Ny skärmkalibrator samt frågor kring kalibrering

Permalänk
Medlem

Ny skärmkalibrator samt frågor kring kalibrering

Har precis köpt en ny massiv skärm, Dell Ultrasharp U4320Q (som namnet antyder 43").
Jag har sedan innan en Dell 2713H som 2013 var hyffsat dyr ändå.
Till att börja med upplever jag U4320Q som väldigt kall i färgerna, medan min U2713H
istället är väldigt varm (mer gulaktig i tonerna). U2713H upplever jag dock som mycket
färgrikare, det är en hel del mer stuns i alla bilder kan man väl förenklat säga. Jag kan åstadkomma
lite åt samma håll med U4320Q om jag ändrar "Digital vibrance" i Nvidia-inställningarna till runt 70% (istället för default 50%), men vill helst inte göra det då jag helst vill göra allt sånt i monitorn eller via kalibrering (profil i Windows).
U2713H har s.k wide gamut och det kanske är därför jag upplever bättre färger?

Jag har en gammal Spyder3 som jag använt för att kaliberar skärmarna och dom har närmat sig varandra lite, då min gamla skärm var lite för gul i tonen medan den nya alldeles för blå. Dock är det fortfarande mer "tryck" i färgerna på min gamla skärm.
Spyder3 är, om jag förstått rätt, ingen superprodukt så jag funderar på om jag ska titta efter något annat. Dessutom fungerar inte drivarna eller programvaran för Spyder3 något vidare i Windows 10, däremot kan man köra DisplayCal och installera drivrutiner för Spyder3 därifrån och det är på detta sätt jag kalibrerat skärmen. DisplayCal sägs vara betydligt bättre på att få ett korrekt resultat jämfört med programvaran som följde med Spydern. (Kan nog stämma för det tog sjukt lång tid att kalibrera då den körde igenom färgkalibreringen asmånga gånger för att det skulle bli korrekt resultat, eller något i den stilen).
Jag upplever att skärmen blivit bättre efter kalibreringen.
Dock upplever jag fortfarande en del skillnad mellan skärmarna där jag fortfarande tycker att min gamla skärm ger en färgrikare bild. Om den sen är korrekt eller inte har jag svårt att säga. Men den bilden upplever jag som "trevligare" att titta på.

Mycket svårt det här med att köpa ny skärm. Jag är helnöjd med min U4320Q i övrigt, men just färgerna hade jag hoppats vara i klass med min gamla skärm. Värt att notera är att jag har ytterligare två skärmar, en Dell P2415Q (IPS-panel) och en AOC U3277PWQU (VA-panel) som också är betydligt "sämre" färger än min U2713H.

Jag har hittat "X-Rite i1 Display Studio", är den ok eller bara skräp? Den ligger på strax under 2k och känns relativt rimligt prissatt. Det börjar svida om man ska upp ännu högre i prisklass.

Jag vänder mig lite till @laxpudding här, då jag vet att han är forumets guru vad gäller detta men givetvis får alla som har någon input skriva och diskutera vad man kan göra samt ge tips om bra skärmkalibratorer som inte kostar skjortan.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

@SanTeoX:

Hade en X-Rite Colormunki Photo spectrometer men den gick sönder efter 7 år så jag köpte en X-Rite i1Display Pro och den är jag nöjd med, kostar typ 2000-2300kr men fungerar bra med både i1Profiler (X-Rite) och Displaycal/Argyllcms (OpenSource).

Är faktiskt jätte nöjd med den.

Tips kör du displaycal/argyllcms välj rätt Colorimeter Correction så blir det bracannars kör med i1Profiler men ladda ner senaste versionen från X-Rite.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

@-=fredrik=-:

Hade en X-Rite Colormunki Photo spectrometer men den gick sönder efter 7 år så jag köpte en X-Rite i1Display Pro och den är jag nöjd med, kostar typ 2000-2300kr men fungerar bra med både i1Profiler (X-Rite) och Displaycal/Argyllcms (OpenSource).

Är faktiskt jätte nöjd med den.

