SweCampers - Tråden om Friluftsliv

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag kommer inte att kunna gå hela leden i ett svep och tänkte att kollektivtrafik kan vara det enklaste sättet för det blir ju annars bökigt att ta sig från etappänden till etappstarten vilket skulle göra att man behöver skjuts på nått sätt om man inte ska behöva göra varje etapp i båda riktningarna.

Medhåll. Kör på led 1-9 i så fall, där finns det rätt så gott om kollektivtrafik och den går från länsgränsen Halland-VG upp till Stenungsund.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oatp1b1:

Medhåll. Kör på led 1-9 i så fall, där finns det rätt så gott om kollektivtrafik och den går från länsgränsen Halland-VG upp till Stenungsund.

Jo det blir nog en blandning av transport till och från ändarna, det är ju bökigt att boka upp skjuts med nån vän på alla ställen så jag har funderat på kollektivtrafik där det går att lösa och man är ju inte bunden till att följa deras "etapper" heller.
Har dock undvikit kollektivtrafiken nu pga Corona och de södra delarna av leden är de som är längst bort för min del samtidigt som det är de som är lättast att nå med kollektivtrafik.

Nåja, får se vad som händer denna underliga sommar, det blir väl bara cykelturer i närområdet för det finns ju en hel del platser man inte varit på ännu som ligger inom dagsavstånd, ska man uppleva nått så är det ju lagom att cykla max 10 mil på en dag för annars blir det ju rena cykelturer där man inte hinner med att kolla på nått förutom det man ser från vägen, det försvinner lätt nån timme på intressanta ställen man passerar när man touringcyklar för att uppleva nått lokalt.

Det blir nog så att det blir till att få bort lite röda fläckar på Turfkartan och Tuyrfcykling tar ganska mycket längre tid och innebär längre sträckor än att "bara cykla"
Jag har ju lite att rensa bort, en del är ju egentligen jättelätt att ta och jag har bara inte varit dit för jag har tömt kartan åt andra håll men en del är också saker som är mer jobbiga att ta.
Turfkarrtan visar ganska väl var jag brukar cykla bortsett från att det är rödare på de större orterna än det egentligen är, får väl lägga nån timme på att rensa dem när jag inte tar nån mer udda ensam zon som snarare tar en egen dagstur för att nå men det blir lätt att man bara plockar poäng när man är i de större nära tätorterna.

Att spela Turf kan vara ett bra sätt att få mål att besöka för camping och speciellt nu i år kan ju cykelturfande med campingövernattningar passa extra bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pid1:

Efter för många år stillasittandes i studentlägenheten känner jag att jag i alla fall behöver testa ett par dygn ute i naturen och gärna då omgående. Jag ser fram till att testa det nu under den kommande sommaren i Luleå och kan förhoppningsvist hyra matriell från någon friluftsbutik men jag har noll koll på vart man bör sätta upp tält. Någon i Luleåtrakten som kan rekommendera något område?

Naturkompaniet kör uthyrning av prylar, Jag har ingen aning om vilket pris men du kan iallafall få bra grejer för att testa utan att köpa. Att gå på vandring med prylar från Biltema eller ellos är detsamma som att försöka spela RDR2 på en 2600K och HD7970, inte roligt alls.
Det krävs inte att allt måste vara det dyraste men se till att ha bra prylar som kan hålla dig varm och torr som egentligen är det viktigaste. En blöt promenad på två dagar kommer inte vara kul.

Jag har inte koll på Luleås vandringsleder men antingen söker du på nätet efter detta eller springer iväg till närmaste turistinformation kolla här. https://visitlulea.se/sv/se-goera/artiklar/vandra/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Har varit på NK nu och fick hjälp av en som jobbade där. Det blev en Osprey Kestrel 68L samt en spider gasolbrännare och nå ullstrumpor Längtar som fan att gå av arbetet på måndagmorgon och fara på en dagstur när jag vaknar. Ska bli kul att inviga brännaren och min lilla panna.

Edit: Ser att vi har något här i Umeå som heter Tavelsjöleden på 40 km vilket kan vara lämpligt att börja med. Då behövs nog inte särskilt mycket packning iom att jag inte kommer tälta

Gick en bit av Kungsleden och var ute i >9h vi kom 3mil
40km är i längsta laget för dagsvandring om du inte går jäkligt fort!

men med 68l borde det inte vara några problem att få med tält?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Naturkompaniet kör uthyrning av prylar, Jag har ingen aning om vilket pris men du kan iallafall få bra grejer för att testa utan att köpa. Att gå på vandring med prylar från Biltema eller ellos är detsamma som att försöka spela RDR2 på en 2600K och HD7970, inte roligt alls.
Det krävs inte att allt måste vara det dyraste men se till att ha bra prylar som kan hålla dig varm och torr som egentligen är det viktigaste. En blöt promenad på två dagar kommer inte vara kul.

Jag har inte koll på Luleås vandringsleder men antingen söker du på nätet efter detta eller springer iväg till närmaste turistinformation kolla här. https://visitlulea.se/sv/se-goera/artiklar/vandra/

Hey!

inget fel på 2600K den håller ännu!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Hey!

inget fel på 2600K den håller ännu!

Ursäkta att jag trampade dig på foten

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Naturkompaniet kör uthyrning av prylar, Jag har ingen aning om vilket pris men du kan iallafall få bra grejer för att testa utan att köpa. Att gå på vandring med prylar från Biltema eller ellos är detsamma som att försöka spela RDR2 på en 2600K och HD7970, inte roligt alls.
Det krävs inte att allt måste vara det dyraste men se till att ha bra prylar som kan hålla dig varm och torr som egentligen är det viktigaste. En blöt promenad på två dagar kommer inte vara kul.

Jag har inte koll på Luleås vandringsleder men antingen söker du på nätet efter detta eller springer iväg till närmaste turistinformation kolla här. https://visitlulea.se/sv/se-goera/artiklar/vandra/

houdini har också prylar för uthyrning, typ en abbonemangstjänst där du har x antal plagg hemma åt gången, så slipper man ha garderob för flera säsonger. Själv inte testat, men känner en av delägarna som berättade om konceptet.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli dyrt..

Var ute mycket i skog och mark när jag var liten men kommit ifrån det lite i samband med småbarn och så. VI brukar dock passa på och bege oss ut på utflykt så mycket vi kan i skogen.

Har alltid haft en dröm att gå upp för kebnekaise, får se om det blir i år eller nästa år. Jag har börjat köpa på mig lite grejer för att börja komma igång. Jag känner med att jag vill köpa en ryggsäck för att börja träna upp att vandra med den, fick diskbråck för ngt år sedan och håller fortfarnde på med återuppbyggnad.

Svårt att välja storlek på ryggsäck, finns det någon bra allround eller åker man på att ha flera?

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk

Små barn?

Är det någon som går med barn och vill dela med er erfarenheter av det? Har en hemma på 4 mån som vi tränar sitta i sele så vi kan gå ut och gå.

Något ni är nöjda med och som gör det smidigare vid vandring med små barn?

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Är det någon som går med barn och vill dela med er erfarenheter av det? Har en hemma på 4 mån som vi tränar sitta i sele så vi kan gå ut och gå.

Något ni är nöjda med och som gör det smidigare vid vandring med små barn?

/S

Om du inte får bra svar här kan du titta in hos utsidan.se, där finns det garanterat folk som vandrar med barn.

Det största problemet jag ser att vandra med barn är den extra vikten, och förstås att man inte kommer hinna gå så långt men det behöver inte nödvändigtvis vara en nackdel.

Jag inbillar mig att ett litet barn kommer medföra en ganska stor viktökning. Dels ungen själv men också all mat, blöjor, mat o.s.v. Att bära runt på den extra vikten på dagsturer klarar man nog av men personligen hade jag inte orkat med det om man var ute någon/några nätter.

Permalänk
Medlem

Jag har varit ut mycket med min dotter som numer är 2 år, i början med en Babybjörn/sele men började med en ordentlig ryggsäck så fort hon hade vikten inne (7 kg tror jag). Jag valde 'värstingen' d.v.s. Osprey Poco Premium som är riktigt bra imho. Den tar upp till barnet väger 18 kg om jag inte minns fel, har ett ordentligt bärsystem, uppfällbart soltält som ger SPF 50, en liten ryggsäck (10 eller 15 L) på som man antingen kan sitta på om man kör solo eller som man kan koppla av och låta någon annan bära, rejält regnskydd, skaplig säckvikt med mera.
Jag har inte gått jättelångt med den, 15 km som längst tror jag. Tvekar däremot inte på att den fungerar till att ha på flerdagsutflykter, men då ska man inte gå själv eftersom den bara rymmer 40 liter totalt. Med det sagt så gick vi 1.5 vecka dagsturer i Alperna förra sommaren och det var inga problem alls, hon var sval trots 35 grader ute.
Man kan köpa till en skyddsväska till den för en mindre peng, och den har fungerat bra när jag har checkat in väskan när jag flugit med den.
Men visst blir det rätt tungt utan att man har med sig så mycket. Numera blir säck, barn och vatten/fika typ 20 kilo vilket såklart är mycket om man bara är ute under dagen. Men det är bra träning.

