AMD:s styrkrets B550 stöder PCI Express 4.0 och Ryzen 4000

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Ozzed:

Vänta, va?? Kommer man alltså inte kunna köra t, ex "4950X" på sitt X470-kort, eller har jag fattat fel?

Om det är så att moderkortstillverkarna får stödja 4000-serien om de vill så kan jag nog sluta hyperventilera då mitt X470-kort har väl tilltaget utrymme för UEFI och är i toppskiktet, men om AMD lägger in någon jävla mjukvarublockering så att det inte går så får jag nog hämta en papperspåse innan jag svimmar!

Skrivet av JonasT:

Jag kände mig tvungen att gå tillbaka och lyssna ord för ord på den briefen vi fick från AMD, och det som sägs är:
"We are limiting future Zen 3 CPU's to 500-series boards"

Efter att ha hört det låter det helt plötsligt som en hård artificiell låsning till 500-serien, men har fortfarande hoppet uppe om inofficiellt stöd. Jag återkommer om jag får reda på mer i frågan!

Vad jag förstått det om jag inte läst fel så har det med att BIOSet blir för stort för chippen om de ska ha stöd för alla processorer? Så de mer premium moderkorten kommer kunna uppdateras om moderkortstillverkarna stödjer det. I värsta fall får vi väl en fulhax som det gjorde på Intel plattformen

Synd att de begränsar

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Vad jag förstått det om jag inte läst fel så har det med att BIOSet blir för stort för chippen om de ska ha stöd för alla processorer? Så de mer premium moderkorten kommer kunna uppdateras om moderkortstillverkarna stödjer det. I värsta fall får vi väl en fulhax som det gjorde på Intel plattformen

Det kan bli ett fulhack som det Asus gjort till en av sina A320 som nu stöder Zen2 (inklusive Ryzen 9 3950X) trots att AMD sagt att det inte ska gå.

Problemet med små PROM gör att i princip samtliga moderkort med 300- och 400-kretsar redan i dag inte har (samtidigt) stöd för alla befintliga processorer. Har man en äldre processor eller APU kan man inte ha senaste BIOS. Har man senaste CPU måste man ha ett nyare BIOS. När detta problem uppdagades för knappt ett år sedan kom en del moderkort i ny upplaga med större PROM (som tillåter full bakåtkompatibilitet), men de är i minoritet.

Kolla också kommentaren här:

Skrivet av Olle P:

Linus för ett intressant resonemang kring detta: ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Är det standard på budgetkort med Intel-chip? Känns som väldigt mycket skrik för lite ull om man betänker att på de allra flesta kort skulle funktionen nyttjas aldrig eller möjligen en enda gång, för att kunna driva den enda processor som någonsin monteras på kortet.
Jag tvivlar på att man kan få in det på ett budgetkort (kundpris <700 kr) utan (signifikant) kostnadsökning, annars kulle det redan vara standard.

Kan vara trevligt, men löser inte grundproblemet och kan skapa ännu mer förvirring om ett moderkort (över tid) kommer ut med olika BIOS förinstallerat och en märkning som talar om vilka processorer som stöds med installerat BIOS.
- "Betyder det att kortet inte alls kan användas till annan CPU (än de som står listade)?" kommer gemene man att undra.
- Beroende på återförsäljare är det långt ifrån säkert att köparen har möjlighet att veta vilken version som kommer att levereras vid köp. Då är det bara felsökningen som förenklas när köparna kontaktar återförsäljaren för att reklamera moderkortet.

Vilka då, om vi förutsätter att de
a) inte får medföra någon märkbart ökad kostnad för kunden, och
b) måste göra så att hårdvara som kan vara kompatibel också är det direkt vid leverans till kund, utan att kunden vidtagit någon åtgärd?

Dessutom kan man ju bara konstatera att de kort som verkligen saknar framåtkompatibilitet är de med A520 och B550. De släpps tillsammans med Ryzen 4000-serien och kommer (med största sannolikhet) inte ha stöd för nästa generation. De har bara lite bakåtkompatibilitet.

Det går såklart inte parera alla fallgropar men mina förslag jag nämnt borde åtminstone göra att de flesta irritationsmomenten försvinn.

