Permalänk
Medlem

Låsa upp företagsdator

Hej,

Jag har en dator som jag fick från mitt jobb. Den är relativt bra/stark och efter att de gick i konkurs blev jag även av med jobbet. Har kontaktat och frågat om jag ska lämna in datorn och vart men inte fått något svar bara avvakta. Kontaktat igen och fortfarande bara avvakta, nu existerar inte ens företaget och jag har kvar datorn. Den är däremot låst och kan inte logga in på Windows, det går inte heller ”återställa” den via den vanliga vägen.

Finns det någon möjlighet att låsa upp datorn? Lämna in den någonstans eller kanske något med BIOS? Kommer slänga den annars och det känns ju tråkigt.

Det gäller en HP G3 zBook tror jag, 6820hq cpu med 32gb ram och quadro grafikkort.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Formatera om eländet som vanligt borde väl fungera?

Permalänk
Medlem

Går det inte att formatera om den av någon anledningen så kan du nog sätta in en annan hårddisk.

Permalänk
Medlem

Installera om och var glad.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

Formatera om eländet som vanligt borde väl fungera?

Nej, det går inte att formatera om den. Tror att den är låst av "administratör" i själva BIOS.

Skrivet av Aciero:

Går det inte att formatera om den av någon anledningen så kan du nog sätta in en annan hårddisk.

Hm, tror du att det hjälper? Ska testa detta. Jag tror dock att det är själva BIOS som är låst.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Hej,

Jag har en dator som jag fick från mitt jobb. Den är relativt bra/stark och efter att de gick i konkurs blev jag även av med jobbet. Har kontaktat och frågat om jag ska lämna in datorn och vart men inte fått något svar bara avvakta. Kontaktat igen och fortfarande bara avvakta, nu existerar inte ens företaget och jag har kvar datorn. Den är däremot låst och kan inte logga in på Windows, det går inte heller ”återställa” den via den vanliga vägen.

Finns det någon möjlighet att låsa upp datorn? Lämna in den någonstans eller kanske något med BIOS? Kommer slänga den annars och det känns ju tråkigt.

Det gäller en HP G3 zBook tror jag, 6820hq cpu med 32gb ram och quadro grafikkort.

Lugn och fin nu.
Pillra inte för mycket med en dator du faktiskt inte äger.
Det kan ju mycket väl vara så att någon framtida ägare eller fogden kommer att göra en inventering där just "din" dator saknas.
Det finns säkert ett måt på hur lång tid som kan anses rimligt innan du kan kalla dig ägare.
Men vill du vara säker så fortsätt att försöka få kontakt, och spara konversationen.
Släng den absolut inte, ev. konkursbo kommer att jaga reda på all dyr utrustning så gott dom kan

Permalänk
Medlem

Borde gå att ta ut CMOS batteriet, det borde låsa upp bios och sen kan du formatera hårddisken och sen installera som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Jag tror dock att det är själva BIOS som är låst.

Frågas det efter lösenord när datorn startas up (kommer upp "enter password" redan i BIOS)?

I så fall kan det bero på två saker antingen är BIOS lösenords skyddat eller så är disken det.

I det andra fallet så kommer det troligtvis hjälpa att byta disk, medans i det första så är det relativt kört om du inte har lösenordet, då det på bärbara oftast är nästan omöjligt att "nolla" CMOS eftersom batteriet i regel är fastlöddat.

Skrivet av Chibariku:

Borde gå att ta ut CMOS batteriet, det borde låsa upp bios och sen kan du formatera hårddisken och sen installera som vanligt.

Se ovan svar angående den möjligheten.

Skrivet av Svensktiger:

Lugn och fin nu.
Pillra inte för mycket med en dator du faktiskt inte äger.
Det kan ju mycket väl vara så att någon framtida ägare eller fogden kommer att göra en inventering där just "din" dator saknas.
Det finns säkert ett måt på hur lång tid som kan anses rimligt innan du kan kalla dig ägare.
Men vill du vara säker så fortsätt att försöka få kontakt, och spara konversationen.
Släng den absolut inte, ev. konkursbo kommer att jaga reda på all dyr utrustning så gott dom kan

Eller så letar man upp konkursförvaltaren och frågar denna om datorn måste återlämnas.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Frågas det efter lösenord när datorn startas up (kommer upp "enter password" redan i BIOS)?

I så fall kan det bero på två saker antingen är BIOS lösenords skyddat eller så är disken det.

I det andra fallet så kommer det troligtvis hjälpa att byta disk, medans i det första så är det relativt kört om du inte har lösenordet, då det på bärbara oftast är nästan omöjligt att "nolla" CMOS eftersom batteriet i regel är fastlöddat.
Se ovan svar angående den möjligheten.
Eller så letar man upp konkursförvaltaren och frågar denna om datorn måste återlämnas.

Well, det har gått närmare 3 år nu. Datorn ligger hemma bara, lämnar gladeligen tillbaka den till företaget och har även mail bevis där jag kontaktat flera gånger för återlämning. Tänker att det kanske är dags att pilla lite eller bara slänga skiten? Att slänga den är ju inte bra för någon i detta fall.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Well, det har gått närmare 3 år nu. Datorn ligger hemma bara, lämnar gladeligen tillbaka den till företaget och har även mail bevis där jag kontaktat flera gånger för återlämning. Tänker att det kanske är dags att pilla lite eller bara slänga skiten? Att slänga den är ju inte bra för någon i detta fall.

Har det gått 3 år skulle jag nog säga kör en omformatering och installera upp windows på den. Det är rätt skälig tid att efterfråga den isåfall.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har det gått 3 år skulle jag nog säga kör en omformatering och installera upp windows på den. Det är rätt skälig tid att efterfråga den isåfall. En laptop för 2-4k lär ingen jaga efter så länge.

Jag har för mig att jag har testat det, det går inte att ominstallera den. Testade med USB och går inte att boota från den om jag minns rätt, ska testa när jag kommer hem från jobbet! Uppdaterar så att alla vet vad det rör sig om sen.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Frågas det efter lösenord när datorn startas up (kommer upp "enter password" redan i BIOS)?

I så fall kan det bero på två saker antingen är BIOS lösenords skyddat eller så är disken det.

I det andra fallet så kommer det troligtvis hjälpa att byta disk, medans i det första så är det relativt kört om du inte har lösenordet, då det på bärbara oftast är nästan omöjligt att "nolla" CMOS eftersom batteriet i regel är fastlöddat.
Se ovan svar angående den möjligheten.
Eller så letar man upp konkursförvaltaren och frågar denna om datorn måste återlämnas.

Inte fastlött på den datorn, se sida 47-48

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://h...

Permalänk
Medlem

Spontana tankar:

* cleara cmos
* som andra påpekat, lek med batteriet
* ta ut hårddisken, sätt in i en annan dator, formatera, stoppa tillbaks till bärbara
* flasha bios, det lär reseta inställningar?

Permalänk
Medlem

Rycka cmos-batteriet på en laptop för att nolla lösenord har inte fungerat på många många år, om det inte är en riktig budgetmaskin.
När jag finner mig i samma situation så byter jag bios-chippet, men det är inte alltid så lätt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Min ex-fru hade en gammal i7 från ett av Sveriges största företag alla kategorier. Jag petade bara ut hårddisken och stoppade i en ny. Inga problem alls. Var en HP Elite book om det har någon betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Rycka cmos-batteriet på en laptop för att nolla lösenord har inte fungerat på många många år, om det inte är en riktig budgetmaskin.
När jag finner mig i samma situation så byter jag bios-chippet, men det är inte alltid så lätt.

Tror denna maskin kostade ca 30-40k då det är en workstation som fortf är helt ok i specsen. Tror du byta hårddisk hjälper?

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Det kan vara en dator med låst bios, som en cmos reset/update inte fixar utan man får kontakta HP och hoppas att man får tag i en representant som kan skicka en upplåsning utan att jiddra med krav om inköpsbevis.
Typ som i den här tråden, https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Boot-and-Lockup/Bios-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Jag har för mig att jag har testat det, det går inte att ominstallera den. Testade med USB och går inte att boota från den om jag minns rätt, ska testa när jag kommer hem från jobbet! Uppdaterar så att alla vet vad det rör sig om sen.

Det är mest troligt inställning av "Secure Boot" som förhindrar dig från att boota med USB-sticka.
Detta bör kunna kringås genom att ändra inställning i UEFI/BIOS, eller byta till en "tom" hårddisk som inte redan har en tidigare "Win-installation med GPT-format och EFI-partition".

Sätt i en ny hårddisk, ladda hem Windows10 från : https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Det finns även Windows 7, 8, 8.1 att ladda hem från microsoft också.

Windows-nyckeln bör vara knuten till UEFI/BIOS. Försök välja rätt version, så bör det aktiveras utan problem.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av ottomanslap:

Tror denna maskin kostade ca 30-40k då det är en workstation som fortf är helt ok i specsen. Tror du byta hårddisk hjälper?

Ja

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Rekordmedlem

Är den låst i bios och då borde det försvinna efter reset.
Eller så är det en TPM modul i den, då är den låst, på riktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är den låst i bios och då borde det försvinna efter reset.
Eller så är det en TPM modul i den, då är den låst, på riktigt.

