Permalänk
Medlem

Samsung 65 Q82R eller lg oled 65 c9

Tjaba!
Nu börjar min tv verkligen ge upp, så kollar lite på ersättare.

Står mellan Lg oled 65 c9 och samsung 65 Q82R.
Samsungen går o få tag på för 14 990:-
Lg För cirka 22 000:- på butik

Jag är ingen extrem tv-tittare, men man vill ju såklart ha en bra tv.
Vet att Oled är ”the shit” men vet ej riktigt om det motiverar 7000kr.
Tvn står i ett vardagsrum med stort fönster, inte jättestort ljusinsläpp förutom kanske mitt på dagen på sommaren.
Hur motiverar folket? Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Jag personligen skulle ha tagit Samsung tvn.
Jag vågar mig inte på OLED på grund av risken för inbränning. ( Nu är den risken minimal om man inte har statiska grejer på ofta )

Därför valde jag själv QLED Samsung till hemmet.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

LG alla dagar i veckan.
Inbränningen får du om du har statiska bilder non stop - tex om du använder TVn som en dator skärm utan skärmsläckare.

Hur ofta köper du en ny TV? Var 7e år? Är det motiverat att lägga 1000kr per år på den bästa TVn du kan få?

PS orkar du vänta på nån rea? Jag köpte min 65 B9 för 17000kr nu i vintras. Extremt nöjd. Klarare och skarpare bild har jag aldrig upplevt.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

OLED är värt de extra pengarna enbart om du tittar i helt nersläckt rum, bara en liten lampa eller ljus från rum bredvid gör att man inte drar nytta av OLED’ens ”supersvärta”.
Har själv en Q82’a.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av teejee:

OLED är värt de extra pengarna enbart om du tittar i helt nersläckt rum, bara en liten lampa eller ljus från rum bredvid gör att man inte drar nytta av OLED’ens ”supersvärta”.
Har själv en Q82’a.

Det var en oväntat slutsats att minst lilla ströljus skulle omintetgöra fördelarna hos en OLED. Det krävs ganska mycket ströljus innan pupillen drar ihop sig så pass mycket.

Jag skulle snarare säga att när man fokuserar blicken på en bild med både mörkt och ljust innehåll samtidigt finns det en gräns för hur mycket den "oändliga" svärtan hos en OLED bidrar till att ögat uppfattar något som svart. En bra FALD, likt hos Q80R kan hjälpt till att reproducera vad som för ögat uppfattas som svart så länge det finns något ljust i bilden också.

Här brukar den tydligaste skillnaden mellan en OLED och en bra FALD vara att man ser hur FALD:en omväxlande justerar ljusnivåerna för att prioritera svärta eller ljus om vartannat. Vilket kan leda till lite lustiga situationer där den mycket ljusstarkare LCD:n faktiskt lyser svagare än OLED:n därför att FALD:n försöker få bilden så mörk som möjligt. Där är en OLED tämligen konstant (undantag Philips) och kan i en del omständigheter (förutom Philips) göras nära nog konstant med rätt inställningar. Det vill säga konstanta nivåer svart och ungefär samma nivå av max vitt utan att det varierar scen för scen.

Permalänk
Medlem

Skulle hellre köpt den större tvn. Jag tycker qled har fin bild. Plus jag gillar ljusstarka tv. Det är kanske bara jag som inte är så kräsen.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det var en oväntat slutsats att minst lilla ströljus skulle omintetgöra fördelarna hos en OLED. Det krävs ganska mycket ströljus innan pupillen drar ihop sig så pass mycket.

Jag skulle snarare säga att när man fokuserar blicken på en bild med både mörkt och ljust innehåll samtidigt finns det en gräns för hur mycket den "oändliga" svärtan hos en OLED bidrar till att ögat uppfattar något som svart. En bra FALD, likt hos Q80R kan hjälpt till att reproducera vad som för ögat uppfattas som svart så länge det finns något ljust i bilden också.

Här brukar den tydligaste skillnaden mellan en OLED och en bra FALD vara att man ser hur FALD:en omväxlande justerar ljusnivåerna för att prioritera svärta eller ljus om vartannat. Vilket kan leda till lite lustiga situationer där den mycket ljusstarkare LCD:n faktiskt lyser svagare än OLED:n därför att FALD:n försöker få bilden så mörk som möjligt. Där är en OLED tämligen konstant (undantag Philips) och kan i en del omständigheter (förutom Philips) göras nära nog konstant med rätt inställningar. Det vill säga konstanta nivåer svart och ungefär samma nivå av max vitt utan att det varierar scen för scen.

Jag tänker inte argumentera emot direkt (lönlöst 😀). Men jag uppfattar iaf min Q80 som att den har grym bild ("OLED-lik") bortsett från när det är mörka partier och jag samtidigt har helt mörkt i rummet. Då ser man att bakgrundsbelysningen varierar en del, speciellt när det är undertexter. Men det är ju en subjektiv åsikt. Och baserat på mina inställningar på TV'n.

Permalänk
Medlem

OLED alla dagar i veckan Gå till butik och jämför. Kontrasten och svärtan är på en helt annan nivå!

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

@teejee: Absolut inget fel på Q80 med flera av toppmodellerna. Och de kan fungera precis lika bra som en OLED i mörka rum också. Bara en fråga om var man drar gränsen och vilka saker man hänger upp sig på. En del blir tokiga på att LCD:n reglerar ljuset så tydligt eller att svärtan blir sämre då fort man ställer sig upp eller tittar lite från sidan och föredrar därför OLED. Andra hanterar samma upplevelse med att det är kanske få gånger det märks mitt i en film att ljusnivån pumpar, samt prioriterar hur bilden ser ut rakt framifrån.

Don efter person

Permalänk

@Laxpudding:
Eftersom du frågar här i Sweclockers forum gissar jag att planen är att hooka up PC'n och köra G-sync.

I spelläget (PC) ser C9 betydligt bättre ut än Q90 och ned.

Är inte PC/Consol med i ekvationen utan enbart film/tv och all bildbehandling påslagen så Q90/80.

Googla youtube och kolla Vincents köpråd, han behåller till och med sin C9 efter årets efterföljar-bluff CX/C10med nerfad Audio (DTS Decoder) och nedgraderad bitrate 40gb/s istället för full 48gb/s samt färre funktioner. Enda plus är uppgraderad CPU i årets, men med just nämnda nerfning så vet jag inte varför någon vid sina sinnens fulla förnuft med facit i hand skulle välja årets dumburk?

Jag vet att LG har en ganska brutal fanclub som inte är helt oförmögen att stänga ned alla frågor genom att såga den nfo lystne vid fotknölarna. Men just nu är C9 kung i segmentet. (Finns intressanta alternativ om man dubblar/tripplar insatsen, Asus GSYNC 65" men den kräver Display port för högre FPS vilket inte har ljud inbakat, å andra sidan föredrog Linus techtips C9 pga nfo på youtube) Summa summarum så är de flesta av oss PC/Consollers tillbaka på C9 återigen.

C9 har hdmi 2.1 (Q90 och undermodellerna 2.0 med de uppenbara implikationerna för PC/Consol)

Vad är minussidan;
C9 minus kan vara krångel med externa ljudenheter samt overlay poppar upp för länge vid autoavkänning av GSYNC läge (5sec?) kanske går att ställa in någonstans. För mig som kör separat högtalaruppsättning/headset direkt från PC är krångelnivån = noll.

Good 2 know facts;
C9 Gsync är begränsad till 120hz i 1080P/1440P tills grafikkorten/GPU med 2.1 släpps (30 serien) skalningen är dock bra. Se till att spelen inte skalar utan att både tv och PC/Consol samt att det SPEL du kör inte skalar är utan att allt är inställt på samma.
Fimpa autouppdateringssökning. Justera spelläget för gaming om det är syftet (Youtube guides = infinite)

Slutsatsen av efterforskning och utdraget dräglande?

Körde 70 mil för att få tag i en C9, sista exet i den butiken. Går det ens att få tag i en C9:a idag i butik?
(Annat än demo-exen, som stått på dygnet runt och kanske sen pre-releasen för butiksdemoex, kolla förslagsvis med kundservice om ni beställer Online från interwebben.)
Tips; Du behöver släp, helst täckt, då glaspanels-tv ska fraktas stående (ej liggande, numero uno orsak till cracked panel och vanligaste RMA tjorvet.)

Lyssna inte på mig, vad vet jag?

/Silverbullit

https://youtu.be/S6M85rboYy0

https://youtu.be/GFJmjKJGx5o

https://youtu.be/K17xk82rA5E

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Medlem

Jag velade länge mellan en billigare icke-oled och en C9, slog till på en Samsung QE55Q70R för 8990:- och är nöjd! Visst är "local dimming" lite kass ibland, särskilt när man har undertexter som ger "blooming" eller vad det kallas. Men den duger att se lite serier och spela RPGs på

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt min en 65" OLED B9.
Brukar gå för runt 16 000, dvs samma pris som samsungen.
Tror inte du märker någon större skillnad jämfört med C9.

Nu ligger priset betydligt högre än vad det brukar vara dock,
förhoppningsvis kommer en sista utförsäljning snart innan de nya
modellerna kommer ut.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Bildexpert 📺

@Silverbullit: Tack för erfarenheterna – riktigt användbart för alla som funderar på just detta. Tror dock att du citerade fel användare där

Permalänk
Medlem

Har en Samsung 55 Q70R och det verkar vara flera som har detta problem med sina Qleds, d.v.s q60r upp till q90r att AirPlay inte fungerar som det ska, det går inte att strömma musik, film, skrämdela m.m. Så ha det i åtanke om du väljer Samsung.

Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700

Permalänk
Medlem

OLED OLED OLED, finns inget annat
Skämt o sido. Själv lag jag en beställning på C9 - 55 igår. Är kanon pris och vad man får för pengarna är rent vansinnigt. Bättre än alla överprisade spelskärmar och dessutom den bästa Tv bilden till film.

Så kalla mig lyrisk. Som jag drömt och längtat efter OLED och nu är den på väg!
Kan inte vänta till att låta mitt stackars 2060S få svettas haha. Den klarar sig bra dock till 1440P vilket man ändå bara får nu via HDMI 2.0. Kör den till min PG279Q, och att äntligen få perfekt bild och även g-sync på Tv'n är en dröm som blir uppfylld. Sedan när Ampere kommer blir det 4K - 120hz and never look back

Permalänk
Medlem

Min c9'a är på väg. Beställde en igår. Känns som en evighet av väntan men nu är drömmen på väg att bli sann
Snabb fråga till dig som har koll. Fungerar g-sync, ifall man kör den i ultrawide screen format e.x 3840 x 2160?

Skrivet av Silverbullit:

@Laxpudding:
Eftersom du frågar här i Sweclockers forum gissar jag att planen är att hooka up PC'n och köra G-sync.

I spelläget (PC) ser C9 betydligt bättre ut än Q90 och ned.

Är inte PC/Consol med i ekvationen utan enbart film/tv och all bildbehandling påslagen så Q90/80.

Googla youtube och kolla Vincents köpråd, han behåller till och med sin C9 efter årets efterföljar-bluff CX/C10med nerfad Audio (DTS Decoder) och nedgraderad bitrate 40gb/s istället för full 48gb/s samt färre funktioner. Enda plus är uppgraderad CPU i årets, men med just nämnda nerfning så vet jag inte varför någon vid sina sinnens fulla förnuft med facit i hand skulle välja årets dumburk?

Jag vet att LG har en ganska brutal fanclub som inte är helt oförmögen att stänga ned alla frågor genom att såga den nfo lystne vid fotknölarna. Men just nu är C9 kung i segmentet. (Finns intressanta alternativ om man dubblar/tripplar insatsen, Asus GSYNC 65" men den kräver Display port för högre FPS vilket inte har ljud inbakat, å andra sidan föredrog Linus techtips C9 pga nfo på youtube) Summa summarum så är de flesta av oss PC/Consollers tillbaka på C9 återigen.

C9 har hdmi 2.1 (Q90 och undermodellerna 2.0 med de uppenbara implikationerna för PC/Consol)

Vad är minussidan;
C9 minus kan vara krångel med externa ljudenheter samt overlay poppar upp för länge vid autoavkänning av GSYNC läge (5sec?) kanske går att ställa in någonstans. För mig som kör separat högtalaruppsättning/headset direkt från PC är krångelnivån = noll.

Good 2 know facts;
C9 Gsync är begränsad till 120hz i 1080P/1440P tills grafikkorten/GPU med 2.1 släpps (30 serien) skalningen är dock bra. Se till att spelen inte skalar utan att både tv och PC/Consol samt att det SPEL du kör inte skalar är utan att allt är inställt på samma.
Fimpa autouppdateringssökning. Justera spelläget för gaming om det är syftet (Youtube guides = infinite)

Slutsatsen av efterforskning och utdraget dräglande?

Körde 70 mil för att få tag i en C9, sista exet i den butiken. Går det ens att få tag i en C9:a idag i butik?
(Annat än demo-exen, som stått på dygnet runt och kanske sen pre-releasen för butiksdemoex, kolla förslagsvis med kundservice om ni beställer Online från interwebben.)
Tips; Du behöver släp, helst täckt, då glaspanels-tv ska fraktas stående (ej liggande, numero uno orsak till cracked panel och vanligaste RMA tjorvet.)

Lyssna inte på mig, vad vet jag?

/Silverbullit

https://youtu.be/S6M85rboYy0

https://youtu.be/GFJmjKJGx5o

https://youtu.be/K17xk82rA5E

Permalänk

@NorthLight:
Kan inte hävda att jag är någon större expert, med det lilla jag vet tror jag att landet ligger såhär;

Grafikkorten är begränsade tack vare hdmi 2.0
Du behöver ett grafikkort ur Nvidias 20** serie för Gsync
(Finns något till, bla 1660 funkar visst också)

Så just nu är du begränsad till Gsync 60hz i 4K/UltraWide
1080P = 120hz
1440P = 120hz
4K = 60hz

När Nvidias Ampere/30** serie släpps skall de vara utrustade med hdmi 2.1 så att vi kan få ut UltraWide/4K 120hz
(Vi får se när de släpps, de skulle inte vara långt borta men vem vet om Covidden fördröjer detta med?)

Sidospår/kanske bra att veta nfo;
C9:an skalar bra, 1440P ser riktigt nice ut i alla spel jag testat.

Hoppas det var till lite hjälp?

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Silverbullit: Tack för erfarenheterna – riktigt användbart för alla som funderar på just detta. Tror dock att du citerade fel användare där

Men det var väl bra att få lära sig lite om TV och sånt?

Detta med LGs begränsning av 2020 modellerna avseende bandbredden är så vitt jag förstått det ändå mest en storm i ett vattenglas. Dels för att de knappt finns några källor om ens några som kan mata på i 48 GHbit/s och dels för att det inte verkar som TVn skulle kunna göra så mkt med de 8 Gbit/s extra även om den kunde ta emot dem. Sen är det väl dessutom ingen som faktiskt testat någon 2019 modeller med 48 Gbit/s bandbredd heller antar jag och vet om det faktiskt fungerar annorlunda. Du kanske har luskat något mer i detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

OLED OLED OLED, finns inget annat
Skämt o sido. Själv lag jag en beställning på C9 - 55 igår. Är kanon pris och vad man får för pengarna är rent vansinnigt. Bättre än alla överprisade spelskärmar och dessutom den bästa Tv bilden till film.

Så kalla mig lyrisk. Som jag drömt och längtat efter OLED och nu är den på väg!
Kan inte vänta till att låta mitt stackars 2060S få svettas haha. Den klarar sig bra dock till 1440P vilket man ändå bara får nu via HDMI 2.0. Kör den till min PG279Q, och att äntligen få perfekt bild och även g-sync på Tv'n är en dröm som blir uppfylld. Sedan när Ampere kommer blir det 4K - 120hz and never look back

Härligt, minns själv entusiasmen första gången man skaffade OLED, och att det för ovanlighets skulle infriades i verkligheten också. En typ 4-5 OLED-inköp senare senare är jag fortfarande lika imponerad av bilden

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Den praktiska gränsen på 40 Gbps har noll betydelse i praktiken eftersom det räcker för det TV:n är kapabel till som är 4K/120 med 10-bitar. Sedan är det så här det alltid har fungerat. 15+ år och fortfarande feltolkas det vad HDMI-versioner är för något och vad det medför för individuella produkter.

Permalänk
Medlem

@improwise:

Låter ju helt underbart och jag tror mästerverket anländer imorgon. Gratis hemkörning och allt ifrån butiken (Power) så det kan inte bli bättre

Ser verkligen fram imorgon, så låt hoppas postgången fungerer som den skall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverbullit:

@NorthLight:
Kan inte hävda att jag är någon större expert, med det lilla jag vet tror jag att landet ligger såhär;

Grafikkorten är begränsade tack vare hdmi 2.0
Du behöver ett grafikkort ur Nvidias 20** serie för Gsync
(Finns något till, bla 1660 funkar visst också)

Så just nu är du begränsad till Gsync 60hz i 4K/UltraWide
1080P = 120hz
1440P = 120hz
4K = 60hz

När Nvidias Ampere/30** serie släpps skall de vara utrustade med hdmi 2.1 så att vi kan få ut UltraWide/4K 120hz
(Vi får se när de släpps, de skulle inte vara långt borta men vem vet om Covidden fördröjer detta med?)

Sidospår/kanske bra att veta nfo;
C9:an skalar bra, 1440P ser riktigt nice ut i alla spel jag testat.

Hoppas det var till lite hjälp?

Hej och tack för svar

Presis och jag känner till detta ang HDMI 2.1 vs 2.0b som vi sitter med på nuvarande kort. Har ett RTX 2060S nu, så det får duga till Ampere anländer och den fungerar bra i 1440P på min PG279Q

Läste att skalningen skall vara helt fantastiskt så nu väntar jag bara in mästerverket. Med lite tur anländer den imorgon.
Men nu börjar funderingarna, fast jag kikat runt och så ang inställningar. Kankse köra på RTINGS, till att börja med eller vad rekomenderar du ?

Första jag gör blir att ändra HDMI till Pc input. Men hur blir det då när man kollar film via Kodi ifrån pc'n som jag alltid gör ?
Vet att den slår på game mode vid PC Input, så lär man in och fiddla med inställningar och så när man skall se på film?
Vore ju mindre smidigt att behöva göra så men tänker - Spel: NVCP - RGB 8 och vid film iaf för att köra HDR, lär man då inte köra på YUV 4.2.2 - 10 bit ?
Eller är jag helt ute och cyklar. Har faktiskt inte en aning om vad som gäller tyvärr ;/

Permalänk
Skrivet av NorthLight:

Hej och tack för svar

Presis och jag känner till detta ang HDMI 2.1 vs 2.0b som vi sitter med på nuvarande kort. Har ett RTX 2060S nu, så det får duga till Ampere anländer och den fungerar bra i 1440P på min PG279Q

Läste att skalningen skall vara helt fantastiskt så nu väntar jag bara in mästerverket. Med lite tur anländer den imorgon.
Men nu börjar funderingarna, fast jag kikat runt och så ang inställningar. Kankse köra på RTINGS, till att börja med eller vad rekomenderar du ?

Första jag gör blir att ändra HDMI till Pc input. Men hur blir det då när man kollar film via Kodi ifrån pc'n som jag alltid gör ?
Vet att den slår på game mode vid PC Input, så lär man in och fiddla med inställningar och så när man skall se på film?
Vore ju mindre smidigt att behöva göra så men tänker - Spel: NVCP - RGB 8 och vid film iaf för att köra HDR, lär man då inte köra på YUV 4.2.2 - 10 bit ?
Eller är jag helt ute och cyklar. Har faktiskt inte en aning om vad som gäller tyvärr ;/

Du har ju olika ingångar på burken så välj olika för PC och film/tv, lås lägena till rätt ingång.

Jepp kollade på bla RTINGS guide, kollade en hel del guider hör och häpna, kör dock enbart C9an som PC display.

Hmm någon som testat adapter?
Dvs köra displayport ur GPU'n till hdmi 2.1 på C9:an?
Inget inbakat ljud, men ger det 4K 120hz?

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Medlem

Oled alla dagar i veckan. Och jag tycker folk överdriver det med ljuset riktigt mkt också. Jag har ganska mycket ljusinsläpp på dagen, aldrig reagerat på det.

Varje gång jag ser film så tänker jag "fan vilket bra köp jag gjorde"

Har en LG 65 E8

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Oled alla dagar i veckan. Och jag tycker folk överdriver det med ljuset riktigt mkt också. Jag har ganska mycket ljusinsläpp på dagen, aldrig reagerat på det.

Varje gång jag ser film så tänker jag "fan vilket bra köp jag gjorde"

Har en LG 65 E8

Håller med. Har haft min 65" B7 i mer än två år och har ett stort vardagsrum med mycket ljusinsläpp och tycker den ser kanon ut även på dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

OLED är värt de extra pengarna enbart om du tittar i helt nersläckt rum, bara en liten lampa eller ljus från rum bredvid gör att man inte drar nytta av OLED’ens ”supersvärta”.
Har själv en Q82’a.

Var nog det dummaste jag läst. Det är inte endast svärtan som utklassar LED.
Ja, QLED är en variant på LED. Inget annat.

Jag äger åde en Samsung QLED och en LG OLED. Gissa vilken jag skulle valt om jag var tvungen att välja bort en av dem?
QLED är helt enkelt inte i samma liga som OLED. Punkt.

OT, varför c9 modellen? B9 har typ allt man behöver.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Var nog det dummaste jag läst. Det är inte endast svärtan som utklassar LED.
Ja, QLED är en variant på LED. Inget annat.

Jag äger åde en Samsung QLED och en LG OLED. Gissa vilken jag skulle valt om jag var tvungen att välja bort en av dem?
QLED är helt enkelt inte i samma liga som OLED. Punkt.

OT, varför c9 modellen? B9 har typ allt man behöver.

Vi pratar om 15 000 jämfört med 22000kr.

Jag tycker inte OLED är värt så mycket mer, speciellt inte i upplyst rum.

Och 2019 QR80 och uppåt har riktigt bra betraktningsvinklar, inte lika bra som OLED men man slipper den tråkiga grådassigheten man får på de flesta andra LED-TV (inkl. alla äldre QLED) när man tittar från sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Var nog det dummaste jag läst. Det är inte endast svärtan som utklassar LED.
Ja, QLED är en variant på LED. Inget annat.

LCD, "QLED" och "LED" är en LCD.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Silverbullit:

Hmm någon som testat adapter?
Dvs köra displayport ur GPU'n till hdmi 2.1 på C9:an?
Inget inbakat ljud, men ger det 4K 120hz?

Det finns inga omvandlare (ännu) som arbetar med att omvandla Displayport till den FRL-signal (Fixed Rate Link) som används med HDMI 2.1. Så allt man får är den HDMI-bandbredd som en aktiv omvandlare orkar, ofta 9 Gbps eller 18 Gbps, eller den bandbredd man får med passiv adapter som är den HDMI-bandbredd som grafikkortet orkar, oftast 18 Gbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverbullit:

Du har ju olika ingångar på burken så välj olika för PC och film/tv, lås lägena till rätt ingång.

Jepp kollade på bla RTINGS guide, kollade en hel del guider hör och häpna, kör dock enbart C9an som PC display.

Hmm någon som testat adapter?
Dvs köra displayport ur GPU'n till hdmi 2.1 på C9:an?
Inget inbakat ljud, men ger det 4K 120hz?

Tackar då börjar jag med RTINGS inställningar när den anländer - fick medl, att det blir på Torsdag först. Nåja mer att läsa på och mer tid till att längta då

Ang ingångar; presis så kan man ju göra ifall man säg har 2 st pc - en för spel och en annan till media. Tyvärr har jag bara en så det fungerar inte.
Får kika runt hur man skall ställa in och ifall det verkligen behövs ändras något via NVCP/Tv, mellan film och spel sessioner

Kan tänka mig att många enbart kör den till spel och kanske har en annan större OLED till film - ifall plånboken tillåter. För det finns ju trots allt ingen spel monitor på denna jord som är bättre. Att den är bäst för både film och dessutom spel är ju egentligen helt otroligt. Vilken grym teknik OLED är alltså.
Kanske låter som en säljare men han inte låta bli att vara så sjukt exalterad haha. Drömt/längtat länge efter en sådan nu, men snart så är jag medlem i klubben

Stor tack för svar Silverbullit!