Poco F2 Pro är flaggskeppstelefon med mellanklassens pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Poco saknar ju trådlös laddning och IP-klassning, då kan man knappast påstå att man lirar i flaggskepps-segmentet. Detta borde vara standard 2020.

Har Iphone blivit fixade så de klarar kyla på de nyare mobilerna? , eller dör de vid -15c->

Sånt bör inte finnas på flagskepp telefoner.....ren livs fara för sthlmare som kör fast med skoter på fjället och behöver hjälp.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Killgissar du nu?

Jag tycker i ärlighetens namn inte man bör göda någon tillverkare som inte finns med på denna lista: http://www.responsiblebusiness.org/about/members/

Lite därav som jag dissar Xiaomi även om de har prisvärda produkter, något är det ju de gör avkall på..

Det jag säger är att en mobiltelefon är i princip ihop plock av komponenter som inte tillverkas varumärkena själva. Monteringen sköts för det mesta även den av underleverantörer. Foxccon monterar åt både Apple och Xiaomi. Qualcomm levererar komponenter till båda företagen osv.

Det finns säkert företag som är bättre än andra men bara för att ett företag står med på en lista (som man dessutom betalar för att får vara med på) behöver det inte betyda allt är frid och fröjd i alla leverantörsled. Det är bara läsa alla rapporter om dåliga arbetatvillkor hos bl.a Apples underleverantörer.
Jag köper inte man kan förklara prisskillnaden utnyttjande arbetskraft när de har i stort samma leverantörsbas som resten av smartphonetillverkarna. Det finns andra förklaringar som tex helt olika prissättningstrategier.

Permalänk
Medlem

Det är inte riktigt "flaggskepps-klass" utan optisk bildstabilisering (OIS) på åtminstone huvud-kameran, tycker jag.
OIS är en förutsättning för bra bilder i HDR-läge och nattläge då dessa arbetar med flera bilder tagna efter varandra.
Samsung Galaxy S-serien och alla iPhone har OIS på huvudkameran och där det finns telefoto: på telefotokameran.

Skrivet av robalm:

förstår inte hur dom lyckas komma undan med "vattenkylning".

Den fjärde kameran tar inte bilder och "64MP"-kameran tar 16MP-bilder.
Jag är förvånad över att de inte dragit till med hur många kärnor processorn har ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Du menar inte att det finns för- och nackdelar med olika saker? Wow, alltså – det visste jag inte.
Men allt är ändå bättre med Poco kontra iPhone SE. Allt? 🤔

Edit:
OK, det verkar vara en hel del på pappret i alla fall.

Någon sa att Apple Ecosystemet var förävligt bra. Jag motargumenterade då att det ej alltid är bra. Jag behöver ej upprepa mig.

Citat: Men allt är ändå bättre med Poco kontra iPhone SE. Allt? 🤔 Så är det precis tvärt emot än vad jag skrev. I mina andra inlägg gjorde jag en biljämförlse. Kia, Dacia Suv VS minsta Volvo Mercedesen.
Vilken av dem är bäst? Är någon av dessa bäst på precis allt? Utklassar den minsta enklaste nya volvon man kan hitta en Dacia Suv i terrängkörning?

Permalänk

Jag tycker det är för mycket fokus på att en produkt ska tillhöra en viss klass. Problemet jag anser med Poco F2 är att priset är lite väl högt. För detta pris får man riktigt schyssta mobiler från de flesta stora populära märkena. Så målgruppen bör vara folk som är "insatta" och vet att de får "lite bättre hårdvara specifikationer" om de väljer detta märke.
Om de hade gjort mobilen ännu billigare, så hade folk mer direkt se herre jävlar vad mycket mobil jag fick från pengarna. Men nu kan man få schyssta mobiler från andra märken som nästan ser ut likadana.

Skrivet av Def_Dog:

Poco saknar ju trådlös laddning och IP-klassning, då kan man knappast påstå att man lirar i flaggskepps-segmentet. Detta borde vara standard 2020.

Det är 2 saker som kostar väldigt mycket pengar. Det största problemet med Poco F2 enligt mig är att den är för dyr, man köper en budget mobil av okänt märke och tar flera risker med motiveringen att den är så billig. Nu när priset ändå närmar sig många riktigt bra mobiler så blir det svårt att motivera detta val.
Att då lägga till trådlös laddning och IP-klassning och göra mobilen ännu dyrare, ja den blir då enligt mig ännu mer svårsåld, då man från andra populära märken hade fått ännu bättre alternativ mobil för pengarna.

*edit*
Inom många märken finns lågprismodeller som kan sälja bra. Jag tänker tillbaka till Mark och Goldstar tvapparater. Folk gick in i el-butiker och kollade, de fick se en Mark tv och blev chockade över hur billig den var. Vissa som mig gjorde då ett impulsköp av en sådan fast vi inte hade funderat på att köpa en tv. När vi kom hem så blev vi ofta positivt överraskade över alla funktioner tvn hade, men vi accepterade brister på det ena och andra. Samma sak finns idag med bilar och annat. Tråkigt nog har detta börjat försvinna från mobiltelefoner där Huawei både blev dyra plus handelsblockad, Oneplus priser steg.
Kvar i sverige är väl bara Xiaomi och jag välkomnar Poco med deras mobiler.

Hur mycket Apple fan man än är så kan man inte precis kalla dem för att tillhöra mobiltypen: Lågpristtelefon med en väldigt massa brister. Men eftersom mobilen är så otrolig billig så accepterar man brister på det ena och andra, det är bara att köpa en ny mobil om den skulle krångla, för att mobilen var så billig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Den fjärde kameran tar inte bilder och "64MP"-kameran tar 16MP-bilder.
Jag är förvånad över att de inte dragit till med hur många kärnor processorn har ...

Låter märkligt..

Min mi 9t som är budgetmodellen o föregångare till denna har inga problem med hdr i low light o tar 8000x6000px bilder om man väljer det.
Den kosta dock ~ 3500:- vid lansering vilket jag tycker är mer lagom.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Någon sa att Apple Ecosystemet var förävligt bra. Jag motargumenterade då att det ej alltid är bra. Jag behöver ej upprepa mig.

Ifrågasatte inte det du skrivit om Apples ekosystem, utan mest stycket:

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nå iPhone SE ser jag inte alls som ett alternativ emot denna telefon som skiljer sig så rejält ifrån på alla punkter förutom pris som den enda gemensamma faktor. (Visst lanseringsåret är samma)

"Inte ett alternativ" och "skiljer sig rejält på alla punkter" innebär väl att det inte finns någon anledning att välja en iPhone SE vilket i sin tur innebär att den inte har några fördelar alls och alla gör ett bättre val i en Pico?

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hur mycket Apple fan man än är så kan man inte precis kalla dem för att tillhöra mobiltypen: Lågpristtelefon med en väldigt massa brister. Men eftersom mobilen är så otrolig billig så accepterar man brister på det ena och andra, det är bara att köpa en ny mobil om den skulle krångla, för att mobilen var så billig.

Jag tycker Apple gör en hel del missar, men har svårt att se vad det stora felet med iPhone SE är. Bra krut i liten förpackning till en inte helt orimlig peng:

Hardware-wise, the iPhone SE is anything but a budget or middle-range phone.
https://www.anandtech.com/show/15745/the-iphone-se-2020-quick...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Ifrågasatte inte det du skrivit om Apples ekosystem, utan mest stycket:

"Inte ett alternativ" och "skiljer sig rejält på alla punkter" innebär väl att det inte finns någon anledning att välja en iPhone SE vilket i sin tur innebär att den inte har några fördelar alls och alla gör ett bättre val i en Pico?

Jag tycker Apple gör en hel del missar, men har svårt att se vad det stora felet med iPhone SE är. Bra krut i liten förpackning till en inte helt orimlig peng:

Hardware-wise, the iPhone SE is anything but a budget or middle-range phone.
https://www.anandtech.com/show/15745/the-iphone-se-2020-quick...

Du misstolkar och jag har försökt att förklara på flera sätt som bilanalogi.
För iPhone så betalar man mycket för varumärket. Varumärket handlar mer om vilken logo telefonen har utan med varumärket förväntar man sig vissa saker som en viss kvalite.
Pico är det raka motsatsen mest hårdvara för pengarna är det som gäller, man kan offra ganska mycket för att uppnå detta. Kanske har telefonen kvalitestrul, ja det är en risk man är beredd att ta.

Ser man på hårdvaran så har iPhone Se på pappret ganska kass hårdvara kring det mesta, det som sticker ut är en extremt snabb cpu/gpun som få utnyttjar. Storleksmässigt så skiljer sig mobilerna rejält 4.7" vs 6,67".