De flesta datorer de senaste 10 åren har haft en TPM-modul.

Ibland finns det ett så kallat "Master Password" för BIOS som är kopplat till serienumret. Det är detta som tillverkarna använder för att "låsa upp" datorn i fall som detta.

En "hardcore" variant är att byta ut TPM-chippet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Finns det någon möjlighet att låsa upp datorn? Lämna in den någonstans eller kanske något med BIOS? Kommer slänga den annars och det känns ju tråkigt.

Släng den för jävelen inte! 😲

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem

Vill meddela alla att jag har testat ett par grejer nu utan framgång, verkar onekligen svårt att "bryta" bios password.

1. Testat att ta ut batteriet i ca 30 min, 2 gånger utan framgång.

2. Testat att ta ut hårddisken, utan framgång.

3. Testat skriva in fel kod 3 ggr i hopp om att få en kod tillbaka som man sedan kan använda på en annan hemsida för att få en kod som låser upp. Utan framgång.

Har ni fler tips?

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk

Som tidigare har nämnts, prova att nollställa cmos. Brukar inte hjälpa på nyare laptops men kan ju vara värt ett försök

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovelysocks:

Som tidigare har nämnts, prova att nollställa cmos. Brukar inte hjälpa på nyare laptops men kan ju vara värt ett försök

Det är väl genom att ta bort cmos batteriet som jag redan försökt med, vilket inte hjälpte

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Det är väl genom att ta bort cmos batteriet som jag redan försökt med, vilket inte hjälpte

30 minuter utan (CMOS) batteri kan mycket väl vara för kort tid att vänta.

När jag skulle återställa BIOS på en bärbar HP dator där kunden hade glömt bort lösenordet, fick jag rådet av HP att vänta flera timmar innan batteriet sattes tillbaka.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Är den bitlockerlåst? Alltså innan post-bilden kommer upp?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Nyare HP-maskiner(enterprise) kan du inte nolla BIOS på själv, har inte gått på många år.
Kommer du inte åt bios så kan du inte ändra boot-ordning.

Fulingar som kan fungera beroende på hur den är konfad:

1. Byt till en hårddisk som redan har windows installerat och hoppas att secureboot köper det

2. boota mot en pxe-server och installera om den vägen, pxe står ofta först i bootordningen

Som jag tolkar dig så kan du starta upp den normalt och komma till windowsinloggningen? dvs bitlocker är inte inblandat? (bitlocker spelar egentligen inte heller någon roll om tanken är att blåsa om den)

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Hej,

Jag har en dator som jag fick från mitt jobb. Den är relativt bra/stark och efter att de gick i konkurs blev jag även av med jobbet. Har kontaktat och frågat om jag ska lämna in datorn och vart men inte fått något svar bara avvakta. Kontaktat igen och fortfarande bara avvakta, nu existerar inte ens företaget och jag har kvar datorn. Den är däremot låst och kan inte logga in på Windows, det går inte heller ”återställa” den via den vanliga vägen.

Finns det någon möjlighet att låsa upp datorn? Lämna in den någonstans eller kanske något med BIOS? Kommer slänga den annars och det känns ju tråkigt.

Det gäller en HP G3 zBook tror jag, 6820hq cpu med 32gb ram och quadro grafikkort.

Skrivet av SirMacke:

Rycka cmos-batteriet på en laptop för att nolla lösenord har inte fungerat på många många år, om det inte är en riktig budgetmaskin.
När jag finner mig i samma situation så byter jag bios-chippet, men det är inte alltid så lätt.

https://www.ebay.com/itm/BIOS-CHIP-HP-EliteBook-820-G3-840-G3...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Nyare HP-maskiner(enterprise) kan du inte nolla BIOS på själv, har inte gått på många år.
Kommer du inte åt bios så kan du inte ändra boot-ordning.

Fulingar som kan fungera beroende på hur den är konfad:

1. Byt till en hårddisk som redan har windows installerat och hoppas att secureboot köper det

2. boota mot en pxe-server och installera om den vägen, pxe står ofta först i bootordningen

Som jag tolkar dig så kan du starta upp den normalt och komma till windowsinloggningen? dvs bitlocker är inte inblandat? (bitlocker spelar egentligen inte heller någon roll om tanken är att blåsa om den)

Du verkar ha förstått vad det handlar om. Jag kommer till windows inlogg, kan dock inte logga in. Kommer ej in på bios, testade att ta ur hårddisken och stoppa in ett usb minne med windows. Då bootade den och försökte installera windows utan hårddisk.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim