5700XT visar ej bild förens EFTER jag loggat in i Windows.

Permalänk

5700XT visar ej bild förens EFTER jag loggat in i Windows.

Hejsan!

Jag har stött på det konstigaste problem jag nånsin haft eller sett någonsin. Förklaring kommer här:

När jag startar datorn med moderkortsgrafiken så funkar allt som det ska.

När jag startar datorn med grafikkortet inkopplat så får jag ingen bild whatsoever.

Om jag startar datorn med moderkortsgrafiken, loggar in i windows, och sen byter tillbaka till grafikkortet så får jag bild och allt funkar perfa!

I testerna så har jag använt HDMI för moderkortsanslutningen samt DisplayPort för grafikkortet.

Detta skedde helt plötsligt för någon månad sedan, blir inte klok på vad som kan vara problemet. Har uppdaterade drivrutiner.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

vilken anslutning använder du?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

@Bernd_P1: Lagt till det i inlägget nu!

Permalänk
Medlem

Låter som Bios inställning, går att välja om moderkortets bildutgång ska användas som standard eller PCIe 1, PCIe 2, PCIe 3.

Permalänk
Medlem

Låter lite som problemet jag hade med displayport. Om jag försatt datorn i strömsparläge och sen startade/väckte den så fick jag ingen bild. Var så varje gång, men aldrig vid kallstart eller reset. Med hdmi och dvi var allt ok.

Det finns en tråd här någonstans som beskriver problem med displayportkablar som inte följer standard (och till och med kan ta sönder grafikkortet då en ledare är felaktigt ansluten). Min lösning var att byta kabeln och sen har allt varit ok.

Om det nu fungerat för dig med samma hårdvara och kablar tidigare låter det kanske inte som exakt samma, men testa en annan kabel för att vara säker!

PS. Vad händer om du använder hdmi från grafikkortet också?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Om du inaktiverar moderkortets grafikkort (eller sätter PCIe-1,2,3 eller var du nu har din GPU som standard) så kommer det säkert fungera som tänkt.
Om det fortfarande inte fungerar då så är det säkert din DP-kabel.

Permalänk
Rekordmedlem

Kolla att du angett rätt skärm som primär i windows.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Om du inaktiverar moderkortets grafikkort (eller sätter PCIe-1,2,3 eller var du nu har din GPU som standard) så kommer det säkert fungera som tänkt.
Om det fortfarande inte fungerar då så är det säkert din DP-kabel.

Gjorde detta och nu får jag inte bild på någon av utgångarna... Hur återaktiverar jag moderskorts grafiken utan att ha någon bild?

Permalänk
Skrivet av grönbladh:

Låter lite som problemet jag hade med displayport. Om jag försatt datorn i strömsparläge och sen startade/väckte den så fick jag ingen bild. Var så varje gång, men aldrig vid kallstart eller reset. Med hdmi och dvi var allt ok.

Det finns en tråd här någonstans som beskriver problem med displayportkablar som inte följer standard (och till och med kan ta sönder grafikkortet då en ledare är felaktigt ansluten). Min lösning var att byta kabeln och sen har allt varit ok.

Om det nu fungerat för dig med samma hårdvara och kablar tidigare låter det kanske inte som exakt samma, men testa en annan kabel för att vara säker!

PS. Vad händer om du använder hdmi från grafikkortet också?

Testat med HDMI i grafikkortet samt att byta DP kabel. Inget funkar.

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna vara samma grundproblem som jag har haft.

Windows sparar alla bildskärmar som den har interagerat med och det händer att den går vilse när det gäller att starta dem.
Jag löste det genom att starta enhetshanteraren, bocka i "Visa gömda enheter" och sedan plocka bort all utgråade bildskärmar.
Det borde se ut ungefär såhär när du är klar:

Permalänk
Skrivet av Vernt:

Det skulle kunna vara samma grundproblem som jag har haft.

Windows sparar alla bildskärmar som den har interagerat med och det händer att den går vilse när det gäller att starta dem.
Jag löste det genom att starta enhetshanteraren, bocka i "Visa gömda enheter" och sedan plocka bort all utgråade bildskärmar.
Det borde se ut ungefär såhär när du är klar:
https://i.imgur.com/B74GDGM.png

Kändes som att denna skulle göra susen, men nix! Hade massvis med bildskärmar samt ett grafikkort som jag tog bort. Hjälpte dock ej :/

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Backstromjoel:

Kändes som att denna skulle göra susen, men nix! Hade massvis med bildskärmar samt ett grafikkort som jag tog bort. Hjälpte dock ej :/

Dags att rota fram en annan kabel då!
Om du nu valt rätt grafikkort i bios och det fortfarande inte fungerar är det nog något lurt med kabeln, vet att jag hade samma problem med en random DP-kabel jag fick låna på ett LAN en gång.

Då kom bilden fram när jag skulle logga in i windows dock, inte efter att jag loggat in.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Dags att rota fram en annan kabel då!
Om du nu valt rätt grafikkort i bios och det fortfarande inte fungerar är det nog något lurt med kabeln, vet att jag hade samma problem med en random DP-kabel jag fick låna på ett LAN en gång.

Då kom bilden fram när jag skulle logga in i windows dock, inte efter att jag loggat in.

Har testat annan DP kabel, ingen skillnad!

Permalänk
Avstängd

God morgon,

Testat starta fel säkert läge? Provat avinstallera drivrutiner till gpu ned hjälp av DDU?
Testa kortet i PCI-E port 2 eller 3 ifall du har? Reset bios till grund inställningarna?

Själv har man aldrig vart med om något liknande. Ska bli intressant o se vad lösningen
är 😬

Permalänk
Medlem

Har du färska Bios updates?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backstromjoel:

Gjorde detta och nu får jag inte bild på någon av utgångarna... Hur återaktiverar jag moderskorts grafiken utan att ha någon bild?

Jag hade exakt samma problem med mina skärmar tills jag löste det för någon dag sedan. Trodde gpun höll på att ge upp. Men hittade i ett annat inlägg att man gick in på inställningarna till skärmarna och avaktiverade deep sleep och sedan har de fungerat klockrent

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro