Ifixit demonterar Huawei Mate Xs – vikbar telefon med stadig konstruktion

Permalänk
Melding Plague

Ifixit demonterar Huawei Mate Xs – vikbar telefon med stadig konstruktion

Inom kort gör Huawei vikbar debut på den svenska marknaden. Ifixit har genomfört den knepiga demonteringen, som borgar för en hållbar lur.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det börjar bli ganska löjliga prislappar på premiummobilerna nu..
Man får en high-end gamingdator / laptop för samma pengar.

Permalänk

De vikbara telefonerna blir bättre och bättre. Min gissning är att de vikbara telefonerna kommer gå samma väg som smartphones. Smartphones som man kunde surfa på kom slutet av 90 talet, folk som kallade sig tekniknördar förstod inte vitsen med smartphones och de sa att de aldrig någonsin skulle ha behov att surfa, kolla på mail, lyssna på musik, fotografera etc på deras telefon.

Det dröjde dock till runt 2010 innan de som kallade sig tekniknördar började förstå behovet av teknik.

Det jag undrar med vikbara telefonerna är hur lång tid de dröjer innan de blir något för en liten större skara av de teknikintresserade? De måste först bli bättre och då bättre på alla sätt och viss, sedan mer hållbar och sist priset.

Den första vikbara Huawei telefonen kostade väl runt 25 000kr. Det är en ytterst liten grupp som vill betala så mycket för en produkt med bristande kvalite. Hade däremot priset varit 5000kr så hade många inkl jag köpt den med en gång, visst den kanske bara håller 2år, men det blir mycket valuta för pengarna ändå.
Allteftersom dessa vikbara blir bättre kvalitesmässigt så är jag och fler beredd på att betala mer för dem och tillslut så kanske det blir så att ändå rätt så många av nördarna ändå köper dem.

Permalänk
Skrivet av Ljugtomten:

Det börjar bli ganska löjliga prislappar på premiummobilerna nu..
Man får en high-end gamingdator / laptop för samma pengar.

De vikbara telefonerna är i en annan klass, de ska ej jämföras med de andra. En stor del betalar man just för att vara först med ny teknik. Detta på samma sätt som att platttv för inte många år sedan var svindyrt, vissa köpte en medioker ej fullhd 32" platt-tv för över 25 000kr. Där den knappt var bättre än en 32" crt för 10 000kr bortsett från att tv var plattare.

Men många andra mer vanliga telefoner är idag svindyra. Imorgon släpps väl Oneplus och den bättre ska kosta runt 11 000kr. Jag ser inget problem med detta, man får en väldigt bra redskap för pengarna som för många ersätter både stillbild och rörlig kamera.
Det som jag dock har svårt att förstå är att så många prioriterar sina pengar fel. Har man det dåligt ställt och man knappt använder sin telefon till något, ja då kanske man inte ska köpa en mobil för nästan 20 000kr på avbetalning genom abonnemang.

Permalänk
Medlem

Att lägga en sådan summa pengar på en mobil är uteslutet för dom flesta, men däremot så visar Huawei Mate Xs på en enorm ingenjörskonst. Så all eloge till Huawei och deras tekniker!

Önskar att vi och övriga haft samma kompetens och drivenhet, då skulle vi sluppit handelsblockader och gnäll om det Kinesiska hotet.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att dom vikbara telefonerna är här för att stanna.
Så vi får se bra och billiga produkter om tre till fem år.

Vad jag oroar mig för är att det blir "störst vinner".
D v s att det inte satsas på mindre format. En vikbar i storlek Samsung S7 som utvikt blir en platta är telefonen för mig.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De vikbara telefonerna är i en annan klass, de ska ej jämföras med de andra. En stor del betalar man just för att vara först med ny teknik. Detta på samma sätt som att platttv för inte många år sedan var svindyrt, vissa köpte en medioker ej fullhd 32" platt-tv för över 25 000kr. Där den knappt var bättre än en 32" crt för 10 000kr bortsett från att tv var plattare.

Men många andra mer vanliga telefoner är idag svindyra. Imorgon släpps väl Oneplus och den bättre ska kosta runt 11 000kr. Jag ser inget problem med detta, man får en väldigt bra redskap för pengarna som för många ersätter både stillbild och rörlig kamera.
Det som jag dock har svårt att förstå är att så många prioriterar sina pengar fel. Har man det dåligt ställt och man knappt använder sin telefon till något, ja då kanske man inte ska köpa en mobil för nästan 20 000kr på avbetalning genom abonnemang.

Förstår inte riktigt anledningen till varför man skulle betala 10 000 kr eller mer? När man kan köpa en modell för halva priset eller mindre.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Kaine_Uro:

Förstår inte riktigt anledningen till varför man skulle betala 10 000 kr eller mer? När man kan köpa en modell för halva priset eller mindre.

För att vissa vill ha olika saker?
Priset är det sista jag kollar på när jag köper sånt, först kollar man på det man vill ha sen kollar man priset och utvärderar om det är "värt" det för MIG ingen annan.