Tips kör du displaycal/argyllcms välj rätt Colorimeter Correction så blir det bracannars kör med i1Profiler men ladda ner senaste versionen från X-Rite.

https://i.imgur.com/tBjPPed.jpg

Tack för så mycket för infon! Glömde fråga om X-Rite funkar med DisplayCal men det fick jag svar på nu.
Känns som ett gediget kalibreringsprogram, som även funkar på Mac o Linux, perfekt.
Det är ungefär samma pris på X-Rite i1Display Pro och Studio, men Pro-varianten verkar vara rätt många år gammal medan studio är helt ny. Frågan är vilken som är bäst och vad som skiljer? Inte hunnit granska det ännu.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Bildexpert 📺

@SanTeoX: Dell 2713H vill jag minnas är en skärm byggd för AdobeRGB-färgrymd och ser ut därefter om den kör sRGB/rec709 och standardinnehåll där framför allt rött men också gröna nyanser överdrivs till nästan självlysande pastell. Den nya skärmen har sannolikt inte alls det färgomfånget.

Så en ny mätare och kalibrering kommer inte att hjälpa här. Den nya skärmen kan inte lysa med färger den saknar förmågan att skapa.

Vad man kan göra är att få till vitbalansen genom att kalibrera i skärmens menyer, samt även profilera för finputsning. Färgerna kommer fortfarande vara olika, men program som hanterar ICC-profiler, likt photoshop kommer se på profilen för Dellskärmen hur den ska sätta färger så att det stämmer med den färgrymd du arbetar med, likt sRGB. Men gränssnitt spel etc. kommer vara olika.

Och Nvidia-reglagen för "vivid color" etc ska man inte röra. Man bara driver mellantoner mot samma maximala nyans. Blir enbart distorsion. Syns tydlig här hur fel det blir:
http://www.lagom.nl/lcd-test/contrast.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@-=fredrik=-: Dell 2713H vill jag minnas är en skärm byggd för AdobeRGB-färgrymd och ser ut därefter om den kör sRGB/rec709 och standardinnehåll där framför allt rött men också gröna nyanser överdrivs till nästan självlysande pastell. Den nya skärmen har sannolikt inte alls det färgomfånget.

Så en ny mätare och kalibrering kommer inte att hjälpa här. Den nya skärmen kan inte lysa med färger den saknar förmågan att skapa.

Vad man kan göra är att få till vitbalansen genom att kalibrera i skärmens menyer, samt även profilera för finputsning. Färgerna kommer fortfarande vara olika, men program som hanterar ICC-profiler, likt photoshop kommer se på profilen för Dellskärmen hur den ska sätta färger så att det stämmer med den färgrymd du arbetar med, likt sRGB. Men gränssnitt spel etc. kommer vara olika.

Och Nvidia-reglagen för "vivid color" etc ska man inte röra. Man bara driver mellantoner mot samma maximala nyans. Blir enbart distorsion. Syns tydlig här hur fel det blir:
http://www.lagom.nl/lcd-test/contrast.php

Tack för mycket informativt svar! Det stämmer nog, att 2713H är byggd för AdobeRGB. Du har ju såklart helt rätt i att den nya skärmen inte kommer kunna visa samma färgomfång eftersom den ju enligt spec också har ett annat färgomfång än vad min 2713H har.
2713H upplever jag som väldigt färgsprakande (gilllar det), men jag gissar att det troligen är den som inte är helt korrekt i sin visning av bilder. Efter kalibrering så blev alla mer lika, även om 2713H fortfarande "sticker ut" lite jämfört mot mina andra två.

När jag körde DisplayCal och justerade vitbalansen samt ljusstyrkan så visade min Spyder att blå stack iväg rejält jämfört med röd och grön, något jag själv kunde se väldigt lätt (kall bild). DisplayCal visar 2 pilar som man ska försöka få R G och B så nära som möjligt genom att justera detta i skärmens färg-inställningar. Jag fick det bättre, men inte helt bra ändå, blå sticker ändå en bit över dessa pilar, men ändå bättre än standard.

Är helt med dig att man inte ska pilla på Digitical vibrance så det har jag lämnat på standardinställningar.

Angåene X-rite studio-kalibratorn, har du någon erfarenhet kring den? Vad jag läst av både dig och andra så är Spyder, i dess olika modeller, inte så tillförlitliga. Har jag något att vinna på att köpa X-rite Studio (eller Pro) för dryga 2-tusenlappen eller 2500:- för Pro eller är dom ungefär same-same som min Spyder3?
Vill gärna kalibrera mina skärmar i den mån det går ändå och få ett ok resultat, även om jag bara använder mina skärmar för hemmabruk. Det är alltså inget kritiskt arbette på dom. Men en färgkalibrator är ju alltid bra och frågan är om det då är dags att byta ut Spydern mot en X-Rite studio och om det är värt pengarna?
Tack igen för svar!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Bildexpert 📺

@SanTeoX: Spyder-mätarna har celluloid-baserade plastfilter som åldras mycket snabbt. Vet inte hur det är med deras moderna modeller, men har personligen sett hur Spyder4 nyöppnad mäter fel och sedan ett år senare mäter fel – fast på annat sätt. Nyöppnad överskattar den ljusmängden, så siktar på 120 nits och får egentligen 100 nits. Ett år senare och siktar på 120 nits och får egentligen 130 nits.

Felen är så stora att det är uppenbart för ögat att det är fel i ljusstyrka och fel i vtibalans jämfört med vad mätaren påstår.

X-rite i1 Display Pro är den mest beprövade mätaren idag. Använder den själv på datorskärmar i Swec-testerna och den är fortfarande tillräckligt konsekvent fyra år senare: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=923328

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@-=fredrik=-: Spyder-mätarna har celluloid-baserade plastfilter som åldras mycket snabbt. Vet inte hur det är med deras moderna modeller, men har personligen sett hur Spyder4 nyöppnad mäter fel och sedan ett år senare mäter fel – fast på annat sätt. Nyöppnad överskattar den ljusmängden, så siktar på 120 nits och får egentligen 100 nits. Ett år senare och siktar på 120 nits och får egentligen 130 nits.

Felen är så stora att det är uppenbart för ögat att det är fel i ljusstyrka och fel i vtibalans jämfört med vad mätaren påstår.

X-rite i1 Display Pro är den mest beprövade mätaren idag. Använder den själv på datorskärmar i Swec-testerna och den är fortfarande tillräckligt konsekvent fyra år senare: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=923328

Tack, då blir det nog en Pro istället för en studio och så skrotar jag min Spyder3.
Frågan är vad det är för skillnad på pro och studio? Prisskillnaden är ju inte jättestor, men hittar inte riktigt någon jämförelsesida.
Å andra sidan är det inget jättesteg upp på pro plus heller..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Bildexpert 📺

@SanTeoX: Mjukvaran som bundlas är skillnaden. De som är enklare och billigare än den Pro jag länkade till på prisjakt kan dessutom vara låsta i firmware till den mjukvara de bundlas med. Så bör undvikas under alla omständigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@-=fredrik=-: Mjukvaran som bundlas är skillnaden. De som är enklare och billigare än den Pro jag länkade till på prisjakt kan dessutom vara låsta i firmware till den mjukvara de bundlas med. Så bör undvikas under alla omständigheter.

Tack! Blir definitivt en pro från Inet

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@-=fredrik=-: Mjukvaran som bundlas är skillnaden. De som är enklare och billigare än den Pro jag länkade till på prisjakt kan dessutom vara låsta i firmware till den mjukvara de bundlas med. Så bör undvikas under alla omständigheter.

@laxpudding och andra nu behöver jag era funderingar! Jag fick hem min i1 Display Pro igår och kört kalibrering på skärmen idag.
@laxpudding, du känner säkert till Dells menysystem.
Som Preset Mode stod skärmen från början på "Standard" och "Input Color Format" på RGB.
När jag började kalibreringen så mätte den upp k-värdet till ca 10000.. Precis som jag upplevt det,
väldigt blåvitt från skärmen. Ändrar jag från Standard till "Color temperature"och där väljer
6500k så landar värdet på ca 6700 uppmätt med i1 Display Pro.

Men jag ändrade till Custom, där jag kunde justera R,G och B-värdet var för sig. Mjukvaran tyckte givetvis att jag skulle justera ner blått väldigt mycket, men alla värden stod från början på 100. Detta gjorde att jag först fick ställa ner alla reglage till 80 för att därefter justera upp och ner respektive värde.
Mjukvaran tyckte till slut att alla tre var ok när jag ställt dom på:
R:96, G:81, B:68.

Efter det körde mjukvaran igenom en massa patchningar och skapade en färgprofil. Färgprofilen gör ingen större märkbar förändring när jag testar att växla mellan före och efter. Så troligen är skärmen ganska bra kalibrerad, förutom det här blåsticket som är helt åt skogen från början.

Nu till mina frågor;
Är min skärm åt helvete kalibrerad från fabrik, eller ska det vara så här blåvitt ljus i den? Är den kalibrerad så från fabrik?
Är standardvärdet på denna Dell-skärm runt 10000k? Jag trodde det skulle vara 6500, men kan ha fel.
Det här blåsticket märker man av genom att skärmen känns väldigt kall, men vitbalansen är ju inte extremt blå på något sätt utan snarare väldigt kallvit.
Efter kalibrering där jag justerat ner ljusstyrka, ändrat RGB-värdena så landade k-värdet på 6550 ungefär.
Eftersom RGB-värdet på skärmen från början står på 100 för alla tre värden så måste man ju justera ner från början för att överhuvudtaget kunna justera detta. Är det normalt förfarande att dra ner färgerna för att sedan justera?
På någon av mina andra skärmar är standardvärdet 50 och det går då att justera 50 år vardera håll.
Är det normalt att en skärm är så här inställd eller bör jag reklamera denna skärm, och hoppas på ett bättre exemplar nästa gång? Nu efter kalibrering har jag ju fått ner skärmen till att kännas mycket bättre vitbalansmässigt.
Du som kalibrerar och testat hundratals skärmar vet ju hur dom brukar vara, är det normalt att dom är så här inställda från fabrik?
Eftersom den inte går att hårdvarukalibrera så är det ju inget man kan påverka i skärmen på så sätt om man kör på standardläget.
Nu går det ju påverka via reglagen i menyn, men ändå..

Vad tycker du/ni?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Bildexpert 📺

@SanTeoX: Alla reglage är olika utformade och det finns ingen regel som säger att de "...borde stå på 50.." eller liknande. Halva nöjet är att upptäcka och komma underfund med hur reglagen fungerar. Färgteori är en sak. När man rattar på prylarna, det är då man lär sig.

Att din skärm stod på 10.000 Kelvin kan bero på att den ändrats dit vid något tillfälle. Kanske levererades så? Jag vet i inte. Brukar därför fabriksåterställa alla skärmar jag testar så att jag vet vad som kom ur kartong och inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@-=fredrik=-: Alla reglage är olika utformade och det finns ingen regel som säger att de "...borde stå på 50.." eller liknande. Halva nöjet är att upptäcka och komma underfund med hur reglagen fungerar. Färgteori är en sak. När man rattar på prylarna, det är då man lär sig.

Att din skärm stod på 10.000 Kelvin kan bero på att den ändrats dit vid något tillfälle. Kanske levererades så? Jag vet i inte. Brukar därför fabriksåterställa alla skärmar jag testar så att jag vet vad som kom ur kartong och inte.

Nej det har du givetvis rätt i att alla märkens reglage är olika, inte det jag var ute efter riktigt. Men när de står på 100 är det ju svårt att reglera uppåt så att säga.
I detta fall är ju skärmen sprillans ny och tagen direkt ur kartong. Skärmen är köpt som helt ny och den ser helt ny ut så ingen annan förutom på fabrik lär ha pillat på den. Dess standardinställningar är således satt till Color preset: Standard och där uppvisas k-värde på 10990k enligt min mätare. Justerar jag ner rgb-värdena enligt ovan får jag 6512.
Det jag ställer mig frågande till är varför standard-läget på skärmen är så pass extremt högt k-värde. Man använder väl väldigt sällan ett så högt k-värde på en skärm? Så pass mycket blått i bilden är väl knappast särskilt bra för ögonen heller, gissar jag?
Känns som någon glömt kalibrera den i sitt "standardläge" eller haft en riktigt dålig dag på jobbet eller något.

Vill mer veta om detta är normalt för en skärm att komma så här från fabrik, eller om den avviker på något sätt. Om det är helt ok (det går ju kalibrera bort det) så är jag helt ok med det, vill mest veta om jag på något sätt fått ett sämre exemplar typ, eller nåt.

Dumma frågor här kanske, beror ju givetvis på hur tillverkaren väljer att sätta lägena, men tycker det känns konstigt att sätta ett standardläge till över 10k.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Bildexpert 📺

@SanTeoX: Ja, det är märkligt med en skärm som defaultar på 10 000 kelvin, men det är heller inget sällsynt. Finns alltid en säck med frågetecken med varje produkt varför de är utformade som de är. Men du har ju gjort det som krävs för att få kontroll över situationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@-=fredrik=-: Ja, det är märkligt med en skärm som defaultar på 10 000 kelvin, men det är heller inget sällsynt. Finns alltid en säck med frågetecken med varje produkt varför de är utformade som de är. Men du har ju gjort det som krävs för att få kontroll över situationen

Håller med. Nu är den snällare för ögonen iaf. I övrigt är jag kanonnöjd med den så den får stanna. Så länge det går att få bukt med så är det ok för min del. Värre med problem som man inte kan åtgärda.

En kort sista fråga bara, är rgb-reglagen enbart för att justera vitbalansen, eller minskar färgomfånget för skärmen markant om jag sänker ner alla reglage lika mycket?

Kan man i i1 display profiler-mjukvaran mäta upp hur mycket av sRGB-skalan som skärmen kan visa? Hittar inget, men samtidigt inte letat massor. Det gick i DisplayCal, men dom två mjukvarorna lirar inte bra tillsammans för DisplayCal installerar egna drivrutiner som sen inte funkar i x-rites programvara .

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SanTeoX:

En kort sista fråga bara, är rgb-reglagen enbart för att justera vitbalansen, eller minskar färgomfånget för skärmen markant om jag sänker ner alla reglage lika mycket?

Testa och se vad som händer. Det är så man lär sig. Och det är du som har skärmen redo.

Jag vet tyvärr inte om den mjukvaran kan räkna % av färgrymd – om det är vad du undrar över. % av en viss färgrymd är annars mest ett finger i vinden och säger egentligen in så mycket. Det säger bara att något är större eller mindre, men inte på vilket sätt det är större och mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Testa och se vad som händer. Det är så man lär sig. Och det är du som har skärmen redo.

Jag vet tyvärr inte om den mjukvaran kan räkna % av färgrymd – om det är vad du undrar över. % av en viss färgrymd är annars mest ett finger i vinden och säger egentligen in så mycket. Det säger bara att något är större eller mindre, men inte på vilket sätt det är större och mindre.

Ok, tack, jag skickar med ett resultat på min kalibrering. Själv har jag svårt att avgöra om resultatet är bra baserat på diagrammet i bilden. Övriga värden ser ju ok ut, men tänkte bara höra med dig och få ett expertutlåtande

Värt att notera att en recension på nätet fick kontrastratio 673.311:1 jämfört med mitt 399.089:1. Säger mig inte så mycket, men konstigt att det diffar så mycket. Kan det ha med ljusstyrkan att göra, då jag kör på 120cd/m2 medan han körde på 90cd/m2.
Hans "black level" var 0.134 cd/m2 medan min är 0.299cd/m2.. Jag fattar inte så mycket av det, mer än att mina värden skiljer avesvärt.
Vi använder likadan mätare också är väl värt att notera.

(Jag förstår inte riktigt ännu vad alla värden har för inverkan på varandra)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Bildexpert 📺

@SanTeoX: Den mätningen säger ingenting om resultatet eller kvaliteten på resultatet – det måsta man bedöma på skärm.

Men jag ser direkt ett problem. Du har ett kontrastförhållande på 399:1 vilket är lågt då en IPS-panel typisk är runt 1000:1. Visserligen sjunker det något med kalibrering, men det du har är väldigt lågt.

Detta kan beror på att skärmen nu uppnår 120 nits genom att justera gråskala/profilering via grafikkortet och helt enkelt inte lyser ut hela vägen till sin verkliga ljusstyrka. Därför ligger svart högt i ljusstyrka. Det är ungefär som att du kör skärmen på kanske max brightness, vad är det, 300 nits? Och istället för att först sänka ljusstyrkan i belysningen till 120 nits (och få ned svartnivån till ca 0,12 nits) så krymper det dynamiska omfånget istället. Du använder färre nyanser och ankrar vitt i bilden på en nivå som är ljusgrå för panelen.

Samma sak sker när man sänker ljusstyrkan genom att sänka kontrastreglaget.

Mycket vanligt när man kör profilering. Därför man justerar skärmen fysiskt först så mycket det går. Sedan finputsar man man med profilerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@-=fredrik=-: Den mätningen säger ingenting om resultatet eller kvaliteten på resultatet – det måsta man bedöma på skärm.

Men jag ser direkt ett problem. Du har ett kontrastförhållande på 399:1 vilket är lågt då en IPS-panel typisk är runt 1000:1. Visserligen sjunker det något med kalibrering, men det du har är väldigt lågt.

Detta kan beror på att skärmen nu uppnår 120 nits genom att justera gråskala/profilering via grafikkortet och helt enkelt inte lyser ut hela vägen till sin verkliga ljusstyrka. Därför ligger svart högt i ljusstyrka. Det är ungefär som att du kör skärmen på kanske max brightness, vad är det, 300 nits? Och istället för att först sänka ljusstyrkan i belysningen till 120 nits (och få ned svartnivån till ca 0,12 nits) så krymper det dynamiska omfånget istället. Du använder färre nyanser och ankrar vitt i bilden på en nivå som är ljusgrå för panelen.

Samma sak sker när man sänker ljusstyrkan genom att sänka kontrastreglaget.

Mycket vanligt när man kör profilering. Därför man justerar skärmen fysiskt först så mycket det går. Sedan finputsar man man med profilerna.

Tack för informativt svar. Problemet är att jag har justerat brightness fysiskt på skärmen, likaså kontrasten. Så det är inte justerat i mjukvaran, mer än finliret som du skriver. Kontrasten var ställd på 75, jag har testat den på både 100% och 95%.
Nu gjorde jag en ny profilering med skärmens brightness ställd till 39%.
Kontrasten på skärmen är ställd till 95%.
Testade att köra Color mode: Standard (den som ger enormt vitt ljus över 10000k).
Nu fick jag en white point på 6448k (Target är D65K)
Black luminance: 0.241 cd/m2
Luminance: 118 cd/m2
Contrast ratio: 491.169:1
Det är fortfarande lågt, men något bättre.
Tidigare testade jag att sätta brightness till 90 cd/m2 då en recensent hade satt det till det, körde exakt med samma inställningar som honom men han får ändå högre kontrast.

Bör jag fundera på ett byte eller kan det gå att lösa ändå?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Bildexpert 📺

@SanTeoX: Kan finnas fler förklaringar, likt att du har klippta nivåer någonstans som gör att exempelvis svartnivån måste ökas för att du ska få med hela omfånget. Den här artikeln tar upp detta: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Annars är det inte otänkbart att det är stora exemplarskillnader som gör att man får så olika utfall. 43-tummare är generellt inte precisionsskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@-=fredrik=-: Kan finnas fler förklaringar, likt att du har klippta nivåer någonstans som gör att exempelvis svartnivån måste ökas för att du ska få med hela omfånget. Den här artikeln tar upp detta: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Annars är det inte otänkbart att det är stora exemplarskillnader som gör att man får så olika utfall. 43-tummare är generellt inte precisionsskärmar.

Var skulle klippta nivåer kunna skapas, t.ex och hur ökar jag svartnivån?
Jag testade att kalibrera skärmen på 250cd/m2 i ljusstyrka nu.
Då får jag:
Whitepoint: 6460k
Black luminance: 0.241cd/m2
Luminance: 247 cd/m2
Contrast ratio: 1024.01:1

Så då är ju kontrasten plötsligt högre än dom specar (kan ju vara inom mätfelsmarginal kanske).
Men för mig som är dum i huvudet vad gäller färger / ljus / kontrast och dess förhållande till varandra på en datorskärm, vad säger detta?
Får jag mycket sämre kontrast om jag sänker ljusstyrkan, vilket verkar vara fallet i mina mätningar här nu.
Andra har ju dock mätt kontrasten på 90cd/m2 och då fått t.ex. 637:1 i kontrast vilket ju är betydligt högre än mina.
Däremot höjer jag ljusstyrkan till nästan max, som ändå inte är jätteljust på denna skärm så får jag ju högt kontrastförhållande.
Du får ursäkta mig, men jag förstår inte riktigt hur allt hänger ihop. Du förklarar dock väldigt bra och jag uppskattar dina svar extremt mycket! Så tack för det!

Jag vill gärna ha en så hög svartnivå som möjligt, med så hög kontrast som möjligt till en ljusstyrka som i rimligt intervall
250cd/m2 är nog inte tokbra för ögonen i längden, speciellt inte på kvällen när det är mörkare i rummet.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Bildexpert 📺

@SanTeoX: Det verkar som att din svartnivå ligger still runt 0,25-0,3 nits oavsett Och du vill inte höja den, du vill sänka den. I nits alltså. Få mindre ljus i det svarta. Och detta åstadkommer du genom att sänka belysningens styrka. Men när du gör det ligger svartnivån kvar på 0,25-0,3 nits vilket tyder på att den sänkts. den ligger kvar och belysningen inte ändrats. Det du upplever är då typiskt för att man dragit i kontrastreglaget snarare än i brightness – det reglage som normalt ska påverka ljuset från lysdioderna. På en datorskärm då. Inte en TV.

Klippningar kan orsakas av grafikkortet och de inställnignar du har där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@-=fredrik=-: Det verkar som att din svartnivå ligger still runt 0,25-0,3 nits oavsett Och du vill inte höja den, du vill sänka den. I nits alltså. Få mindre ljus i det svarta. Och detta åstadkommer du genom att sänka belysningens styrka. Men när du gör det ligger svartnivån kvar på 0,25-0,3 nits vilket tyder på att den sänkts. Det du upplever är då typiskt för att man dragit i kontrastreglaget snarare än i brightness – det reglage som normalt ska påverka ljuset från lysdioderna. På en datorskärm då. Inte en TV.

Klippningar kan orsakas av grafikkortet och de inställnignar du har där.

Menade såklart att jag vill sänka nivån, skrev fel.
Jag har dragit i både kontrast o brightness-reglagen men givetvis har jag koll på vilka jag drar i och för att åstadkomma vad.
Angående klippningar har jag ett nvidia GTX 1060 oc med nvidia drivers på defaultinställningar. Bör jag testa med mitt Radeon RX 570 också för att se om det ger bättre värden? Eller vad bör jag kolla upp för att få så bra värden som möjligt? Får man bätttre kontrast om man drar upp ljusstyrkan? Ju lägre brightness ju lägre kontrast mäter jag ju fram.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag testade nu att kalibrera min gamla U2713H och med den får jag värdena:
White Point: 6716K
Black Luminance: 0.103 cd/m2
Luminance: 90cd/m2
Contrast ratio: 877.748:1

Med Luminance 120 cd/m2 så får jag en kontrast på 1171.81:1.
Detta med exakt samma dator och grafikkort som jag kört med till min U4320Q.
Testade med en låg ljusstyrka för att se hur den betedde sig, men den ger ju rätt bra kontrast även i låg ljusstyrka, något min U4320Q fallerar med.

EDIT: Det här är ju en helt annan skärm givetvis, men då kan man iallafall utesluta utrustningen som grejerna är kopplade till.

Lutar mer och mer åt att denna skärm åker tillbaka alternativt byts ut mot en annan. Det här känns inte som några vidare värden. Tråkigt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Bildexpert 📺

@SanTeoX: Ja, din gamla U2713H verkar bete sig mer som väntat. Vad kör du för anslutning till U4320Q? Dubbelkolla så att du kör Full RGB och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@-=fredrik=-: Ja, din gamla U2713H verkar bete sig mer som väntat. Vad kör du för anslutning till U4320Q? Dubbelkolla så att du kör Full RGB och inget annat.

Redan checkat, full RGB samt via Displayport. Nu även testat att byta kablar utan skillnad. Även kalibrerat min P2415Q som inte ens är en ultrasharp med bättre svartnivå och kontrast än U4320Q tyvärr. Även den via Displayport.
P2415Q (också IPS) fick 0.1 nånting i svartnivå samt 675:1 kontrast med 120 cd/m2 i ljusstyrka.

Blir ett byte på den här, läst igenom alla tips på olika sidor utan att ha fått några bättre resultat. Recensenter får ju runt 640:1 iaf och även om det är under vad den specen säger så är det ju bättre än de 399-455:1 jag får..
Men vid 250 cd/m2 får jag över 1000:1, men svartnivån är ju inget vidare då samt alldeles för ljust.
För en skärm som kostar över 10k förväntar jag mig lite bättre nivå än det här :/

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Lite nya frågor:
Bytte programvara och valde istället DisplayCal som kalibrerar mycket noggrant och man kan få väldigt bra rapporter. Nu har jag bara kört en extremt snabb kalibrering men DisplayCal uppvisar helt andra värden än vad den medföljande programvaran gör.. Vad jag kan utläsa iallafall. Skickar med en snabb rapport, @laxpudding , har du möjlighet att tolka och se om något är avvikande i rapporten? Jag förstår en del, men inte allt.
Svartnivån är ju rätt mycket lägre, kontrasten betydligt bättre om än inte i topp men troligtvis acceptabelt för en IPS?
0.167 black luminance och 714.4:1 i kontrast.

Vad är det om som kan göra att det kan skilja så mycket mellan programmen? Båda programmen kör ju ungefär samma ritual med brightness, kontrast, justera färg och sen en mängd färger. En skillnad jag noterat är dock att i1 Profiler kör alla färgiterationer i fullskärm medan DisplayCal kör i ett valbart stort fönster. Det anpassar jag till strax över kalibratorns storlek..
Intressant att det skiljer en hel del dock. Måste säga att DisplayCal känns rätt gediget med all informatino man får.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Bildexpert 📺

@SanTeoX: Det ser positivt ut, särskilt att felnivån är så låg vid svart. De flesta LCD:er är ju aldrig riktigt svarta utan har egentligen en väldigt mörk färg, ofta blå eller blålila som "svart". i1 profiler kanske väljer att kompensera för detta och lyfter svartnivån till en så felfri nivå som möjligt till priset av lägre kontrastförhållande.

Att det skiljer sig mellan programmen är väntat. Detta är inte kalibrering utan profilering som sker med automatiserade programvaror. Så resultatet är en följd av hur olika algoritmer tacklar situationen. De flesta skärmar tappar en del kontrastförhållande eftersom profilering är att ändra på själva signalen medan skärmens fysiska egenskaper är densamma. Därav anledningen att ändra på skärmens reglage först.

Så allt en profilering kan göra är att ta den förutsättning den får och där kan du med en signal aldrig öka omfång, endast krympa. Olika automatiserade processer styrd av olika algoritmer ger också olika resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@-=fredrik=-: Det ser positivt ut, särskilt att felnivån är så låg vid svart. De flesta LCD:er är ju aldrig riktigt svarta utan har egentligen en väldigt mörk färg, ofta blå eller blålila som "svart". i1 profiler kanske väljer att kompensera för detta och lyfter svartnivån till en så felfri nivå som möjligt till priset av lägre kontrastförhållande.

Att det skiljer sig mellan programmen är väntat. Detta är inte kalibrering utan profilering som sker med automatiserade programvaror. Så resultatet är en följd av hur olika algoritmer tacklar situationen. De flesta skärmar tappar en del kontrastförhållande eftersom profilering är att ändra på själva signalen medan skärmens fysiska egenskaper är densamma. Därav anledningen att ändra på skärmens reglage först.

Så allt en profilering kan göra är att ta den förutsättning den får och där kan du med en signal aldrig öka omfång, endast krympa. Olika automatiserade processer styrd av olika algoritmer ger också olika resultat.

Tack, då vet jag det med.
Tack så jättemycket för din input! Har blivit en hel del klokare på detta nu.
Jag läste på DisplayCals forum att det är ganska väntat med upp till en halvering av kontrasten efter profilering p.g.a. det du också skriver.
Jag får anse mig nöjd med detta och skärmen får stanna.
Vid okulärbesiktning av bilder mellan U4320Q och P2415Q (alltså inte min wide gamut-skärm) så känns färgerna något mer fylliga på min P2415Q, men det är ganska maeginellt. Sen är den ena 24" 4K och den andra 43" 4K och bilderna visas med olika storlek vilket säkert kan påverka när man tittar med blotta ögat. Helt olika ppi på skärmarna så med ena skärmen blir ju allt ganska mycket mer ihoptryckt bild som kanske kan påverka ögats uppfattning om färgerna i bilden. Svamlar nu mest bara utan att ha någon grund för det, eller så skiljer sig kalibreringarna åt lite eftersom det är olika paneler i skärmarna.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Bildexpert 📺

@SanTeoX: Skärmar kommer att se något olika ut sida vid sida även om de mäter lika korrekt. Finns en mängd förklaring med allt från just storleken, del av synfältet, till metamerism som följd av olika energifördelning i ljuset. Men också den felmarginal som finns i mätningar. En skärm kan mäta korrekt men ligga lite plus i nivåer för färg. En annan kan mäta lika rätt, men ligger lite på minus i nivåer. Och sida vid sida syns sådana skillnader. Lägg på det till det praktiska att man på ett skrivborde kan ha båda skärmarna exakt framför sig i samma position samtidigt vilket påverkar såväl synen som vinklar, reflexfilter, reflexen i sig etc.

Permalänk
Medlem

Du skriver inte vilka inställningar du använder i DisplayCal. Först ska du förstås gå igenom Laxpuddings guide som han länkade till ovan. På de datorskärmar jag stött på brukar det dock inte vara mer än att se till att du kör full signalnivå (0-255) och lämnar kontrastreglaget på default, men kontrollera i varje fall att det ligger rätt och justera vid behov.

Välj lämplig ljusstyrka och vitbalans som hamnar närmast 6500K. Justera RGB-nivåerna så att vitbalansen hamnar rätt. Det bör inte innebära några stora förändringar. Om det mot förmodan gör det får du överväga vilken kompromiss som är bäst (behöver du göra större förändringar riskerar du att minska både färgrymd och kontrast).

Kör på SRG-preset och sätt allting till "as measured". Det innebär att inga justeringar kommer göras på grafikkortet. Icke-färghanterade applikationer kommer därför visas så fel som skärmens grundinställningar/kalibrering ger. Det bör inte vara något problem om skärmen är välartad och du slipper tråkiga saker som bandning eller sänkt kontrast i onödan.