Permalänk
Medlem

Speldator för ca 10 k kr

Hej,

Tacksam om jag får låna er expertis lite.
Jag har varit i konsolvärlden i 4 år nu och tröttnat på spelutbudet. Tänkte därför skaffa en dator att koppla till 55-tums TV hemna och spela med trådlös mus och tangentbord i soffan.

- Det jag till största del ser fram emot att lira är de senaste TW spelen som tex three kingdoms
-Budget på runt 10 000 kr
-Ett + om burken är liten, diskret och inte låter som ett flygplan

Jag fick nedan länk via inet och skulle vilja höra med experterna här om ni tror att det kan vara något för mig. Har bara baskunskaper vad gäller hårdvara.

https://www.inet.se/datorbygge/b1152886/mk2

Tack på förhand!

MVH,
Jonathan

Permalänk
Medlem

dåligt skrivet trodde du menade 10kr aja skriv också lite mer. ska du bara spela 3 kingdoms eller? och ska du göra något annat såsom graphical designs?

Permalänk
Medlem

- Byt till 3100 eller 3300x. Billigare cpu och bräda och ungefärlig likvärdig prestanda som CPU.
- Använd pengarna som blir över till en bättre GPU. Om ljud är viktigt för dej så rekommenderar jag att du tar en annan GPU en MSI Ventus serie då den inte är direkt känd för att vara "ljudlös".
- När vi ändå är inne på ljud så hade jag tagit en annan kylare.
- Snabbare ram. 3200Mhz kostar oftast lika mycket.
- Större disk. Skaffa åtminstone 500GB så du har lite att börja med. Du kan alltid uppgradera senare.

Permalänk
Viking
Skrivet av Jontissh:

Hej,

Tacksam om jag får låna er expertis lite.
Jag har varit i konsolvärlden i 4 år nu och tröttnat på spelutbudet. Tänkte därför skaffa en dator att koppla till 55-tums TV hemna och spela med trådlös mus och tangentbord i soffan.

- Det jag till största del ser fram emot att lira är de senaste TW spelen som tex three kingdoms
-Budget på runt 10 000 kr
-Ett + om burken är liten, diskret och inte låter som ett flygplan

Jag fick nedan länk via inet och skulle vilja höra med experterna här om ni tror att det kan vara något för mig. Har bara baskunskaper vad gäller hårdvara.

https://www.inet.se/datorbygge/b1152886/mk2

Tack på förhand!

MVH,
Jonathan

Gav Inet den där länken? I så fall är det riktigt dåligt utav dem...
-120gb ssd, då skulle du knappt kunna ladda ner några spel alls.
-Intels 10th gen släpps om ca 2 veckor, så ska du köpa nu är det Ryzen som gäller.
-1660 Ti är inte prisvärt, 1660 super presterar nästan lika och kostar betydligt mindre.
-För 60kr extra kan man få 3200mhz minnen.

Här är ett bättre exempel:
https://www.inet.se/datorbygge/b1154583/datorbygge

Men det står att byggtiden är 43 dagar, vet inte hur bra det stämmer, men överväg att bygga själv.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jontissh:

Hej,

Tacksam om jag får låna er expertis lite.
Jag har varit i konsolvärlden i 4 år nu och tröttnat på spelutbudet. Tänkte därför skaffa en dator att koppla till 55-tums TV hemna och spela med trådlös mus och tangentbord i soffan.

- Det jag till största del ser fram emot att lira är de senaste TW spelen som tex three kingdoms
-Budget på runt 10 000 kr
-Ett + om burken är liten, diskret och inte låter som ett flygplan

Jag fick nedan länk via inet och skulle vilja höra med experterna här om ni tror att det kan vara något för mig. Har bara baskunskaper vad gäller hårdvara.

https://www.inet.se/datorbygge/b1152886/mk2

Tack på förhand!

MVH,
Jonathan

Ska du spela i 4K på din TV?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Du kan inte tänka dig att bygga själv? I så fall sparar du ca 2k (eftersom du kan köpa en billigare Win10 licens via ex. amazon)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Gav Inet den där länken? I så fall är det riktigt dåligt utav dem...
-120gb ssd, då skulle du knappt kunna ladda ner några spel alls.
-Intels 10th gen släpps om ca 2 veckor, så ska du köpa nu är det Ryzen som gäller.
-1660 Ti är inte prisvärt, 1660 super presterar nästan lika och kostar betydligt mindre.
-För 60kr extra kan man få 3200mhz minnen.

Här är ett bättre exempel:
https://www.inet.se/datorbygge/b1154583/datorbyggehttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1154583/datorbygge

Men det står att byggtiden är 43 dagar, vet inte hur bra det stämmer, men överväg att bygga själv.

Personligen känner jag att quadcore är lite snålt för framtiden, 3600 är inte så mycket dyrare att den är värd att skippa (men såklart en bit över budget då).

Jag skulle hellre lägga pengarna på bättre cpu och bygga själv

Permalänk
Viking
Skrivet av medbor:

Personligen känner jag att quadcore är lite snålt för framtiden, 3600 är inte så mycket dyrare att den är värd att skippa (men såklart en bit över budget då).

Jag skulle hellre lägga pengarna på bättre cpu och bygga själv

Det har du rätt i, monteringen tar upp mycket av budgeten

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Jontissh: Som @Donnerstal blir jag förvånad över Inets förslag.

Tyck mer än gärna till om något som detta. Hyfsad nivå på komponenter.

Om det inte är superbråttom hade jag väntat på moderkortsrecensioner för att se vilka budget-Z490 som verkar OK, och satt i en Intel i5-10600KF.

Om du kan tänka dig bygga själv eller ta hjälp av någon på Swec så kanske budgeten kan hålla med ett moderkort typ https://www.inet.se/produkt/1903205/gigabyte-z490m-gaming-x som i alla fall verkar ha hyfsat med ström/VRM och modernare ljudkrets. https://www.gigabyte.com/Motherboard/Z490M-GAMING-X-rev-10#kf

Moderkortet går inte att välja i byggaren hos Inet ännu, men här är i alla fall en lista hos Komponentkoll på övriga komponenter exkl Windows 10.

Bytte CPU-kylare till Arctic från Pure Rock 2 för bättre kylförmåga. Pure Rock 2 är däremot något tystare.
Permalänk
Medlem

Tack för svar alla! Blev tipsad att skriva till er och kan inte klaga på responsen. Fick länken av inet baserat på samma beskrivning som jag gav till er. Att bygga själv känns lite överväldigande. Om det egentligen är det har jag svårt att säga eftersom jag har 0 erfarenhet. Tittar närmare på era svar lite senare idag. Ville bara säga att jag uppskattar hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontissh:

Hej,

Tacksam om jag får låna er expertis lite.
Jag har varit i konsolvärlden i 4 år nu och tröttnat på spelutbudet. Tänkte därför skaffa en dator att koppla till 55-tums TV hemna och spela med trådlös mus och tangentbord i soffan.

- Det jag till största del ser fram emot att lira är de senaste TW spelen som tex three kingdoms
-Budget på runt 10 000 kr
-Ett + om burken är liten, diskret och inte låter som ett flygplan

Jag fick nedan länk via inet och skulle vilja höra med experterna här om ni tror att det kan vara något för mig. Har bara baskunskaper vad gäller hårdvara.

https://www.inet.se/datorbygge/b1152886/mk2

Tack på förhand!