Edit: det är en av anledningarna jag extremt sällan returnerar saker eller är inte nöjd då jag researchar så länge / går och tänker på sånt jag vill ha jättelänge så man blir nöjd med det man köper oavsett pris

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Jag hoppas att dom vikbara telefonerna är här för att stanna.
Så vi får se bra och billiga produkter om tre till fem år.

Vad jag oroar mig för är att det blir "störst vinner".
D v s att det inte satsas på mindre format. En vikbar i storlek Samsung S7 som utvikt blir en platta är telefonen för mig.

Galaxy fold z är som du säger. Grundproblemet med Galaxy fold z är att dens största säljargument är att den är ny och cool. Snart är den inte ny och cool längre och då är frågan varför man ska köpa en sådan?
Självklart finns det argument kvar, men även nackdelar. Vilket leder till att utvecklingen av dessa kan komma gå trögt.

De stora däremot. Ja folk har behov av störrre telefoner. Jag själv har behov av en telefon som utvikt blir upp till 20". Detta lär dröja skitlänge tills det kommer, men för varje tum större de blir ju bättre är det. Problemet är att jag även har behov av en telefon som smidigt får plats i mina fickor och en 20" utvik telefon gör det ej, inte heller en 10". Runt 7" känns som rimlig storlek ihopvikt, men det är alldeles för lite utvikt.

Skrivet av Kaine_Uro:

Förstår inte riktigt anledningen till varför man skulle betala 10 000 kr eller mer? När man kan köpa en modell för halva priset eller mindre.

Samma sak gäller grafikkort. Man får ett väldigt bra grafikkort för 1000kr som klarar av de flestas behov hur bra som helst.

Nå mobilen idag ersätter så otroligt mycket, så 15 000kr tycker jag och många egentligen inte är så mycket. Orsaken till varför jag inte köper en sådan dyr mobil är för att utvecklingen går så snabbt, så om 2 år så har det kommit en otroligt mycket bättre och jag bör byta om jag ska hänga med i utvecklingen. För oss som jobbar inom teknik så handlar detta även om vårt levebröd. Alltså exakt samma sak som att en taxichaufför inte kan köra runt med hur gammal sliten bil som helst.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort ett par inlägg i förebyggande syfte. Detta så att vi slipper urspårning

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Galaxy fold z är som du säger. Grundproblemet med Galaxy fold z är att dens största säljargument är att den är ny och cool. Snart är den inte ny och cool längre och då är frågan varför man ska köpa en sådan?
Självklart finns det argument kvar, men även nackdelar. Vilket leder till att utvecklingen av dessa kan komma gå trögt.

De stora däremot. Ja folk har behov av störrre telefoner. Jag själv har behov av en telefon som utvikt blir upp till 20". Detta lär dröja skitlänge tills det kommer, men för varje tum större de blir ju bättre är det. Problemet är att jag även har behov av en telefon som smidigt får plats i mina fickor och en 20" utvik telefon gör det ej, inte heller en 10". Runt 7" känns som rimlig storlek ihopvikt, men det är alldeles för lite utvikt.

Samma sak gäller grafikkort. Man får ett väldigt bra grafikkort för 1000kr som klarar av de flestas behov hur bra som helst.

Nå mobilen idag ersätter så otroligt mycket, så 15 000kr tycker jag och många egentligen inte är så mycket. Orsaken till varför jag inte köper en sådan dyr mobil är för att utvecklingen går så snabbt, så om 2 år så har det kommit en otroligt mycket bättre och jag bör byta om jag ska hänga med i utvecklingen. För oss som jobbar inom teknik så handlar detta även om vårt levebröd. Alltså exakt samma sak som att en taxichaufför inte kan köra runt med hur gammal sliten bil som helst.

Vad är det som gör en mobil för 15.000 kr värd de pengarna jämfört med valfri modell för 10.000 kr mindre?

Försöker övertyga mig själv om att det inte finns något vettigt argument till att spendera mer än 5000 kr på en ny mobil.

Permalänk
Medlem

@Kaine_Uro:

1. Visa upp att en har pengar.
2. Ha något bara få har.
3. Nyhetens behag.
4. Just den modellen har personerna som köper den velat ha men inte kunnat köpa förr.
5. Teknikintresserad och har råd.

Så svårt är det inte att tänka sig faktiskt.
Personligen ser jag inte att det är värt dom pengarna även om jag haft råd.
Tur att det finns dom som köper ändå, för dom för tekniken framåt så den blir billigare med tiden.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Vad är det som gör en mobil för 15.000 kr värd de pengarna jämfört med valfri modell för 10.000 kr mindre?

Försöker övertyga mig själv om att det inte finns något vettigt argument till att spendera mer än 5000 kr på en ny mobil.

Man får vad man betalar för och för vissa är det viktigt att ha något av en annan klass.

För vissa betyder pengar ingenting, det är bara något som generas i bakgrunden.

Är det inte bättre du tänker på dig själv och vad du finner rimligt istället för att försöka förstå varför andra kan tänka sig spendera enorma mängder pengar på något du inte finner rimligt? Ditt liv blir mycket enklare då.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Vad är det som gör en mobil för 15.000 kr värd de pengarna jämfört med valfri modell för 10.000 kr mindre?

Försöker övertyga mig själv om att det inte finns något vettigt argument till att spendera mer än 5000 kr på en ny mobil.

Bättre skärm, kamera, cpu/gpu etc. Vissa har ett behov av detta för att kunna utföra deras arbetsuppgifter.
Men som jag skrev så går utvecklingen otroligt snabbt, varvid folk i allmänhet gör klokt av att köpa en billigare mobil och lägga pengarna som de sparar på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bättre skärm, kamera, cpu/gpu etc. Vissa har ett behov av detta för att kunna utföra deras arbetsuppgifter.
Men som jag skrev så går utvecklingen otroligt snabbt, varvid folk i allmänhet gör klokt av att köpa en billigare mobil och lägga pengarna som de sparar på annat.

Jo men när det handlar om företagstelefoner så är det lite annorlunda till skillnad från när man köper en telefon för sina egna privata pengar.

Dock rör det sig ju där ofta om större volymer, vilket gör det än viktigare att hålla nere priset trots att företagen får rabatterade priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machiavellian:

Man får vad man betalar för och för vissa är det viktigt att ha något av en annan klass.

För vissa betyder pengar ingenting, det är bara något som generas i bakgrunden.

Är det inte bättre du tänker på dig själv och vad du finner rimligt istället för att försöka förstå varför andra kan tänka sig spendera enorma mängder pengar på något du inte finner rimligt? Ditt liv blir mycket enklare då.

Det kunde man önska vore sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Att lägga en sådan summa pengar på en mobil är uteslutet för dom flesta, men däremot så visar Huawei Mate Xs på en enorm ingenjörskonst. Så all eloge till Huawei och deras tekniker!

Önskar att vi och övriga haft samma kompetens och drivenhet, då skulle vi sluppit handelsblockader och gnäll om det Kinesiska hotet.

https://www.cnbc.com/2019/03/05/huawei-would-have-to-give-dat...

Det handlar inte så mycket om kompetens, som att de subventioneras och kontrolleras av CCP.

Det roliga i sammanhanget är att de flesta höga chefer på Huawei, inklusive den i Kanada fängslade dottern, föredrar Apples produkter framför deras egna.

I Kina är Huawei billiga telfoner för "pöbeln", ungefär som McDonalds i USA, medans de mer välbeställda föredrar amerikanska iPhone.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Härlig källa
Det enda CNBC skriver för styrkande av artiklen är "experts told", inte mycket till källkritik bakom den länken.

Och nu kallas säkert den observationen för "Kina vänlig!".

Skrivet av martinot:

Det handlar inte så mycket om kompetens, som att de subventioneras och kontrolleras av CCP.

Vågart man fråga om källa för påståendet utan att bli stämplad som "Kina vänlig"

Edit: Så du menar att pengar kan köpa allt och kompensera för avsaknad av kunskap och innovation.
Måste vara ett himmelrike att vara rik och dum

Skrivet av martinot:

Det roliga i sammanhanget är att de flesta höga chefer på Huawei, inklusive den i Kanada fängslade dottern, föredrar Apples produkter framför deras egna.

I Kina är Huawei billiga telfoner för "pöbeln", ungefär som McDonalds i USA, medans de mer välbeställda föredrar amerikanska iPhone.

Den som varit mer än en gång i något land i asien vet att iPhone är den högsta statussymbolen, so what...

Hur har du kunnat missa det faktumet? Eller inte...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Härlig källa
Det enda CNBC skriver för styrkande av artiklen är "experts told", inte mycket till källkritik bakom den länken.

Och nu kallas säkert den observationen för "Kina vänlig!".

Vågart man fråga om källa för påståendet utan att bli stämplad som "Kina vänlig"

Edit: Så du menar att pengar kan köpa allt och kompensera för avsaknad av kunskap och innovation.
Måste vara ett himmelrike att vara rik och dum

Den som varit mer än en gång i något land i asien vet att iPhone är den högsta statussymbolen, so what...

Hur har du kunnat missa det faktumet? Eller inte...

Nej, jag har inte missat att iPhone är status i Asien/Kina (har varit i både Kina, Hongkong, Taiwan och Japan).

Det är dock en viss ironi när även vissa av de högsta cheferna på Huawei själva använder iPhone!

Hoppas att den ironin inte gick dig helt förbi i sommarvärmen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nej, jag har inte missat att iPhone är status i Asien/Kina (har varit i både Kina, Hongkong, Taiwan och Japan).

Det är dock en viss ironi när även vissa av de högsta cheferna på Huawei själva använder iPhone!

Hoppas att den ironin inte gick dig helt förbi i sommarvärmen.

Asia värmen

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!