Flashe Gaming vill förbättra prestanda och ergonomi i e-sport

Permalänk
Melding Plague

Flashe Gaming vill förbättra prestanda och ergonomi i e-sport

Flashe Gaming – mest känt för sin spelhandske – får vind i segel och sätter blicken på framtida produkter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om produkten de har funkar bra och framtida produkter ännu bättre borde det inte bara vara intressant för gamers. Samma problem kan drabba folk som jobbar vid datorn hela dagarna.

Permalänk
Medlem

Why not. Verkar lite otymplig, men hellre det än värk i armen.

RGB

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Nördigare kan det inte bli.

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att förstå varför inte alla bara använder DuoPad. Enkel, funkar perfekt och tar inte särskilt mycket plats. Har själv använt den i 10 år och helt sluppit allt vad musarm heter trots säkert 50-60 timmar i veckan på datorn.

DuoPad är märkligt dåligt känd med tanke på hur extremt simpel den är och hur bra den funkar.

Permalänk

Den påminner onekligen om en Power Glove, men hjälper den ergonomin så är det bara bra. Ju äldre man blir, desto mer inser man att ergonomin är viktig för att kroppen ska hålla livet ut.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

@JackA: Har du testat att spela med den? Hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Han sitter ju helt pepega utan gloven. Handen ska vara vid skrivbordskanten, men kör man med low-sense får man skylla sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

@JackA: Har du testat att spela med den? Hur funkar det?

Spelar inte särskilt mycket och aldrig FPS-spel. Annars har jag alltid min DuoPad på när jag använder min dator. Är så van vid den att jag knappt ens märker att den är där. Det finns exakt en nackdel med den som jag kan komma på, och det är kardborrebandet som slits relativt snabbt i dagligt bruk. För mig går det åt 3-4 st. DuoPads per år, vilket i och för sig kostar mindre än 500 kr per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Har lite svårt att förstå varför inte alla bara använder DuoPad. Enkel, funkar perfekt och tar inte särskilt mycket plats. Har själv använt den i 10 år och helt sluppit allt vad musarm heter trots säkert 50-60 timmar i veckan på datorn.

DuoPad är märkligt dåligt känd med tanke på hur extremt simpel den är och hur bra den funkar.

Bra tips.
Gillar egentligen musmattor med en sån där fet kudde, så länge man inte rör musen vill säga. En kudde som följer med verkar guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Han sitter ju helt pepega utan gloven. Handen ska vara vid skrivbordskanten, men kör man med low-sense får man skylla sig själv.

Låg sens är ur ergonomisk synpunkt bättre än hög dock. Det är inte bra att jobba med handleden när man gör musrörelser egentligen, mycket bättre att fixera handleden och jobba med hela armen.

Det känns dock avigt pga jag har aldrig lirat så personligen utan typiskt kört högre sens och jobbat mycket med handleden tyvärr. Men jag vet att det är ett problem även om jag inte lider av det (än) och ska nog försöka gå ner från mina 1250 DPI (vid 1080p).

Tänkte att när jag skaffar en 3440x1440 skärm ska jag ta tag i det. Först testa att stanna kvar vid 1250 DPI pga det blir ju som att gå ner i sens naturligt så att säga pga den högre upplösningen. Men på det går jag ev ner också, tex till 1000 eller ngt. Får laborera lite helt enkelt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Kollade bara igenom videon snabbt, men klippet där personen sitter utan handsken så rör han armen som en idiot. Inte konstigt han får skador i axel/armbåge mm...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Bra tips.
Gillar egentligen musmattor med en sån där fet kudde, så länge man inte rör musen vill säga. En kudde som följer med verkar guld

Precis. Slutar aldrig förvåna mig hur dåligt känd den är, vet inte om det handlar om dålig marknadsföring. Själva produkten är kanonbra. "Kudden" är lite väl tjock när den är ny, men den pressas ihop i dagligt bruk till precis lagom tjocklek väldigt snabbt.

Permalänk
Medlem

Suttit vid datorn hela livet och aldrig haft musarm och allt vad det heter. Är jag nåt undantag eller är jag bara härdad?

