HP säljer klientdator med åttakärnig kinesisk processor

Permalänk
Avstängd

@Implor: Jag struntar i pris, säg mig, var kan jag hitta ett grafikkort där alla delar inte är gjorda i Kina? Jag köper gärna datorprodukter som har noll delar made in China, just tell me where I can buy it.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

@Implor: Jag struntar i pris, säg mig, var kan jag hitta ett grafikkort där alla delar inte är gjorda i Kina? Jag köper gärna datorprodukter som har noll delar made in China, just tell me where I can buy it.

Ja det var ju enkelt. Många tillverkas ju i Taiwan.

IC är tillverkat i Taiwan, kondensatorerna är japanska och strömförsörjaningen är amerikansk (Texas instruments).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Ja det var ju enkelt. Många tillverkas ju i Taiwan.

IC är tillverkat i Taiwan, kondensatorerna är japanska och strömförsörjaningen är amerikansk (Texas instruments).

Ok, coolt. Kanske jag la fram ett dåligt exempel, men jag tror du förstår vad jag menar (även fast du kanske försöker vinna någon form av argumentatorisk krig).

Jag tror att många delar är gjorda i Kina av saker vi använder idag, och vi behöver nog bättra på den fronten, göra oss mer oberoende, på grund av många olika saker.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krigelkorren:

Däremot har nästan alla kommersiella operativsystem USA som ursprungsland.

Varför prata just om "kommersiella" operativsystem? Och vad betyder det ens?

Och vad är ett operativsystem? Den mer traditionella snäva definitionen är att själva Linuxkärnan är ett operativsystem.

Linux är enormt stort, förmodligen finns det på fler enheter i hemmen än Windows. Tänk på alla enheter med Android, Chromebooks, och din router hemma, och TV-apparater. Själv har jag inte med flit installerat Linux som primärt OS på någon av mina datorer just nu (förutom en Raspberry Pi som jag inte använder till något just nu), men ändå har jag mer Linux hemma än Windows i mina kommersiella produkter.

Vad jag vet är att jag har Linux i min:

Oneplus 6 mobiltelefon (Android)
Asus RT-AC66U router (Asus egna)
LG OLED55C7V Smart TV (WebOS)

Misstänker även starkt att det är Linux i botten på min Steam Link, men där är jag osäker. Notera att alla av dessa produkter är kommersiella.

Utöver detta så har jag en Playstation 4, vilket använder FreeBSD som operativsystem i botten.

Utifrån alla dessa kommersiella användningsområden, och alla företag som lägger ner stora mängder utvecklingstid på Linux så kan jag omöjligt se Linux idag som icke-kommersiellt.

Och hur definierar man ursprungsland? Den ursprungliga utvecklaren av Linux, Linus Torvalds, är från Finland, och det var också där han började utveckla Linux. Han är fortfarande en av Linux huvudutvecklare, men bor numera i USA. Är Linux finskt? Amerikanskt? Det vore ju att förminska den enorma arbetsinsats från hela världen som gått in i att utveckla Linux.

Ska vi prata Linuxdistributioner så är det väldigt många från USA, men det finns även t.ex. SuSE, Knoppix och Linux Mint som kommer från Europa, för att inte tala om ett extremt otal Kinesiska Linuxdistributioner, bland annat Neokylin Linux 64 som just den här datorn kan komma förinstallerad med.

Med detta vill jag få sagt att operativsystem är något som är global teknik idag. Till och med Nordkorea har sin egen Linuxdistribution, Red Star OS, med inbyggd Nordkoreansk spyware. Huawei har också lyckats sälja mobiltelefoner baserat på en egen fork av AOSP (Android Open Source Project) som med undantag för att den saknar Googles tjänster och därmed många applikationer som är vanliga på Google-Android är ett fullvärt och realistiskt alternativ.