MVH,
Jonathan

Som andra redan nämnt är 120 GB för lite, tänk att Windows tar sin andel, plus ramminnet storlek för att kunna gå i viloläge. Så du får lite mindre än 100 GB kvar vilket inte räcker för installera till exempel RDR2 eller modern warfare om jag läser rätt. köp åtminstone 250 GB men heller 500+.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontissh:

Tack för svar alla! Blev tipsad att skriva till er och kan inte klaga på responsen. Fick länken av inet baserat på samma beskrivning som jag gav till er. Att bygga själv känns lite överväldigande. Om det egentligen är det har jag svårt att säga eftersom jag har 0 erfarenhet. Tittar närmare på era svar lite senare idag. Ville bara säga att jag uppskattar hjälpen!

Jag tipsar om denna tråd: Gratis hjälp vid montering av datorer. Om du har intresse och vill lära dig/inte är rädd för människor så kan du få hjälp av andra medlemmar på forumet därigenom. Jag skulle bygga något sånthär kanske:

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

@Jontissh: Som @Donnerstal blir jag förvånad över Inets förslag.

Tyck mer än gärna till om något som detta. Hyfsad nivå på komponenter.

Om det inte är superbråttom hade jag väntat på moderkortsrecensioner för att se vilka budget-Z490 som verkar OK, och satt i en Intel i5-10600KF.

Om du kan tänka dig bygga själv eller ta hjälp av någon på Swec så kanske budgeten kan hålla med ett moderkort typ https://www.inet.se/produkt/1903205/gigabyte-z490m-gaming-x som i alla fall verkar ha hyfsat med ström/VRM och modernare ljudkrets. https://www.gigabyte.com/Motherboard/Z490M-GAMING-X-rev-10#kf

Moderkortet går inte att välja i byggaren hos Inet ännu, men här är i alla fall en lista hos Komponentkoll på övriga komponenter exkl Windows 10.
https://komponentkoll.se/bild/ykiKV.png

Denna dator saknar:
Byggkostnad 800kr
Windows 1000kr
Moderkort 2000kr

Budget överskriden med mer än 4000kr

Även om man köper OEM windows key är det mer än 30% över budget... och har ett av de sämre grafikkorten i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Denna dator saknar:
Byggkostnad 800kr
Windows 1000kr
Moderkort 2000kr

Budget överskriden med mer än 4000kr

Även om man köper OEM windows key är det mer än 30% över budget... och har ett av de sämre grafikkorten i tråden

Relevant kommentar!

Jo räknar man in det du listar så blir det dyrt, inte prisvärt med avseende på prestanda. Och överskrider budgeten på 10k.
Räknar man dock bara in moderkort så hamnar man iofs på samma nivå TS förslag från Inet. Dvs bygga själv+OEM key. Det var så jag tänkte.

Med förslaget från exempelvis @LeJoke så sparar man ju mycket på billigare men ändå bra CPU+moderkort och får dessutom råd med ett RX 5700 vilket ju är mer kraftfullt. Vet dock inget om just den specifika modellen (tysthet etc).
Det blir helt enkelt dyrare med ett Intelsystem med 6 kärnor/12 trådar. Men lite lite snabbare CPU.
Eller tvärtom, med lite lite långsammare CPU (Ryzen) får man snabbare grafikkort för samma pengar.

Nu har vi ju inte sett prestandatester ännu mellan R5 3600 och i5-10600K, men den senare lär vara lite snabbare, om än inte så mycket.
Ska Intel-CPUn komma till rätta så ska man nog överklocka måttligt och trimma in lämpligt låg spänning. (och ha intresse för det).
R5 3600 går väl ganska svalt vilket ju gynnar ljudnivån, i alla fall med bättre kylare än den som medföljer. Och inte behöver man väl fiffa en massa i Bios för att få den att gå bra?

Grafikkortet MSI 1660 Super Gaming X är ett av de dyraste 1660 Super, men en tyst modell såsom TS önskade.
Jag har alltid tyckt det varit så mycket värt att betala de där extra pengarna för MSIs tysta (och tunga) Gaming X-kort.

Tanken var att inte försöka ta det billigaste utan hyfsad nivå på komponenter, med bra chassi med två medföljande fläktar, bra SSD och tyst guld-aggregat.

