Dags för R5 3600, men vilket moderkort?

Permalänk
Medlem

Dags för R5 3600, men vilket moderkort?

Jag är på gång att byta ut min gamla i7-4790K mot lite nyare grejer. Processor och minnen är inhandlade enligt följande lista:

Anledningen till att det blev just dessa minnen (3200MHz CL16) är att de i förra veckan kostade endast 799kr/16GB och vad jag förstått bör man lägga sig på minst denna klockfrekvens tillsammans med en R5 3600. Vad jag inte visste då är att det endast är vissa(?) minnen som kan köras i sin specade hastighet ihop med vissa(?) moderkort, som om det inte vore förvirrande nog att köpa RAM-minnen.

Moderkortet jag spanat in mig på är MSI B450 Tomahawk Max. Jag har jämfört detta med Mortar Max samt Gaming Plus Max och kommit fram till att Tomahawk passar mina behov bäst (tillräckligt många fan headers samt USB-C), men minnena jag köpt finns förstås inte med i MSIs kombatibilitetslista och min fråga är därför, tror ni att jag kommer kunna köra minnena i 3200MHz ihop med ovanstående moderkort? Finns det annars någon annan bräda i samma prisklass, som är mer lämpad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag är på gång att byta ut min gamla i7-4790K mot lite nyare grejer. Processor och minnen är inhandlade enligt följande lista:

https://komponentkoll.se/bild/BeWHl.png

Anledningen till att det blev just dessa minnen (3200MHz CL16) är att de i förra veckan kostade endast 799kr/16GB och vad jag förstått bör man lägga sig på minst denna klockfrekvens tillsammans med en R5 3600. Vad jag inte visste då är att det endast är vissa(?) minnen som kan köras i sin specade hastighet ihop med vissa(?) moderkort, som om det inte vore förvirrande nog att köpa RAM-minnen.

Moderkortet jag spanat in mig på är MSI B450 Tomahawk Max. Jag har jämfört detta med Mortar Max samt Gaming Plus Max och kommit fram till att Tomahawk passar mina behov bäst (tillräckligt många fan headers samt USB-C), men minnena jag köpt finns förstås inte med i MSIs kombatibilitetslista och min fråga är därför, tror ni att jag kommer kunna köra minnena i 3200MHz ihop med ovanstående moderkort? Finns det annars någon annan bräda i samma prisklass, som är mer lämpad?

Det första jag skulle kolla är om du fått samma versionsnummer på dina kitt eftersom du köpt 2x 2x8:
https://www.reddit.com/r/overclocking/wiki/ram/ddr4#wiki_.22v...
Corsair kör olika versioner trots samma modellnummer och får man olika kan det minska chanserna att de körs stabilt när man överklockar dem.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@D-ryd: Fasen! Ännu en faktor som jag inte tagit med i beräkningarna. Jag ska kontrollera versionerna så fort jag kommer hem idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

@D-ryd: Fasen! Ännu en faktor som jag inte tagit med i beräkningarna. Jag ska kontrollera versionerna så fort jag kommer hem idag.

På den fronten var det lugnt. Jag satsar på ett Tomahawk Max och håller tummarna.

Permalänk
Medlem

Grymt nöjd med mitt Mortar MAX som väl är i princip ett Tomahawk MAX i matx format.

Har alltid blivit Crucial minnen för mig på slutet och dom har alltid överklockat bra.
Har Ballistix Sport LT 3200 MHz CL16 i min nu som jag kör i 3600 MHz CL14 utan problem.
Har ett par andra Ballistix 2400 MHz minnen som körs i 3000 MHz i en annan maskin.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Det visade sig gå bra att köra de aktuella minnena i 3200MHz på ett Tomahawk Max, i kombination med en R5 3600.