är Fine dvs OK. Så detta är uppenbar inte populärt bland AMD fans. Jag tror resultatet skulle bli ännu värre ifall inga Intel användare hade röstat men det går det ju inte att kontrollera för. Bara det faktum att det blev så många röster visar att detta beslut engagerar många.

I alla fall man kan tycka att AMD hållit sina löften med stöd fram till 2020. Andra som inte är emot beslutet har förståelse eftersom tekniken måste gå framåt och att det ändå är fantastiskt att vi fått stöd så pass länge som vi fått genom 2.5 generationer. Men detta verkar bygga på tron att det är nått tekniskt som hindrar nästa generation Ryzen från att fungera på 400 och 300 seriens moderkort och därför har acceptans för detta. Men så är icke fallet, finns inga tekniska hinder. 4000 serien kommer troligen i mångt och mycket mest vara en optimerad uppgraderad version av 3000 serien. AMD själva har som anledning endast anfört att det handlar om begränsningar i BIOS ROM storlek. Men detta är BS... För det skulle ju innebära att tex Gigabytes X570 brädor inte skulle funka då de har 16MB ROM's. Nej det enda som detta innebär är att moderkortstillverkaren kan släppa separata beta BIOS med AGESA för de nya prollarna och där man kapat stödet bakåt dvs 2000 och 1000 serien (osannolikt att någon som kör på 4000 serien skulle ha behov av stöd för dessa i alla fall) för att få plats med de nya. Men detta förutsätter ju att AMD tillhandahåller ett unifierat BIOS med gemensam AGESA som tillverkarna sedan kan arbeta med och ge stöd till alla sina brädor. Men här kommer det så kallade "Evil Intel Move" från AMD man planerar som jag förstått det att forka skiten dvs splitta AGESA och sluta släppa nya till tidigare generationerna endast de nya 500 serien och kommande 600 serie. Dessa får då endast stöd för 3000 och 4000 serien (officiellt). Nuvarande AGESA för 500 serien har stöd för alla generationerna då AGESA fortfarande är gemensamt. Om detta sker så har moderkortstillverkarna ingen ny mikrokod att arbeta med för att ge stöd till de nya CPU'erna för tidigare kretsar. Detta suger verkligen!

Det har hänt historiskt att rebelliska Asrock har hackat på stöd för prollar på äldre kretsar där stödet egentligen inte ska finnas. Men frågan är om det skulle göra så i framtiden? Min känsla är att Asrock på senare tid blivit allt mer likt Asus. Moderkortstillverkarna är nog mer motiverade att sälja nya 5XX mobbos snarare än att fortsätta ge stöd för de gamla modellerna. Det krävs nog att det bildas tryck från oss konsumenter både mot AMD att fortsätta med gemensam AGESA samt mot moderkortstillverkarna att fortsätta uppdatera de äldre kretsarna.

Men i dagsläget känner jag mest pessimistiska känslor angående detta. AMD kom ju undan med att kapa stödet för PCI Express 4 för X470. De kanske kommer undan detta också?

Man kan ju även tycka att AMD rent moraliskt arbetat upp ett sorts ansvar att fortsätta ge stöd för de äldre 400 och 300 serierna eftersom man dröjt så länge med B550 så i praktiken har enda alternativ tills nu varit för de som bygger budget system med Ryz femmor att para dessa med kort ur de tidigare serierna och då särskilt B450. I praktiken har det ju blivit så att 400 serien har varit budget alternativet och X570 entusiast alternativet. När AMD fallerat att tillhandahålla ett budgetalternativ ur nyare serie tycker jag allt de får stå sitt kast och fortsätta ge stöd åt de äldre serierna!

75% är inte alls upprörda eller stödjer beslutet, låter lugnt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men fatta att den mycket lilla andelen av AMD:s kunder som är "fans" är av ringa intresse för AMD. Om de gör nåt som både gör moderkortstillverkarna glada (sälja nya kort), samtidigt som de slipper massa skit för att äldre saker har besvärlig kompatibilitet, och det bara påverkar nån promille (de fanatiska AMD-nördarna som köpt äldre kort och nu är sura för att de tolkat in saker som AMD aldrig lovat), så är det till hundra procent det bästa de kan göra. Det kommer inte att bli nån "folkstorm", eftersom det är så försvinnande få som på riktigt berörs.

Nu handlar det ju inte bara om antalet utan om hur högljudda de som klagar är, samt hur många "neutrala" de lyckas påverka i negativ riktning.

En annan aspekt av detta med att moderkortstillverkarna nu inte får någon ny AGESA för 3000-serien och bakåt blir ju att 3000-serien förblir en ofärdig produkt. Jag med flera vämtar fortfarande på de där +200Mhz extra man skulle kunna få vid OC enligt Robert Hallock, men jag vet inte en enda som fått det att funka utan i bäta fall så går processorn då och då i sin specade boostfrekvens.

Om det inte blir någon ny AGESA för 3000-chansen så kommer ju den funktionen aldrig att komma på plats, vilket då innebär att de ägnat sig åt falsk marknadsföring. Dett är något som folk som tidigare varit nöjda med AMD som helhet sett genom fingrarna med men sådant här gör ju att folk blir mer benägna att klaga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam

@Ozzed: jag respekterar dig, men i denna sak låter du lite som en rättshaverist.
Är väl ingen stor sak? när Ryzen 3 släpps, har vi ju tillgång till B550 med skapliga priser.
Är inget att bli upprörd över, enligt min mening.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Ozzed: jag respekterar dig, men i denna sak låter du lite som en rättshaverist.
Är väl ingen stor sak? när Ryzen 3 släpps, har vi ju tillgång till B550 med skapliga priser.
Är inget att bli upprörd över, enligt min mening.

Jag tycker att folk får tycka vad de vill. En rättshaverist är väl mer en person som insisterar på att just deras åsikt är rätt/fakta och att alla som inte håller med har objektivt fel, och det tycker inte jag.

Dock då är det ju så att de som är OK med att köpa nytt moderkort oavsett vad inte påverkas alls av den här nyheten, så jag känner, även om jag såklart kan ha fel i det, att vi som tänkt behålla vårt nuvarande moderkort med 400 eller 300 chipset har lite mer anledning att lufta våra åsikter i den här frågan. Folk som det inte påverkar har liksom ingen rätt att gnälla på att folk som faktiskt påverkas blir upprörda.

Påminner lite om Loket. Han berättade en historia från när han jobbade på någon lokalradiostation i Göteborg. Dagens ämne var att Arla höjt priset på mjölk med en krona. Först var det folk med barn som ringde och beklagade sig över prishöjningen. Sen ringer det någon A-lagare och säger "Vad är folk så arga för? Vad fan är det att gnälla på ett par tre kronor om året?". Så känns det ungefär när folk som redan sitter med X570, tänkt köpa nytt i alla fall, eller inte ens har AMD utan Intel och är van med att stödet är slut efter två år sitter och tror de för allas talan när de säger att det inte är någon fara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

På ett sätt är det bra, kan man gå all in och lägga alla uppgraderingspengar det här året på det fetaste Nvidia RTX3000!

Och glömma AMD för ett tag. Jen och Lisa är ju kusiner så ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att folk får tycka vad de vill. En rättshaverist är väl mer en person som insisterar på att just deras åsikt är rätt/fakta och att alla som inte håller med har objektivt fel, och det tycker inte jag.

Dock då är det ju så att de som är OK med att köpa nytt moderkort oavsett vad inte påverkas alls av den här nyheten, så jag känner, även om jag såklart kan ha fel i det, att vi som tänkt behålla vårt nuvarande moderkort med 400 eller 300 chipset har lite mer anledning att lufta våra åsikter i den här frågan. Folk som det inte påverkar har liksom ingen rätt att gnälla på att folk som faktiskt påverkas blir upprörda.

Påminner lite om Loket. Han berättade en historia från när han jobbade på någon lokalradiostation i Göteborg. Dagens ämne var att Arla höjt priset på mjölk med en krona. Först var det folk med barn som ringde och beklagade sig över prishöjningen. Sen ringer det någon A-lagare och säger "Vad är folk så arga för? Vad fan är det att gnälla på ett par tre kronor om året?". Så känns det ungefär när folk som redan sitter med X570, tänkt köpa nytt i alla fall, eller inte ens har AMD utan Intel och är van med att stödet är slut efter två år sitter och tror de för allas talan när de säger att det inte är någon fara.

Om AMD kan göra en sak som är bättre för dem som företag, undviker dålig publicitet och användarupplevelse i form av strulig BIOS-uppdatering, gör moderkortstillverkarna gladare, men att de gör nåt tusental kunder som hamnar precis i skarven missnöjda, då är det rätt sak att göra.