I detta sammanhang så är operativsystem som är egendom av ett specifikt företag något som hör till ovanligheterna idag. Det är Windows, macOS, och ett antal obskyra operativsystem, oftast för inbäddade enheter, som är kvar som kommersiella produkter som är knytbara till ett enstaka företag i ett enstaka land. (Och även där sker ofta utveckling i andra länder än det enda "ursprungslandet".)

Om man räknar en Linuxdistribution som ett operativsystem så är en ganska liten andel av operativsystemen i världen alltså USA-baserade. Räknar man Linux i helhet som ett OS (och därmed räknar med t.ex. Android som en del av dessa) så är istället de allra flesta operativsystemsinstallationerna icke-USA-baserade.

För att knyta tillbaka till ditt inlägg så är det alltså inte en betydande maktfaktor att USA har kontroll över operativsystemen. Om Kina skulle tappa all åtkomst till Windows imorgon så skulle det inte gå någon nöd på dem, de kan köra Linux eller andra öppna operativsystem istället. Samma gäller inte om västvärlden skulle tappa åtkomst till den tillverkningsteknik och expertis som finns i Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

"Kinesiska satsningar på inhemska processorer..."

Vi borde lära oss av Kina och satsa mer på inhemska produkter inom Europa!

Hade velat ha en Skånsk CPU och RAM från Götet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Av CPU-Z-skärmdumpen i artikeln framgår att här finns stöd för x86-64.

Det missade jag, tack!

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

De har säkert bara tagit bort Microsofts spyware för att få plats med kinesiska statens spyware

Åhhh... Tusan

Jag som nästan hade en sen julafton, glädjedödare...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sae:

Nu när vi talar "kina"...
Europa får gärna komma med något eget...
Det är "fritt" land och "fritt" forum när det gäller kritik, men kom ihåg 2 saker:
1. de försöker åtminståne, och övning skapar mästaren
2. din pappa jobbar inte med något mer imponerande, och inte du heller

bara mina 2 cent

ps. ARM ägs nu av Softbank, som är japansk investorbank topkek

För det första är det meningslöst att prata om bolag från vissa länder när det handlar om multinationella bolag på det sättet. Men om man ändå ska göra det, så betyder det inte att ARM plötsligt är ett japanskt bolag bara för att de köpts upp och ägs av Softbank. Var verksamheten finns är det som styr, inte vem som investerar i bolaget.

Ett annat exempel är GlobalFoundries, som t.ex. tillverkar I/O-brickan för Ryzen 3000-serien, och även har tillverkat tidigare versioner av Ryzen-processorer. GlobalFoundries ägs av emiratet Abu Dhabi. Betyder det alltså att min Ryzen 5 1600 i min PC är från Förenade Arabemiraten för att bolaget som tillverkat processorn ägs av Abu Dhabi? Du hör själv hur knasigt det är att argumentera utifrån vem som äger bolaget.

Ska man ändå prata nationellt ursprung får man istället titta på var verksamheten bedrivs och leds. Och räknar man så, så är det ändå ett faktum att en av de mest populära CPU-arkitekturerna i världen idag är av europeiskt ursprung. Jag har sannolikt flera ARM-processorer i mitt hem än jag har x86. ARM-processorer tillverkas på licens av tillverkare över hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hade velat ha en Skånsk CPU och RAM från Götet.

Fick mig att tänka på när Sverige var i framkant med egen inhemsk kretstillverkning och design.
Asea Hafo, med halvleadrfabrik
och
Data SAAB, med design av CPU'er vars teknik antagligen fortfarande existerar i Intel kretsar.

Edit: Lite om Sveriges halvledar teknik historia.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

VIA i farten igen. Är det något företag som INTE har handen i VIA:s x86licenskakburk vid det här laget?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Har rensat lite inlägg, var trevliga och glid inte iväg på OT-sidospår.

/Vzano - Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Fel Bael, men jag har lirat quake 3 arena men mest UT99 en gång i början på 2000-talet då!

