Permalänk

Carbon X1 bara dog

Hade kopplat in laddaren för jag hade bara 15 procent kvar på batteriet. Datorn börjar ladda, men helt plötsligt knäpper det till och batteriet slutar laddas. Stänger av datorn och försöker med att trycka in reset-knappen bak på datorn.
Hjälpte inte, så tänkte att jag skulle kolla batteriets status på vantage för att se om det var batteriet som knasade.

Enligt vantage var batteriet i bra skick.
Stängde ner datorn igen eftersom batteriprocenten sjönk till 14%, men då skulle tydligen en uppdatering ske, så den stod och tuggade i flera minuter och datorn blev varm som när man laddar den. När den väl hade dragit ut batteriet så var den stendöd

Ringde lenovo som nu har ordnat så att den hämtas imorgon och skickas till verkstaden i Polen. Men de kunde inte garantera att innehållet på datorn skulle finnas kvar (vilket ju är standard), men tydligen fick jag lov att plocka ur ssd:n om jag ville vara 100% säker att det inte försvann. Frågan är om det är smart eller dumt att ta bort ssd:n? Verkstan kan ju göra sin service vilket som, men kan det vara så att SSD:n bidrar till problemen så jag borde skicka iväg hela klabbet?

Permalänk
Medlem

Risken är att de skickar en refurb och din ssd försvinner...
Du vet själv om det är viktigt innehåll..

Permalänk
Medlem

Exakt vilken X1 Carbon är det?

Låter som en ny eftersom Du låter den gå iväg till en verkstad.

Ja, plocka bort SSD:n om Du vill ha kvar innehållet. Om det är skitsamma med innehållet, låt den vara kvar om där inte finns några hemligheter på den.

Baserat på din felbeskrivning så är där en liten chans/risk att det är SSD:n som är orsaken. Du lär märka det i så fall efter att Du tagit ut den om Du kan starta datorn och komma in i BIOS/(U)EFI.

Vad var det för uppdatering som kördes?

Vad menar Du med "När den väl hade dragit ut batteriet så var den stendöd"? Hade Du redan öppnat den och tagit ut batteriet?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnSport:

Hade kopplat in laddaren för jag hade bara 15 procent kvar på batteriet. Datorn börjar ladda, men helt plötsligt knäpper det till och batteriet slutar laddas. Stänger av datorn och försöker med att trycka in reset-knappen bak på datorn.
Hjälpte inte, så tänkte att jag skulle kolla batteriets status på vantage för att se om det var batteriet som knasade.

Enligt vantage var batteriet i bra skick.
Stängde ner datorn igen eftersom batteriprocenten sjönk till 14%, men då skulle tydligen en uppdatering ske, så den stod och tuggade i flera minuter och datorn blev varm som när man laddar den. När den väl hade dragit ut batteriet så var den stendöd

Ringde lenovo som nu har ordnat så att den hämtas imorgon och skickas till verkstaden i Polen. Men de kunde inte garantera att innehållet på datorn skulle finnas kvar (vilket ju är standard), men tydligen fick jag lov att plocka ur ssd:n om jag ville vara 100% säker att det inte försvann. Frågan är om det är smart eller dumt att ta bort ssd:n? Verkstan kan ju göra sin service vilket som, men kan det vara så att SSD:n bidrar till problemen så jag borde skicka iväg hela klabbet?

Känns långsökt att SSDn skulle vara en del av problemet, men jag antar att man inte ska gissa alltför mycket själv.

Jag antar att datorn fortfarande inte startar efter att du monterat ur SSDn? I så fall har du ju iaf inte sett något som tyder på att SSDn spelar roll för problemet...