Har hört att Deuters variant ska vara bra också, och är betydligt billigare.

https://www.youtube.com/watch?v=4j7a7cfKBqg
https://www.naturkompaniet.se/osprey-unisex-poco-plus-starry-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Är det någon som går med barn och vill dela med er erfarenheter av det? Har en hemma på 4 mån som vi tränar sitta i sele så vi kan gå ut och gå.

Något ni är nöjda med och som gör det smidigare vid vandring med små barn?

/S

Vi har en sele/sittryggsäck. Funkar bra, problemet är att ungen inte gillar att sitta i den. Jag turar helst själv utan både barn o sambo.. 🙃

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av archie:

Detta kommer bli dyrt..

Var ute mycket i skog och mark när jag var liten men kommit ifrån det lite i samband med småbarn och så. VI brukar dock passa på och bege oss ut på utflykt så mycket vi kan i skogen.

Har alltid haft en dröm att gå upp för kebnekaise, får se om det blir i år eller nästa år. Jag har börjat köpa på mig lite grejer för att börja komma igång. Jag känner med att jag vill köpa en ryggsäck för att börja träna upp att vandra med den, fick diskbråck för ngt år sedan och håller fortfarnde på med återuppbyggnad.

Svårt att välja storlek på ryggsäck, finns det någon bra allround eller åker man på att ha flera?

Vad jag luskat fram så bör en 35L räcka för en dagstur och en 65L om man ska övernatta men varierar ju lite från person till person och om man ska ha med saker som kamera och sånt. Mitt tips är (om du inte får tillfredställande svar här) att prata med någon i butik som Naturkompaniet eller XXL osv och försöka beskriva vad du ska göra och vad de tror vilken ryggsäck som passar bra för jobbet.

Själv köpte jag just en 68L som jag tänkt ha för övernattningar ca 1-3 dagar men även längre om jag har möjlighet att fylla på med mat på vägen och i den får det plats en hel del.

En annan sak som är bra när det handlar om utrymme är förstås att försöka packa smart och använda krymppåsar för saker som kläder och sovsäck samt att köpa kökssaker som går att ha i varandra för att ta minimal plats. Är man villig kan man nog sätta en hel del av packningen utanpå ryggsäcken men det är inte alla som gillar det.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Detta kommer bli dyrt..

Var ute mycket i skog och mark när jag var liten men kommit ifrån det lite i samband med småbarn och så. VI brukar dock passa på och bege oss ut på utflykt så mycket vi kan i skogen.

Har alltid haft en dröm att gå upp för kebnekaise, får se om det blir i år eller nästa år. Jag har börjat köpa på mig lite grejer för att börja komma igång. Jag känner med att jag vill köpa en ryggsäck för att börja träna upp att vandra med den, fick diskbråck för ngt år sedan och håller fortfarnde på med återuppbyggnad.

Svårt att välja storlek på ryggsäck, finns det någon bra allround eller åker man på att ha flera?

Svårt med allround, men under 60 liter skulle jag säga i så fall. Förutsatt att det är bra väder så kan du gå uppför Kebnekaise i gymnastikskor mer eller mindre. Åker du tåg upp, tar båten eller helikopter och bor i stugan så behöver du minimalt med saker. Med det sagt så förespråkar jag alltid att ha åtminstone ordentliga kläder, men med ett bra regnställ, kängor och en liten ryggsäck ska det knappast vara något problem.