Mjo, tänkte faktiskt på Q3 och tiden vid 99/00 och däromkring Spelade mest q2ctf själv men en hel del q3 har det blivit Bodde dessutom i Lund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Fick mig att tänka på när Sverige var i framkant med egen inhemsk kretstillverkning och design.
Asea Hafo, med halvleadrfabrik
och
Data SAAB, med design av CPU'er vars teknik antagligen fortfarande existerar i Intel kretsar.

Edit: Lite om Sveriges halvledar teknik historia.

Det där blev man väldigt sentimental av...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför prata just om "kommersiella" operativsystem? Och vad betyder det ens?

Och vad är ett operativsystem? Den mer traditionella snäva definitionen är att själva Linuxkärnan är ett operativsystem.

Linux är enormt stort, förmodligen finns det på fler enheter i hemmen än Windows. Tänk på alla enheter med Android, Chromebooks, och din router hemma, och TV-apparater. Själv har jag inte med flit installerat Linux som primärt OS på någon av mina datorer just nu (förutom en Raspberry Pi som jag inte använder till något just nu), men ändå har jag mer Linux hemma än Windows i mina kommersiella produkter.

Vad jag vet är att jag har Linux i min:

Oneplus 6 mobiltelefon (Android)
Asus RT-AC66U router (Asus egna)
LG OLED55C7V Smart TV (WebOS)

Misstänker även starkt att det är Linux i botten på min Steam Link, men där är jag osäker. Notera att alla av dessa produkter är kommersiella.

Utöver detta så har jag en Playstation 4, vilket använder FreeBSD som operativsystem i botten.

Utifrån alla dessa kommersiella användningsområden, och alla företag som lägger ner stora mängder utvecklingstid på Linux så kan jag omöjligt se Linux idag som icke-kommersiellt.

Och hur definierar man ursprungsland? Den ursprungliga utvecklaren av Linux, Linus Torvalds, är från Finland, och det var också där han började utveckla Linux. Han är fortfarande en av Linux huvudutvecklare, men bor numera i USA. Är Linux finskt? Amerikanskt? Det vore ju att förminska den enorma arbetsinsats från hela världen som gått in i att utveckla Linux.

Ska vi prata Linuxdistributioner så är det väldigt många från USA, men det finns även t.ex. SuSE, Knoppix och Linux Mint som kommer från Europa, för att inte tala om ett extremt otal Kinesiska Linuxdistributioner, bland annat Neokylin Linux 64 som just den här datorn kan komma förinstallerad med.

Med detta vill jag få sagt att operativsystem är något som är global teknik idag. Till och med Nordkorea har sin egen Linuxdistribution, Red Star OS, med inbyggd Nordkoreansk spyware. Huawei har också lyckats sälja mobiltelefoner baserat på en egen fork av AOSP (Android Open Source Project) som med undantag för att den saknar Googles tjänster och därmed många applikationer som är vanliga på Google-Android är ett fullvärt och realistiskt alternativ.

I detta sammanhang så är operativsystem som är egendom av ett specifikt företag något som hör till ovanligheterna idag. Det är Windows, macOS, och ett antal obskyra operativsystem, oftast för inbäddade enheter, som är kvar som kommersiella produkter som är knytbara till ett enstaka företag i ett enstaka land. (Och även där sker ofta utveckling i andra länder än det enda "ursprungslandet".)

Om man räknar en Linuxdistribution som ett operativsystem så är en ganska liten andel av operativsystemen i världen alltså USA-baserade. Räknar man Linux i helhet som ett OS (och därmed räknar med t.ex. Android som en del av dessa) så är istället de allra flesta operativsystemsinstallationerna icke-USA-baserade.

För att knyta tillbaka till ditt inlägg så är det alltså inte en betydande maktfaktor att USA har kontroll över operativsystemen. Om Kina skulle tappa all åtkomst till Windows imorgon så skulle det inte gå någon nöd på dem, de kan köra Linux eller andra öppna operativsystem istället. Samma gäller inte om västvärlden skulle tappa åtkomst till den tillverkningsteknik och expertis som finns i Kina.

