Mass Effect-trilogin i HD-utgåva inom ett år

Permalänk
Avstängd

full support för moddning och en level editor/scenario editor

ingen människa kan rakryggat påstå att den enorma mängd fanfiction som fans av mass effect producerat inte är ett solklart tecken på att denna skara nördars kreativitet om den fick fritt flöda skulle med enorm marginal överträffa vad bioware producerat.

Konverterat till lower case. /Vzano - Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Dem behövs inte re-make på, finns mods som gör dem lite enklare och snyggare att lira.. räcker.. lägg fokus på att komma på ett spel utan microtransaktionener eller repetitiva achievements helvete..

Jag har sagt det flera gånger och säger det återigen: denna remaster är ett test för att se om ett nytt Mass Effect är värt att producera. Man kan nog kallt räkna med att gå som sämst jämnt ut, men om planen lyckas väcker man nog med intresse för att sparka liv i ett nytt ME-projekt.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha möjlighet att föra över min sparfil från gamla ME2 till nya ME3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Klart de fungerar. Men det gör även en Volvo 240 och ändå vill folk ha nyare bilar.

ME1 har ganska daterad spelmekanik och grafiken var väl daterad redan när den släpptes. Alla spelen har ganska många buggar som det vore trevligt att slippa. Vissa av spelen (alla?) är snabbt ihopplockade portar från konsoller vilket gör att t.ex. mussupporten är hemsk. Vill minnas att man nästan måste ladda ner någon mod till ME2 på grund utav detta.

ME är nog de bästa spelen jag spelat och jag önskar inget mer än en påkostad remake. En simpel HD-version är inte jätteupphetsande men inget jag tackar nej till.

Och för att gå emot strömmen så vill jag bara säga: rör inte min mako, jag gillar faktiskt styrningen på den!

Edit: Däremot får de gärna minsk de hemska laddningsscenerna som är helt onödiga. Varför måste jag åka hiss i 30 sekunder när banan laddats för länge sedan?

Finns 4k texturer, enb, reshade,sweetfx och fast elevators mod. Vet inte vilka laddningstider du pratar om dock. Men jag kanske är bortskämd med bra hårdvara.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Keeper of Traditions

Alternativ ett och två, minus ändringar av innehåll och avslut.

Det går antagligen att göra det fantastiskt snyggt utan jättemycket arbete, och en uppdatering av spelmekaniken hade varit fantastiskt. Däremot tror jag att en ändring av story, innehåll och avslut skulle innebära katastrof.

Kommer bli ett solklart köp, och ännu en genomspelning, i vilket fall som helst.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Knöka in lite microtransaktioner och surprise mechanics så blire sköj!

Permalänk
Avstängd

Blääääääääööäää hellre remaster av Jade Empire.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meathim:

Blääääääääööäää hellre remaster av Jade Empire.

Underbart spel! Borde spela igenom det igen, är nog tio år sedan senast. Blev två genomspelningar när spelet var nytt, sen har det legat på den eviga backloggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Jag vill ha möjlighet att föra över min sparfil från gamla ME2 till nya ME3.

Vad menas med nya ME3? Jag körde samma sparfil genom hela serien.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Spelade Destiny 2 häromkvällen, och tänkte då att Mass Effect med grafik som Destiny 2 är vad jag förväntar mig av denna HD-remake.
Har de bara uppdaterat texturer kan de glömma sitt försök till snabba cash.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vad menas med nya ME3? Jag körde samma sparfil genom hela serien.

Om ME kommer i en ny "HD-utgåva" så är det den nya ME3, medans jag bara klarat ME2 i icke-HD (vilket var HD när jag spelade det på PC, men ändå).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Om ME kommer i en ny "HD-utgåva" så är det den nya ME3, medans jag bara klarat ME2 i icke-HD (vilket var HD när jag spelade det på PC, men ändå).

Ok. Ja hela serien har varit HD då det släpptes från början på 360

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ok. Ja hela serien har varit HD då det släpptes från början på 360

Ja. Men det är inte jag som skrivit rubriken till denna artikel.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@KplSteiner: det har inte jag heller, däremot denna forumtråd Jag tänkte "HD-remaster" när jag skrev forumtråden, men det kanske skulle stått "remaster-trilogi" för att vara helt korrekt. Visst var de ursprungliga spelen i HD

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Testade precis Mass Effect 2 igen, och spelet ser ärligt talat rätt bra ut grafiskt som satt fortfarande, men tänkte först att det var något fel på grafiken innan jag insåg att spelet är låst på max 60FPS
Är man van vid 144Hz så upplevs 60 som ryckigt tyvärr.

En annan sak är att inputs inte är gjorda för moderna hög-dpi möss, så även med känsligheten på minsta så fick jag dra ner dpin på musen till runt 200 för att det skulle kännas bra.

En annan är vapenbyte kan man modernisera med tex att välja vapen med knapp 1-5 eller liknande, eller scrolla med mushjulet, så finns vissa förbättringar man kan genomföra för en mer modern variant.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@KplSteiner: det har inte jag heller, däremot denna forumtråd Jag tänkte "HD-remaster" när jag skrev forumtråden, men det kanske skulle stått "remaster-trilogi" för att vara helt korrekt. Visst var de ursprungliga spelen i HD

Intressant tanke. Vi är så vana att gamla 480p-spel görs om till HD så att vi till vardags pratar om HD-remasters. Men nu när vi har kommit till den punkten att även HD-spel får sig ny kosmetika kanske vi skulle börja kalla det UHD-remasters? Eller 4K-remaster. Bara en idé.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@KplSteiner: med tanke på att remasters kan komma i en myriad av upplösningar, särskilt om man räknar med på konsolerna, är det nog bara till besvär att ange en specifik upplösning. En remaster kort och gott är väl det bästa att kalla det. Jag är en gammal uv som hängde med under HD-eran, sitter visst lite för hårt i bakhuvudet att kalla en uppdatering en "HD-uppdatering"

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@KplSteiner: med tanke på att remasters kan komma i en myriad av upplösningar, särskilt om man räknar med på konsolerna, är det nog bara till besvär att ange en specifik upplösning. En remaster kort och gott är väl det bästa att kalla det. Jag är en gammal uv som hängde med under HD-eran, sitter visst lite för hårt i bakhuvudet att kalla en uppdatering en "HD-uppdatering"

Hey, jag hade inget emot rubriken. Jag försökte bara förklara att jag ville kunna föra över min sparfil från "gamla" (icke-HD) ME2 som jag klarat ut, till nya kommande "HD"-ME3 för någon som visst tyckte att gamla ME också var HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Skulle de släppa MEA2 skulle jag hoppa runt av glädje
Har nästan spelat tre stycken 100% rundor på det

Hade börjat att spela ME1 igen för ett tag sedan för att sedan köra igenom hela trilogin, men klarade inte att vara ifrån MEA så länge....

Hittar faktiskt inte mycket att klaga på längre i detta spel, i princip inga glitchar alls efter alla patchar, ju mera familjär jag blir med spelet ju bättre blir det.
Alla squadmates och andra karaktärer har vuxit, precis som de gjorde i de andra tre spelen när man spelade igenom det.

Combat systemet är det bästa och smidigaste jag kört tror jag, på Insanity är det bra tempo och tryck.

Jag hoppas verkligen på ett MEA2 då det finns så många frågor och så mycket mer som Bioware kan berätta i ett till spel i Andromeda galaxen...

- Vilka är Jardaan?
- Ryders mamma
- Alla andra Arks med de andra raserna
- Vem är Benefactor
- Hur dog Jien Garson egentligen?
- Mer om Kett, vem är deras ledare och vart kommer de ifrån?
- Nya raser i Andromeda
- Kul om någon från ME1 lyckas komma med på någon Ark.
- Hur intressant vore det inte om man stöter på en ras som varit under lång tid i Andromeda men som är ifrån Milky Way? Att en grupp Protheans lyckades ta sig till Andromeda...

Detta är nog ett av de mest underskattade spelen som släppts, jag älskar att de har gjort ett mer moderna ME1. För upplägget är mer som ME1 än ME2/ME3.
Mer frihet, mer rpg och många småuppdrag också

Håller, respektfullt, inte med.

Det allra största problemet (av flera) med ME:A var hela premissen att förlägga spelet i en annan galax. Det är ju inte direkt så att Vintergatan inte skulle räcka till för fler historier och att kunna lägga till mer lore om de kända raserna kombinerat med något nytt hade fungerat som en betydligt naturligare och bättre brygga till föregångarna.

Det andra stora problemet, för mig, är egentligen allt du listar; studion/manusförfattarna lyckas aldrig involvera spelaren i dessa frågor. Det är som att de skapar 70 nya koncept och bara slänger dem i ansiktet på en utan någon referensram eller ansats till världs/karaktärsbyggande.

I slutändan lyckades endast EA/Bioware med att ta död på ett fantastiskt IP genom ett otroligt stressat och, vid lanseringen, katastrofalt dåligt spel.

Permalänk
Skrivet av cfwin:

Håller, respektfullt, inte med.

Det allra största problemet (av flera) med ME:A var hela premissen att förlägga spelet i en annan galax. Det är ju inte direkt så att Vintergatan inte skulle räcka till för fler historier och att kunna lägga till mer lore om de kända raserna kombinerat med något nytt hade fungerat som en betydligt naturligare och bättre brygga till föregångarna.

Det andra stora problemet, för mig, är egentligen allt du listar; studion/manusförfattarna lyckas aldrig involvera spelaren i dessa frågor. Det är som att de skapar 70 nya koncept och bara slänger dem i ansiktet på en utan någon referensram eller ansats till världs/karaktärsbyggande.

I slutändan lyckades endast EA/Bioware med att ta död på ett fantastiskt IP genom ett otroligt stressat och, vid lanseringen, katastrofalt dåligt spel.

Det bästa var att lägga det i en annan galax pga de olika sluten i ME3.
Det lät dem att få längre tid att klura ut hur de ska göra med nästa äventyr i Vintergatan.
Det gjorde att man fick mindre att anpassa sig efter i MEA.

Jag tyckte inte det var säkilt många koncept, snarare kunde man slängt in mer då det var en helt ny främmande galax.
Dessa obesvarade frågor var ju också tänkt att bli besvarade i dlc och uppföljare till spelet.
Men självklart blir det många obesvarade frågor om nu inte någon uppföljning till spelet kommer.

Ett katastrofalt dåligt spel skulle aldrig sålt bra(för det gjorde det, men inte så bra som de förväntat sig), men spelet är älskat av många fans.
Kollar man på alla omröstningar runt om på fb sidor, forum mm om vilket spel fansen vill se som nästa del i serien så får MEA2 överlägset flest röster.
För mig var det ett av de bättre spelen jag spelat pga jag gillar open world, rpg och mycket sidemissions.
För mig är det som en mordenare variant av ME1.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Jag vet! Gör om spelen i Frostbyte!!!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Nej tack, Mass Effect ser fortfarande helt okej ut. Anställ en bra manusförfattare och börja jobba på ett nytt Mass Effect istället. Eller ännu hellre, ett The Expanse baserat spel. Det är något som jag skulle se fram mot.

Känns väldigt tjatigt med alla remakes av AAA-spel nuförtiden. Känns som ett tecken på att den typen av spelutveckling håller på att dö, så de har inget annat väl än att återvinna gammalt för att få kassan att gå runt.

Permalänk
Skrivet av justabit:

Eller ännu hellre, ett The Expanse baserat spel. Det är något som jag skulle se fram emot.

Ja helvetan en spelserie i Expanse universumet hade varit en riktig dröm. Tycker de lyckats så sjukt bra med världabyggandet i Expanse.

Permalänk
Medlem

ME:A var helt ok och liknar rätt mycket DA:I i upplägg. Skulle gärna sett en massa DLC som uttökade den världen liksom man gjorde med ME3, tycker att just DLC:t i den senare räddade spelet rätt rejält. Med det sagt skulle jag inte säga nej till en uppdaterad remake i ny motor och lite slipad ui till nästa genomspelning.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Skrivet av Jud1th:

ME:A var helt ok och liknar rätt mycket DA:I i upplägg. Skulle gärna sett en massa DLC som uttökade den världen liksom man gjorde med ME3, tycker att just DLC:t i den senare räddade spelet rätt rejält. Med det sagt skulle jag inte säga nej till en uppdaterad remake i ny motor och lite slipad ui till nästa genomspelning.

ME3s dlc:erna trycker jag är de bästa någonsin i ett spel, då de fördjupare hela storyn för hela trilogin.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Jag vet! Gör om spelen i Frostbyte!!!

Dom kan göra om andromeda i unreal, just because...
Då kan dom kanske få in fler än ett ansikte för asari rasen!

Anyhoo, remaster av ME trologin och sen göra en riktig ME4 uppföljare som bygger vidare på storyn och inte något helt nytt som är orelaterat. Gärna där man får välja ras så kan spela som något annat än människa om dom nu tvunget ska hålla fast vid att man inte får fortsätta som Shepard.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jag tycker själv att ME1 är det bästa spelet i serien, bäst atmosfär och story, dock kan jag hålla med om att spelmekaniken inte är den bästa. De senare spelen blev för mycket "action" och introducerade lite väl mycket science-fantasy element i det hela för min smak, heldräkt för att skydda dig mot vakuum eller farlig atmosfär det behövs inte i ME2/3 det räcker med en liten andningsmask... Vet inte om jag skulle vilja ha en remaster eller remake av spelen, kan bli bra men kan också förstöra spelen.

Men något som jag alltid velat ha i ME är coop, en eller två spelare helt enkelt tar kontrollen över en av dina squad medlemmar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meathim:

Blääääääääööäää hellre remaster av Jade Empire.

Eller ännu äldre spel som 1a Deus Ex, Thief 1+2, Beyond Good and Evil. Gärna med raytracing.
__
Tappade intresset för ME efter 2an. Skaffa elit team som alla har problem som de inte lyckats själv. Sen ska man pussla ihop deras svagheter och styrkor i slutet som om man fick en läxa att göra. Gör du många fler så dör väldigt många. MEh.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är sjukt taggad inför denna release??

Mass Effect-trilogin är bland de allra bästa spel jag spelat, älskar stämningen, storyn, musiken, designen, karaktärerna, ja allt med spelen.. Så jävla bra å älskar hur ens val påverkar vad som händer i storyn!

Har just bytt till mig en 34" IPS predator-skärm, kommer att bli magiskt att upptäcka spelen på nytt på denna

Å sen kommmer ju Mass Effect 4 nån gång i framtiden också. Så jäkla tråkigt att Casey Hudson hoppat av bara :/

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte spelat Andromeda.. Det fick så dåliga recensioner och jag kände helt enkelt inte för det när det var i en ny galax å allt. Men har läst lite gott om det nu ändå, en del verkar gilla det, å det finns för 10 euro på Steam så jag ska nog ge det en chans ändå.. Kan bli kul!