Dessa påverkas inte av AMD:s nya beslut:
Alla som sitter på en Intel i dag och tänker byta till 4000-serien.
Alla som sitter på en AMD-processor som är pre-Ryzen och tänker uppgradera till en 4000-Ryzen.
Alla som har ett X570 och de som skaffar ett B550.
Alla som har ett X370/B350/A320 (där finns det ingen rimlig anledning att vara sur, för det är gammalt i dag).
Alla som har ett X470/B450 och inte tänker uppgradera till en 4000-Ryzen utan nöjer sig med 2000/3000 eller väntar till 5000.
Alla som har ett X470/B450 men planerar att ändå skaffa nytt och bättre moderkort vid uppgradering till 4000-Ryzen.

Dessa påverkas av AMD:s nya beslut:
Alla som har X470/B450 och hade tänkt uppgradera till 4000-Ryzen utan att byta moderkort.

Och av dem kanske det är en mindre andel som är upprörda på riktigt. Många accepterar nog verkligheten även i den gruppen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om AMD kan göra en sak som är bättre för dem som företag, undviker dålig publicitet och användarupplevelse i form av strulig BIOS-uppdatering, gör moderkortstillverkarna gladare, men att de gör nåt tusental kunder som hamnar precis i skarven missnöjda, då är det rätt sak att göra.

Dessa påverkas inte av AMD:s nya beslut:
Alla som sitter på en Intel i dag och tänker byta till 4000-serien.
Alla som sitter på en AMD-processor som är pre-Ryzen och tänker uppgradera till en 4000-Ryzen.
Alla som har ett X570 och de som skaffar ett B550.
Alla som har ett X370/B350/A320 (där finns det ingen rimlig anledning att vara sur, för det är gammalt i dag).
Alla som har ett X470/B450 och inte tänker uppgradera till en 4000-Ryzen utan nöjer sig med 2000/3000 eller väntar till 5000.
Alla som har ett X470/B450 men planerar att ändå skaffa nytt och bättre moderkort vid uppgradering till 4000-Ryzen.

Dessa påverkas av AMD:s nya beslut:
Alla som har X470/B450 och hade tänkt uppgradera till 4000-Ryzen utan att byta moderkort.

Och av dem kanske det är en mindre andel som är upprörda på riktigt. Många accepterar nog verkligheten även i den gruppen.

Vi får se. Som jag skrivit tidigare så är det ett korrekt beslut kortsiktigt, men långsiktigt kan det mycket väl påverka bilden av dem negativt, vilket även då troligtvis påverkar dem negativt ekonomiskt.

För min egen del så har mitt förtroende för dem skadats rejält, och om de står fast vid beslutet så blir väl min nästa uppgradering när DDR5 kommer, och som jag känner nu så har jag inte längre någon anledning överhuvudtaget att välja AMD "för att det är AMD" som var fallet när Ryzen var nytt. Jag vill belöna bra beteende med högt fokus på kundnöjdhet. Om både AMD och Intel baserar sina affärsstrategier på vad som ger mest vinst för stunden oavsett om man trampar kunderna på tårna kan jag lika gärna välja den plattform som har bäst prestanda för mitt use case för stunden, och det är ju inte alls säkert att det är AMD 2021 eller 2022 eller vad det kan tänkas bli. Min vurm för dem för att de är "det snälla företaget" finns inte längre kvar. Om de ändrar sig så ska de ha cred för det, såklart, men i nuläget känns det inte som de är ett dugg bättre än Intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Min vurm för dem för att de är "det snälla företaget" finns inte längre kvar.

Bra!

För det är inte vettigt att se på vinstdrivande företag på det sättet. De har alla ett enda mål och syfte: vinstmaximering. Om de får det genom att vara "snälla", så är det rätt metod, men för många är det kontraproduktivt och därmed fel för dem.

Jag gör mina produktval utifrån de fakta som ligger på bordet, och inte baserat på önsketänkande, förhoppningar eller antaganden om att tidigare beteende innebär likadant framtida beteende.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bra!

För det är inte vettigt att se på vinstdrivande företag på det sättet. De har alla ett enda mål och syfte: vinstmaximering. Om de får det genom att vara "snälla", så är det rätt metod, men för många är det kontraproduktivt och därmed fel för dem.

Jag gör mina produktval utifrån de fakta som ligger på bordet, och inte baserat på önsketänkande, förhoppningar eller antaganden om att tidigare beteende innebär likadant framtida beteende.

En ytterligare aspekt var väl just då att AMD nästan var utraderade på grund av hur usel Bulldizer var på alla sätt, men som det är nu går ju AMD med vinst kvartal efter kvartal så inte ena anledningen att stödköpa för att man inte vill se Intel ha monopol på X86-marknaden finns ju kvar nu.