Sedan blir det väl i slutänden en fråga både om det är jobbigt att få tillbaka en tom dator men även om det är jobbigt om datan skulle komma på villovägar, detta då att väga mot den till synes långsökta möjligheten att SSDn faktiskt är relevant för ett fel som verkar ha att göra med batteri/laddning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om den fungerade innan du stoppade i laddaren, så låter det ju som att laddaren förstörde datorn? (edit : eller iaf laddningsdelen i datorn, som fick batteriet att dra ur.. och även därför laddar inte batteriet *vild gissning*)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Om den fungerade innan du stoppade i laddaren, så låter det ju som att laddaren förstörde datorn? (edit : eller iaf laddningsdelen i datorn, som fick batteriet att dra ur.. och även därför laddar inte batteriet *vild gissning*)

Det är ju en möjlighet, iaf.
Om inte annat är det ju en bra poäng att laddaren bör skickas med (antar iofs att det redan var planen).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det tar ju en liten stund att få ström till att starta datorn om du dragit ner batteriet i botten. Glömmer jag min X1 i suspend i linux får jag ofta vänta ett par min innan den startar igen när den får smaka laddare. Men jag antar att du provat att låta den stå på laddning...
provat en annan laddare?
Jag hade lätt tagit ur ssd:n innan jag skickade iväg den.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Exakt vilken X1 Carbon är det?

Låter som en ny eftersom Du låter den gå iväg till en verkstad.

Ja, plocka bort SSD:n om Du vill ha kvar innehållet. Om det är skitsamma med innehållet, låt den vara kvar om där inte finns några hemligheter på den.

Baserat på din felbeskrivning så är där en liten chans/risk att det är SSD:n som är orsaken. Du lär märka det i så fall efter att Du tagit ut den om Du kan starta datorn och komma in i BIOS/(U)EFI.

Vad var det för uppdatering som kördes?

Vad menar Du med "När den väl hade dragit ut batteriet så var den stendöd"? Hade Du redan öppnat den och tagit ut batteriet?

Sjätte generationen, har dock 3 års på plats garanti, men eftersom det är Coronatider så gör dem inte hembesök.

Vet inte vad det var för uppdatering, fick bara upp när jag skulle stänga av datorn: Förbereder Windows, stäng inte av datorn.
Sedan drog den ju ur de sista procenten relativt snabbt och sen gick det inte att få liv i den.

Skrivet av CubaCola:

Om den fungerade innan du stoppade i laddaren, så låter det ju som att laddaren förstörde datorn? (edit : eller iaf laddningsdelen i datorn, som fick batteriet att dra ur.. och även därför laddar inte batteriet *vild gissning*)

Den laddade i några minuter innan den gav upp. Men skickar med laddaren ofc, hoppas på att det är A/C säkringen som gett sig i datorn.

Skrivet av Napoleongl:

Det tar ju en liten stund att få ström till att starta datorn om du dragit ner batteriet i botten. Glömmer jag min X1 i suspend i linux får jag ofta vänta ett par min innan den startar igen när den får smaka laddare. Men jag antar att du provat att låta den stå på laddning...
provat en annan laddare?
Jag hade lätt tagit ur ssd:n innan jag skickade iväg den.

Jo, den laddar ju försiktigt de första procenten. Nu har den suttit i fem timmar med både nya och gamla laddaren och fortfarande inte ett knyst, laddningsindikatorn lyser inte heller. Så något har gått riktigt åt skogen nu.

Men blir nog att plocka ur SSD:n. Känns som det är det säkraste

Permalänk
Medlem

Hoppas dom fixar det fort. Har första generationen sedan år 2014 och tack och lov så har den inte börjat bråka än trots att jag bytt SSD och utökat med WWAN-modem.

Återkom med vad dom hittat eller i alla fall gjort med den.

Hur gammal är den?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Hoppas dom fixar det fort. Har första generationen sedan år 2014 och tack och lov så har den inte börjat bråka än trots att jag bytt SSD och utökat med WWAN-modem.

Återkom med vad dom hittat eller i alla fall gjort med den.

Hur gammal är den?

De fick den i Måndags och igår Torsdag gick den i retur. Som tur är så köpte jag serviceavtal där dem ska laga den gratis både på verkstad och på plats hemma hos mig dagen efter jag ringt dem. Annars hade det säkert kostat skjortan denna servicen med frakter och snabba reparationer.

Datorn var 1.5 år gammal, det var moderkortet som hade gått åt skogen. Tydligen har ju Thinkpad något tjall med sin thunderbolt-kontakt så de kanske var det som bidrog till att den självdog.

Har dock aldrig varit med om att en dator har dött när man sitter med den i knäet. Det brukar ju annars ofta ske när man stängt av den och ska starta den igen.