Vi får väl om TS återkommer med fler frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

Relevant kommentar!

Jo räknar man in det du listar så blir det dyrt, inte prisvärt med avseende på prestanda. Och överskrider budgeten på 10k.
Räknar man dock bara in moderkort så hamnar man iofs på samma nivå TS förslag från Inet. Dvs bygga själv+OEM key. Det var så jag tänkte.

Med förslaget från exempelvis @LeJoke så sparar man ju mycket på billigare men ändå bra CPU+moderkort och får dessutom råd med ett RX 5700 vilket ju är mer kraftfullt. Vet dock inget om just den specifika modellen (tysthet etc).
Det blir helt enkelt dyrare med ett Intelsystem med 6 kärnor/12 trådar. Men lite lite snabbare CPU.
Eller tvärtom, med lite lite långsammare CPU (Ryzen) får man snabbare grafikkort för samma pengar.

Nu har vi ju inte sett prestandatester ännu mellan R5 3600 och i5-10600K, men den senare lär vara lite snabbare, om än inte så mycket.
Ska Intel-CPUn komma till rätta så ska man nog överklocka måttligt och trimma in lämpligt låg spänning. (och ha intresse för det).
R5 3600 går väl ganska svalt vilket ju gynnar ljudnivån, i alla fall med bättre kylare än den som medföljer. Och inte behöver man väl fiffa en massa i Bios för att få den att gå bra?

Grafikkortet MSI 1660 Super Gaming X är ett av de dyraste 1660 Super, men en tyst modell såsom TS önskade.
Jag har alltid tyckt det varit så mycket värt att betala de där extra pengarna för MSIs tysta (och tunga) Gaming X-kort.

Tanken var att inte försöka ta det billigaste utan hyfsad nivå på komponenter, med bra chassi med två medföljande fläktar, bra SSD och tyst guld-aggregat.

Vi får väl om TS återkommer med fler frågor.

Jag menade inte alls att kritisera dina val, bara belysa att totalen springer iväg lite och om man bara snabbt kollade listan är det lätt att missa att den inte var komplett. Jag tror absolut den datorn du fick ihop är mycket bättre än Inets förslag, men jag ville inte se några jämförelser där man tror att den kostar lika mycket som de andra

Permalänk
Medlem

@Jontissh: Här har du nog ett bättre hopplock från Inet, Windowsnyckel kan du köpa på nätet för en hundring eller 2 eller så kan du leva med vattenstämpeln nere i högra hörnet.
https://www.inet.se/datorbygge/b1154702/10k

Allt du behöver göra själv är att ladda hem Windows 10 till ett USB-minne (via en annan dator) och sedan installera ifrån det.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tack för svar alla. Fick många bra tips och lärde mig en hel del. Funderar nu på att gå upp lite i budget och försöka plocka grejerna som har föreslagits här som mer prisvärda. Har som sagt dragit på det här i flera år så lika bra att köpa bra grejer. Ska även titta på det här med att bygga själv. Kanske är det något jag grejar och blir intressant att prova. Återkommer när jag har kunnat smälta all info.

Permalänk
Skrivet av Jontissh:

Tack för svar alla. Fick många bra tips och lärde mig en hel del. Funderar nu på att gå upp lite i budget och försöka plocka grejerna som har föreslagits här som mer prisvärda. Har som sagt dragit på det här i flera år så lika bra att köpa bra grejer. Ska även titta på det här med att bygga själv. Kanske är det något jag grejar och blir intressant att prova. Återkommer när jag har kunnat smälta all info.

Det här med att bygga själv tror jag att du klarar lätt - för 2 månader sedan visste jag knappt hur man bytte grafikkort. Sen bestämde jag mig för att bygga två datorer till mina barn, läste mycket på SweClockers forum samt såg en del YouTubefilmer. Båda datorerna startade utan problem och fungerar än idag 😉. Dock tog första datorn dubbelt så lång tid att bygga än den andra.