Jag tycker det är tråkigt att/om AMD överger goodwill som vägen till vinst, då jag föredrar arr världen blir en lite bättre plats att leva i varje dag, men om de väljer samma väg som Intel så försvinner som sagt mitt incitament att stödja dem helt och hållet. Du kanske tycker det är bra men jag tycker det är synd.

Om vi tar exemplet Apple så skulle de ju garanterat få in mer cache genom att släppa en telefon för 1500-2000Kr, men en stor del av sin branding de byggt upp skulle försvinna så det skulle inte vara värt det i längden, och jag tror det är samma för AMD här, men hur det blir med allt (inklussive min egen inställning till saker och ting) får framtiden utvisa, men just nu känns det nattsvart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En ytterligare aspekt var väl just då att AMD nästan var utraderade på grund av hur usel Bulldizer var på alla sätt, men som det är nu går ju AMD med vinst kvartal efter kvartal så inte ena anledningen att stödköpa för att man inte vill se Intel ha monopol på X86-marknaden finns ju kvar nu.

Jag tycker det är tråkigt att/om AMD överger goodwill som vägen till vinst, då jag föredrar arr världen blir en lite bättre plats att leva i varje dag, men om de väljer samma väg som Intel så försvinner som sagt mitt incitament att stödja dem helt och hållet. Du kanske tycker det är bra men jag tycker det är synd.

Om vi tar exemplet Apple så skulle de ju garanterat få in mer cache genom att släppa en telefon för 1500-2000Kr, men en stor del av sin branding de byggt upp skulle försvinna så det skulle inte vara värt det i längden, och jag tror det är samma för AMD här, men hur det blir med allt (inklussive min egen inställning till saker och ting) får framtiden utvisa, men just nu känns det nattsvart.

Jag tror att man generellt mår bättre, och gör bättre val som konsument, om man inte har emotionella band till företag eller företags produkter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Alla som säger att moderkortstillberkarna lider för att man kan köpa ny CPU till sitt gamla moderkort med AM4. Vad tror ni händer med den gamla CPUn, den sälja eller bygg in i en ny dator där man behöver köpa ett moderkort. Tror väldigt få lägger den gamla CPUn i byrålådan?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Alla som säger att moderkortstillberkarna lider för att man kan köpa ny CPU till sitt gamla moderkort med AM4. Vad tror ni händer med den gamla CPUn, den sälja eller bygg in i en ny dator där man behöver köpa ett moderkort. Tror väldigt få lägger den gamla CPUn i byrålådan?

Den marknaden är nog ganska liten. Snarare uppgraderar nog folk till en nyare, begagnad, processor som passar till det moderkort de har. Dvs, sitter man med en 300-serie med första generationens Ryzen av en instegsmodell, så kanske man passar på att köpa en begagnad toppmodell från andra generationen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Den marknaden är nog ganska liten. Snarare uppgraderar nog folk till en nyare, begagnad, processor som passar till det moderkort de har. Dvs, sitter man med en 300-serie med första generationens Ryzen av en instegsmodell, så kanske man passar på att köpa en begagnad toppmodell från andra generationen.

Poängen jag ville komma till är att alla sålda ryzen behöver ett moderkort. Om det nu inte är så att man lägger den i byrålådan när man uppgraderar?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Den marknaden är nog ganska liten. Snarare uppgraderar nog folk till en nyare, begagnad, processor som passar till det moderkort de har. Dvs, sitter man med en 300-serie med första generationens Ryzen av en instegsmodell, så kanske man passar på att köpa en begagnad toppmodell från andra generationen.

Det är dock troligare att man köper en toppmodell från tredje generationen i så fall, mitt X370 stödjer i alla fall 3000-serien (sitter i min Plex server med 1700 just nu, ska sätta 3900x där när 4000-serien släpps)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Och alla som säger att AMD är så bra för man kan använda flera generationer äldre moderkort.
lol.

Trist för dom som sitter på ett dyrt 400 serie moderkort

Jag gör det men känner inte att det gör något, jag ser hellre att dom faktiskt blickar framåt än tvärtom.

Visa signatur

Hur lång en minut är beror på vilken sida av toalettdörren man står

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jamtland:

Jag gör det men känner inte att det gör något, jag ser hellre att dom faktiskt blickar framåt än tvärtom.

Tycker jag också. Men folk gnäller alltid på Intel om detta.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KorvMos:

Poängen jag ville komma till är att alla sålda ryzen behöver ett moderkort. Om det nu inte är så att man lägger den i byrålådan när man uppgraderar?

