Permalänk
Medlem

HP Microserver Gen 8 (2 st)

Hej!

Har gjort om lite med min hemmamiljö och tänkte se över intresset för att ge mina två trotjänare ett nytt hem, de är modifierade för att vara betydligt snabbare (och ändå vara tysta) än någon av konfigurationerna som de gick att köpa som nya.

HP Microserver Gen 8 #1

Xeon E3-1230 4C/8T 3.2 GHz
8 GB ECC RAM
Vattenkylning för CPU med radiator utanför på sidan (Nepton 120, om inte minnet sviker)
Noctua fläkt
ILO Advanced licens (möjliggör console och lite andra behändiga funktioner)

Pris: 4000:-

HP Microserver Gen 8 #2

Xeon E3-1220 v2 4C/4T 3.1 GHz
8 GB ECC RAM
Akasa K25 CPU Kylare
ILO Advanced licens (möjliggör console och lite andra behändiga funktioner)

Pris: 3500:-

Finns även en Unraid Basic licens på USB-Sticka som går att köpa till för att göra servern till en grym hemmaserver om du vill ha både lagring och tillgång till att köra VM's och Dockers på ett smidigt och bra sätt!

Pris: 300:-

Eftersom de är lite otympliga så kommer de EJ att skickas, kan mötas upp i Stockholmsregionen men hämtas annars med fördel hos mig i söderort så man kan provstarta dem och visa först.

Paketpris för allt: 7000 kr
Vid smidig affär kan priset diskuteras något men skambud undanbedes redan här och nu!

Läs hela annonsen här

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

@Langelus:
Hur många år har de på nacken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poberg:

@Langelus:
Hur många år har de på nacken?

Kommer ej ihåg exakt när jag köpte dem men ca 2016-2017 vill jag minnas.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

@Langelus:
Vet du vilken effekt de ligger på i Idle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ewuprsg:

@Langelus:
Vet du vilken effekt de ligger på i Idle?

Svårt att säga exakt då jag inte mätt, körde båda två samt min brandvägg med i5 3300 och en Cisco 24 portars switch på samma UPS och då låg belastningen på ca 90-110 watt i idle oftast. En rimlig gissning är väl ca 30-40 watt kanske

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

@Langelus, tack för info. Finns #2 kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ewuprsg:

@Langelus, tack för info. Finns #2 kvar?

Bara #1 kvar tyvärr, har en köpare som hämtar #2 imorgon.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Synd. Är vattenkylning ett måste för #1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ewuprsg:

Synd. Är vattenkylning ett måste för #1?

Nä det går att byta till akasa k25 om man vill det, vattenkylningen är dock snäppet bättre om man ska köra hårda laster över tid eftersom den får bort värmen ur chassit.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Tror du tex transcoding av en st videoström 1080p skulle funka med vanlig fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ewuprsg:

Tror du tex transcoding av en st videoström 1080p skulle funka med vanlig fläkt?

Det tror jag inte skulle vara något problem, kört Plex med en sån kylare förut på den servern

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.