Ska man jämföra en Apple produkt emot ett annat märke, ja då ska man jämföra emot ett annat känt kvalitesmärke. Att jämföra produkten emot det billigaste märket man kan hitta i en helt annan storlek anser jag blir så fel så det inte är klokt. För det blir två helt olika produkter där man har olika fokus på kvalite emot vad man får för pengarna.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du misstolkar och jag har försökt att förklara på flera sätt som bilanalogi.
För iPhone så betalar man mycket för varumärket. Varumärket handlar mer om vilken logo telefonen har utan med varumärket förväntar man sig vissa saker som en viss kvalite.
Pico är det raka motsatsen mest hårdvara för pengarna är det som gäller, man kan offra ganska mycket för att uppnå detta. Kanske har telefonen kvalitestrul, ja det är en risk man är beredd att ta.

Ser man på hårdvaran så har iPhone Se på pappret ganska kass hårdvara kring det mesta, det som sticker ut är en extremt snabb cpu/gpun som få utnyttjar. Storleksmässigt så skiljer sig mobilerna rejält 4.7" vs 6,67".

Ska man jämföra en Apple produkt emot ett annat märke, ja då ska man jämföra emot ett annat känt kvalitesmärke. Att jämföra produkten emot det billigaste märket man kan hitta i en helt annan storlek anser jag blir så fel så det inte är klokt. För det blir två helt olika produkter där man har olika fokus på kvalite emot vad man får för pengarna.

Det kanske jag gör, men det kanske kan bero på att du skriver på ett sätt som lätt kan misstolkas?

Men jag förstår att du har en åsikt – hänger bara inte riktigt med i resonemanget bakom den. Men det är OK.

Hårdvara på pappret är aldrig så intressant som det faktiska resultatet som hårdvaran ger i samband med mjukvaran. En CPU/GPU som få utnyttjar? Kanske det, men det kommer att göra att telefonen hänger med längre innan den känns utdaterad.

You’re getting the best performance of any mobile device out there on the market – and the compromises in the screen, battery life and cameras are reasonable given the price of the phone.
https://www.anandtech.com/show/15745/the-iphone-se-2020-quick...

Förstår inte riktigt heller varför det inte är klokt att jämföra två produkter i samma prisklass? Det är väl bara att se vilka användningsområden personen som ska ha enheten har och gå efter det. iPhone SE är säkert ett bättre val i vissa fall och Poco F2 Pro i andra.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Det kanske jag gör, men det kanske kan bero på att du skriver på ett sätt som lätt kan misstolkas?

Men jag förstår att du har en åsikt – hänger bara inte riktigt med i resonemanget bakom den. Men det är OK.

Hårdvara på pappret är aldrig så intressant som det faktiska resultatet som hårdvaran ger i samband med mjukvaran. En CPU/GPU som få utnyttjar? Kanske det, men det kommer att göra att telefonen hänger med längre innan den känns utdaterad.

You’re getting the best performance of any mobile device out there on the market – and the compromises in the screen, battery life and cameras are reasonable given the price of the phone.
https://www.anandtech.com/show/15745/the-iphone-se-2020-quick...

Förstår inte riktigt heller varför det inte är klokt att jämföra två produkter i samma prisklass? Det är väl bara att se vilka användningsområden personen som ska ha enheten har och gå efter det. iPhone SE är säkert ett bättre val i vissa fall och Poco F2 Pro i andra.

Ok. Vi har lite olika syn. Det sista du skrev är det jag menar. Citat: "Det är väl bara att se vilka användningsområden personen som ska ha enheten har och gå efter det. iPhone SE är säkert ett bättre val i vissa fall och Poco F2 Pro i andra."
Där jag anser att telefonerna skiljer sig så mycket åt så det helt beror på användaren. Enklare är det att jämföra mobiltelefoner som är nästan likadana, där det i vissa fall går att säga att ena valet i princip är bäst för alla.

Angående cpu/gpu så tillhör jag de personerna som har problem med att de ej levererar vad jag borde ha. Och då räknar jag även med iPad Pro som har problem diverse rdp program där man skalar. (ja det beror säkert på alla rdp program)

Men idag för den stora skaran så har cpu/gpu på de bättre mobilerna blivit så bra, så att innan de får problem med detta så är det andra saker som de stör sig på. Det jag stör mig på förutom cpu/gpu (jag spelar på mobilen) är skärmen, kameran och blutooth. Jag har problem med störningar i bluetooth headset och saknar 5.0 eller nyare.

Permalänk
Medlem

Fick hem mobilen igår sjukt nöjd än så länge, blir riktigt fina bilder o bra video, var nära o köpa op8pro men de priser de har nu fattar jag ej.. gick från en op 5t dom kosta ungefär samma som denna. O runt 6500 är mitt max för en mobil