Permalänk
Medlem

Byta chassi på en Dell Precision 3630

har en dell precision 3630 mini tower https://www.komplett.se/product/1131252#, fast med ett gtx 1080 Ti grafikkort, vill ha ett större chassi för att installera vattenkylning så tänkte flytta över men eftersom moderkortet en mini atx antar jag (intel C146) tror jag den heter. så tänkte jag kolla om jag måste byta moderkort och om det moderkortet är värd något? har aldrig hört talas om den själv.

Rubrik förtydligad från "datorbygge" /Vzano - Moderator
Permalänk
Medlem

Dell special... Kan vara ett problem, men inte nödvändigtvis. Dell är kända för att vara lite speciella, så att svara på detta på rak arm blir klurigt.
Jag hade för enkelhetens skull sagt "Byt moderkort", men för sjutton och för skojs skull... Testa att flytta. Mycket möjligt att mått och hålbilder stämmer överens med nya chassit hur bra som helst.

PS. Intel C246 heter nog chipset på moderkortet, men vilket moderkort det är är nog Dell special

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Men går det att lägga en mini atx i en atx chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamodii:

Men går det att lägga en mini atx i en atx chassi?

I stort sett alla ATX-chassin har håltagning för att kunna montera Mini ATX-moderkort, men det är alltid värt att dubbelkolla specarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamodii:

Men går det att lägga en mini atx i en atx chassi?

Omöjligt att svara på utan att veta vilket chassi det gäller.
I de flesta fall kommer det sannolikt att fungera, ett tips kan ju vara att läsa specifikationerna på chassit, där står det om chassit stödjer mITX eller inte.

Edit: tvåa på bollen

Permalänk
Medlem

Okej, tack😁

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl snarare så att det potentiella problemet är att en del märkesdatorer inte följer standarder, moderkortet kan ha en märkesspecifik formfaktor och egen placering på fästpunkter.
Det gör det inte omöjligt att byta låda men jag har åtminstone en gång varit tvungen att bygga ett par egna fästpunkter, det kan också handla om att det är egna kontakter i systemen men ska man flytta allt är det kanske inget problem men om en kabel är för kort eller om man tex ska ansluta en frontpanel kan man behöva jobba lite med det också.
Även kylare kan vara special typ beroende av luftkanaler i lådan.
Man bör alltså kolla sånt först om man inte kan/vill lösa det om det blir den typen av problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamodii:

Men går det att lägga en mini atx i en atx chassi?

Skicka foton på interiören och märkesbeteckningar på moderkort och så, så kanske det går att ta reda på på nätet

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***