Jag vet inte hur Intel har löst det men de brukar ju ha kompatibilitet för två årgångar innan de sätter in en artificiell spärr, och om detta med moderkort som saknar stöd för en viss processor var ett sådant jätteproblem så borde ju folk skrika sig hesa vartannat år. Intel har ju dessutom ett marknadsmässigt övertag så det borde vara fler till antalet som har problem, om det nu är en sådan stor sak.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

... Intel ... om detta med moderkort som saknar stöd för en viss processor var ett sådant jätteproblem så borde ju folk skrika sig hesa vartannat år.

Nu förstår jag inte hur du menar? Om någon i dag köper en Core i5-9400F tillsammans med ett B360 moderkort som kom ut på marknaden ett år före processorn och de inte fungerar tillsammans förväntar jag mig en negativ reaktion.
Eftersom BIOS med stöd för 9400F kom ungefär ett halvår före processorn kan man förvänta sig att ett nytt moderkort också har detta stöd.
På samma sätt fanns inga som helst problem när jag var tvungen att köpa ett nytt kort med Z270 till min äldre Skylake CPU. Full bakåtkompatibilitet med senaste BIOS.

Problemet för AMD är att exempelvis B450 och X470 förväntas ha stöd för samtliga hittills släppta Ryzen och Athlon för AM4, vilket inte ryms i samma BIOS. Oavsett vilken version av BIOS som sitter installerad vid leverans kommer det finnas en inkompatibilitet mot en del av processorerna.
Lovar man bara stöd för två årgångar av processorer så försvinner problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Nu förstår jag inte hur du menar? Om någon i dag köper en Core i5-9400F tillsammans med ett B360 moderkort som kom ut på marknaden ett år före processorn och de inte fungerar tillsammans förväntar jag mig en negativ reaktion.
Eftersom BIOS med stöd för 9400F kom ungefär ett halvår före processorn kan man förvänta sig att ett nytt moderkort också har detta stöd.
På samma sätt fanns inga som helst problem när jag var tvungen att köpa ett nytt kort med Z270 till min äldre Skylake CPU. Full bakåtkompatibilitet med senaste BIOS.

Problemet för AMD är att exempelvis B450 och X470 förväntas ha stöd för samtliga hittills släppta Ryzen och Athlon för AM4, vilket inte ryms i samma BIOS. Oavsett vilken version av BIOS som sitter installerad vid leverans kommer det finnas en inkompatibilitet mot en del av processorerna.
Lovar man bara stöd för två årgångar av processorer så försvinner problemet.

Ja, men då har du istället problemet att man bara har stöd för två generationer, vilket enligt mig är ett större problem då det upplevs som gnidet av tillverkaren, påför extra kostnader för de som vill köpa nya processorer när en ny generation kommer men tycker att deras moderkort duger.

Men du har ju lösningen där. Om Intel klarar av att fixa stöd för nästa generation ett halvår i förväg så borde AMD kunna fixa det också.
Dels hinner de som redan har köpt moderkort med gammalt UEFI uppdatera, och dels hinner lagren på utdaterade moderkort i butikerna ta slut tills det är dags för nysläpp, så det borde göra att man både kan äta kakan och ha den kvar om man så säger.

Kvar blir då gruppen som köper ny processor och inte vet hur man uppdaterar UEFI, men de borde vara så få till antalet att en sådan åtgärd är värt det ur alla aspekter.

Vad jag vet så har AMD lagt in stöd för de nya processorerna som tidigast en eller ett par månader i förväg, och då klagomål definitivt har uppstått så är ju bevisligen det för kort tid.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

1. Det är inte säkert de hade bestämt sig för ett halvår sedan.
2. Om en dator är "framtidssäker" kan inte stå och falla på om den klarar nästa generations CPU. Om jag fortfarande använt mitt moderkort med B350 som jag köpte 2017 hade jag inte blivit besviken för att det inte klarar Zen 3. Jag hade köpt en Zen 2 när priset gått ner, tre och ett halvt år efter att jag köpte kortet, och varit nöjd med den.
Om jag i stället skulle starta datorbygget från scratch för ett halvår sedan, med avsikt att göra den "framtidssäker" skulle jag ändå valt X570 för de andra funktionerna, såsom PCIe 4. Jag tror inte att en Ryzen 9 3950X, inköpt då den släpptes, kan anses som passé ett år senare. Ett B450-kort kommer troligen kännas föråldrat snabbare än den Zen2-baserade Ryzen som sitter på kortet.

Det tyder i min mening på än sämre planering för framtiden och att de borde tryckt ut B550 tidigare.

Och jo, det kan det.. Vissa har väntat på Zen 3, men varit tvungen att uppgradera längs vägen, väljer en billigare CPU att ha så länge. Tar ett B450 då B550 inte existerar... Zen 3 kommer men moderkortet stöds inte trots att det köptes några månader tidigare, har samma socket och var det nyaste i B-serien som AMD erbjuder. Inte alltid folk har lust att uppgradera till förra generationens flaggskepp när det finns nyare och bättre...

Under 2020 köpte många B450-kort för att X570 var för dyra, hade fläkt och AMD inte fått ut B550 ännu. Personligen skulle jag kunna ha kvar mitt förra moderkort från 2010 om jag fått på en nyare och svalare processor på det... Så det beror helt på fall till fall. Många sitter inte på en 3950X utan en 2700X eller kanske en 3600. Visst jag förstår att det är enklare såhär, men de hade i alla fall kunnat inkludera B450 eller X470-korten... Men visst, det blir lite rörigt.

Det sagt, vet inte om jag är så sugen på ett helt nytt moderkort när det i teorin skulle fungera med mitt nuvarande. Troligen hoppar jag allt och köper en begagnad processor om ett år eller två istället. Känner ingen större lust att kasta pengar åt deras håll just nu.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, men då har du istället problemet att man bara har stöd för två generationer, vilket enligt mig är ett större problem då det upplevs som gnidet av tillverkaren, ...

Det är inte ett större problem att verka gniden än att leverera produkter som inte går att använda vid leverans.

Skrivet av Ozzed:

... påför extra kostnader för de som vill köpa nya processorer när en ny generation kommer men tycker att deras moderkort duger.

Antalet personer som tycker det är värt pengarna att köpa ny CPU varje år (bara man slipper byta moderkort) är försvinnande litet i sammanhanget.

Skrivet av Ozzed:

Men du har ju lösningen där. Om Intel klarar av att fixa stöd för nästa generation ett halvår i förväg så borde AMD kunna fixa det också.

Intel klarar det för att de:
1. Vet att moderkortet inte ska klara fler generationer.
2. I princip inte tillför någon teknisk skillnad mellan berörda generationer. Det är (typisk) två generationer av chipset och CPU som passar ihop, fram- och baklänges.
3. Intel har enormt mycket större resurser än AMD att lägga på utvecklingen av nya BIOS. När AMDs chipsetdivision är i samma storleksordning som Intels, minst tio gånger större än i dag, kan de nog också fixa det.

Skrivet av roxkz:

Det tyder i min mening på än sämre planering för framtiden och att de borde tryckt ut B550 tidigare.

Vad jag förstått så var den ursprungliga avsikten att ha B550 ute på marknaden för ungefär ett år sedan (strax efter att Matisse släppts under våren).
Diverse tekniska problem och motgångar ledde till förseningar i flera led.

Skrivet av roxkz:

Och jo, det kan det.. Vissa har väntat på Zen 3, men varit tvungen att uppgradera längs vägen, väljer en billigare CPU att ha så länge. Tar ett B450 då B550 inte existerar... Zen 3 kommer men moderkortet stöds inte trots att det köptes några månader tidigare, har samma socket och var det nyaste i B-serien som AMD erbjuder. Inte alltid folk har lust att uppgradera till förra generationens flaggskepp när det finns nyare och bättre...

... som när man köper Z270 och Kaby Lake i väntan på Coffee Lake?
Det är varken första eller sista gången som en chansning leder till en nit. Min egen motsvarande miss inträffade våren 2006:
AMD lanserade Socket AM2 och meddelade att antingen 754 eller 939 skulle avvecklas. Vilken som skulle avvecklas skulle meddelas senare, men stödet för denna skulle ändå fortsätta minst ett år.
Jag var i behov av ny processor och tvingad att samtidigt byta grafikkort eftersom det nya moderkortet skulle ha PCIe i stället för AGP.
Processorn skulle vara av familjen Athlon64, eftersom det var bäst just då. Helst skulle det vara en dubbelkärnig, men eftersom jag ville lägga pengar på ett vettigt grafikkort skulle jag få nöja mig med en enkelkärnig CPU och uppgradera senare. Vilken socket skulle jag välja?
- AM2 var ny och oprövad. Jag ville inte gå på samma nit som hände vid introduktionen av 939 då vissa chipset strulade.
- Socket 754 var äldst. Borde vara den som skulle avvecklas.
- Socket 939 var känt välfungerande och enligt min bedömning den som skulle få leva kvar ett tag.
Jag valde 939 och strax därefter meddelade AMD att det var 939 som skulle avvecklas. Nåväl, ingen panik eftersom jag skulle ha ett år på mig innan jag behövde köpa ny CPU...
... trodde jag tills jag ungefär två månader senare upptäckte att processorer till 939 började försvinna från butikerna!
Blev ett panikköp av en dubbelkärnig processor, men denna behöll jag sedan tills den byttes mot en Sandy Bridge.

