★ Intel i5 10600K | i7 10700K | i9 10900K ★

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:
  • Vill ha möjlighet att uppgradera processor utan att byta moderkort

Det där är väl inte längre lika säkert?

https://www.extremetech.com/computing/290468-not-all-am4-moth...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Viking
Skrivet av ronz:

AMD blir det bättre valet för dig om du;

• Inte bryr dig över dom där extra 5fps'en och vill lägga pengarna på något som känns mer prisvärt

• Behöver PCI-X 4.0

Annars är Intel ett bättre väl Förutom i det lägre prisklasserna.

Du glömde de som använder processorn till annat än spel

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Jag sitter på ett 2080ti och gör inget annat än surfar och spelar på min dator.
Vänligen övertyga mig varför jag borde köpa Amd för de är det självklara valet.

Rätt ironiskt att folk förespråkar just den färgen på processor de besitter.
Detta gäller folk i båda lägren.

Jag har bytt dator ungefär en gång per år senaste 4-5 åren, och har haft både AMD och Intel. Just nu var det AMD som passade bäst (och faktiskt förra), men före det hade jag 3 st Intel. Tro mig, jag har inget emot Intel, men i de lägre och mellansegmenten, samt för produktivitet, ligger de just nu efter för prisklasserna.

Men för dig som har ett 2080 ti och mest spelar så är ju t.ex. en i7 eller i9 ett alternativ. Men det är mest för att du uppenbarligen är en entusiast som antagligen skaffar komponenter mer för sakens skull än för att det faktiskt har betydelse. Skillnaden mellan 3600 och i9-9900K är ju också närmast obefintlig vid 1440p, och försvinner egentligen helt vid 4K. Och i 1080p sitter du ändå med så höga frames med 2080 Ti att det oberoende inte har någon betydelse.

Poängen är här närmast att om en "vanlig dödlig" ska ha en speldator så finns det inte mycket incitament att köpa något dyrare än en R5 3600.

Här finns en jämförelse mellan i9-9900K och Ryzen 3600X med 2080 Super i 1080p, 1440p och 2160p: https://www.youtube.com/watch?v=aGSok0N99WU

Edit: På många sätt är 10400F den mest intressanta av Intels nya processorer, men för tillfället faller den bort på grund av bristen på billigare moderkort.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

var på webhallen idag och frågade om när de trode att de skulle få in MK och CPU men de hade inte ens kommit till central lagret sååå vetifan om man får på ons , ser mörkt ut

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ev skickas saker på Onsdag, men man får nog ev räkna med att saker skickas på Fredag el t om Måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag har bytt dator ungefär en gång per år senaste 4-5 åren, och har haft både AMD och Intel. Just nu var det AMD som passade bäst (och faktiskt förra), men före det hade jag 3 st Intel. Tro mig, jag har inget emot Intel, men i de lägre och mellansegmenten, samt för produktivitet, ligger de just nu efter för prisklasserna.

Men för dig som har ett 2080 ti och mest spelar så är ju t.ex. en i7 eller i9 ett alternativ. Men det är mest för att du uppenbarligen är en entusiast som antagligen skaffar komponenter mer för sakens skull än för att det faktiskt har betydelse. Skillnaden mellan 3600 och i9-9900K är ju också närmast obefintlig vid 1440p, och försvinner egentligen helt vid 4K. Och i 1080p sitter du ändå med så höga frames med 2080 Ti att det oberoende inte har någon betydelse.

Poängen är här närmast att om en "vanlig dödlig" ska ha en speldator så finns det inte mycket incitament att köpa något dyrare än en R5 3600.

Här finns en jämförelse mellan i9-9900K och Ryzen 3600X med 2080 Super i 1080p, 1440p och 2160p: https://www.youtube.com/watch?v=aGSok0N99WU

Edit: På många sätt är 10400F den mest intressanta av Intels nya processorer, men för tillfället faller den bort på grund av bristen på billigare moderkort.

Köper du grejer med den testen som grund tycker jag allvarligt talat synd om dig. Ta hellre fram tester där folk gör det riktigt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Rykten säger väl att 3080 Ti kommer vara PCI-X 4.0 men såklart bakåtkompatibel med 3.0.
3.0 med 3080 Ti kommer troligen fungera lika bra som med 4.0. Ingen flaskhals.

Skrivet av ronz:

AMD blir det bättre valet för dig om du;

• Inte bryr dig över dom där extra 5fps'en och vill lägga pengarna på något som känns mer prisvärt

• Behöver PCI-X 4.0

Annars är Intel ett bättre väl Förutom i det lägre prisklasserna.

PCI-E heter det, PCI-X är nåt annat (eller PCIe om man ska vara petnoga)
https://en.wikipedia.org/wiki/PCI-X

Permalänk
Skrivet av draanexle:

@drakelito:

om intel:

i5 10600k / i7 10700k

om amd:

r5 3600
r7 3700x

Spelar du på 1080p eller 1440p? För om 1440p så är det oerhört liten skillnad emellan CPUs så länge man har en någrolunda ny cpu.

144hz 1080p kör jag, har en 3600 nu och den presterar sådär hittills tyvärr.

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
Hexacore Anne Pro 2 Iso - Philips Fidelio X2HR
BAHNHOF <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Köper du grejer med den testen som grund tycker jag allvarligt talat synd om dig. Ta hellre fram tester där folk gör det riktigt.

Eller så kunde du visa varför jag har fel?

Om du vill fundera mera på saken kan du t.ex. titta på Gamers Nexus, där de tittar på när processorn blir en bottleneck med 3300x. Svaret, lite förenklat, är att man inte egentligen märker någon skillnad med andra grafikkort än 2080 ti. 2080 super kan ibland i vissa spel begränsas av 3300x.

Det betyder att det är ungefär 2-3% av de som köper nya datorer för spel har orsak I dagens läge att köpa en bättre processor än 3600. Visst, sen är future proofing en grej, och visst, det finns som vill trycka ut 300 fps med lägsta inställningarna i CSGO, men det är en annan grej. Men i dagens läge är man gpu bound nästan alltid med en modern processor som kostar över 1000kr.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Vilka spel, vilka inställningar och vilket grafikkort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Vilka spel, vilka inställningar och vilket grafikkort?

Vi fattar, du har amd och tycker helt klart det är det bästa som finns för pengar.
Din ryzen 5a är ju t.om. bättre än den 5 år gamla i7 6700k'n i några spel

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Just nu är det väl något oklart med B450. Men i överlag tänkte jag, och snart med B550.

Skrivet av Donnerstal:

Du glömde de som använder processorn till annat än spel

Nu svarade jag endast åt han som jag citerade, jag var tydlig med "du". Han surfade på webben och spelade.

Skrivet av anon42512:

PCI-E heter det, PCI-X är nåt annat (eller PCIe om man ska vara petnoga)
https://en.wikipedia.org/wiki/PCI-X

Tänkte snett där

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
  • Rely on CPU rendering + transcoding applications, or choose Ryzen 9 is stronger

• Playing games and daily operations Application, the new i9 at 5GHz + clock speed is indeed faster

• As far as real-world gaming benchmarks go however, the Intel 10900k manages to retain a marginal lead in gaming performance.

• All of this, however, comes at a huge power draw.

Dold text

Ungefär som jag förväntat mig. Blir spännande att se Swelockers test. På Fredag tro?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att 10900k presterar sämre än 9900k i spel men det återstår att se när riktiga tester kommer.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Blir spännande att se Swelockers test. På Fredag tro?

Onsdag, förmodligen kl 15:00. Brukar vara vid den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Personligen gick jag till 1440p istället så kan man lägga mer pengar på ett rejälare grafikkort istället för att ständigt konka med cpu.

Men om ni vill stanna kvar på 1080p så skulle jag rekommendera i5 10600k eller i7 10700k.

Du kan ju alltid ta o köpa nu då det är rea på vissa moderkort och sen öppna inte produkterna. Därefter vänta in på omdömen på cpu o därefter bestämma hur du vill göra.

Personligen kommer jag stanna kvar med min r5 3600 har jag bestämt nu.

Känns inte värt med Intel just nu för deras cpu är så brutalt varma.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Eller så kunde du visa varför jag har fel?

Om du vill fundera mera på saken kan du t.ex. titta på Gamers Nexus, där de tittar på när processorn blir en bottleneck med 3300x. Svaret, lite förenklat, är att man inte egentligen märker någon skillnad med andra grafikkort än 2080 ti. 2080 super kan ibland i vissa spel begränsas av 3300x.

Det betyder att det är ungefär 2-3% av de som köper nya datorer för spel har orsak I dagens läge att köpa en bättre processor än 3600. Visst, sen är future proofing en grej, och visst, det finns som vill trycka ut 300 fps med lägsta inställningarna i CSGO, men det är en annan grej. Men i dagens läge är man gpu bound nästan alltid med en modern processor som kostar över 1000kr.

Men du förstår väl att man bör testa med spel där cpu faktist har betydelse för att se skillnad mellan cpuer? Det är mycket mer än bara 2-3% förövrigt. Gå till en review som testar grejerna ordentligt, och det inkluderar tyvärr inte sweclockers. Ännu hellre, se på en review som maxat ut bägge sidor med överklockning och minnetweaking så är skillnaden KLART större.
Att en 3950x får snorstryk mot en 9600k betyder inte att en 3950x är värdelös för det. Den är ok, men det finns bättre. Detsamma gäller ju även här. Vare sig du eller jag kan bestämma vad som är bra nog åt en eller flera. Vissa av oss har råd att köpa det vi vill ha, svårare är det inte.

Det jag däremot inte förstår är att AMD ägare har sån förbannat trång att gå in på intelnyheter med den samma gallan varje gång. Det blir gammalt, och det är en diskution du aldrig kommer vinna.

En del av oss gillar att tweaka ut det bästa man kan ur grejerna.

Sidan du länkar till har en 9900k i 4.7 ghz. Fan vet vad minnet är satt till. Kör jag samma tester som han så ser jag ju till att cpu gör skillnad. Antingen genom settings, överklockning eller whatnot.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av draanexle:

Personligen gick jag till 1440p istället så kan man lägga mer pengar på ett rejälare grafikkort istället för att ständigt konka med cpu.

Men om ni vill stanna kvar på 1080p så skulle jag rekommendera i5 10600k eller i7 10700k.

Du kan ju alltid ta o köpa nu då det är rea på vissa moderkort och sen öppna inte produkterna. Därefter vänta in på omdömen på cpu o därefter bestämma hur du vill göra.

Personligen kommer jag stanna kvar med min r5 3600 har jag bestämt nu.

Känns inte värt med Intel just nu för deras cpu är så brutalt varma.

Jag får nog lura lite på det, den känns ganska ostadig nu och lägre fps i vissa spel, speciellt i CS. får se vad testerna säger om dessa nya intel prollar

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
BAHNHOF <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Men du förstår väl att man bör testa med spel där cpu faktist har betydelse för att se skillnad mellan cpuer?

Det är exakt det som är poängen. I de flesta fall måste du söka för att hitta skillnaden mellan t.ex. 9700k och 3600k. För vissa är det värt det, men de är faktiskt väldigt få.

Om du går tillbaka till mitt originalinlägg så ser du att min poäng inte är att 10-serien skulle vara dålig, utan att de är för dyra. För vissa har det ingen betydelse, men för medelkonsumenten är det bra mycket vettigare att köpa t.ex. r5 3600 och 2070 super än 9700k och 2060.

Sänker Intel priserna med 1000kr och släpper nya B-seriens moderkort har jag inget problem med att rekommendera dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det är exakt det som är poängen. I de flesta fall måste du söka för att hitta skillnaden mellan t.ex. 9700k och 3600k. För vissa är det värt det, men de är faktiskt väldigt få.

Om du går tillbaka till mitt originalinlägg så ser du att min poäng inte är att 10-serien skulle vara dålig, utan att de är för dyra. För vissa har det ingen betydelse, men för medelkonsumenten är det bra mycket vettigare att köpa t.ex. r5 3600 och 2070 super än 9700k och 2060.

Sänker Intel priserna med 1000kr och släpper nya B-seriens moderkort har jag inget problem med att rekommendera dem.

Jag vill gärna se mer CPU tester där man använder grafikkort från medelklassen, typ 2060 eller kanske även 1660.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sando:

Fast även med en relativt mediokert GPU kan man bli CPU-bunden, alla kör inte "ultra" inställningar! I många spel finns det några saker som minskar FPS rejält utan att ge speciellt mycket effekt i det man ser, dessa är typiskt aktiverade i "ultra".

Grabbens dator har en milt överklockad i7-5775C ihop med ett RTX 2070. Det på en 165 Hz skärm med 2560x1440 upplösning. Kör man "ultra" på den setup:en är CPUn inte flaskhals i något modernt spel. Men han kör mest snabba shooters på nätet, i det läget är hög och stabil FPS långt mer kritiskt än "ultra". En i7-5775C fixar >100 FPS i rätt få titlar idag, faktum är att om man t.ex. kikar på t.ex. Gamers Nexus 3300X test ser man att inte ens en överklockad 9900K orkar mer än 115 FPS i lägsta FPS över de titlar man testar.

3950X mäktar med 101 FPS i lägsta FPS, med 3600 är man nere på 90 FPS (9900K är 28 % snabbare!). Då testar man i 1920x1080 "ultra" med en 2080Ti, mer lägre inställningar kan många spel ser väsentligt mycket högre FPS om CPUn orkar med.
Edit: siffrorna här är "prestandaindex" över alla tester, d.v.s. genomsnittlig lägsta FPS över alla titlar som testades.

Så har man en skärm med hög uppdateringsfrekvens och man prioriterar det över att alltid köra "ultra" så blir helt plötsligt CPU-delen ganska mycket viktigare, det även om man inte sitter på 2080Ti. Tänk också på att Nvidias 3000-serie släpps i år, vad som idag är prestanda hos toppmodellen lär vara prestanda hos övre mellanklassen senare i år!

Comet Lake är allt annat än ett roligt släpp, men det är tyvärr så illa att en fem år gammal mikroarkitektur är fortfarande det snabbaste som finns för spel. Säger en del om utvecklingen av x86 (men jag hoppas och tror att Apple kommer visa vad skåpet ska stå, i alla fall för bärbara, nästa år).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Jag får nog lura lite på det, den känns ganska ostadig nu och lägre fps i vissa spel, speciellt i CS. får se vad testerna säger om dessa nya intel prollar

Det är lustigt då, för i CSGO så är AMD bättre sen ryzen 3000. https://www.youtube.com/watch?v=hawJtoQKngM

Det kan vara grafikkort eller ram så gör något? vet inte.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Skrivet av draanexle:

Det är lustigt då, för i CSGO så är AMD bättre sen ryzen 3000. https://www.youtube.com/watch?v=hawJtoQKngM

Just nu kan jag inte säga helt säkert vad det är, vet bara att med samma grafikkort i min förra dator med liknande minnen hade jag mer stadig och högre fps i CS, nu är den låg och hoppig. minnerna jag har nu är 3200mhz 14cl

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
BAHNHOF <3

Permalänk
Datavetare
Skrivet av draanexle:

Min gissning: CSGO är så pass gammal/enkelt att det nästa helt kör ur L3$ på en 3900X (den har 64 MB L3$). Har för mig att just CSGO är ett spel där i7-5775C (med sin 128 MB L4$) presterar ruggigt bra.

Spel blir allt större och mer komplexa, så dagens spel har ingen chans att få helt plats i cache. Inte ens i en 128 MB L4$. Lite det man ser i TechReports återblick på i7-5775C, den är inte alls lika imponerande idag som den var 2015 jämfört med Skylake utrustad med snabbt RAM (som då inte har en 128 MB gräns)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Du behöver inte söka alls. Faktist börjar 1440p bli det nya 1080p i gaming, och vi ser fler och fler titlar som är cpu bound än tidigare.
Plenty spelar i 1080p, så även jag med ett 2080Ti. Hade samma kort på Ryzen 1700 tidigare, och Ryzen är inte i närheten i de spel jag spelar, vare sig i 1080p eller 1440p. Om nu allting skall vara för "medelkonsumenten" är det ju ingen ide att tillverka eller testa någon toppmodell, eller vad? Det är ju knappt några som köper dom säger du. Ja, jag har läst din poäng, och ja, jag har sagt att den är helt moot, framför allt härinne i denna tråd. Hur svårt är det att förstå det? Kan du inte ta dina saker i AMD trådar i stället?

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

*Inlägg raderade*
Nu lägger vi ner AMD vs Intel-tramset. Marknaden är stor nog för att bolagen ska båda ha köpare och fans.
Just denna tråden är för Intels senaste serie av processorer. På forumet finns även trådar för AMDs processorer och det är också okej.

Vänligen höj nivån och tänk till om hur ni interagerar på forumet.

/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nån mer som fått era saker skickade? Mitt moderkort skickades nyss

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Cpu´n oxå?
Såg netonnet säger start den 26 samt komplett osäkert datum 22 för 10900k.
Så antar att man kommer få vänta på inet och webhallen oxå.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , LG 27" UltraGear 27GX790A OLED QHD 480 Hz, Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight 2, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Vilken butik??

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W