Permalänk
Rekordmedlem

Leta begagnade utrustning, jag har skaffat flera ryggsäckar beg och har olika typer och storlekar och har inte lagt ut särskilt mycket pengar på det och bortsett från att det inte handlar om vandring så har jag märkt att jag brukar använda 3 olika storlekar och låt bli att packa tungt bara för att ryggsäcken är stor.
Tycker stora ryggsäckar ofta är sämre att bära tungt i än mindre där inget rör sig och vikten sitter närmare kroppen medans det ofta blir mer hävstångseffekt i stora vid samma vikt så att man får sämre balans.
Däremot är det ju bekvämt att inte alltid behöva trycka ihop lätta saker lika noga typ lätta dunsaker, bara att knöka ner sovsysstemet i en påse utan att behöva komprimera det går ganska mycket snabbare och enklare och att det kanske tar dubbelt så stor plats gör ibland inte så mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av htbtoma:

Det är bambu du söker, sitter som en smäck även efter en löprunda eller fotbollsmatch. De är verkligen godsent. Håller och betydligt längre, kalsonger som jag gav ca 150kr paret för på Ullared för 5 år sedan är fortfarande som nya 🙂 bara blivit hål pga trådar som släppt i ett av ca 20 par jag köpt. Det är detta ”märke” även Ullared saluför https://sovtex.se/klader/underklader-herr/boxerkalsong-bambu-...

Införskaffade de kalsonger du tipsade om och har nu använt dem ett par gånger, inte till någon vandring men gissningsvis är mina ben felskapta eller något annat för de sitter inte som en smäck på mig. Själva kalsongen är skön men resåren runt benen är klart för slapp då de åker upp och ner längs benen.
Blir inga fler par för mig utan få helt enkelt hitta några andra som sitter bättre eller börja köra string

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Införskaffade de kalsonger du tipsade om och har nu använt dem ett par gånger, inte till någon vandring men gissningsvis är mina ben felskapta eller något annat för de sitter inte som en smäck på mig. Själva kalsongen är skön men resåren runt benen är klart för slapp då de åker upp och ner längs benen.
Blir inga fler par för mig utan få helt enkelt hitta några andra som sitter bättre eller börja köra string

vad tråkigt funkar klockrent för mig iallafall

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Inaktiv

Hallå alla glada! Nu börjar sommaren äntligen komma igång och vi börjar få temperaturer här uppe i Umeå som tillåter en nybörjare som mig att köra igång med campandet Om allting går vägen blir det att ta sig an Tavelsjöleden på 40 km denna vecka med en tältning någonstans i mitten vilket jag ser fram emot mycket.

Jag vill gärna höra vad ni andra har för friluftsplaner den kommande tiden, både stort som smått.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon242437:

Hallå alla glada! Nu börjar sommaren äntligen komma igång och vi börjar få temperaturer här uppe i Umeå som tillåter en nybörjare som mig att köra igång med campandet Om allting går vägen blir det att ta sig an Tavelsjöleden på 40 km denna vecka med en tältning någonstans i mitten vilket jag ser fram emot mycket.

Jag vill gärna höra vad ni andra har för friluftsplaner den kommande tiden, både stort som smått.

Jag hoppas på lite fint väder i mitten av Juni då vi har tagit några extra dagar ledigt. Min tanke är att vi ska ta någon etapp på bruksleden från Västerås.
Blir i så fall också en övernattning.
Ska försöka hinna med att måla staket också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Någon som har detta tältet? https://www.decathlon.se/talt-quickhiker-ultralight-2-id_8245...

Skrivet av anon242437:

Hallå alla glada! Nu börjar sommaren äntligen komma igång och vi börjar få temperaturer här uppe i Umeå som tillåter en nybörjare som mig att köra igång med campandet Om allting går vägen blir det att ta sig an Tavelsjöleden på 40 km denna vecka med en tältning någonstans i mitten vilket jag ser fram emot mycket.

Jag vill gärna höra vad ni andra har för friluftsplaner den kommande tiden, både stort som smått.

Har du sovit i tält förr?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MisterTipp:

Nej men jag har kollat på liknade ett tag då jag ville byta från enklare tält men jag gick till hängmatta i stället och jag tycker att de är bekvämare (man slipper ligga på ojämn mark) och i de områden jag brukar befinna mig finns det träd som håller att hänga i.
Letar man nått som kan ge liten packvolym och vikt och inte ska ut på fjället eller liknade trädfria områden så är hängmatta väldigt bekvämt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Det låter nice, men jag tror jag hellre vill skaffa ett riktigt tält. Sjukt häftig idé annars haha. Blir du inte rädd för att hela alltet ska ramla ner under natten?

Permalänk
Medlem

Rätt aktiv tråd det här ändå, visar ju på bredden hos Swecs medlemmar..

Även lite för få stadsbor som vågar sig ut i naturen, man kan ju börja lite lätt med en dagstur eller bara några timmar ute.
Som TS själv och andra säger, börja lätt och bygg upp det gradvis med både erfarenhet och utrustning.

