AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Alla får det, det är bara mätprogrammen som är för långsamma

(allvarligt, jag har inte hört talas om en enda, med senare bios når ju dom flesta inte ens upp till angiven boostfrekvens bara att ingen orkar klaga längre)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

@Ozzed: Alla får det, det är bara mätprogrammen som är för långsamma

(allvarligt, jag har inte hört talas om en enda, med senare bios når ju dom flesta inte ens upp till angiven boostfrekvens bara att ingen orkar klaga längre)

Jag lät bli senaste UEFI till Crosshair VII av den anledningen (tror förövrigt det var på din inrådan) Med 2901 så visas i alla fall 4600Mhz som uppnådd maxfrekvens i t. ex HWINFO, men vid endeltrådade laster når den som absolut max upp i 4500Mhz under korta stunder om det är kallt och planeterna står rätt.

Drygt att de aviserat en funktion som vi skulle få, och nu troligen inte kommer se röken av någonsin

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hur långt i framtiden tror ni man kommer klara sig med 3700x?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Hur långt i framtiden tror ni man kommer klara sig med 3700x?

Tills 4700x kommer ut? 😋

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Tills 4700x kommer ut? 😋

Inte intresserad av det "nyaste"
Hade bara en tanke på hur länge 3700x kommer kunna hänga med i spel
Innan man behöver byta ut den

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Galet nöjd med 3300x. Vilket hopp det blev i fps. Gick ifrån en i7 2600k.
Och det fick byggas idag trots att fästen från Noctua ännu inte levererats. Stock kylaren gör sitt jobb. I alla fall i några dagar till

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Inte intresserad av det "nyaste"
Hade bara en tanke på hur länge 3700x kommer kunna hänga med i spel
Innan man behöver byta ut den

Minst 4-5 år borde den väl orka med tycker man.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Minst 4-5 år borde den väl orka med tycker man.

Ja det är väl det jag tänkte mig också

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Minst 4-5 år borde den väl orka med tycker man.

Ja, det är nog en bra uppskattning för 3700X men så klart beroende på vad man använder datorn till, nytta eller nöje. För folk som arbetar professionellt med tex bild och filmbehandling etc så kan de ju faktiskt i vissa fall tjäna pengar på att ha rejäla arbetsstationer med ny teknik, här hjälper många cores (läs AMD). Finns ju även gamers som tävlar, dvs att spelandet är lite mer än bara lek. De kanske också kan räkna hem en investering på ny teknik i vissa fall... etc, listan kan göras längre.

För folk som spelar beror ju en hel del på grafikkortet också. Vi är på Sweclockers nu och här är det ju gott om entusiaster som vill byta prylar och köra det senaste för att det är kul, inte alltid för att det måste vara försvarbart. Sedan måste jag ge beröm till forumets köp och sälj del, fungerar väldigt bra och folk litar ofta på varandra här vilket är kul, oerhört mycket bättre än blocket, ibland kan man uppgradera sig lite billigare om man lyckas sälja sina gamla prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Hur långt i framtiden tror ni man kommer klara sig med 3700x?

Beror ju på andra komponenter och vad man har för krav. Jag har känt att min 3700x inte hängt med från början, borde nog gått på 9700k/9900k. Så jag funderar redan på att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Beror ju på andra komponenter och vad man har för krav. Jag har känt att min 3700x inte hängt med från början, borde nog gått på 9700k/9900k. Så jag funderar redan på att uppgradera.

Oj, en ganska ovanlig kommentar för en gångs skull. Är det i specifika spel du upplever detta med tanke på att du nu funderar på Intel spåret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Oj, en ganska ovanlig kommentar för en gångs skull. Är det i specifika spel du upplever detta med tanke på att du nu funderar på Intel spåret?

Ne i allmänhet så ligger den efter i spel bara, samt det var ju en hel del problem biosarna i början som tog några månader för dem att lösa. Har fortfarande konstiga krascher i CSGO som jag aldrig haft innan. Aldrig kommit upp i utlovad clock på den heller, hos Intel hade det funnits överklockningsutrymme till och med. Har väl varit cpu-begränsad i de flesta spel hela tiden så med nya grafikkort runt hörnet lär det inte bli bättre. Känns helt enkelt som om det var budgetalternativet jag valde, och då brukar man ångra sig.

Nu när mitt b450i modekort inte verkar få stöd för Ryzen 4000 så vet jag inte om något håller kvar mig vid AMD, Intels 10700k lockar lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ne i allmänhet så ligger den efter i spel bara, samt det var ju en hel del problem biosarna i början som tog några månader för dem att lösa. Har fortfarande konstiga krascher i CSGO som jag aldrig haft innan. Aldrig kommit upp i utlovad clock på den heller, hos Intel hade det funnits överklockningsutrymme till och med. Har väl varit cpu-begränsad i de flesta spel hela tiden så med nya grafikkort runt hörnet lär det inte bli bättre. Känns helt enkelt som om det var budgetalternativet jag valde, och då brukar man ångra sig.

Nu när mitt b450i modekort inte verkar få stöd för Ryzen 4000 så vet jag inte om något håller kvar mig vid AMD, Intels 10700k lockar lite.

CS:GO har varit stabilt för mig med min 3700X. Hoppas du lyckas hitta vad som gör ditt system ostabilt, kanske vora bra att testa ditt RAM ordentligt så att det inte är något med inställningarna där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

CS:GO har varit stabilt för mig med min 3700X. Hoppas du lyckas hitta vad som gör ditt system ostabilt, kanske vora bra att testa ditt RAM ordentligt så att det inte är något med inställningarna där.

Kanske, börjar tröttna på allt man behöver pilla med när man kör AMD faktiskt så det kanske snarare blir att jag slänger ut det. Har aldrig behövt installera så mycket BIOS updates och chipset drivers och ändå inte lyckas uppnå utlovad klockfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kanske, börjar tröttna på allt man behöver pilla med när man kör AMD faktiskt så det kanske snarare blir att jag slänger ut det. Har aldrig behövt installera så mycket BIOS updates och chipset drivers och ändå inte lyckas uppnå utlovad klockfrekvens.

Just minnet kan vara lite jobbigt med Ryzen om man vill försöka maxa de minnen man har med vettiga timings etc, kan ta tid och testande även om man lär sig en hel del på resan. Har man inte fått till minnesinställningarna ger det ofta ostabilitet som slår lite sporadiskt. Hur enkelt det går eller vilket resultat man får kan också bero på vilka minnen man köpt.

Finns väl lite olika testprogram för RAM, jag skulle nog börja med att testa minnet ordentligt om du inte redan givit upp. Får du fel i minnestesterna så vet du ju att det måste fixas. Osäker på vilket minnestestningsprogram som är bäst, HCI Memtest, RAM Test från Karhu Software tex, oftast ska de köras en längre tid.

Minnesguide från @tellus82
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1516576-minnesguide-am...

Förutom minnes tweakande har jag inte haft så mycket strul med mitt system, körde först Ryzen 1600X och nu 3700X på mitt Asus Prime X370-Pro moderkort.

Ja, AMD vs Intel har väl avhandlats ca 17000 ggr här på forumet men visst är det väl som så att Intel ändå är ett litet snäpp vassare för dagens spel åtminstone, kan också bero på vad man spelar eller var flaskhalsen sitter samt vilka krav man har. Väldigt mycket handlar ju om hur man använder sin dator och vad man prioriterar. För folk som jobbar mycket mycket med tex bild och filmbehandling kanske tvärtom en multicore CPU från AMD är överlägsen. För bärbara datorer ser vi nu att AMD 4000 ofta krossar Intel systemen gällande batteritid etc förutom faktumet att man får gott om cores.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Just minnet kan vara lite jobbigt med Ryzen om man vill försöka maxa de minnen man har med vettiga timings etc, kan ta tid och testande även om man lär sig en hel del på resan. Har man inte fått till minnesinställningarna ger det ofta ostabilitet som slår lite sporadiskt. Hur enkelt det går eller vilket resultat man får kan också bero på vilka minnen man köpt.

Finns väl lite olika testprogram för RAM, jag skulle nog börja med att testa minnet ordentligt om du inte redan givit upp. Får du fel i minnestesterna så vet du ju att det måste fixas. Osäker på vilket minnestestningsprogram som är bäst, HCI Memtest, RAM Test från Karhu Software tex, oftast ska de köras en längre tid.

Minnesguide från @tellus82
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1516576-minnesguide-am...

Förutom minnes tweakande har jag inte haft så mycket strul med mitt system, körde först Ryzen 1600X och nu 3700X på mitt Asus Prime X370-Pro moderkort.

Ja, AMD vs Intel har väl avhandlats ca 17000 ggr här på forumet men visst är det väl som så att Intel ändå är ett litet snäpp vassare för dagens spel åtminstone, kan också bero på vad man spelar eller var flaskhalsen sitter samt vilka krav man har. Väldigt mycket handlar ju om hur man använder sin dator och vad man prioriterar. För folk som jobbar mycket mycket med tex bild och filmbehandling kanske tvärtom en multicore CPU från AMD är överlägsen. För bärbara datorer ser vi nu att AMD 4000 ofta krossar Intel systemen gällande batteritid etc förutom faktumet att man får gott om cores.

Har G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z till min Ryzen, har varken trimmat på hastigheterna eller timings utan kör bara på vad bioset hittar. Kastar jag pengarna i sjön på minnen med CL14 om jag inte trimmar och har mig?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Har G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z till min Ryzen, har varken trimmat på hastigheterna eller timings utan kör bara på vad bioset hittar. Kastar jag pengarna i sjön på minnen med CL14 om jag inte trimmar och har mig?

Hej, jag överlåter denna fråga till någon annan i tråden, dels upptagen men sedan finns det andra här som har bättre koll än mig.

(Men jag tror väl att svaret är ja, du har bra minnen och man får liite bättre prestanda om man konfigurerar RAM minnet optimalt till sin dator (moderkort och cpu). Hur stor skillnad beror så klart vad din dator/bios ställt in sig på nu, möjligt den valt en vettig setup, inte vet jag.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Har G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z till min Ryzen, har varken trimmat på hastigheterna eller timings utan kör bara på vad bioset hittar. Kastar jag pengarna i sjön på minnen med CL14 om jag inte trimmar och har mig?

Va säger cpuz? under fliken memory

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hej, jag överlåter denna fråga till någon annan i tråden, dels upptagen men sedan finns det andra här som har bättre koll än mig.

(Men jag tror väl att svaret är ja, du har bra minnen och man får liite bättre prestanda om man konfigurerar RAM minnet optimalt till din dator (moderkort och cpu). Hur stor skillnad beror så klart vad din dator/bios ställt in sig på nu, möjligt den valt en vettig setup, inte vet jag.)

Tack för svar ändå!

Skrivet av xxbiker:

Va säger cpuz? under fliken memory

https://imgur.com/J0dguN4

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Du kan med stor säkerhet krana ur en del mer prestanda ja, tRC värdet var mycket högt för b-die och speciellt för 3200MT/s, jag ligger på 56 med micron rev e die i 3600MT/s, du kan sänka denna timing rejält, troligtvis är det samma sak med resten av subtimings med.

Huruvida du kommer tjäna FPS i slutändan beror på din GPU, vilka spel du kör & med vilka inställningar, dock är tweakandet av timings inget som kostar annat än din egen tid så vet du med dig att du har en del spel som skulle tjäna på det så är det bara & tweaka loss lite.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Har G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z till min Ryzen, har varken trimmat på hastigheterna eller timings utan kör bara på vad bioset hittar. Kastar jag pengarna i sjön på minnen med CL14 om jag inte trimmar och har mig?

Nej, utan att göra ett smack har du redan bra fart på minnena jämfört med billigare varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Hur långt i framtiden tror ni man kommer klara sig med 3700x?

Beror ju på vad du gör på burken.... Sambon klarar sig bra med en core2-duo, surfar, mailar, tittar på y-tube, enklare 2d-spel osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Har G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z till min Ryzen, har varken trimmat på hastigheterna eller timings utan kör bara på vad bioset hittar. Kastar jag pengarna i sjön på minnen med CL14 om jag inte trimmar och har mig?

Du har väl inte missat att höja minnesspänningen till 1.35V ?

Permalänk
Medlem

Problem med Event ID 14 nvlddmkm?

Har under de senaste veckorna haft problem med frysningar, för det mesta i desktop-läge med endast Firefox öppet men i vissa fall även i spel. Försvinner endast efter omstart av datorn (när jag väl lyckas klicka in till Start -> Power -> Restart).

Event Viewer har en lista med Errors listande under nvlddmkm:

The description for Event ID 14 from source nvlddmkm cannot be found. Either the component that raises this event is not installed on your local computer or the installation is corrupted. You can install or repair the component on the local computer.

If the event originated on another computer, the display information had to be saved with the event.

The following information was included with the event:

\Device\Video3
0cec(3188) 00000000 00000000

The message resource is present but the message was not found in the message table

Någon annan som har haft detta problem? Vad kan det bero på? Har enbart installerat nya drivrutiner från NVIDIA i Geforce Experience, inte uppdaterat chipset drivers eller BIOS på ett tag.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Du kan med stor säkerhet krana ur en del mer prestanda ja, tRC värdet var mycket högt för b-die och speciellt för 3200MT/s, jag ligger på 56 med micron rev e die i 3600MT/s, du kan sänka denna timing rejält, troligtvis är det samma sak med resten av subtimings med.

Huruvida du kommer tjäna FPS i slutändan beror på din GPU, vilka spel du kör & med vilka inställningar, dock är tweakandet av timings inget som kostar annat än din egen tid så vet du med dig att du har en del spel som skulle tjäna på det så är det bara & tweaka loss lite.

Jag förstår, tack för ett bra svar! Jag kan spela från Apex, LoL, World of Warships till singel-player spel från tidiga 2000-talet så det varierar. Brukar oftast spela på 4K och har tyvärr bara ett rx 5700 så vet inte om det går att pressa ut så mycket mer. Men precis som du säger så skadar det ju inte att prova, är ju bara tid som behövs uppoffras!

Skrivet av Gimbal:

Nej, utan att göra ett smack har du redan bra fart på minnena jämfört med billigare varianter.

Låter inte fy skam det måste jag säga! 🙂

Skrivet av SAFA:

Du har väl inte missat att höja minnesspänningen till 1.35V ?

Är det någon fördel?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Man får då omvärdera och revidera sina grejer hela tiden märker jag.

Nu när jag insett att jag nog kommer ha den här setupen ett tag så gav jag mig på att försöka optimera lite igen.

Noterade först en sensor i HWinfo jag inte sett förut, nämligen "CPU Core VID (Effective)". Läste på lite om den och tydligen så är det så att det är den VID som processorn slutligen ber VRM om efter att ha kompromissat och går på någon slags algoritm som ränar ut vad alla kärnor vill ha, så det är den som man skall jämföra CPU Core Voltage (SVI2 TFN) med och inte någon av de individuella kärnornas VID. Känner mig dum som själv gett det rådet innan. Får bara be om ursäkt för det, inse att man lever och lär och hoppas att om någon tagit mitt råd så läser de detta så att de kan korrigera sina inställningar.

Hur som helst så såg jag då att "CPU Core Voltage (SVI2 TFN)" var för låg jämfört med den, testade att köra positiv offset med ett steg i taget tills jag landade på +0.0250V. Efter det blev det sämre igen så antar att 0.025V extra är det som min processor trivs med. Jag testade med Geekbench5 och CB20.

Ovetenskapligt så det förslår då jag bara körde en GB-runda per höjning då jag är lite lat av mig, men körde i alla fall 5st CB20-rundor per gång och tog ett snitt, har även kört in Buildzoids rekommenderade inställningar för PBO, även om jag har en AGESA-version tidigare som inte verkar påverkas av buggen men även det gav en knuff. Här är resultatet:

Ingen offset:
CB: 7029.4 (snitt av 5 rundor)
GB: 1297/13567 (en runda)
Tdie: 74.5c

+0.02500V Offset
CB; 7080.2 (snitt av 5 rundor)
GB: 1322/13607
Tdie:77,8c

Skillnad:
CB: +0,72%
GB: +1.92% (single)
GB: +0.29%
Tdie: +3.3C

Jag vet att resultaten inte är mycket att gå på då jag varken varit särskilt noga med att kontrollera temperatur, hur länge jag väntat mellan rundor etc. Skulle kunna göra ett utförligare test om någon är intresserad.

I singlecore för CB20 blev det bara en skillnad från 505 till 507 poäng så inte direkt någon spännande ökning. Men för multi och Geekbech tycker jag det var en helt OK knuff

Jag rekommenderar jag stor försiktighet om ni ska ge er på positiv offset då det finns rapporter om degradering, dock så är det så att degradering är en funktion av strömdensitet och temperatur, inte spänning i sig. och som syner så har jag temperaturer som inte är i närheten av att bli farliga. Jag har en 280mm-radiator monterad i fronten på insug med Push/pull-konfiguration med 4st Noctua NF-A14 industrialPPC-2000 PWM, med ganska aggresiv fläktkurva, så jag känner mig trygg med att kunna pressa lite, men har man klen kylare, dåligt ventilerat chassi etc som gör att Tdie går över 85c stundtals så bör man nog inte ge sig på att kräma på med mer soänning.

En annan fråga: Jag har som sagt UEFI med en äldre AGESA då det sägs att den nya ger sämre boost. Är det så att Buildzoids PBO-värden åtgärdar den dåliga boosten eller är det fortfarande sämre än den äldre versionen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Du har väl inte missat att höja minnesspänningen till 1.35V ?

Skrivet av Bewise:

Låter inte fy skam det måste jag säga! 🙂

Är det någon fördel?

Dina minnen är specade att gå på 1.35V så kör du på lägre är det risk för krascher mm.
Så kolla i BIOS/UEFI vad det är, fick sätta det manuellt på mitt CrosshairHero VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Dina minnen är specade att gå på 1.35V så kör du på lägre är det risk för krascher mm.
Så kolla i BIOS/UEFI vad det är, fick sätta det manuellt på mitt CrosshairHero VII.

Noterat, bra tips!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Inaktiv

I de AMD datorer jag byggt så har jag använt mig av minnen som finns med i moderkort tillverkarens QVL lista och ingen av dessa datorer har krånglat än så länge.
Det är runt ett 20 tal datorer jag byggt.

Det kan vara ett tips att kolla detta om systemen krånglar.

Permalänk
Medlem

Bygget blev färdigt igår efter att jag fått moderkortet utbytt då första va defekt och visade inget liv alls när strömmen pluggades in. Kika gärna in mitt galleri och lägg en kommentar.
https://www.sweclockers.com/galleri/15163-taunys-cpu-upgrade

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2