Permalänk
Medlem

Sleeve för lite lätt kompression och muskelavlastning ser jag fram emot att testa. Musarmen har jag inga besvär med, men har utvecklat tennisarmbåge i vänstern, vilket nog har lika mycket orsak i stor och tung modern telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Suttit vid datorn hela livet och aldrig haft musarm och allt vad det heter. Är jag nåt undantag eller är jag bara härdad?

Andra orsaker kan vara lyckligt lottad i den genetiska lotteriet angående anatomi eller att du naturligt sitter ergonomiskt.
Är 35 och har suttit väldigt många timmar vid datorn de senaste 20 åren också helt utan upplevda besvär vad gäller rygg, axlar handleder mm

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att bara investera i en arm sleeve, finns det några nackdelar med att ha på sig en sån en längre tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Låg sens är ur ergonomisk synpunkt bättre än hög dock. Det är inte bra att jobba med handleden när man gör musrörelser egentligen, mycket bättre att fixera handleden och jobba med hela armen.

Vet inte om det är så glasklart? Risken är väl större att man belastar axeln mer vid lågsens tex?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Andra orsaker kan vara lyckligt lottad i den genetiska lotteriet angående anatomi eller att du naturligt sitter ergonomiskt.
Är 35 och har suttit väldigt många timmar vid datorn de senaste 20 åren också helt utan upplevda besvär vad gäller rygg, axlar handleder mm

Vad är det man säger...plötsligt händer det.

Det hjälper jättemycket att röra sig så det finns stödmuskler. Det kommer bli ett problem för de flesta förr eller senare. En polare på jobbet sa att det började rejält för honom när han var runt 45. Han fick problem med ryggen. Varför han klarade dig så pass länge som han gjorde var för att han hade haft bra med stödmuskler som stöttade upp. När dom sakta men säkert förtvinade så orkade inte ryggraden heller. Nu rehabbar han för att förhoppnignsvis få tillbaka muskler.

Samma sak är det med musarm och andra kontors-jobbs-åkommor. Jobbar man inte upp stödmuskler och hjälper till genom att inte sitta så långa sessioner så har man en mindre chans att klara sig från åkommor. Jag har klarat mig än så länge också och är 40. Men jag får akta mig. Man är inte 20 längre...det kan bara smälla till.

Tråkigt men man måste tänka på sitt framtida jag också. Många vuxenpoäng på det.

Jag promenerar och kör grundövningar för styrkelyft. Knäböj, Benböj och bänkpress, även millitärpress och stående rodd. Testa det.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Har lite svårt att förstå varför inte alla bara använder DuoPad. Enkel, funkar perfekt och tar inte särskilt mycket plats. Har själv använt den i 10 år och helt sluppit allt vad musarm heter trots säkert 50-60 timmar i veckan på datorn.

DuoPad är märkligt dåligt känd med tanke på hur extremt simpel den är och hur bra den funkar.

Bra tips! Beställde ett par och ska testa nu när jag sitter hemma och jobbar.

Permalänk
Medlem

Har testat denna och tycker den är riktigt skön när man spelar. Mindre bra vid kontorsarbete där man rör sig lite mer då den är klumpig/otymplig. Men för spelande/stillasittande kan jag varmt rekommendera!

Permalänk
Medlem

Det är väl just det som är problemet, man gör produkter som lindrar symptomen istället för att lösa problemet. Enkelt sitt inte vid datorn 60 timmar om dygnet. Gå upp, rör på armen, träna, stärk.

Det här skulle kunna vara en produkt som hjälper till under en rehabiliteringsfas men inte som skall användas dagligen. Det blir också kontraproduktivt om man använder dessa typer av produkter då den inte stärker det som är svagt. Återkommer problemet så sitter du still för mycket och göra samma monotona saker för länge/ofta/mycket.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Vad är det man säger...plötsligt händer det.

Det hjälper jättemycket att röra sig så det finns stödmuskler. Det kommer bli ett problem för de flesta förr eller senare. En polare på jobbet sa att det började rejält för honom när han var runt 45. Han fick problem med ryggen. Varför han klarade dig så pass länge som han gjorde var för att han hade haft bra med stödmuskler som stöttade upp. När dom sakta men säkert förtvinade så orkade inte ryggraden heller. Nu rehabbar han för att förhoppnignsvis få tillbaka muskler.