Skrivet av roxkz:

Under 2020 köpte många B450-kort för att X570 var för dyra, hade fläkt och AMD inte fått ut B550 ännu. ... Många sitter inte på en 3950X utan en 2700X eller kanske en 3600. ...

Jag antar att du syftar på år 2019. Tvivlar på att särskilt många då resonerade att "jag måste ha en högpresterande Ryzen 3 så fort de kommer på marknaden, men väljer att köpa ett B450 moderkort nu för att spara pengar". I det läget är B450 också att se som interim som kanske kan fungera framåt, men eftersom man ändå kommer lägga flera tusenlappar på en Ryzen 9 4xxx ett år senare är merkostnaden för ett vettigt moderkort i 500-serien något att ta med i beräkningen. Om man planerat att vänta med köpet tills Zen3 finns på marknaden och nu tvingades att tidigarelägga det hela kanske det är läge att lägga om planerna helt? Bättre att satsa mer på Zen2 direkt och sedan inte uppgradera förrän om ett antal år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det är inte ett större problem att verka gniden än att leverera produkter som inte går att använda vid leverans.
Antalet personer som tycker det är värt pengarna att köpa ny CPU varje år (bara man slipper byta moderkort) är försvinnande litet i sammanhanget.

Intel klarar det för att de:
1. Vet att moderkortet inte ska klara fler generationer.
2. I princip inte tillför någon teknisk skillnad mellan berörda generationer. Det är (typisk) två generationer av chipset och CPU som passar ihop, fram- och baklänges.
3. Intel har enormt mycket större resurser än AMD att lägga på utvecklingen av nya BIOS. När AMDs chipsetdivision är i samma storleksordning som Intels, minst tio gånger större än i dag, kan de nog också fixa det.

Bara så att jag fårtstår dig rätt här och inte gör en halmgubbe... Ser du alltså hellre att man slopar bakåt/framåtkompatibiliteten så att det blir krångelfritt för de användare som har problem, eller fattar jag dig fel?

AMD har ju lyckats växa rätt rejält sedan Ryzen släpptes i början, och detta trots att de var långt efter Intel i t. ex spel med 1000-serien, och minneskompatibiliteten var ett rent skämt. Samt att de då haft användare som inte lyckats med uppgraderingen till nästa generation, som definitivt varit högjudda och säkerligen skrämt slag på en del så att de kanske valt Intel istället.

Med det i åtanke så tänker jag att eftersom det verkar vara ett resursproblem så växer det nog bort med tiden. Risken är ju annars att man får en betydligt mer volatil kundbas som kanske lika gärna väljer Intel vid nästa uppgradering, eftersom de ändå måste köpa nytt moderkort och då helt kan strunta i vilken plattform de har just nu. Det tror jag är en större förlust rent ekonomiskt än att lägga lite resurser på att säkerställa att frammåtkompatibilitet fungerar bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

... Ser du alltså hellre att man slopar bakåt/framåtkompatibiliteten så att det blir krångelfritt för de användare som har problem, eller fattar jag dig fel?

Jag förstår att man slopar utökad kompatibilitet så att nya kunder slipper problem.
Krånglet med korten i 300- och 400-serierna som redan uppstått efter att tredje generationens Ryzen släpptes skulle bara förvärras om de även förväntas stödja kommande processorer, särskilt i början innan A520 blivit allmänt tillgängligt och mindre bemedlade och/eller kunniga köpare väljer det billigare B450 framför B550.

"Säkerställa att framåtkompatibiliteten fungerar bra" skulle minst kräva:
1. Moderkortstillverkarna tar höjd med rejält stora PROM från första generation. (Dyrare kort. Zen och Zen+ kräver ~16MB, Zen2 kräver ytterligare uppemot 16MB, kan nog räkna med att Zen3 skulle kräva ytterligare en hel del.)
2. Moderkort i lager förses med senaste BIOS-version direkt före leverans till slutkund. (Kostnadsdrivande krav på återförsäljare.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag förstår att man slopar utökad kompatibilitet så att nya kunder slipper problem.
Krånglet med korten i 300- och 400-serierna som redan uppstått efter att tredje generationens Ryzen släpptes skulle bara förvärras om de även förväntas stödja kommande processorer, särskilt i början innan A520 blivit allmänt tillgängligt och mindre bemedlade och/eller kunniga köpare väljer det billigare B450 framför B550.

