Permalänk

Ny 27", 1440p, 144hz. Vilken paneltyp?

Hej!

Känner att det är dags för en liten uppgradering. Sitter idag med en
https://www.inet.se/produkt/2203191/benq-24-xl2420t-120hz som fungerar bra, men som börjar kännas liten och urvattnad. Och nya prylar är alltid kul!

Jag kör Ryzen 3600 och ett 2060 super. Vill spela i 1440p,144hz på 27" och undrar främst om det fungerar bra med denna hårdvara. Jag spelar wow, csgo och dota2 främst, inte på någon hög nivå utan som underhållande tidsfördriv. Jag kollar inte på film eller liknande så den aspekten är inte så viktig. Mest surf, office-arbete och spelande.

Jag blir snurrig av alla tester och recensioner då jag finner olika recensioner motsägelsefulla i många fall.

Vilken paneltyp ska jag sikta in mig på? Länka gärna specifika modeller som är erkänt bra.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@trikomannen: Skulle tro att den lämpligaste panelen för ditt bruk är an VA panel, alternativet är IPS.

Permalänk
Medlem

Har testat Asus VA-skärm och jag skulle inte välja det om du spelar mycket CSGO.
Det blir som svarta sträck efter allt som rör sig på skärmen, vilket inte ser sådär jättebra ut.

Till Wow och Dota2 fungerar VA fint dock.

Men bäst är väl IPS isåfall eftersom du mer spelar spel där det inte rör på sig så mycket.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

SC har en bra guid har https://www.sweclockers.com/artikel/28680-guide-valj-ratt-ska...

Men kallar på @Laxpudding skärmarnas guru här på SC

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Bildexpert 📺

IPS för att få allroundegenskaper och kanske lära sig vad "glow" är för något. VA för att vinna kontrast men får räkna med stora variationer i eftersläp och pixelstruktur.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga en bra tn eller ips. Själv gillar jag inte va för datorskärmar. De brukar generellt ha mer eftersläpp än tn och ips.

Några modeller att kolla på. Alla är bra, mindre skillnader i hdr och g-sync/freesync
ASUS TUF VG27AQ
ASUS PG279QZ
LG 27GL83A-B
LG 27GL850-B

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk

Det lutar åt IPS. Spelar mest Csgo så vill inte ha eftersläp. Vill ha lite bättre färger än TN dock, och tror inte skillnaden i snabbhet kommer märkas allt för mycket. Är inne på LG 27gl83a-B nu efter att ha kollat lite recensioner. Tack för svar alla!

Permalänk
Medlem

@trikomannen: Jag går i lite samma tankar som du, så kan du förklara hur du resonerar för att komma in på just en LG 27gl83a-B? Jag menar alltså inte alls att du har fel eller väljer dåligt. Jag är bara nyfiken på vilka egenskaper just den skärmen har som får dig att sikta in dig på den.

En mycket snabb googling säger att ASUS TUF VG27AQ är den bästa 144 Hz 1440p "gamingskärmen" just nu. Jag har inte satt mig in i varför de flesta tester (som kommer högst i google) rekommenderar just denna skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Frazeur: Har nog inte så mycket med just Asus-skärmen att göra utan en kombination av Googles mystiska algoritmer som gör att just du får upp många Asus-träffar när du söker.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Du har antagligen helt rätt. Jag googlade lite till och då såg jag nog andra skärmar i topp också.

Men du som nu antagligen är Sweclockers bästa skärmexpert, skulle du i korthet kunna sammanfatta de relevanta skillnaderna mellan de fyra skärmarna som Noob I am nämnde? De är ju alla 1440p 144 Hz och IPS. Alla har Freesync och är G-Sync-kompatibla. Endast ROG-skärmen har fullfjädrad G-Sync (så ingen Freesync antar jag) och är några tusen dyrare. Jag ska inte uttala mig om HDR men vad jag kan se så har alla HDR10, om nu det är relevant. Alla har samma responstid (1 ms) förutom ROG-skärmen, som har 4 ms, fast om jag har förstått saken rätt så säger denna storhet i praktiken absolut ingenting om skärmen. Samma kontrast, samma brightness (fast max brightness är väl också ganska irrelevant för hemmaskärmar om man inte sitter i ett mycket ljust rum).

Handlar skillnaderna då egentligen bara om extra finesser så som flicker-free, ultra-low blue light, diverse boosts hit och dit vad som helst?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Frazeur: Du sammanfattar rätt bra

"HDR" är alltid "HDR10" om det inte uttryckligen är annat, likt HLG. Det som skiljer sig är hur bra de är och där måste man testa.

Men som vanligt "1 ms" eller "4 ms" är påhittade siffror. Saknar relevans för alla jämförelser, utan man måste testa på varje skärm i sig. Denna exempelbild från avsnitt 19 i bildskärmsguiden brukar jag återkomma till:

Permalänk
Skrivet av Frazeur:

@trikomannen: Jag går i lite samma tankar som du, så kan du förklara hur du resonerar för att komma in på just en LG 27gl83a-B? Jag menar alltså inte alls att du har fel eller väljer dåligt. Jag är bara nyfiken på vilka egenskaper just den skärmen har som får dig att sikta in dig på den.

En mycket snabb googling säger att ASUS TUF VG27AQ är den bästa 144 Hz 1440p "gamingskärmen" just nu. Jag har inte satt mig in i varför de flesta tester (som kommer högst i google) rekommenderar just denna skärm.

Jag har mest kollat på recensioner och fått uppfattningen att LG är bättre, samt billigare. Sen har jag fått för mig att ASUS gillar att sätta en saftig prislapp på sina grejer. Känns som att LG skärmen är bättre helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trikomannen:

Jag har mest kollat på recensioner och fått uppfattningen att LG är bättre, samt billigare. Sen har jag fått för mig att ASUS gillar att sätta en saftig prislapp på sina grejer. Känns som att LG skärmen är bättre helt enkelt.

Blev det LG skärmen? Vad är ditt första intryck? Jag är nämligen själv på jakt efter en skärm med liknande kriterier åt sambon och lutar lite åt just LG 27GL83A

Permalänk
Skrivet av Pro9:

Blev det LG skärmen? Vad är ditt första intryck? Jag är nämligen själv på jakt efter en skärm med liknande kriterier åt sambon och lutar lite åt just LG 27GL83A

Yes! Beställde den direkt när den kom in i lager. Är nöjd med den! Fick dra ner ljusstyrkan och fixa lite för att få till svärtan. Men nu flyter både fps och andra spel jag provat jättebra!

Här är en bra guide som förvisso handlar om storebror 850, men fungerar bra på denna skärmen med.

https://m.sweclockers.com/artikel/28797-lg-ultragear-27gl850-...

Permalänk
Medlem

Jag har en MSI Optix MAG27CQ WQHD 144Hz Curved som jag är väldigt nöjd med rekommenderas starkt.
Den har dock utgått och blivit ersatt med MSI Optix MAG271CQR QHD 144 Hz Curved jag gissar på att den nya är ännu bättre så jag hade kört på en sådan.

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem
Skrivet av sozage:

Jag har en MSI Optix MAG27CQ WQHD 144Hz Curved som jag är väldigt nöjd med rekommenderas starkt.
Den har dock utgått och blivit ersatt med MSI Optix MAG271CQR QHD 144 Hz Curved jag gissar på att den nya är ännu bättre så jag hade kört på en sådan.

Kolla annars på MAG272CQR med 165hz. Kostar ungefär lika mycket.

Permalänk

Ett alt till nämnda LG 27GL83A är ViewSonic VX2758-2KP-MHD. De är väldigt lika (personliga preferenser avgör) där ViewSonic'en är ~700:- billigare. Ett alternativ om man kan hitta den.