Exempel, någon köper ett X370-moderkort med en Ryzen 7 1800X. Uppdaterar några år senare till en 3900X och säljer sin 1800X på marknaden. Personen som köper en 1800X kanske uppgraderar från en 1400 och säljer den i sin tur till en tredje person som köper ett billigt A320-moderkort begagnat som det suttit en Athlon 200GE i och stoppar en beg 1400 i den istället, medan Athlon 200GE:n blir till elektronikavtall. (Alternativt "felsöknings- och flashningsprocessor".)

Jag har inte koll på exakt vad som händer med mina delar jag uppgraderar från när jag sålt dem, men jag kan tänka mig att sånt här ändå snurrar runt en del i olika konstellationer.

Permalänk
Medlem

Intressant uppdatering (från pinnad kommentar), verkar som att även moderkortstillverkare kan ha blivit tagna på sängen.

Citat:

Updates: AMD has refrained from commenting and therefore addressing any of our questions at this point, but we have had some interesting conversations with a few of their partners.

Again to be perfectly clear on this point, board partners cannot support Ryzen 4000 series processors on 400-series motherboards without AMD’s help, it’s simply not possible. So don’t expect an AIB to crack the code and open up support, again without AMD’s support it’s not going to happen.

It does seem as though this was a recent decision by AMD and their partners found out the same time we did, so that’s truly bizarre, but then given the last few product releases from AMD it’s getting harder and harder to be suprised by this stuff.

I’ve also had industry contacts confirm that the AMD BIOS excuse is rubbish and that simple workarounds are possible, just like the one I discussed. In one example there would be a single large BIOS file that you download, then upon flashing you select the CPU series you want to support and it flashes the appropriate code.

So at this point it’s now up to the rest of the community to pressure AMD into changing this decision and to open up support for 400-series boards. You guys had better believe that if you give them an inch, they’ll take a mile and we’ll be back to where we were just a few years ago.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

@Ragin Pig: Det har ju varit diverse spekulationer "varför", men han säger i videon om man lyssnar att han inte tror att AMD helt enkelt har tillräckligt mycket folk som jobbar med AGESA för att dom skall hinna med att stöda mer än två chipset(B550/X570). I alla fall inte utan att det blir buggfest.

Jag antar att dom har något snille som sitter längst ner i källaren på byggnaden som är den enda som vet hur AGESA fungerar ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

@Ragin Pig: Det har ju varit diverse spekulationer "varför", men han säger i videon om man lyssnar att han inte tror att AMD helt enkelt har tillräckligt mycket folk som jobbar med AGESA för att dom skall hinna med att stöda mer än två chipset(B550/X570). I alla fall inte utan att det blir buggfest.

Jag antar att dom har något snille som sitter längst ner i källaren på byggnaden som är den enda som vet hur AGESA fungerar ....

Spontant har jag svårt att köpa den anledning jag med, AMD borde ju rimligtvis ha gott om ingenjörer som sysslar med sånt. Samtidigt är jag inte tillräckligt insatt i den sortens utveckling, det kanske krävs expertis som är svår att få tag på, så jag låter bli att avfärda det rakt av.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Spontant har jag svårt att köpa den anledning jag med, AMD borde ju rimligtvis ha gott om ingenjörer som sysslar med sånt. Samtidigt är jag inte tillräckligt insatt i den sortens utveckling, det kanske krävs expertis som är svår att få tag på, så jag låter bli att avfärda det rakt av.

Att expertisen är svår att få tag på kan nog stämma, AGESA är skrivet i Assembler, är inte så många nuförtiden som programmerar/debuggar flytande i Assembler.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

@Ragin Pig: Det har ju varit diverse spekulationer "varför", men han säger i videon om man lyssnar att han inte tror att AMD helt enkelt har tillräckligt mycket folk som jobbar med AGESA för att dom skall hinna med att stöda mer än två chipset(B550/X570). I alla fall inte utan att det blir buggfest.

Jag antar att dom har något snille som sitter längst ner i källaren på byggnaden som är den enda som vet hur AGESA fungerar ....

Det där låter som att det kan vara den rätta orsaken.
1- det är väldigt få som uppgraderar processor totalt sett, så lär inte påverka antalet sålda moderkort mycket.
2- alla processorer behöver moderkort såvida de inte hamnar i byrålådan som tidigare skrivits.
3- Kan även vara negativt för moderkortstillverkarna - gamla moderkort kan inte köras med senaste processorn, risk för att man får osålda kort över eller måste rea ut dem.
4- Därmed måste man som moderkortstillverkare också hinna rampa upp produktionen av de nya korten, går inte leva på förra generationen om något skulle strula.