"Säkerställa att framåtkompatibiliteten fungerar bra" skulle minst kräva:
1. Moderkortstillverkarna tar höjd med rejält stora PROM från första generation. (Dyrare kort. Zen och Zen+ kräver ~16MB, Zen2 kräver ytterligare uppemot 16MB, kan nog räkna med att Zen3 skulle kräva ytterligare en hel del.)
2. Moderkort i lager förses med senaste BIOS-version direkt före leverans till slutkund. (Kostnadsdrivande krav på återförsäljare.)

OK, då är jag med på hur du tänker men igen... Hur lyckas Intel då? De har ju typiskt många fler CPUer inom samma generation, en myriad ac K-modeller, icke K-modeller osv. Bord inte det också kräva ganska fläskiga ROM-chip?

Att de löser det som de gör nu kan ju handla om att det är det det ser som det bästa beslutet utifrån sina förutsättningar för stunden, men det vore tråkigt om det blir praxis att bryta kompatibiliteten "bara för att". Dessutom så är det redan idag så att de sagt att stöd för 3000-serien på X370 och B350 inte garanteras, utan det är upp till moderkortstillverkarna, och jag tycker det i så fall vore bättre att säga samma sak om 4000-serien på X470 och B450, på så sätt har ju både AMD och moderkortstillverkarna ryggen fri och de som får stödet ser det som en trevlig bonus istället för att bli arga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

... men igen... Hur lyckas Intel då?

Jag vet inte hur de gör, men några spekulationer:
1. De släpper alltid nya chipset tillsammans med ny generation CPU. Bland dem som bygger en ny dator lär det vara ganska få som väljer ett moderkort med äldre chipset, så där blir inga problem.
2. Generation två av CPU på samma plattform har varit en nodkrympning med bibehållen arkitektur. Inte helt omöjligt att man kan få nya processorn att fungera, om än inte optimalt, med tidigare BIOS. (AMD hade kanske kunnat få Zen+ att fungera med BIOS för Zen, men absolut inte nyttja samma BIOS-kod för Zen2. Framöver förväntas helt ny Zen-arkitektur till varje ny generation.)
3. Bara i de sällsynta fall där någon vill bygga en ny dator från scratch med en "gammal" hyllvärmare till moderkort, senaste CPU och denna CPU inte funkar med äldre BIOS blir det problem. Dessa kan förminskas genom hög omsättning på moderkorten (inga eller få hyllvärmare) och krav på moderkortstillverkarna att alltid installera senaste BIOS varje gång de tillverkar en batch.

Permalänk
Medlem

B550 känns tyvärr som något halvfärdigt;
Hela iden med en billigare strykets är ju att man skall kunna bygga en billig dator med den.
Genom att slopa stöd för 3200G och 3400G ser AMD till att så inte blir fallet.

Visst AMD har en allvarlig begränsning i sina styrkretsar, de "äldre" adresserar bara 16GB ROM.
Här lyser det helt klart igenom att B550 kvalar in bland dessa.

AMD ligger ändå i framkant för vad man får för pengarna, men detta kommer att svärta ner dem en del.
Jag sitter kvar på mitt B350/2700X ett tag till; nästa uppgradering får bli en 3000-CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hela iden med en billigare strykets är ju att man skall kunna bygga en billig dator med den.
Genom att slopa stöd för 3200G och 3400G ser AMD till att så inte blir fallet.

B550 marknadsförs inte som "billig". Det är A520s område.
Räkna också med Zen2-baserade 4x00G som har stöd i B550.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Visst AMD har en allvarlig begränsning i sina styrkretsar, de "äldre" adresserar bara 16GB ROM.
Här lyser det helt klart igenom att B550 kvalar in bland dessa.

Hur menar du?
Det är I/O-kretsen i processorerna som har den begränsningen. Verkar ju därför helt logiskt att bara ha begränsad bakåtkompatibilitet med de nya moderkorten byggda för processorer med bättre adresseringsmöjligheter.