[Scratch] Vattenkylt mITX scratchbygge med 360mm rad, Färdigt!

Permalänk

Thanks @MetallicAcid!

@Gramps-Makarov Många tack! Det är precis som du säger, lite skit under lacken och det är också en sämre slipat område på toppen, en "grop" som jag inte fick ut. Hade kunnat lägga ner mer tid på att slipa men att slipa på ändträ är så satans hårt Hade kunnat lägga mer tid på lacken men då underarbetet inte är det bästa så la jag ner och var nöjd

Jag jobbar på planering för nytt projekt vet inte riktigt vad jag vill ha för resultat men har många tankar

/Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Jävlar! kul o se! Vad har du fått för temps på allt dehär? och framförallt ljudnivå?

Permalänk
Skrivet av Cmark:

Jävlar! kul o se! Vad har du fått för temps på allt dehär? och framförallt ljudnivå?

Stort tack!

Med setup så som den är här i tråden (har bytt gpu idag och kör också en extern radiator, mest för att testa) så var fläktarna ställda på att hålla en vattentemperatur på max 35 grader. Då var datorn i mina öron "tyst". Processorn är ställd till att dra max 95 watt men grafikkortet var varit klockat så mycket det går (det lilla som går med Pascal kort )

Jag återkommer närmre med exakta fläkthastingheter

/Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av Cmark:

Jävlar! kul o se! Vad har du fått för temps på allt dehär? och framförallt ljudnivå?

Vid full belastning snurrade fläktarna i ca 1000 rpm beroende på temperatur i rummet, kunde köra långsammare men då gick fläkten på PSU in och ökade pga den högre lufttemperaturen, och den låter mycket då...

/Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Vid full belastning snurrade fläktarna i ca 1000 rpm beroende på temperatur i rummet, kunde köra långsammare men då gick fläkten på PSU in och ökade pga den högre lufttemperaturen, och den låter mycket då...

/Victor

Shit, ja värt o låta PSU fläkt o gå lätt, de e nästan alltid den som låter värst. Har också en SF600 vet hur den kan låta.

Men hur upplever du pumpljudet? Jag har en likadan vattenpump/block som du fast de står fractal design på den, öppnat o i den sitter samma pump som i den där. Men tycker liksom att den har ett litet störande ljud. Vilken hastighet kör du pumpen på? Vart mäter du vattentemp?

Blir riktigt sugen på att koppla in min GPU på vatten också, de verkar ju göra större skillnad än o ha CPU på vatten.

Permalänk
Skrivet av Cmark:

Shit, ja värt o låta PSU fläkt o gå lätt, de e nästan alltid den som låter värst. Har också en SF600 vet hur den kan låta.

Men hur upplever du pumpljudet? Jag har en likadan vattenpump/block som du fast de står fractal design på den, öppnat o i den sitter samma pump som i den där. Men tycker liksom att den har ett litet störande ljud. Vilken hastighet kör du pumpen på? Vart mäter du vattentemp?

Blir riktigt sugen på att koppla in min GPU på vatten också, de verkar ju göra större skillnad än o ha CPU på vatten.

Väldigt värt att få ner ljudet på PSU, den är ju jättetyst bara den får ett bra luftflöde

Pumpen låter, helt klart ett vinande men tycker det är okej, helt klart den del som låter mest i idle. Kör min pump på 75% pwm.

Jag mäter min vattentemp mellan gpu och radiator med en temperatursensor som jag kopplat till moderkortet.

GPU är väl egentligen den största anledningen att jag vattenkyler, trevlig och jämn ljudnivå

/Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Väldigt värt att få ner ljudet på PSU, den är ju jättetyst bara den får ett bra luftflöde

Pumpen låter, helt klart ett vinande men tycker det är okej, helt klart den del som låter mest i idle. Kör min pump på 75% pwm.

Jag mäter min vattentemp mellan gpu och radiator med en temperatursensor som jag kopplat till moderkortet.

GPU är väl egentligen den största anledningen att jag vattenkyler, trevlig och jämn ljudnivå

/Victor

Hur snabbt måste fläkten på SF600 snurra för att den ska vara hörbar?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

Hur snabbt måste fläkten på SF600 snurra för att den ska vara hörbar?

Jättebra fråga, jag vet tyvärr inte då det inte finns något sätt att mäta varvtalet med. Det är en ganska liten fläkt så skulle gissa på runt 1500rpm

/Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Tänkte kasta upp slutresultatet för att visa er!
Har dragit mig lite då jag får lite prestationsångest över alla andra fina bilder på slutresultat av mods, tycker kanske att bygget förtjänar lite finare bilder än vad jag kan ta

Oh well. Tänkte skriva lite om resultatet först. Jag är nöjd med resultatet, främst för att bygget blev precis som jag hade planerat, storleksmässigt och ljudnivå. Jag lyckades med mitt mål att få in en 360mm i en liten låda. Hade jag valt andra material så hade jag kunna få lådan mindre, tänk Slinger SV590. Också nöjd med min egen insats då jag gjorde en ritning, följde den och fick ett resultat som linar ritningen

Nackdelar jag ser med bygget är att det är krångligt att ansluta saker till IO panelen. För att inte tala om hur jäkla krångligt det är att lufta vattenkylningssystemet

Så som bygget står nu så har jag bytt ut GPU till ett AMD 5700XT så burken ser inte alls lika städad ut nu då burken är byggd för det andra kortet

Vill tacka alla som har kollat! Jag hoppas snart kunna starta ett nytt projekt, har flera olika idéer på gång, får se vad det blir av dem.

/Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt och kreativt bygge som gifter sig bra! Gillar kombinationen av funktion och form.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Skrivet av Hujeta:

Riktigt snyggt och kreativt bygge som gifter sig bra! Gillar kombinationen av funktion och form.

Stort tack!

Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Väldigt fint och ambitiöst bygge!!

Tror du att du skulle kunna göra en sammanställande specifikation av komponenter både med avseende på hårdvara och kylning och vad detta presterar i kylning (Idle, Load, CPU-/GPU-temp, vattentemp, lufttemp, etc.)?

Inser att det kanske blir lite lurigt att byta ut komponenter med tiden, eller har du någon sådan plan?

Igen: Mycket snyggt bygge!!

/Ninjan

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Skrivet av Ninjan:

Väldigt fint och ambitiöst bygge!!

Tror du att du skulle kunna göra en sammanställande specifikation av komponenter både med avseende på hårdvara och kylning och vad detta presterar i kylning (Idle, Load, CPU-/GPU-temp, vattentemp, lufttemp, etc.)?

Inser att det kanske blir lite lurigt att byta ut komponenter med tiden, eller har du någon sådan plan?

Igen: Mycket snyggt bygge!!

/Ninjan

Hjärtligt tack!

Jag har svarat på temperaturer och fläkthastinghet tidigare i tråden, brukar ha en innomhustemperatur på runt 21 grader. Temperaturer har legat runt 70-75 grader på CPU och 55 grader på GPU i load. Vattentemp vid idle brukade ligga runt 30 grader men då snurrade fläktarna mycket långsamt.

Jag har idag bytt gpu till ett AMD 5700XT och det är ju inte riktigt utställningsskick om man säger så, hålen för DP och HDMI var inte på samma plats, som tur är behöver jag bara en monitor

Ang plan på att byta ut komponenter i övrigt. Byter jag ut mer komponenter kommer jag bygga en ny låda igen tror jag

Igen: tack!

/Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Schyst bygge

Väldigt annorlunda och skön design, och med vatten i grunden.
Synd på pumpljudet som du säger upplevs vinande i 75%. Vilken effekt/dB-nivå får du om du sänker den eller är de inget alternativ?

Hur ser din lösning ut med extra radiator och vad gav de för effekt?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

Schyst bygge

Väldigt annorlunda och skön design, och med vatten i grunden.
Synd på pumpljudet som du säger upplevs vinande i 75%. Vilken effekt/dB-nivå får du om du sänker den eller är de inget alternativ?

Hur ser din lösning ut med extra radiator och vad gav de för effekt?

Hjärtligt tack!

Sänker jag pumpen mycket mer under 75% så påverkas flödet väldigt negativt och då är jag helt ok med att den ändå låter lite

Radiatorn som är en Phobya 1080 har jag byggt in i en låda av plywood som står under skrivbordet. Sitter tre 140mm Venturi HF från Fractal i fronten som blåser in luft genom den snedställda radiatorn. Fläktarna körs på 5v med hjälp av en Zalman fläktkontroller. Samma 12v nätdel som driver fläktkontrollern driver också en D5 pump med EKWB topp. Allt ansluts med snabbkopplingar och ZMT slang från EKWB (slangen är grymt trevlig)

Här bild med sida på under skrivbordet.

Den externa radiatorn har gett mig lägre temperaturer, 5 grader på vattnet. Detta med ca 500rpm mindre på fläktarna i datorn, dock så måste jag ha igång fläktarna i datorn, annars låter PSU som ett mindre jetplan.
Skulle säga att jag skulle klara mig utan radiatorn i datorn och bara köra på den externa men funderar på att bygga en helt ny låda där jag använder bara den större radiatorn

/Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

@Saandberg Ja de är ju varvtalet som man vill hålla nere helt klart, på allt i stort sett. Men jag vet vad du menar med jetplan. Jag reflekterade inte på en gång att inblåset låg dikt an mot bordet så de blev ju ett duktigt irriterande brummande först men när väl chassiet entrade stativet efter ryzzbygget var färdigt för test(Node202 ställt på högkant) då är det väldigt diskret ljudnivå. Att ha möjligheten med kylning komplett i huvudlådan är ju ändå väldigt smidigt men sett utifrån hur man nyttjar sina grejer, är helt stationerad eller ej så kanske det inte behövs.

Jag har min BLACKBOX 3x360, 2xD5 i serie + en Heatkiller-tank med Coolance snabbkopplingar in i chassiets baksida. Ej klart dock pga brist på tid och ork, Inte Corona men en 1åring!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare