Gaming dator till familjen för 7000

Permalänk

Gaming dator till familjen för 7000

Hej,

Sitter och tittar på att bygga ihop en gaming dator till familjen och jag skulle vilja hålla priset runt 7000 kr. Det spelas framförallt Minecraft, Roblox, Overwatch, och Sims 4 här hemma. Men jag tror att det kan utvecklas den närmsta tiden.

Detta är vad jag har kommit fram till just nu och skulle vilja ha feedback på:

https://www.webhallen.com/cart/312984,215135,292329,308693,30...

Jag har funderat på ett Ryzen 3 3600G och ett annat moderkort istället för intel i3 9100F. Tänkte först bara köpa ett 1650 Super som GFX kort men funderar på att lägga de extra pengarna på 1660 Super.

Vad tror ni om detta? Något jag saknar? Är inte så van att bygga datorer så om ni ser något uppenbart fel så uppskattas det också.

Permalänk
Inaktiv

Ramminnet passar inte utan det används främst till laptops. I övrigt se det okej ut. Rekommenderar att du använder https://komponentkoll.se/ för att bygga, så får du bästa pris och kompatibla komponenter. För GPU skulle jag slänga ut en krok på Sweclockers marknad efter ett begagnat.

Permalänk

Tack för feedback. Körde det igenom komponentkoll.se och fick ihop detta:

https://komponentkoll.se/bygg/blIYA

Permalänk
Medlem

Jag hade definitivt kört på en AMD processor, för nästan samma pengar får du 6 kärnor 12 trådar istället för 4 kärnor 4 trådar, det är en no brainer imo. Sen vill man definitivt köra två stickor ram för att utnyttja dual chanel. Bytte även till ett chassi med bättre luftflöde, sen är ju utseendet en smaksak, det du valt fungerar ju också men kommer att gå varmare. I övrigt är det en snarlik dator mot den du byggt, men den här kommer prestera bättre och svalare.

Personligen hade jag ju antingen köpt ett beggat grafikkort för bättre prestanda, alternativt köpt en begangat dator här på marknaden, det blir mycket prestanda för pengarna. Skulle jag köpa nytt hade jag hållt utkik efter ett RX 5700, RX 5600 eller RTX 2060 i Netonnets fyndhörna

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Jag håller till stor del med @mangomanish.

Om jag var i er position skulle jag tänka på uppgraderbarheten. De ändamål ni beskriver nu kommer att funka på vilken dator som helst som vi plockar ihop här, men skillnaden är vad som händer när ungarna vill spela nästa stora spel om 1-2 år.

Med den datorn kan ni enkelt uppgrader ram (4 platser totalt). Moderkortet är kompatibelt och passande för processorer åtminstone upp till Ryzen 3700X, så ni har en väg framåt även där. 3700X lär bli rätt billig om ett par år, så då kan ni säkert hitta en billig uppgradering.

Gällande grafikkkortet så har jag nu ett RX 5600 XT där. Det är ett bättre alternativ än 1660 Super ur pris/prestanda, men gör förstås att budgeten spräcks. Om det är ett problem skulle jag istället föreslå att titta på begagnade grafikkort. Följande kort ligger nära 1650 Super och 1660 Super i prestanda, men kan i bästa fall hittas för under 1000kr begagnat.

RX 390
RX 470
RX 480
RX 570
RX 580
RX 590

GTX 970
GTX 1060 (6Gb)

Mina favoriter bland dessa, och de som hittas för bäst pris begagnat, är GTX 970, GTX 1060 (6GB), RX 480 och RX 580.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk

Tack för input alla. Ja, jag kanske skulle gå på den där AMD processorn och 450 moderkortet. Men budgeten börjar pressas