Har väl inte hemskt mycket att tillföra i den aktuella frågan, lyssna på tipsen från andra här.
Men som de säger har vikten på prylarna rätt stor betydelse, du vill inte släpa på mer än nödvändigt.

Tänk sen inte heller bara på nattempen utan även på dagtempen, inte kul att vara ute och vandra längre sträckor i hettan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MisterTipp:

@mrqaffe: Det låter nice, men jag tror jag hellre vill skaffa ett riktigt tält. Sjukt häftig idé annars haha. Blir du inte rädd för att hela alltet ska ramla ner under natten?

Nej känner mig inte orolig för det och har nu kommit upp i 3 campinghängmattor, en som används primärt för camping, en riktigt stor hemma i trädgården om man vill sova ute bara för att det är så bekvämt och så har jag min första hängmatta i reserv för utlån eller om nått går sönder,
har också ett nytt myggnät för sesongen till trädgårdsmattan jag inte packat upp och testat ännu och så ska jag prova med en "plastpressning" i stället för en silikon-nylon tarp här hemma. Det gör ju inget om det väger ett kilo mer för det är ju inget som flyttas runt utan det agerar ju bara sovrum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Shit, du är riktigt rutinerad hör jag haha. Brukar du sova i det ofta ute i trädgården under sommaren och så med? Det låter ganska mysigt ändå...

asdf
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MisterTipp:

Någon som har detta tältet? https://www.decathlon.se/talt-quickhiker-ultralight-2-id_8245...

Har du sovit i tält förr?

Jodå way back when och på festival när jag var runt 18-20. Förutom det försökte jag sova i tält tre gånger i slutet av förra sommaren men pga regn och dåligt liggunderlag så sov jag ej särskilt mycket

Permalänk
Skrivet av anon242437:

Jodå way back when och på festival när jag var runt 18-20. Förutom det försökte jag sova i tält tre gånger i slutet av förra sommaren men pga regn och dåligt liggunderlag så sov jag ej särskilt mycket

Kan bli så. Har sovit en del i tält men det brukar inte bli så mycket var natt. Det är en vanesak! Underskatta inte en bra sovsäck dock! Och om du inte har en bra, kanske ta med underställ och sånt i värsta fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MisterTipp:

Kan bli så. Har sovit en del i tält men det brukar inte bli så mycket var natt. Det är en vanesak! Underskatta inte en bra sovsäck dock! Och om du inte har en bra, kanske ta med underställ och sånt i värsta fall.

Jag har en gammal som jag tror gör jobbet ganska bra men tar med nå underställ och sånt för extra värme. Största problemet var dock liggunderlaget men det har jag just köpt ett nytt uppblåsbart från SeaToSummit som jag ser fram emot att prova

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MisterTipp:

@mrqaffe: Shit, du är riktigt rutinerad hör jag haha. Brukar du sova i det ofta ute i trädgården under sommaren och så med? Det låter ganska mysigt ändå...

Ja hängmattan är väldigt bekväm och det blir några nätter i den även när man är hemma och så kan man även lägga sig nån timme om man bara vill slöa, den är bekvämare än en trädgårdshängmatta och så sitter det ju ett regn och fågelskydd över den och kommer det mygg så är det bara att stänga in sig i myggnätet.
Det blir en annan upplevelse att sova ute och det är rimligt lugnt där jag bor, jag har inte så mycket trafikbuller utan det är mest fåglarna som börjar väsnas 1 timme innan soluppgång och de kan man ju tysta med öronproppar om man vill, de väsnas ju mer än i skogen där de har väldigt många träd att välja på jämfört med ett fåtal koncentrerade träd som omges av ganska stora åkrar.
Har man möjlighet så rycker jag att man kan skaffa nån stor, tung och billig campinghängmatteutrustning och prova, det behöver inte bli särskilt dyrt om man inte behöver spara vikt och packstorlek utan det gåratt fixa en bekväm trädgårdssovplats för under 1000 kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har nog tusentals nätter i tält. Men majoriteten av dom är när jag var barn och ungdom

Sov i tält även på skoldagar, mossan och jag körde till skogen på kvällarna och sov i tält, sen var det upp tidigt på morgonen och sen skolan.

Älskade att sova i naturen i tält när jag var barn.

Efter det var det mest MC semester/träffar man åkte på i Sverige och Europa, det var väl en 10 år man höll på med det alltid när man var ledig.

Nu är jag för gammal känns det som och är mer bekväm av mig, även om jag saknar friska luften ibland.