Just den delen av inlägget var mer ämnat som en pik mot det rådande världsläget, politiken som förs samt marknaden.

Jag ser det som att det är något som berör oss alla egentligen, åtminstone i denna tidsålder och att det även knyter an till Kinas samarbeten med amerikanska företag och andra utländska aktörer genom skalbolag, då USA infört sanktioner.
Klimatet och retoriken som den är just nu, gagnar inte någon. (-Borträknat den nuvarande situationen)

Med det vill jag på intet sätt heller påstå att det ena är att föredra framför det andra när det kommer till operativsystem och övervakning med stater i ryggen.
Tror inte att Kylin är kommersiellt fokuserat i den meningen, det är nog mera framtvingat med växande fokus på övervakning och som inhemskt alternativ till Windows.

Om det finns icke-fria/closed-source/proprietära komponenter i operativsystemet eller om det är knutet till ett specifikt företag/stat och därmed lyder under ett visst lands lagar, blir läget ett helt annat än om det inte finns några sådana kopplingar.

Ursprungslandet är i sig inget direkt hinder, däremot bolag som lätt kan falla för- alt. tvingas via påtrycknigar, från den inhemska staten, att jobba oetiskt sett från ett globalt perspektiv, blir till en riskfaktor.
Kommersiella OS bottnar i regel i ett eller flera företag och blir därför måltavla för sådana påtryckningar. Oavsett om det gäller amerikanska eller kinesiska företag.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Mjo, tänkte faktiskt på Q3 och tiden vid 99/00 och däromkring Spelade mest q2ctf själv men en hel del q3 har det blivit Bodde dessutom i Lund.

Där ser man!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Följde länken till TH prestandatest, gillar speciellt meningen:
"HP's driver is meant for the Windows 10 China Government Edition that is designed to meet the country's security and privacy standards (Microsoft basically stripped out all of its spyware for this special version of Windows for the Chinese government, and we don't have access to a copy)."

Ett spyware fritt Windows, är inte vi övriga värda att ha ett sådant

Verkligheten är precis tvärt om; alla produkter i Kina måste ha inbyggd spyware som sänder all data och all information till CCP/myndigheterna.

Här är ett exempel (av många):
https://www.nytimes.com/2019/07/02/technology/china-xinjiang-...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Verkligheten är precis tvärt om; alla produkter i Kina måste ha inbyggd spyware som sänder all data och all information till CCP/myndigheterna.

Här är ett exempel (av många):
https://www.nytimes.com/2019/07/02/technology/china-xinjiang-...

Länken är bakom vägg, men fick fram detta via google:
China Snares Tourists' Phones in Surveillance Dragnet by Adding Secret App. Border authorities routinely install the app on the phones of people entering the Xinjiang region by land from Central Asia, gathering personal data and scanning for material considered objectionable

Intressant då det finns folk i forumet som bor och verkar i kina och som varit med i trådar om övervakning och gällande blockad.
Dom har inte nämt något om att ha fått någon spion app installerad.

Har även bekanta som åker regelbundet till Kina, för dom har det aldrig varit frågan om att lämna över mobil eller liknande...

Kanske något specifikt för armerikaner, eller kanske som CNBC som reffererar till "experts says"... Då jag inte kan läsa hela så vet jag inte om där är en riktig källa eller enbart "jag har hört".

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd

Tror det var denna processor som testades av GamersNexus nyligen. Han pratade om att Kina vill skapa egna datorer för att minska sitt behov av omvärlden. Prestandan var typ som en dator från 1995 om jag minns rätt.

Edit: https://youtube.com/watch?v=-DanhnASClQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Tror det var denna processor som testades av GamersNexus nyligen. Han pratade om att Kina vill skapa egna datorer för att minska sitt behov av omvärlden. Prestandan var typ som en dator från 1995 om jag minns rätt.

Edit: https://youtube.com/watch?v=-DanhnASClQ

JA!

Det är ett Via derivat.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!