Samma sak är det med musarm och andra kontors-jobbs-åkommor. Jobbar man inte upp stödmuskler och hjälper till genom att inte sitta så långa sessioner så kommer man ha större chans att klara sig. Jag har klarat mig än så länge också och är 40. Men jag får akta mig. Man är inte 20 längre...det kan bara smälla till.

Tråkigt men man måste tänka på sitt framtida jag också. Många vuxenpoäng på det.

Jag promenerar och kör grundövningar för styrkelyft. Knäböj, Benböj och bänkpress, även millitärpress och stående rodd. Testa det.

Lira lite Dark Souls och vid varje död så gör du 5-10 armhävningar

Permalänk
Medlem

Lite överdrivet formulerat med lyckad kickstarter. De fick mycket kritik för dålig kvalitet på produkten. De hade valt att inte kontrollera sista versionen innan den gick i produktion så det fanns mycket felaktigheter på den. De valde också att inte ta hand om de trasiga produkterna utan bad användarna själv att fixa det. Enda kompensationen var rabatt på nästa köp. Vem vill köpa mer från ett företag som behandlar en så? Dessutom skickades produkterna från Asien och de valde att inte föranmäla utskicken till tullen så man åkte på postens administrationsavgifter. Jag har varit med i kanske 40 Kickstarter och det här var den enda som agerade på det här sättet.

Permalänk
Medlem

@blade80: ja träningen är nog det som gjort att jag klarat mig bra. Tränar styrka 3 ggr/vecka, kondition 2 ggr/vecka. Samt de dagliga promenaderna med hundarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vet inte om det är så glasklart? Risken är väl större att man belastar axeln mer vid lågsens tex?

Jo, men veva runt med armbågen och axeln är ju rörelser de är gjorda för som vi naturligt gör när vi går och i allmänhet rör oss varje dag. Sen ska man ju inte överdriva förstås. Men sitta och finlira med handleden genom att spänna den i timmar och åter timmar när man siktar i spel osv är däremot inte alls en naturligt syssla för våra handleder.

Men detta med handleden är bara vad jag lärt mig och hört genom alla år, synen på detta kan mycket väl ha ändrats. Plus att även sitta rätt är ju inte bra om det görs för ofta heller förstås. Variation behövs alltid.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Låg sens är ur ergonomisk synpunkt bättre än hög dock. Det är inte bra att jobba med handleden när man gör musrörelser egentligen, mycket bättre att fixera handleden och jobba med hela armen.

Det känns dock avigt pga jag har aldrig lirat så personligen utan typiskt kört högre sens och jobbat mycket med handleden tyvärr. Men jag vet att det är ett problem även om jag inte lider av det (än) och ska nog försöka gå ner från mina 1250 DPI (vid 1080p).

Tänkte att när jag skaffar en 3440x1440 skärm ska jag ta tag i det. Först testa att stanna kvar vid 1250 DPI pga det blir ju som att gå ner i sens naturligt så att säga pga den högre upplösningen. Men på det går jag ev ner också, tex till 1000 eller ngt. Får laborera lite helt enkelt.

Jag har gjort tvärtom. Höjt DPI till 12 000, numera är min handled helt fixerad och bara mina fingrar rör sig. 8 mm på musmattan motsvarar 3440 pixlar på skärmen vilket är lite för högt för FPS, men skönt för allt annat.

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Medlem

Får man ont i armen av att dra runt en datormus på ett skrivbord tycker jag man snarare bör träna och se över ergonomin på sitt skrivbord.
Detta känns bara löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wololofen:

Jag har gjort tvärtom. Höjt DPI till 12 000, numera är min handled helt fixerad och bara mina fingrar rör sig. 8 mm på musmattan motsvarar 3440 pixlar på skärmen vilket är lite för högt för FPS, men skönt för allt annat.

Ja, det är klart hehe. Går ju gå åt det hållet också och bara jobba med fingrarna

Kan tänka mig att det inte är optimalt för FPS som sagt men för annat som sagt kan jag se framför mig att det är rätt behagligt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Oj, det här kommer jag högst troligt köpa.

Blir galen av alla dessa olika alternativ jag provat för "bättre ergonomi". Provade t.ex. ett förhöjt handledsstöd som gjorde alltingen mycket värre.

Det är ganska bra nu, men måste konstant tänka när jag ska sova att inte sova på sidan, då det triggar min smärta dagen efter. Hoppas att detta kan hjälpa. Väl investerad summa i så fall.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.